• 5Snowflakes

Dieselvärmare vs motorvärmare

Nyinflyttad i Norrland och måste ha ny bil, har i dagsläget en VW utan någon värmare. Jag har ingen aning om vad som är skillnaden på motor- och dieselvärmare och om något av dom är att föredra? Har tittat på en Volvo Xc70 med dieselvärmare...

• Svar på tråden Dieselvärmare vs motorvärmare
  • Frontline

Motorvärmare måste du ju ha strömuttag till, 
    dieselvärmare kan du parkera vart du vill och få en varm bil utan tillgång till ström.
    Går du in och handlar ser dieselvärmaren till att bilen fortfarande är varm och skön när du kommer ut igen.

Min nästa bil ska jag ha dieselvärmare i det är ett krav från mig.

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Gladhannapanna

Motorvärmare är mer miljövänlig och krånglar mindre. Men dieselvärmaren är mer flexibel så som beskrivs ovan.

Vi bor i södra Sverige och har motorvärmare vilket är guld värd på vintern men vi klarar oss utan också de gånger vi inte har tillgång till el.

• Nyfikna72

Nja riktigt så behöver det inte vara........en modern dieselbil har dieselvärmare på vattensystemet för att motorn i sig inte genererar så mycket värme och behöver tillskott. Ett sådant system gör ingen kupe varm om du ställer bilen om du nu inte låter den stå och gå då. En dieselvärmare som blåser varmluft är oftast nåt eftermonterat och är väl inte så där jättevanligt i personbilar. En normal vattenburen dieselvärmare kan alltså ersätta en motorvärmare på det viset, det finns timer och hela den biten men den värmer alltså vattnet precis som en elektrisk motorvärmare. Värme får du då i utblåsen när du startat bilen. Ska du ha en varm kupe så är det kupefläkt som gäller eller så en värmare som blåser varmluft.

• Marten
    Nyfikna72 skrev 2016-09-14 08:12:14 följande:

Nja riktigt så behöver det inte vara........en modern dieselbil har dieselvärmare på vattensystemet för att motorn i sig inte genererar så mycket värme och behöver tillskott. Ett sådant system gör ingen kupe varm om du ställer bilen om du nu inte låter den stå och gå då. En dieselvärmare som blåser varmluft är oftast nåt eftermonterat och är väl inte så där jättevanligt i personbilar. En normal vattenburen dieselvärmare kan alltså ersätta en motorvärmare på det viset, det finns timer och hela den biten men den värmer alltså vattnet precis som en elektrisk motorvärmare. Värme får du då i utblåsen när du startat bilen. Ska du ha en varm kupe så är det kupefläkt som gäller eller så en värmare som blåser varmluft.

Moderna bilar fungerar precis så, värmer vattnet i blocket och levererar värmd luft till kupén (dieselvärmare).

Åtminstone de senaste bilarna jag ägt av olika märken. Eftermonterade enheter har jag ingen erfarenhet av.

Både el och bränsle fungerar bra. För en elvärmare måste du ha tillgång till ett uttag, för en bränslevärmare måste det finnas tillräckligt med bränsle (om du kör på reserven fungerar inte en fabriksmonterad enhet). Dessutom luktar det av bränslevärmaren.
  • Nyfikna72

Jo många moderna bilar har timer och fläktfunktion men man kan inte utgå ifrån det bara för att det är en värmare i bilen. Då får man ju titta noggrannare på dess funktioner innan man köper bilen. En volvo xc70 kan ju tex vara väldigt gammal och då var inga sådana funktioner självklara.

• Anton Chigurh
    Nyfikna72 skrev 2016-09-14 08:12:14 följande:
    En dieselvärmare värmer upp kylvätskan i motorn och när den har uppnått lämplig temperatur så startas kupefläkten så att du får en varm och skön bil att köra iväg med. På min pärla är motorn uppvärmd till i stort sett normal arbetstemperatur. Sketabra, och minimalt med utsläpp. Fast det blir förstås en del avgaser från själva dieselvärmaren. men va faen....du kan inte få allt här i världen.

OCH, du behöver ett batteri i JÄVLIGT BRA skick om du anv dieselvärmaren frekvent och då duger det inte med korta sträckor för att fylla på batteriet igen. Det har hänt mig mer än en gång att elektroniken stängt av dieselvärmaren innan tiden "gått ut", fast jag har ett helt nytt originalbatteri (med MYCKET Ah, aka amperetimmar). Detta för att det alltid skall vara tillräckligt med ström kvar i batteriet för att veva igång motorn. Dock har det alltid varit en varm bil jag kommit ut till. Även när värmaren stängts av lite tidigt...

Och jag väljer tamejfan dieselvärmaren 7 dagar i veckan före en "vanlig" motorvärmare, den saken är då fan så klar efter att ha haft båda sorterna. Och nu finns det iofs motsvarande bensindrivna motorvärmare, oftast på lite dyrare modeller.

Kram //Anton  .
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Marten

Jag har dubbla batterier, ett startbatteri och ett batteri till värmaren men det endast på min senaste bil, VW (hitlerkälke) passat 2015.
    Minskar slitaget på startbatteriet vilket är det viktiga.

• Demmpa

Tänk på att en diesel-/bensinvärmare inte kan/får användas när fordonet står i ett garage eller liknande.

Köp en bil med fabriksmonterad drivmedelsvärmare och köp till en elektrisk motorvärmare. På så sätt kan du nyttja bägge fördelarna. Eftermontering av elvärmare kostar ca 6000kr till en V70.

Svar på tråden Dieselvärmare vs motorvärmare