• djurtjejen

Barnvakten var full

Igår skulle jag och min man har "dejtkväll" och min kompis dotter (17) som har varit barnvakt åt oss flera gånger innan skulle sitta barnvakt åt våra barn.
    Som sagt har hon varit barnvakt åt oss innan det har gått bra, våra barn (6 och 4) har bara haft bra saker att säga om denna barnvakt.

När barnvakten kommer till oss runt 17:30 åker jag och min man iväg. Efter ett tag ringer jag barnvakten bara för att kolla att allt var bra, men hon svarar inte. Eftersom mina barn är så pass små har dom inte egna telefoner och ingen svarar i hemtelefonen heller så jag kan inte nå mina barn.

Efter att ha ringt barnvakten flera gånger utan svar åker såklart jag och min man hem. När vi väl kommer hem springer mina barn fram till oss och säger att barnvakten är konstig. När vi hittar barnvakten ser jag att hon är helt stupfull. Vi ringer hennes mamma när hon kommer började min man och mamman skrika på varandra. Min man är såklart förbannad för att barnvakten är full och hennes mamma försöker försvara dottern. 

Idag ringde mamman och bad om ursäkt för sin dotters beteende men vi är såklart fortfarande skitarga. Vet inte vad man ska säga.

Vet inte riktigt var jag ville komma med denna tråd, vill nog bara skriva av mig 
    Är så jävla arg att jag skakar, liksom vi gav henne ansvar för våra barn medans vi var ute, hur kan man vara så ansvarslös?
  • Svar på tråden Barnvakten var full
  • Anonym (landet)
    Holma skrev 2016-09-06 08:38:41 följande:

Har bott på flera platser o dom finns i stort sätt överallt . Tur är väl det så barnen blir avskräckta av att se skiten

Hahahaha, va? Ser du fulla människor överallt? Jag bor i Stockholm och ser dom sällan eller så noterar jag dom inte. Eller är det du som ständigt går runt full och tycker att det är andra är fulla möjligen?
  • Holma
    Anonym (landet) skrev 2016-09-06 09:07:06 följande:
    Hahahaha, va? Ser du fulla människor överallt? Jag bor i Stockholm och ser dom sällan eller så noterar jag dom inte. Eller är det du som ständigt går runt full och tycker att det är andra är fulla möjligen?
    Själv är jag nykterist sen jag föddes typ . Du blundar nog för verkligheten
  • jagärjagvemärdu

Ser inte heller fulla människor varje dag haha? Det är bara fredag/lördagkvällar sent på kvällen och då bör inte barn vara ute.

• Holma
    jagärjagvemärdu skrev 2016-09-06 11:15:47 följande:

Ser inte heller fulla människor varje dag haha? Det är bara fredag/lördagkvällar sent på kvällen och då bör inte barn vara ute.

Inte jag heller varje dag då vi inte är i stan varje dag men när vi är det så ser vi ett flertal
  • sextiotalist
    Holma skrev 2016-09-05 16:36:26 följande:
    Räcker oftast att gå ut på stan så ser man nån alkis o barnen frågar , men ni kanske bor i en nykter stad ?
    Jag var en bra bit över 10 när jag förstod att de som var fulla var inte bara alkisar utan även andra kunde bli det.
    Då är jag ändå uppvuxen i ett hem där man kunde dricka drinkar, vin till maten, avec till kaffet etc, men jag hade aldrig sett någon full. Hade någon vuxen varit full så hade jag nog tolkat det som konstigt, eftersom det, i min värld, bara var fyllegubbar som kunde bli fulla.

Så jag är inte ett dugg förvånad att ett barn i den åldern inte kopplar att en tonåring kan bli full och inte heller att de har sett spritflaskor.
    Jag är rätt säker på att jag inte hade känt igen lukten av sprit, eftersom det krävs att man mött denna doft på nära håll och även kopplat doften till att någon druckit större mängder av alkohol.

När min son var i den åldern, så visste han knappt var fulla personer var, inte för att han inte träffat folk som inte drack, utan för att han inte träffat på någon (som han känner) som varit påtagligt berusad.
  • sextiotalist
    Holma skrev 2016-09-05 17:10:06 följande:
    Ett barn i den åldern som sett en full människa på stan vilket sker dagligen in alla städer ser oxå det
    Det har de nog, men frågan är om de har tänkt på att personen varit full eller om det helt bara tyckt att personen varit konstig.

Sedan är det en stor skillnad att se en okänd person ragla omkring asberusad (vilket jag sällan ser dagtid) och koppla det beteende till en ung person som man känner väl när man är så liten
  • Holma
    jagärjagvemärdu skrev 2016-09-06 11:15:47 följande:

Det är ju jättebra att dom hemlösa alkoholisterna där du bor bara är ute på fredag o lördag kvällar
  • sextiotalist
    Holma skrev 2016-09-06 12:03:59 följande:
    Det är ju jättebra att dom hemlösa alkoholisterna där du bor bara är ute på fredag o lördag kvällar
    Jag har arbetat på systembolaget men ändå så såg jag inte hemlösa alkoholister i varje hörn. De platser som jag känner till i Stockholm så brukar de samlas på ungefär samma ställen. Det är inte helt omöjligt att du passerar Klara Kyrka eller någon annan hemvist. Men på plattan så är de inte så synliga. Självklart letar man efter dom så hittar man dom. På samma sätt som jag, om jag anstränger mig, kan se både häleri och droghandel på Plattan.

Och en gång till. Jag var en bra bit över 10 innan jag förstod att inte bara hemlösa alkisar kunde vara fulla, utan att även andra kunde bli det. Av den enkla anledningen att de enda jag såg som var fulla var A-lagarna (den bussen som gick från stan stannade vid ett alkoholistboende, så nog sjutton såg jag det).
    Men jag hade nog inte kopplat en vanlig vuxen som var berusad med A-lagarna, utan sett det som att den vuxna var lite konstig
  • Yves5677

Ja,men eller hur?

I det samhället jag bor i behöver jag bara gå ner till centrum för att se fulla människor i närheten av bolaget.
  • Hannahaha
    Anonym (Troll) skrev 2016-09-05 20:17:58 följande:

Bara en 17 åring med problem skulle sitta och supa till själv när hon får betalt för att vara barnvakt. Jag tvivlar väldigt starkt på att det här är sant. Jag drack när jag var 17, jag har också stulit sprit av föräldrar och liknande men jag skulle aldrig ha gjort det i en sån situation, vilken 17 sitter ensam och blir aspackad?

Det är inte alls otroligt. Hon kan vara en sån som inte druckit tidigare och ville pröva, då har hon heller ingen aning om hur påverkad hon kommer bli eller vilken skit hon sätter sig i.
  • Hannahaha
    Men ÄVEN om ungarna sett alkisar kanske dom inte kopplar samman en alkis på en bänk med barnvaktens beteende. Jag menar, det är väl knappast så att ts tagit fram ungarna till alkisen så de fick undersöka dennes beteende. En alkis på en bänk framstår kanske mest som smutsig, trött, underlig eller lite läskig för ett barn. Inte först och främst full.
  • Holma
    Hannahaha skrev 2016-09-06 19:43:09 följande:
    Men ÄVEN om ungarna sett alkisar kanske dom inte kopplar samman en alkis på en bänk med barnvaktens beteende. Jag menar, det är väl knappast så att ts tagit fram ungarna till alkisen så de fick undersöka dennes beteende. En alkis på en bänk framstår kanske mest som smutsig, trött, underlig eller lite läskig för ett barn. Inte först och främst full.
    Alla alkisar på en bänk är inte så
  • Anonym (konsekvens)

Om det stämmer att hon tagit alkohol av er bör hon ersätta er ekonomiskt för detta. Och nu pratar jag inte om att hennes föräldrar ska dra några kronor på veckopengen utan att hon ska ersätta er ungefär vad det kostar. Självklart handlar det inte om pengarna utan om att denna unga dam behöver få veta att det blir konsekvenser av hennes beteende.

Vad gäller ursäkt så bör hon be om ursäkt till er OCH framförallt till era barn. Dock kan man aldrig tvinga av någon en ursäkt och det blir aldrig särskilt bra om man försöker. Men Jag tycker helt klart ni ska framföra era åsikter om detta till både flickan och hennes föräldrar.

• Anonym (Peter)
    Holma skrev 2016-09-05 15:21:25 följande:
    Så pass stora barn som inte sett att barnvakten druckit alkohol utan säger att hon är konstig tex
    Om barn på fyra och sex direkt kan identifiera berusning skulle jag bli orolig för hur de hade det hemma.
  • TeamRocket

Äligt talat!

Sluta bråka om hur barn kan eller inte kan identifiera fyllon. Håll er till ämnet!!

Jättelarvigt att ni ska hålla på och hävda er här i tråden om vem som vet bäst....

• Anonym (keke)

Har det kommit någon förklaring från barnvakten?

En del var inne på att "åh hon måste ha problem (med alkohol)". Men kan det vara att hon ingen erfarenhet har och ville testa/prova alkohol och inte kunde motstå tillfället när alkohol fanns tillgängligt? Hon trodde väl inte att det skulle påverka henne som det gjorde. När man är i den åldern är man ju mycket aningslös om hur mycket man tål.

Omdömeslöst att alls dricka när man har ansvar för barn som barnvakt - ja! Men det är en tonåring. De är per definition omdömeslösa. Jag hade nog inte haft alkohol lättillgängligt utan låst in alkoholen faktiskt. Har hört en del skrämmande historier från vänner om hur deras barn och vänner druckit de vuxnas alkohol och varit ganska förslagna.

• Holma
    Anonym (keke) skrev 2016-09-07 07:27:11 följande:

Har det kommit någon förklaring från barnvakten?

En del var inne på att "åh hon måste ha problem (med alkohol)". Men kan det vara att hon ingen erfarenhet har och ville testa/prova alkohol och inte kunde motstå tillfället när alkohol fanns tillgängligt? Hon trodde väl inte att det skulle påverka henne som det gjorde. När man är i den åldern är man ju mycket aningslös om hur mycket man tål.

Omdömeslöst att alls dricka när man har ansvar för barn som barnvakt - ja! Men det är en tonåring. De är per definition omdömeslösa. Jag hade nog inte haft alkohol lättillgängligt utan låst in alkoholen faktiskt. Har hört en del skrämmande historier från vänner om hur deras barn och vänner druckit de vuxnas alkohol och varit ganska förslagna.

Kommer nog ingen förklaring då ts har avreggat sig sen länge
  • Anonym (Nina)
    djurtjejen skrev 2016-09-05 14:49:36 följande:
    Igår skulle jag och min man har "dejtkväll" och min kompis dotter (17) som har varit barnvakt åt oss flera gånger innan skulle sitta barnvakt åt våra barn.
    Som sagt har hon varit barnvakt åt oss innan det har gått bra, våra barn (6 och 4) har bara haft bra saker att säga om denna barnvakt.

När barnvakten kommer till oss runt 17:30 åker jag och min man iväg. Efter ett tag ringer jag barnvakten bara för att kolla att allt var bra, men hon svarar inte. Eftersom mina barn är så pass små har dom inte egna telefoner och ingen svarar i hemtelefonen heller så jag kan inte nå mina barn.

Efter att ha ringt barnvakten flera gånger utan svar åker såklart jag och min man hem. När vi väl kommer hem springer mina barn fram till oss och säger att barnvakten är konstig. När vi hittar barnvakten ser jag att hon är helt stupfull. Vi ringer hennes mamma när hon kommer började min man och mamman skrika på varandra. Min man är såklart förbannad för att barnvakten är full och hennes mamma försöker försvara dottern. 

Idag ringde mamman och bad om ursäkt för sin dotters beteende men vi är såklart fortfarande skitarga. Vet inte vad man ska säga.

Vet inte riktigt var jag ville komma med denna tråd, vill nog bara skriva av mig 
    Är så jävla arg att jag skakar, liksom vi gav henne ansvar för våra barn medans vi var ute, hur kan man vara så ansvarslös?
    Förstår inte riktigt varför du beter dig så illa mot hennes mamma? Hade det varit bättre om hon inte ringt dig? Finns nog inget fel med att be om ursäkt?

Jag skulle heller inte heja barnvakten, ändå skulle jag börja fundera vad som får en 17 årig tjej att supa sig stupfull......................
Svar på tråden Barnvakten var full