Anonym (Läkare) skrev 2016-09-13 23:18:09 följande:
Jag pratar om små barn. Stora barn kan man ju resonera med. Om det är en rutinundersökning kan man förstås tänka sig att göra ett nytt besök senare och kanske förbereda barnet lite mer inför det. Men i ett akut läge kan det vara avgörande för att ge rätt behandling. Några få sekunders fasthållning tror jag då är bättre än ett halvförsök där varken barnet är nöjt (eftersom det tar längre tid) eller läkaren (eftersom det inte går genomföra undersökningen ordentligt).
Ok, då förstår jag, och håller med dig. Är det en nödvändig undersökning så är det givetvis bäst att vara bestämd och genomföra så snabbt som möjligt. Dock är det ju sällan man ägnar sig åt fasthållning hemma, så det kan vara en idé att guida föräldrar i hur de ska hålla och inte förvänta att de vet automatiskt (gör du kanske redan iofs, många läkare är bra på att visa just detta).
Som förälder kan det vara svårt att veta hur pass nödvändiga undersökningarna är dock. Åker man in med barnet akut så är det ju en sak, men jag har hållt fast mitt barn vid åtskilliga rutinundersökningar där det inte känts bra sen efteråt. (Mitt barn vägrade t ex upp till ca 3,5 års ålder att mäta längd och vikt hos läkaren. Vete sjutton hur pass motiverat det varit med fasthållning såhär i efterhand.)
Ofta känns läkarbesök också ganska "stressiga", man har fokus på att barnet ska samarbeta, man ska försöka hänga med på alla informationer, och i den sitsen upplever jag ofta att det är svårt som förälder att hinna med att värdera hur pass viktig en undersökning är. Och anledningen till att man försöker "lirka" som du kallar det är ju att man såklart föredrar att slippa tvinga barnet. Lite extra tid att lugna ner situationen gör ofta underverk med små barn. Kan inte se att detta skulle vara dåligt, faktiskt, förutom att det kanske gör att saker och ting tar lite längre tid.
Till sist en kommentar om vikten av att förbereda barnen: för mitt barn har det där med förberedelse hängt ihop med förmågan att resonera; dvs när barnet är för litet för att resonera med det, så har det också varit för litet för att det ska hjälpa med förberedelse.
Jag har upplevt en gång (dock ej från sjukvårdspersonal) att mitt barn vägrade samarbeta på något som behövde göras, och jag hade verkligen försökt förbereda barnet, prata om vad vi skulle, visa, förklara osv. Barnet vägrade göra det som skulle göras ändå, så vi fick gå med oförrättat ärende. Och fick kommentaren "du måste ju FÖRBEREDA ditt barn!". Man blir så jävla ledsen. Fråga i stället, utgå inte från att vi föräldrar är korkade curlingvåp som inte klarar nånting.
Nåja: det jag ville ha sagt: döm inte föräldrar för hårt, de allra flesta gör sitt bästa, och ingen är ute efter att göra livet surt för vårdpersonal