• Tr0ust

Havandeskapsförgifting?

Hej alla!

Var ska jag börja? Jag har en dotter som är 5 år. Med henne hade jag havadeskapsförgiftning. Vilket de upptäckte "sent" i graviditeten minns inte i vilken vecka.

Nu är vi gravida med barn nr 2. Och på inskrivningen sa min BM att man löper mindre risk för att få havandeskapsförgiftning om man tidigare har haft det. Och om det är samma pappa. Detta gjorde oss mindre oroliga.

Kvällen vi kom in på förlossningen såg man på CTG att hennes hjärtljud gick ner varje gång jag fick en värk. Detta ledde till att de gjorde ett tillväxtultraljud och såg att hon var mycket liten. De trodde inte att hon skulle klara en vaginal förlossning, så dagen efter planerades det ett akut kejsarsnitt. Allt hände så fort. UT kom hon 41 cm kort & 1710 g.

Nu med barn nummer 2 har vi varit noga med att göra extra tillväxt ultraljud. Vilket vi har gjort. Allt har sett bra ut fram tills sist. Då uppskattades bebisen (som är en tjej) en viktminskning på -17%. Vilket motsvarar ca: 236 g. Alltså att hon väger 236 g mindre än vad de väger i den veckan.

NU är jag i vecka 30 (29+2)

Nu till min förklaring och fråga eller vad man ska säga..

I Torsdags så var jag hemma med min dotter och kollade på tv. Märkte att jag fan inte började att se på högra ögat.. Synbortfall och flimmer framför ögat. Jag ringde 1177 direkt fick ju panik. Berättade vad som hade hänt och att jag var gravid i vecka 30. Hon sa åt mig att vila och att hon kull ringa upp.

Efter en stund så hade jag vilat och detta flimret försvann men jag fick istället kraftig huvudvärk. SJuksköterskan ringde tillbaka efter en halvtimma men jag hade missat hennes samtal så hon hade pratat in på telefonen att om det var oförändrat så skulle jag kontakta förlossningen. Vilket jag gjorde.

Hon på förlossningen tyckte att jag skulle komma in. Då jag inte tänker ta några risker om det skulle vara havandeskapsförgiftning igen.

Väl inne på förlossningen tog de ett blodtryck. Men jag tyckte att hon satte manchetten fel, vilket då kan göra att värdet missbedöms? (Jobbar som undersköterska i vården och vet hur en blodtrycksmanchett ska sitta) Den satt liksom på armbågen, jag sa inget för ville inte vara proper. You get it.

Hon sa aldrig värdet utan sa bara att det var snarare för lågt. Så hon gjorde om samma misstag på den andra armen. Men sa inget då heller.

Sedan fick jag klämma ut några droppar urin i en mugg, och hon gick iväg för att kolla urinet. När hon var klar kom hon tillbaka utan att säga något om provsvaret från urinstickan. Hon sa bara att vi får åka hem nu då det inte är något speciellt

så jag frågade henne om det var något från urinstickan. Då sa hon: Ja, det var en 1:a. Men att det inte var något att oroa sig för. För hon menade på att blodtrycket skulle ha vart högre isf.

Fick en dålig vibb där. Så jag åkte in dagen efter igår Fredag, till mitt jobb då vi har en blodtrycksmanchett, (visserliger en elektronisk) men jag kände att allt är bättre än inget för att slippa vara orolig. Jag hade haft kontakt men kvinnokliniken på förmiddagen igår och berättade som det var, och frågade vad man inte skulle ha i blodtryck om man hade havandeskapsförgiftning. Hon sa att man inte skulle ha 150/90. Och att undertrycket var det viktigaste.

Så jag testar denna blodtrycksmanchett, vilar ca 5 min innan jag tar det och får fram 113/89. vilket jag anser är ett för högt undertryck.
    JAg ringer till förlossningen och förklarar att jag var inne dagen innan och att jag upplevde att blodtryckskollen inte gick helt rätt till, och att jag hade gjort ett nytt idag och förklarar mitt resultat till henne. Hon frågar vart jag jobbar och hur jag har tagit detta blodtrck. jag svarar med en elektrisk Hon hånar mig och säger: JA men förstår du att vi tar aldrig med en elektrisk, för att det visar oftast fel.

Jaja okej tänker jag. Men så frågar jag om man verkligen skall ha någon protein (äggviteämnen) i urinen när man är gravid. Då säger hon nej, men det var säkert bara någon flytning eller nått smuts som gjorde att det fick utslag på stickan.

Det känns inte som om att de tar mig på allvar?

Jag har tid hos min barnmorska den 7/9 för ytterliggare kontroller.

Vad tror ni? Tror ni att jag inbillar mig? Jag är överviktig sedan innan och har svullnat på både händer fötter och i ansikte. Plus att jag har mått illa och spytt den senaste tiden.

Tack för att du läste igenom.

• Svar på tråden Havandeskapsförgifting?
  • Malva2015
    Anonym (Hellp) skrev 2016-09-22 08:27:36 följande:
    Stå på dig!!!! Ja hade rejäla smärtor kring levern i 2 månader innan ja blev rejält sjuk. Gnällig förstföderska va ja bara.

Sista natten krävde jag att läggas in och med facit i hand var de min räddning. Vi hade inte överlevt annars fick jag veta efteråt.

De jag menar är att ALLT går INTE enligt skolboken.

Denna gång hade jag migrän i 6 månader och Skyhögt blodtryck innan jag blev sjuk. Ingen protein i urinen denna gången heller och fin fina tox värden.
    Hade du havandeskapsförgiftning utan protein? Vet du vad du hade för blodtryck ?
    Det är ingen som lyssnar när jag säger att levern gör ont. Muskelbristning säger alla men jag vet att det inte är så.

Det bränner och ömmar bara jag trycker lite ömt och jag kan knappt ligga på någon sida om natten . Kör jag över ett gupp med bilen gör det ont. Känner du igen detta?
  • Anonym (Stå på dig)

Jag tycker du ska ta dina symptom på allvar! Utan att skrämmas eftersom det är extremt ovanligt men jag fick snabbt uppblommande havandeskapsförgiftning vilket ledde till moderkaksavlossning samma dag som de riktiga symptomen kom. Dagen innan var jag hos Mvc och jag berättade att jag ökat mycket snabbt i vikt pga vätska (plaskade om fötterna när jag gick) och att jag kände mig dåligt men då blodtrycket var normalt testade hon inte ens urinen för äggvita. Så som någon skrev här uppe alla följer inte "skolboken" utan är undantagen som faller mellan stolarna.

• Tr0ust

Hej igen.

Jag har varit inaktiv här på FL.

Jag gjorde ju en uppdatering om att ingen äggvita fanns i urinen när jag testades hos min BM.

Förra Onsdagen hände det igen. Jag fick det dära flimmret på ögat och huvudverk. Jag kontaktade förlossningen och de ville att jag skulle komma in på en blodtrycks koll. Jag sa att jag skulle komma in vid kl 10 tiden för att jag skulle in och skriva teoriprov för B körkort. Jag sa även till den Barnmorskan som jag pratade med på förlossningen den morgonen att jag säkert bara är stressad över detta provet då det är säkert ingenting. (Då jag har förstått att detta flimmret kan ha med stress att göra/migrän.)

Men hon tyckte och nästan ville att jag skulle komma in direkt efter detta provet. Så jag gjorde det!

Väl där inne fick jag ett blodtryck på 140/90 första gången. När den andra kollegan tog så var trycket på 135/85/80 minns inte exakt.

Tog ett urinprov och det visade inte på någon äggvita i urinen.

Sedan kommer barnmorskan in med blodprovstagnings vagen och ville ta ett blodprov på mig. Varför undrade jag. Jo, för att se så att inte något annat var påerkat i detta fall levern och njurarna.

Jag var tvungen att vara kvar på förlossningen i en timma just för att om proverna visade någonting högt så var jag tvungen att läggas in omedelbart. Jag väntade i ca 1½ h på provsvaren då de skickades på akut analys. Efter dessa timmar fick jag träffa läkaren som förklarade att mina prover från tagningen visade att jag hade förhöjda LÄKARSPRÅK* någonting i mina njurar. Alltså att mina njurar är påverkade. Inget som var akut, men ändå någonting man skulle ha koll på.

Den läkaren gjorde även ett nytt tillväxtultraljud på bebisen och uppskattades till -20% denna gången.
    Jag blev ordinerad att nu denna vecka lämna 2 urinprov och blodtryckskontroller hos min BM. som jag har gjort nu. Ingen äggvita i urinen och första blodtrycket var på 130/88 och idag ett tryck på 135/75. Det anser de tydligen är bra. Men det känns som om att de tar mig på allvar denna gången och har skickat mig på extra kontroller. JAg ska ta blodprov nästa vecka, för att kolla påverkan på levern och njurarna igen för och se värdet denna gången, och jag och min bm bestämde även idag att jag på varje besök hos henne skulle lämna urinprov, bara för att se.

JAg ska till ultraljudsmottagningen den 29/9 för ett nytt tillväxtultraljud och då uppdaterar jag er igen, för er som är intresserade.

Vill bara säga att jag visste någnstans att nått inte stämde. Så den däringa lisa88 eller vad hon heter kan ju ta sig någonstans.. tror bara att jag bluffade och är en orolig mamma!

• lisasali88

Du har fortfarande inte havandeskapsförgiftning så vad är det jag haft fel i? Du verkar liksom inte fatta. Förlossningen gjorde INGET fel när du kom in första gången, du blev hemskickad och påstod att du skulle anmäla dom.

Jag väntar fortfarande..har du gjort din anmälan...gick det igenom? =) Nä trodde väl det.

• Anonym (Hellp)
    lisasali88 skrev 2016-09-22 19:39:15 följande:

Du har fortfarande inte havandeskapsförgiftning så vad är det jag haft fel i? Du verkar liksom inte fatta. Förlossningen gjorde INGET fel när du kom in första gången, du blev hemskickad och påstod att du skulle anmäla dom.

Jag väntar fortfarande..har du gjort din anmälan...gick det igenom? =) Nä trodde väl det.

Du är nog bland de mest skumma människor jag läst om har på fl. När har man havandeskapsförgiftning enligt dej?!
  • Anonym (Hellp)
    Malva2015 skrev 2016-09-22 11:06:58 följande:

Hade du havandeskapsförgiftning utan protein? Vet du vad du hade för blodtryck ?

Det är ingen som lyssnar när jag säger att levern gör ont. Muskelbristning säger alla men jag vet att det inte är så.

Det bränner och ömmar bara jag trycker lite ömt och jag kan knappt ligga på någon sida om natten . Kör jag över ett gupp med bilen gör det ont. Känner du igen detta?

Japp jag hade hellp i första graviditeten och där hade jag inte protein i urinen men inom loppet av en timme på natten blev mina värden på njurar/lever akut dåliga. Även hjärtat blev påverkat. Jag hade i den graviditeten ca 140/90-110 i blodtryck och blev så sjuk.

I denna graviditet som slutade i preeklampsi utan protein i urinen så hade jag tryck på 210/131 som mest som var läsbart. En av dagarna slogs 3 maskiner ut- de kunde inte ens läsa av mitt tryck. Så de va farligt högt!!

jag fick 3 olika blodtrycks sänkande. 2 tabletter samt iv. Nu idag är ja tyvärr fortfarande sjuk i för högt tryck. Ligger på ca 170/110 och får äta mediciner ett bra tag framöver samt prover ganska ofta på lever och njurar.

Jag kunde ca öm över levern men på mig kom de i etapper me ihållande rejäl smärta i ca 10 Tim. O sen släppte de kanske ett halvt dygn sen va de tillbaka igen.
  • lisasali88
    Anonym (Hellp) skrev 2016-09-22 20:23:58 följande:

Du är nog bland de mest skumma människor jag läst om har på fl. När har man havandeskapsförgiftning enligt dej?!

Alltså hur svårt ska det vara.. LÄS vad havandeskapsförgiftning ÄR och vad man ska ha för att det ska räknas som att det är det. Man kan vara sjuk ändå men det är inte havandeskapsförgiftning.

"Nej du har inte cancer"

"Jo men asså jag känner ju faktiskt symptom på cancer" det är din logik.
  • Malva2015
    Anonym (Hellp) skrev 2016-09-22 20:30:27 följande:
    Japp jag hade hellp i första graviditeten och där hade jag inte protein i urinen men inom loppet av en timme på natten blev mina värden på njurar/lever akut dåliga. Även hjärtat blev påverkat. Jag hade i den graviditeten ca 140/90-110 i blodtryck och blev så sjuk.

I denna graviditet som slutade i preeklampsi utan protein i urinen så hade jag tryck på 210/131 som mest som var läsbart. En av dagarna slogs 3 maskiner ut- de kunde inte ens läsa av mitt tryck. Så de va farligt högt!!

jag fick 3 olika blodtrycks sänkande. 2 tabletter samt iv. Nu idag är ja tyvärr fortfarande sjuk i för högt tryck. Ligger på ca 170/110 och får äta mediciner ett bra tag framöver samt prover ganska ofta på lever och njurar.

Jag kunde ca öm över levern men på mig kom de i etapper me ihållande rejäl smärta i ca 10 Tim. O sen släppte de kanske ett halvt dygn sen va de tillbaka igen.
    Ok . Mitt gör ont hela tiden men smärtan varierar under dagen. Jag är inte svullen eller något annat det är väl därför jag försöker att inte oroa mig. Kanske ska försöka få dem att ta ett blodprov iaf för att utesluta leverpåverkan..
  • Anonym (S)
    Tr0ust skrev 2016-09-22 19:25:56 följande:

Hej igen.

Jag har varit inaktiv här på FL.

Jag gjorde ju en uppdatering om att ingen äggvita fanns i urinen när jag testades hos min BM.

Förra Onsdagen hände det igen. Jag fick det dära flimmret på ögat och huvudverk. Jag kontaktade förlossningen och de ville att jag skulle komma in på en blodtrycks koll. Jag sa att jag skulle komma in vid kl 10 tiden för att jag skulle in och skriva teoriprov för B körkort. Jag sa även till den Barnmorskan som jag pratade med på förlossningen den morgonen att jag säkert bara är stressad över detta provet då det är säkert ingenting. (Då jag har förstått att detta flimmret kan ha med stress att göra/migrän.)

Men hon tyckte och nästan ville att jag skulle komma in direkt efter detta provet. Så jag gjorde det!

Väl där inne fick jag ett blodtryck på 140/90 första gången. När den andra kollegan tog så var trycket på 135/85/80 minns inte exakt.

Tog ett urinprov och det visade inte på någon äggvita i urinen.

Sedan kommer barnmorskan in med blodprovstagnings vagen och ville ta ett blodprov på mig. Varför undrade jag. Jo, för att se så att inte något annat var påerkat i detta fall levern och njurarna.

Jag var tvungen att vara kvar på förlossningen i en timma just för att om proverna visade någonting högt så var jag tvungen att läggas in omedelbart. Jag väntade i ca 1½ h på provsvaren då de skickades på akut analys. Efter dessa timmar fick jag träffa läkaren som förklarade att mina prover från tagningen visade att jag hade förhöjda LÄKARSPRÅK* någonting i mina njurar. Alltså att mina njurar är påverkade. Inget som var akut, men ändå någonting man skulle ha koll på.

Den läkaren gjorde även ett nytt tillväxtultraljud på bebisen och uppskattades till -20% denna gången.

Jag blev ordinerad att nu denna vecka lämna 2 urinprov och blodtryckskontroller hos min BM. som jag har gjort nu. Ingen äggvita i urinen och första blodtrycket var på 130/88 och idag ett tryck på 135/75. Det anser de tydligen är bra. Men det känns som om att de tar mig på allvar denna gången och har skickat mig på extra kontroller. JAg ska ta blodprov nästa vecka, för att kolla påverkan på levern och njurarna igen för och se värdet denna gången, och jag och min bm bestämde även idag att jag på varje besök hos henne skulle lämna urinprov, bara för att se.

JAg ska till ultraljudsmottagningen den 29/9 för ett nytt tillväxtultraljud och då uppdaterar jag er igen, för er som är intresserade.

Vill bara säga att jag visste någnstans att nått inte stämde. Så den däringa lisa88 eller vad hon heter kan ju ta sig någonstans.. tror bara att jag bluffade och är en orolig mamma!

Bra att de tar dig på allvar och att de följer upp med tul. Och mata inte den där Lisa mer, hon mår uppenbarligen inte så bra.
  • Anonym (Hellp)
    lisasali88 skrev 2016-09-22 20:41:23 följande:

Alltså hur svårt ska det vara.. LÄS vad havandeskapsförgiftning ÄR och vad man ska ha för att det ska räknas som att det är det. Man kan vara sjuk ändå men det är inte havandeskapsförgiftning.

"Nej du har inte cancer"

"Jo men asså jag känner ju faktiskt symptom på cancer" det är din logik.

Jo man kan ha havandeskapsförgiftning utan alla symtom. Så du menar då att jag varken haft hellp el preeklampsi då eftersom jag inte haft protein i urinen?
  • Anonym (Hellp)
    Malva2015 skrev 2016-09-22 20:45:30 följande:

Ok . Mitt gör ont hela tiden men smärtan varierar under dagen. Jag är inte svullen eller något annat det är väl därför jag försöker att inte oroa mig. Kanske ska försöka få dem att ta ett blodprov iaf för att utesluta leverpåverkan..

De skulle även kunna vara gallan som spökar under graviditet. Nu har du förvisso tagit prover som visar att du har börjat till problem så va vaksam. Men min smärta kom i "skov" el hur jag ska säga.
  • lisasali88
    Anonym (Hellp) skrev 2016-09-22 21:13:31 följande:

Jo man kan ha havandeskapsförgiftning utan alla symtom. Så du menar då att jag varken haft hellp el preeklampsi då eftersom jag inte haft protein i urinen?

Tråden handlar inte om dig så nej jag har inte sagt något alls om dig. Vad jag har sagt är att förlossningen inte gjort något fel som skickade hem TS när hon sökte hjälp första gången med orden att det inte är havandeskapsförgiftning! För det var INTE havandeskapsförgiftning.
  • 8295

Bra att du får hjälp TS!

Måste bara säga att jag reagerade på att ni bestämt att från och med nu ta urinprov vid varje träff... görs det inte alltid? Jag har hela graviditeten lämnat urin vid varje träff, samt kollat järnvärdet ofta + något extra blodprov för närmare tester när mina värden sjönk kraftigt. Är inte detta standard överallt?

(Har bott i 2 olika kommuner under grav och båda har arbetat på detta sätt)

• Tr0ust
    8295 skrev 2016-09-22 23:14:46 följande:

Bra att du får hjälp TS!

Måste bara säga att jag reagerade på att ni bestämt att från och med nu ta urinprov vid varje träff... görs det inte alltid? Jag har hela graviditeten lämnat urin vid varje träff, samt kollat järnvärdet ofta + något extra blodprov för närmare tester när mina värden sjönk kraftigt. Är inte detta standard överallt?

(Har bott i 2 olika kommuner under grav och båda har arbetat på detta sätt)

Här i jönköpings kommun görs det bara vid vissa träffar annars. men blodprov i fingret tas ju varje gång samt blodtryck och hjärtljud efter ett visst antal veckor.

• Tr0ust
    lisasali88 skrev 2016-09-22 21:28:08 följande:
    Tråden handlar inte om dig så nej jag har inte sagt något alls om dig. Vad jag har sagt är att förlossningen inte gjort något fel som skickade hem TS när hon sökte hjälp första gången med orden att det inte är havandeskapsförgiftning! För det var INTE havandeskapsförgiftning.
    du skrev ju nyss att har man inte alla symtom så har man inte havandeskapsförgitning. Uppenbarligen så finns det fall där alla inte har symtom. IDIOT!
Svar på tråden Havandeskapsförgifting?