Nyfikna72 skrev 2016-09-14 08:12:14 följande:
Nja riktigt så behöver det inte vara........en modern dieselbil har dieselvärmare på vattensystemet för att motorn i sig inte genererar så mycket värme och behöver tillskott. Ett sådant system gör ingen kupe varm om du ställer bilen om du nu inte låter den stå och gå då. En dieselvärmare som blåser varmluft är oftast nåt eftermonterat och är väl inte så där jättevanligt i personbilar. En normal vattenburen dieselvärmare kan alltså ersätta en motorvärmare på det viset, det finns timer och hela den biten men den värmer alltså vattnet precis som en elektrisk motorvärmare. Värme får du då i utblåsen när du startat bilen. Ska du ha en varm kupe så är det kupefläkt som gäller eller så en värmare som blåser varmluft.
En dieselvärmare värmer upp kylvätskan i motorn och när den har uppnått lämplig temperatur så startas kupefläkten så att du får en varm och skön bil att köra iväg med. På min pärla är motorn uppvärmd till i stort sett normal arbetstemperatur. Sketabra, och minimalt med utsläpp. Fast det blir förstås en del avgaser från själva dieselvärmaren. men va faen....du kan inte få allt här i världen.
OCH, du behöver ett batteri i
JÄVLIGT BRA skick om du anv dieselvärmaren frekvent och då duger det inte med korta sträckor för att fylla på batteriet igen. Det har hänt mig mer än en gång att elektroniken stängt av dieselvärmaren innan tiden "gått ut",
fast jag har ett helt nytt originalbatteri (med MYCKET Ah, aka amperetimmar). Detta för att det alltid skall vara tillräckligt med ström kvar i batteriet för att veva igång motorn. Dock har det alltid varit en varm bil jag kommit ut till. Även när värmaren stängts av lite tidigt...
Och jag väljer tamejfan dieselvärmaren 7 dagar i veckan före en "vanlig" motorvärmare, den saken är då fan så klar efter att ha haft båda sorterna. Och nu finns det iofs motsvarande
bensindrivna motorvärmare, oftast på lite dyrare modeller.
Kram //
Anton .