• Anonym (storasyster)

Pappa dog, vad händer nu?

Jag vet att det kan låta eller vara konstigt att jag skriver här nu, men jag vet faktiskt inte vad jag ska göra. Känner mej så tom innuti och vet inte vart jag ska vända mej annars. 

Jag och min lillasyrra kom hem från sjukhuset för 1,5 timme sen, efter att ha tagit farväl av våran pappa. Han blev hastigt sjuk för nån månad sen, och idag dog han. 

Vad kommer hända med oss nu? Vad händer med pappa? Hur ordnar man med begravning och sånt? Vart ska vi bo, får vi bo kvar? Kommer de sätta min lillasyrra i familjehem, eller får hon bo med mej? Hon är bara 13 och jag är 19 och gravid. Vi har ingen släkt förutom farfar, som är över 70. Jag vet inte vad jag ska göra, allt bara snurrar omkring i huvudet och jag kan inte och vill inte sova.

Hjälp.

• Svar på tråden Pappa dog, vad händer nu?
  • Whitehorse1979

Beklagar verkligen sorgen.

Vilken jobbig situation.

Kan din pojkväns familj stötta upp, ta något formellt ansvar för din syster?

• Anonym (Mia)

Ta och gå in med bankdosan och kolla på din pappas ekonomi. Finns det tillräckligt med pengar för att betala hyra/lån samt el, värme, vatten närmaste tre månaderna? Du kan se hur mycket som dragits hittills i räkningar och kolla mot saldot på kontot. Fiins det tillräckligt så kan du ta det lite lungt.

När det i rullarna kommer in en dödsattest på din pappa kommer systemet se att han har en minderårig dotter och de (soc?) kommer kontakta er. Strunta du i att ringa dem imorgon och ta tiden att sörja er pappa. Skönt du ska få lite stöd av skolsyster på fredag! Hon kan få hjälpa dig att kontakta soc om inte soc hör av sig inom en vecka.

Jag tog som trettioåring hand om allt kring min mormors bortgång. Det var tungt. Allt praktiskt med bouppteckning med mera tar massor med ork och tid. Hoppas din pappa hade en bra sjukförsäkring/livförsäkring så ni får en slant. Din lillasyster kan troligen få någon summa också för att han dog innan hon är vuxen tror jag mig minnas.

Du vill säkert inte tänka på pengar. Men det värsta som kan hända just nu är att du/ni blir bostadslösa. Bara det är fixat så löser sig nog resten av det praktiska.

• Anonym (storasyster)

Tack, Whitehorse.

Jag vet inte om min pojkväns familj kan göra något formellt, men dom har sagt att dom kommer hjälpa på alla sätt dom får. Min pojkvän och hans mamma är här nu och lagar mat. Så det är en sak jag inte behöver tänka på idag i alla fall. Vi ska prata om allt möjligt sen, sa hon.

• Whitehorse1979

Så skönt att ni har stöd från dem.

De kanske kan bli din systers förmyndare?

Er mamma är ju ingen lämplig person direkt.

• Anonym (storasyster)

Mia

Jag får gå in och titta på banken. Jag har ingen koll alls på pappas ekonomi, annat än att vi alltid har fått vad vi behöver och vill ha, om det inte är jättedyrt.  Jag vet inte om det finns någon livförsäkring, men jag tror att lillasyster kan få barnpension. Låter det rätt?

Ok, jag väntar med att ringa till soc. Jag pratar med skolsystern först och ser vad hon säger. Hon har säkert varit med om det här förut och vet hur man gör.

Whitehorse

Det är jätteskönt att ha min pojkvän och hans familj nu. Dom är bäst. 

• Whitehorse1979
    Anonym (storasyster) skrev 2016-09-21 16:58:04 följande:

Mia

Jag får gå in och titta på banken. Jag har ingen koll alls på pappas ekonomi, annat än att vi alltid har fått vad vi behöver och vill ha, om det inte är jättedyrt.  Jag vet inte om det finns någon livförsäkring, men jag tror att lillasyster kan få barnpension. Låter det rätt?

Ok, jag väntar med att ringa till soc. Jag pratar med skolsystern först och ser vad hon säger. Hon har säkert varit med om det här förut och vet hur man gör.

Whitehorse

Det är jätteskönt att ha min pojkvän och hans familj nu. Dom är bäst. 

Det låter jättebra.

De kanske kan kontakta socialen.

Bättre att mota Olle i grind känns det som.
  • Castrup

Vad gäller banken så smäller den fällan igen ganska snabbt. Så fort som dödsfallet är registrerat så låses alla konton, inklusive bankdosor. Att betala räkningar för ett dödsbo är inte det smidigaste och bankerna är väldigt kinkiga med att det inte ska betalas några andra räkningar än just dödsboets för att undvika att någon arvinge fixar ett extra litet arv genom att betala sina räkningar från dödsboet.

Jag rekommenderar nog, tvärtom gentemot många andra, att ni tar kontakt med Soc så fort som möjligt. De kommer att bistå med hjälp att hantera dödsboet, räkningar och annat runt dödfallet. Sedan kommer en annan avdelning på Soc att tillse att din syster och du får det stöd som behövs i form av ekonmiskt bistånd, förmyndare, familjehem osv osv osv.

• Anonym (kram)

Jag har tyvärr inte så många praktiska råd att komma med, men jag vill ändå skicka en lång, varm kram och säga att jag från djupet av mitt hjärta hoppas att allt ska ordna sig för er!

• nevermind

Hoppas verkligen det löser sig för er. Om din mamma inte vill ha lillasyster (vill jag hoppas hon inte vill) så kanske hon hamnar i familjehem, men det behöver inte vara dåligt. Du ska ju ha barn och kanske inte har tid och energi till en 13-åring. Ni kan ses jättemycket ändå. Hon är ju inte en strulig unge som blivit tvångsomhändertagen.

• Anonym (minna)

Det har skrivits en hel del om hur vissa barn har haft de på familjehem, dom slussas runt och hamnar i dåliga hem. Men jag tycker inte du ska oroa dig i den biten, långt ifrån alla familjehem är dåliga och dom som har haft det dåligt kommer fram i tidningarna, inte dom som har haft det bra. 

Jag känner en som har 2 flickor som ska bo hos dom tills dom gått ut skolan och flyttar. Dom flickorna är jättesnälla och trevliga, föräldrarna förlorade vårdnaden pga misshandel i hemmet. 

Dom flickorna åker till thailand 1 gång per år och får vara med om mycket mer roligt under åren. Mina vänner bryr sig om flickorna som om det vore deras egna. 
    Lägg det i bakhuvudet, att de kanske inte blir så tokigt ändå i familjehem för din syster. 

• modsey

Hej börjar med att beklaga er sorg. Du har fått flera kloka råd. Vet inte om någon tipsat er om kurator på avdelningen där er pappa låg på sjukhuset. De är ofta väldigt duktiga i såna här frågor. Jag kan tycka att ni borde fångats upp av någon redan innan dödsfallet då din syster är då ung. Skolsköterska på hennes skola ska också kunna guida er.

• Ettanvändarnamningenannanhar

Jag vill börja med att beklaga sorgen, vilken ofattbar situation ni hamnat i <3

Min andra spontana tanke är att du som är 19 ju är myndig och kanske kan få ta ansvaret om din lillasyster? Det kan bli ett tungt lass för dig, men med stöttning från farfar och andra i er närvaro så kan jag inte se att det skulle vara omöjligt.. Ring till soc imorgon och be om råd, och som någon skrev så kontakta också kurator (via vårdcentralen eller via din barnmorska) Även om du verkar ha koll på läget så finns där säkert en hel massa tankar och känslor efter förlusten av er pappa.

Stora kramar till er!

• Anonym (Hur går det)

Vill börja med att beklaga sorgen.

Hur går det för er? Har ni fått hjälp med vart ni ska vända er?

• Anonym (storasyster)

Hej igen. Tack för alla kommentarer och hälsningar, det värmer verkligen.

Jag och lillasyster bor kvar hemma, farfar och min pojkvän har bott här med oss, och min pojkväns föräldrar kommer varje dag och hjälper till och äter middag. Vi har mött soc flera gånger och just nu håller dom på och utreder om min pojkväns föräldrar kan vara förmyndare till lillasyster. Dom sa att farfar egentligen är för gammal, men han fick tillfällig vårdnad ändå.

Vi kämpar på, men det är tungt ibland. Nästa vecka ska vi ha begravning.

• Ankanpankan1

Måste bara skicka massor av kramar. Vilken fruktansvärd situation.

Ville också säga att svenskakyrkan kan vara riktigt bra på sorgearbete.

Lycka till!

• Tom Araya
    Anonym (storasyster) skrev 2016-09-21 00:13:15 följande:

Jag vet att det kan låta eller vara konstigt att jag skriver här nu, men jag vet faktiskt inte vad jag ska göra. Känner mej så tom innuti och vet inte vart jag ska vända mej annars. 

Jag och min lillasyrra kom hem från sjukhuset för 1,5 timme sen, efter att ha tagit farväl av våran pappa. Han blev hastigt sjuk för nån månad sen, och idag dog han. 

Vad kommer hända med oss nu? Vad händer med pappa? Hur ordnar man med begravning och sånt? Vart ska vi bo, får vi bo kvar? Kommer de sätta min lillasyrra i familjehem, eller får hon bo med mej? Hon är bara 13 och jag är 19 och gravid. Vi har ingen släkt förutom farfar, som är över 70. Jag vet inte vad jag ska göra, allt bara snurrar omkring i huvudet och jag kan inte och vill inte sova.

Hjälp.

Hur bor ni?
    Har du eller din syster någon fadder eller gudmor/gudfar?
    Får ni underhåll av mamma?
    Har du någon inkomst?

Se över försäkringar
    Ta hjälp av en advokat
    Sök hjälp via kommunen eller om någon försäkring erbjuder hjälp med juridik, rådgivning mm.
    Kontakta svenska kyrkan, kolla om han är medlem och vilken hjälp ni kan få där

• Anonym (Mia)
    Anonym (storasyster) skrev 2016-10-06 19:28:03 följande:

Hej igen. Tack för alla kommentarer och hälsningar, det värmer verkligen.

Jag och lillasyster bor kvar hemma, farfar och min pojkvän har bott här med oss, och min pojkväns föräldrar kommer varje dag och hjälper till och äter middag. Vi har mött soc flera gånger och just nu håller dom på och utreder om min pojkväns föräldrar kan vara förmyndare till lillasyster. Dom sa att farfar egentligen är för gammal, men han fick tillfällig vårdnad ändå.

Vi kämpar på, men det är tungt ibland. Nästa vecka ska vi ha begravning.

Vad bra! Verkar vara vettig soc personal. Lycka till.

Jag har hamnat i denna sväng jag med nu, fast inte riktigt samma. Min mamma jag ingen kontakt har med gick bort för några dagar sedan. Det är mycket att ordna med, verkligen.
  • Anonym (Ellen)

Arbetade din pappa när han gick bort eller var han anställd någonstans?
    Det tipset har säkert kommit men även om han inte själv privat hade tecknat någon försäkring så kan han ha haft en via sitt jobb?

Svar på tråden Pappa dog, vad händer nu?