• 101214

Bråk med fritids

Hej

Tänkte hört hur ni andra har det med fritids tider.

Min son går i skolan 9-14:30 och jag jobbar 15-00:30. Så enligt fritids så ska jag lämna honom nio, hämta 13:30, lämna tillbaka 14:30 och pappan hämta 16:30. Jag tycker det blir väldigt ryckigt för barnen som har föräldrar som arbetar eftermiddagar/ natt att du måste hämta vid skolslut för att sedan lämna tillbaka dom en timme senare. Är det flera kommuner som har så? Vi är hemma ca 25 minuter innan vi ska åka tillbaka igen. Jag tycker att han borde få vara kvar den timmen men rektorn menar på att jag är ledig och fritids är till för dom som arbetar och jag behöver inte platsen förrän 14:30 så då får han inte vara kvar. Och att alla skulle vilja ha plats när dom är lediga. Men de handlar om en timma. Hade kunnat ta 1,5 timme för då hinner vi ju vara hemma en timme. Tycker synd om att barnen ska ha hämtning/ lämning kl 9,13:30,14:30,16:30. Alltså fyra gånger ska han hämtas/lämnas per dag. Är det bara jag som tycker att det känns ryckigt? Hur gör ni?

Mvh

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-08-31 12:03
    Tiderna han går är 9-13:30 INTE 14:30. Skrev fel högst upp:)

• Svar på tråden Bråk med fritids
  • 101214
    sextiotalist skrev 2016-08-31 12:55:57 följande:

De verkar helt vansinnigt. Det är säkert en sådan kommun som kräver in exakta arbetstider från arbetsgivaren och kräver dispens om man har längre restid än 30 minuter.

Fråga vad som är viktigast? att de följer sina principer ut i minsta molekyl eller om de har någon tanke på barnet?

Jo de känns som paragrafryttare. Tycker synd om hela familjen som får flänga runt så. Ska alla som jobbar eftermiddag/ natt mygla med restider osv istället för o bara bjuda till lite på den timman. Det är EN TIMMA dom bråkar om
  • cosinus
    101214 skrev 2016-08-31 12:27:46 följande:

Enligt dom så slutar jag för tidigt på natten för att få göra det. Men om jag slipper hämta honom efter skolan så kan jag sova lite snabbt när dom små sover vid halv ett till typ två men de går ju inte när jag ska upp o hämta honom. Så mina dagar blir från 06-02:00 varje dag. För somnar aldrig före två när jag är hemma ett. Men vad gör jag om dom ber om schema? För på mitt schema står ju mina riktiga arbetstider.

Var jobbar du i förhållande till hemmet. Kan du på något sätt behöva den där timmen till att t ex ta dig kommunalt? Din bil kan ju ha gått sönder, eller det är för kallt för att cykla eller så behöver du just cykla fast det är 2 mil till jobbet eller....

I ditt fall hade jag faktiskt inte dragit mig alls för att djävlas så mycket det går tillbaka :)
  • whitestar

Det var dom rigidaste reglerna jag hört! Tur dom inte bryr sig på vårat fritids. Hade nog faktiskt låtit sonen vara kvar o leka på skolgården den timman istället.nu vet jag iofs inte hur gammal diTT barn är men min 9-åring hade klarat sig själv i en timma

• nnnnnnnn

Du har redan fått en massa bra förslag!

1) Ändra arbetstiderna så att det står att du arbetar 14 - 00.30 istället. Om skolan vill ha in tiderna, så kan du förhala ett tag, sedan be AG att skriva ut att du har dessa arbetstider, men en längre rast inskriven (som du och AG kommer överens om att du inte kommer ta ut, utan komma "senare" till jobbet istället).

2) Ändra restiden, du kanske går? Cyklar? Börjar köra moppe? Hämtar en reskompis längs vägen? Behöver längre tid för att nuförtiden vill du byta kläder och kanske duscha på jobbet före du börjar arbeta???

3) Passa på att mysa med barnet under den timmen. Kom ner på skolan, helt färdig för att åka till arbetet efteråt, och lek på skolgården. Är de andra barnen och fikar, så dukar du upp en picnic. Regnar det så ber du att få låna ett klassrum eller sitter i korridoren. Gör gärna lite extra lyxigt och festligt, så att det blir en bra stund för er båda. Något att längta till kanske? Att ladda upp dej med kärlek och mys innan jobbet.

• 101214

Tack för alla svar. Men efter prat med skolchef eller vad d heter, rektor och min kurator som pratat med rektorn om mitt barn 6 år och mitt psyke. Så har jag fått ha honom den extra timmen. Men tycker fortfarande synd om de andra jag vet som fortfarande måste pendla den timmen. Förstår inte varför det inte kan vara okej för alla. Min kurator som även arbetat på bup tyckte detta var rent ut sagt för jävligt mot barnen och sa att det stressar sönder dom med så många turer fram och tillbaka. Men jag är glad och tacksam att de löst sig för mig. Och alla era underbara tips och peppande ord :)!!

• Vinterankan
    nnnnnnnn skrev 2016-08-31 15:33:04 följande:

Du har redan fått en massa bra förslag!

1) Ändra arbetstiderna så att det står att du arbetar 14 - 00.30 istället. Om skolan vill ha in tiderna, så kan du förhala ett tag, sedan be AG att skriva ut att du har dessa arbetstider, men en längre rast inskriven (som du och AG kommer överens om att du inte kommer ta ut, utan komma "senare" till jobbet istället).

2) Ändra restiden, du kanske går? Cyklar? Börjar köra moppe? Hämtar en reskompis längs vägen? Behöver längre tid för att nuförtiden vill du byta kläder och kanske duscha på jobbet före du börjar arbeta???

3) Passa på att mysa med barnet under den timmen. Kom ner på skolan, helt färdig för att åka till arbetet efteråt, och lek på skolgården. Är de andra barnen och fikar, så dukar du upp en picnic. Regnar det så ber du att få låna ett klassrum eller sitter i korridoren. Gör gärna lite extra lyxigt och festligt, så att det blir en bra stund för er båda. Något att längta till kanske? Att ladda upp dej med kärlek och mys innan jobbet.

Tänkte precis föreslå punkt 3. 

Visst känns det som rigida regler och man kan bli tokig för mindre. Men se det som en möjlighet att få en mysig/rolig timme med dina barn innan jobbet. Är vädret dåligt så kan man ju gå på ett cafe om det finns något i närheten och ta en fika istället för att sitta ute och ha picknick (och om man oroar sig för kostnaden på café så räcker det ju att barnet får lite mellanmål i magen). 
  • Vinterankan
    101214 skrev 2016-08-31 15:37:54 följande:

Tack för alla svar. Men efter prat med skolchef eller vad d heter, rektor och min kurator som pratat med rektorn om mitt barn 6 år och mitt psyke. Så har jag fått ha honom den extra timmen. Men tycker fortfarande synd om de andra jag vet som fortfarande måste pendla den timmen. Förstår inte varför det inte kan vara okej för alla. Min kurator som även arbetat på bup tyckte detta var rent ut sagt för jävligt mot barnen och sa att det stressar sönder dom med så många turer fram och tillbaka. Men jag är glad och tacksam att de löst sig för mig. Och alla era underbara tips och peppande ord :)!!

Såg visst inte den här. 

Om du vet fler som har samma sak så tipsa dem om att ha en gemensam picknick/träff mellan skola och fritids. 
  • 101214
    Vinterankan skrev 2016-09-01 13:30:52 följande:

Såg visst inte den här. 

Om du vet fler som har samma sak så tipsa dem om att ha en gemensam picknick/träff mellan skola och fritids. 

Det är en väldigt liten ort så de är väl typ gå in på Ica. Men förstår din poäng. Dock får man inte vara på skolgården då barnet inte är i skolan eller fritids. Fritidsbarnen är alltid ute efter skolans slut och då vill inte personalen ha barn där som inte går på fritids då. Men vet en som bara har 45 minuter mellan hämtning o lämning som några gånger suttit på en gräsplätt på parkeringen o spelat kort. Som en tyst protest som hon själv sa :)
  • Anonya

Oj, vilken tur det löst sig för dig, men synd det är flera barn. Jag jobbar i skola och på fritids och det låter ju helt galet det där. Det är verkligen inte barnets bästa att flänga av och an på det där sättet, tvärtom. 

Stanna kvar på skolgården på egen hand som några föreslog går inte, för då blir det problem med ansvar och försäkring. Även om föräldrarna säger att det är på deras ansvar eller till och med är med, blir det problem om barnet är med de andra och något händer, framför allt om ett annat barn råkar skadas i leken.

• modsey

My god vilken paragrafyttarskola!
    Mina barn kan sluta mellan klockan 13.30 eller 14.30, de är 8 år. När pappan jobbar natt behöver han åka strax innan 16 och han har inte dem hemma timmarna mellan av flera skäl. Dels vill vi verkligen inte lämna dem två gånger och dels behöver han sova innan natt eller dygnsjobb. Har aldrig fått frågan från fritids om att göra annat än att ha dem kvar tills jag hämtar dem kl 16.45. Nu brukar de ändå hämtas tidigare 9 ggr av 10, men det är inget vi måste för fritids utan för att vi ofta lyckas fixa det med hjälp av släktingar som gärna tar hem dem tidigare.

Svar på tråden Bråk med fritids