• Jemp

När lämna på förskola?

Förstår att det varierar mellan olika förskolor men när är det senaste det är OK att lämna hos er på dagarna?

Jag funderar på vilka tider som vore ultimat för mig att jobba. Känns som en bra diskussion att ha med jobbet (varierande tider) redan nu, även om pappan tar f-ledighet innan det är dags för dagisstart. Vi har alltså ingen plats än så kan inte fråga.

• Svar på tråden När lämna på förskola?
  • Harvester

De vill generellt att man lämnar innan kl 9 för att de sedan ska kunna ha aktiviteter utan avbrott. Jag har dock fått ok att lämna kl 11 (strax innan de äter lunch) när jag jobbar kväll så jag hinner se barnet nåt den dagen och dessutom kan vi då få lite sovmorgon ibland (slutar ofta kl 23 då det tar ett tag innan man kommer i säng)

• pigglet

Här lämnar man när man åker till jobb/skola. Vi har barn som kommer vid lunch, barn som kommer på eftermiddagen. Ser inga problem med det. Klart föräldrar ska passa på att vara med sina barn när de är lediga.

• IsDimma

Hos oss lämnar man när man åker till jobbet. Undantag för barn som sover som får komma innan lunch, om barnet inte hinner sova färdigt hemma.
    Undantag också för att inte komma mellan 8-8.30, 11.30-12 och 14.30-15. Då äter vi och vill och kan inte ta emot barn. Är barnet nyinskolat eller fortfarande ledset när ni lämnar vill vi dessutom att ni lämnar utrymme för att låta barnet bli tröstat och glad igen innan vi äter. Alltså lämna 7.45 tex istället för 8.00 även om ni inte behöver lämna förrän klockan åtta.
    Jag jobbar i Göteborg.

Har vi barn som lämnas tex klockan tio och vi ska till skogen eller något sånt brukar vi tala om det för föräldrarna innan. Då kan ni ta beslut om ni vill lämna barnet där vi är - möt upp oss på vägen eller liknande. Eller lämna klockan tio men då till en annan avdelning (oftast på gården). Eller lämna innan vi går vid nio.

• AnkiC
    IsDimma skrev 2016-09-09 21:20:37 följande:

Hos oss lämnar man när man åker till jobbet. Undantag för barn som sover som får komma innan lunch, om barnet inte hinner sova färdigt hemma.
    Undantag också för att inte komma mellan 8-8.30, 11.30-12 och 14.30-15. Då äter vi och vill och kan inte ta emot barn. Är barnet nyinskolat eller fortfarande ledset när ni lämnar vill vi dessutom att ni lämnar utrymme för att låta barnet bli tröstat och glad igen innan vi äter. Alltså lämna 7.45 tex istället för 8.00 även om ni inte behöver lämna förrän klockan åtta.
    Jag jobbar i Göteborg.

Har vi barn som lämnas tex klockan tio och vi ska till skogen eller något sånt brukar vi tala om det för föräldrarna innan. Då kan ni ta beslut om ni vill lämna barnet där vi är - möt upp oss på vägen eller liknande. Eller lämna klockan tio men då till en annan avdelning (oftast på gården). Eller lämna innan vi går vid nio.

Precis så gör vi med.
  • pigglet
    IsDimma skrev 2016-09-09 21:20:37 följande:

Jag jobbar i Göteborg.

Precis. En del förskolor verkar göra det så enormt märkvärdigt - som att barn skulle få svåra men av att missa aktiviteter och i stället vara med sina föräldrar. Att tvinga barn till förskolan senast 9 vare sig man har behov av det eller inte, det är bara dumheter enligt mig.
  • elyse
    pigglet skrev 2016-09-10 16:27:48 följande:

Precis. En del förskolor verkar göra det så enormt märkvärdigt - som att barn skulle få svåra men av att missa aktiviteter och i stället vara med sina föräldrar. Att tvinga barn till förskolan senast 9 vare sig man har behov av det eller inte, det är bara dumheter enligt mig.

Det beror väl på hur barnet upplever det. Om man har svårt att komma in i gruppen och blir ledsen när de andra pratar om förmiddagsutflykten kan det ju finnas skäl att ibland komma tidigare.
  • AnkiC
    elyse skrev 2016-09-10 16:32:40 följande:
    Det beror väl på hur barnet upplever det. Om man har svårt att komma in i gruppen och blir ledsen när de andra pratar om förmiddagsutflykten kan det ju finnas skäl att ibland komma tidigare.
    Javisst om det finns särskilda skäl för barnets enskilda behov eller en enstaka utflykt och så men inte som en generell regel som gäller alla alltid.
  • Gravitation

På dotterns förskola får vi lämna när vi behöver, ibland kan jag börja jobba 13 och lämnar såklart inte 9.00 då, så vida jag inte måste pga någon aktivitet eller så.

• fluu

Man får lämna när som helst, men ska det ätas frukost på fsk så måste man lämna senast en kvart innan och sedan får man lämna först en kvart efter att de ätit färdigt.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • modsey

Vi hade nog ingen mer sådan tid än att inte lämna exakt då de åt eller satt vid samlingen.

Sen valde vi att lämna barnen när pappan jobbade kväll o började kl 17. Hade vi exakt gått på reglerna skulle de då lämnats 15.30 när han åkte o den skulle jag hämtat kl 16.30. De dagarna lämnade vi i stället 9 eller 10 för att de skulle bli annat än förvaring. Nu hade vi rött lite dagistid ändå med många korta dagar eller lediga dagar. Så när de var där ville vi att det skulle vara bra för dem.

• Zoe03

Hos oss vill vi att man undviker att lämna mellan 9-11 då vi oftast går iväg på aktiviteter under dessa tider. Vi vill nyttja tiden på förmiddagen väl därför går vi iväg så tidigt som möjligt. Efter 11 går det bra att lämna när som.

• Jemp

Tack för svar, spännande hur det kan skilja. Får höra mig för hur det är häromkring.
    Har jobbat en del 16-23 pass tidigare och trivts bra med det, men det hänger ju lite på att jag kan lämna vid 15 (gör inte så mycket att missa nattning då tänker jag), snarare än 9 och inte träffa barnet på hela dagen. Styra tiderna helt kan jag inte men att ta diskussionen tror jag går bra.

Svar på tråden När lämna på förskola?