• meicc

    Börjat förskolan -vi är sjuka hela tiden

    Mitt barn började förskolan denna terminen, på fyra veckor har vi haft tre rejäla förkylningar. Han går tre dagar, sen blir han sjuk och lagom till han börjar pigga på sig så blir jag sjuk. Jag håller honom hemma 2-3 extra dagar för att han ska börja äta ordentligt och sova i kapp, och så klart vara smittfri. Jag är så TRÖTT på att vara sjuk! Förstod ju att han skulle bli sjuk ofta, men trodde inte att jag skulle vara veckad varannan vecka också...
    Försöker med så god handhygien som det bara går, men sonen slickar ju på allt på förskolan och när han är sjuk så går det ju inte att undvika att vi får samma. Jag som såg fram emot att han skulle få en ny fas i livet och att jag skulle kunna börja jobba! Får ju mer gjort när han är hemma och är frisk (egenföretagare...).

    Hur har ni haft det? Har ni tips? Känns som varje förkylning blir lite tyngre med för man hinner inte repa sig. Är nu livrädd för kräksjukan för förlorade en graviditet i vecka 14 pga den i våras. :(

  • Svar på tråden Börjat förskolan -vi är sjuka hela tiden
  • Gina43
    Harvester skrev 2016-09-27 23:17:47 följande:

    Vi var konstant sjuka från januari till juni. Sonen började dagis i oktober vid ca två års ålder.

    I början några förkylningar men fick sedan kräksjukan i januari och efter det var antingen han, maken eller jag sjuka (eller några/alla samtidigt). Ofta blev vi mer sjuka än han. Helt hopplöst..

    Sedan han började igen efter sommaren i augusti har han (och vi) bara varit sjuka en gång. Håller tummarna..


    Det var liknande här faktiskt! Fast vi hade nog november/december till april/maj då vi var konstant sjuka. Magsjuka en gång. Åkte på bihåleinflammation - aj aj aj. Jag spendrade nästan hela graviditeten sjuk på olika vis, för det mesta förkylningar och nästäppa. Ett tag var jag orolig för att utveckla ett beroende av nässpray..
  • Anonym (Sjukis)

    Men hur sjuk är han när han är förkyld? Kan han inte gå ändå?

    Min dotter har gått på förskolan i 5 veckor och har varit förkyld i 4 av de veckorna. Hon har gått varje dag då hon är pigg och orkar leka. Förskolan säger att det är helt okej att hon kommer då barnen i gruppen är förkylda i princip hela tiden och skulle de skicka hem vid förkylning skulle de aldrig ha några barn där.

  • Anonym (dagissjukor)

    Jag blev också helt chockad när första barnet började på dagis och jag blev sjuk Från att ha varit sjuk max två dagar/år var jag plötsligt sjuk var och varannan vecka
    Efter graviditeten har man ju sämre immunförsvar med, och det tar ett tag innan det byggs upp igen.
    Nu är yngsta barnet nästan 4 och peppar, peppar var våren lite bättre än de senaste 6 åren har varit, nu har de gått 1,5 månad och ingen av oss har blivit jättesjuk än (peppar, peppar). Förutom en halsfluss och lite snor

  • Anonym (Elin)
    Anonym (Sjukis) skrev 2016-09-28 20:42:09 följande:

    Men hur sjuk är han när han är förkyld? Kan han inte gå ändå?

    Min dotter har gått på förskolan i 5 veckor och har varit förkyld i 4 av de veckorna. Hon har gått varje dag då hon är pigg och orkar leka. Förskolan säger att det är helt okej att hon kommer då barnen i gruppen är förkylda i princip hela tiden och skulle de skicka hem vid förkylning skulle de aldrig ha några barn där.


    Det är såna som du som gör att smittor aldrig slutar att spridas runt på förskolor. Smart.
  • Gina43
    Anonym (Elin) skrev 2016-09-28 21:03:22 följande:

    Det är såna som du som gör att smittor aldrig slutar att spridas runt på förskolor. Smart.


    Tja, fast det hade väl hänt ändå? Med smittan menar jag. Ofta smittar man väl innan symptom bryter ut (beror på vad det rör sig om).

    Någonstans ska ju gränsen dessutom dras? Vi gjorde alltid en avvägning efter allmäntillståndet. Trött och hängig = hemma oavsett. Lätt snorig näsa men är pigg, äter och sover bra = kunde klara dagen.
  • Anonym (Sjukis)
    Anonym (Elin) skrev 2016-09-28 21:03:22 följande:

    Det är såna som du som gör att smittor aldrig slutar att spridas runt på förskolor. Smart.


    Jag litar på att förskolan säger till om hon är för sjuk för att vara där. De andra barnen är ju oxå snoriga hela tiden men är där ändå. Som dom sa till mig, de skulle aldrig ha några barn där om man inte fick vara lite snorig.
  • Magdalena03

    Det är klart man får vara på förskolan om man har lite snuva! Det räknas ju inte som att vara sjuk.

    Har man inte feber och orkarvmed verksamheten kan barnet vara på förskolan med lite snuva, men man bör förstås rådgöra med personalen på förskolan.

  • Anonym (Elin)

    Förkyld och lite snorig är i min värld inte samma sak. Lite snor är en sak men är man förkyld med ont i halsen och huvudvärk och snor som rinner konstant ska man vara hemma. Och har ett barn varit snorig flera veckor kanske den behöver vara hemma någon dag och vila upp sig för att bli frisk. Känns som att många anser att förkylning är ett normaltillstånd på sina barn, det är det inte.

  • Randig

    Ah minns det som igår, 1a året på dagis. Det sjukaste året i mitt liv!

    Sonen började när han var 15 mån. Hela det året var hand sjuk var 3e vecka utan undantag!

    Vi hade bland annat 8 magsjukor! 8!!!!! 2 av dem slutade på akuten.
    Mellan dessa magsjukor (eller samtidigt) var han förkyld, eller hade hosta.

    Tyckte vi vabbade jämt och ständigt. Eller så var någon av oss vuxna sjuka. Om jobbet hatade mig? ja, absolut...

    Nu är sonen 3 år och han har inte vart sjuk sen tidigt i våras. Vart lite snuvig vid 2 tillfällen, men har kunnat gå till förskolan.

    Så det tar ungefär 1 år för barnen att bygga upp ett immunförsvar. Tills dess får man stå ut:)

  • Magdalena03

    Vägrar att tro på att det är hälsosamt och stärkande för ett litet barn att ha åtta magsjukor på ett år. Låter fruktansvärt. Måste vara mycket bristfällig hygien på förskolan? Tror också det är bättre barnen får vara hemma lite längre så att de blir lite större och starkare och hinner bygga upp sitt immunförsvar. Det har fungerat för mina barn, de har aldrig behövt äta någon antibiotika eller annan medicin och sällan har de behövt vara hemma. Men vi kanske bara har haft tur , vad vet jag.

  • Anonym (olika)
    Magdalena03 skrev 2016-09-29 14:48:31 följande:

    Vägrar att tro på att det är hälsosamt och stärkande för ett litet barn att ha åtta magsjukor på ett år. Låter fruktansvärt. Måste vara mycket bristfällig hygien på förskolan? Tror också det är bättre barnen får vara hemma lite längre så att de blir lite större och starkare och hinner bygga upp sitt immunförsvar. Det har fungerat för mina barn, de har aldrig behövt äta någon antibiotika eller annan medicin och sällan har de behövt vara hemma. Men vi kanske bara har haft tur , vad vet jag.


    Jag tror det är väldigt olika från barn till barn, vad de har för immunförsvar från början. Min systerson började dagis när han var 13 månader, och var trots det nästan aldrig sjuk. Min egen son var nästan två när han började - men åkte på smitta efter smitta. (Dock inte 8 magsjukor. Håller med om att det låter som mycket.) 
    Men i vilket fall så smittade sonen mig också, gång på gång. Så höll det på i nästan exakt åtta månader. Sedan blev sjuktillfällena färre och färre, och nu när han snart är fyra kan jag inte ens komma ihåg senaste gången vi fick vabba. I vilket fall har han varit helt frisk ända sedan han började dagis igen efter semestern. Tror vi är inne på sjunde veckan nu. 
  • Sommar15
    Magdalena03 skrev 2016-09-29 14:48:31 följande:

    Vägrar att tro på att det är hälsosamt och stärkande för ett litet barn att ha åtta magsjukor på ett år. Låter fruktansvärt. Måste vara mycket bristfällig hygien på förskolan? Tror också det är bättre barnen får vara hemma lite längre så att de blir lite större och starkare och hinner bygga upp sitt immunförsvar. Det har fungerat för mina barn, de har aldrig behövt äta någon antibiotika eller annan medicin och sällan har de behövt vara hemma. Men vi kanske bara har haft tur , vad vet jag.


    Jag tror det är helt individuellt. Min bror började dagis som 3-åring först, men var ständigt sjuk ändå. Han lyckades samla ihop samtliga gubbar i en serie av figurer för han fick en för varje avslutad antibiotikakur (detta var på 90-talet när man väl var lite snabbare på att skriva ut sånt). Jag själv var ungefär lika gammal när jag började och inte alls lika sjuk. Min dotter kommer börja dagis efter årsskiftet, mitt i "sämsta åldern" enligt vad du hört (17 mån) och mitt i sjukdomssäsongen men man måste ju jobba, så vi får hålla tummarna helt enkelt. :)
  • meicc

    Tack snälla för alla svar! Nu har han gått fyra dagar denna vecka vilket är rekord. :)

    För er som undrade så håller jag honom hemma när han är febrig och förkyld, sedan 1-2 dagar hemma feberfri för att komma ikapp och orka med tempot på förskolan. Att näsan rinner (lite grann) är ok för mig, men skulle aldrig någonsin skicka ett förkylt barn till förskola/skola.

  • Randig
    Magdalena03 skrev 2016-09-29 14:48:31 följande:

    Vägrar att tro på att det är hälsosamt och stärkande för ett litet barn att ha åtta magsjukor på ett år. Låter fruktansvärt. Måste vara mycket bristfällig hygien på förskolan? Tror också det är bättre barnen får vara hemma lite längre så att de blir lite större och starkare och hinner bygga upp sitt immunförsvar. Det har fungerat för mina barn, de har aldrig behövt äta någon antibiotika eller annan medicin och sällan har de behövt vara hemma. Men vi kanske bara har haft tur , vad vet jag.


    Ja, såklart är det extremt med 8 magsjukor. Mest för att alla andra barns föräldrar på avdelningen inte fattade allvaret och skickade iväg sina barn för tidigt innan de var friska eller inte trodde att just spyan dagen innan var magsjuka ("det var ju bara 1 spya!"). Det var inte för ens efter ett föräldramöte som jag berättade om hur mitt barns magsjuka hade slutat på akuten (han höll ju nästan på att stryka med) och att föräldrar måste skärpa sig som det blev bättre.

    Min son har inte vart magsjuk sedan dess faktiskt.
  • bergviol

    Min dotter  fyllde precis 17 månader när hon började förskolan för 5 veckor sedan - och vi har hittills inte haft någon sjukdag. 

    Vad det beror på vet jag inte, för andra barn har varit sjuka i hennes grupp, och även hennes pappa blev dundersjuk i en vecka. Funderar om det är pga. att hon fortfarande ammar morgon och kväll och därför får i sig antikroppar från mig, men å andra sidan känns det som att det lika gärna kan vara slumpen... 

  • Anonym (olika barn)

    Det är nog olika mellan barn! Vår är fyra, och har vabbat tre gånger på tre ÅR (peppar peppar...). Min bästa kompis barn är lika gammal och sjuk jämt; minst 2 dagar varannan vecka. Bara att härda ut, tror jag. Däremot tror jag att smittorna sprids när det är rinnande näsor på varenda unge. Men vad ska man göra? Det kan ju rinna och hostas i veckor. 

  • Anonym (blä)

    Min son började på förskolan i augusti. Sedan dess har jag inte arbetat en enda hel vecka. Han är sjuk precis hela tiden. Även om jag börjar bli stressad över det så försöker jag tänka att barn blir sjuka, vissa oftare än andra tydligen, och man har ju rätt att vabba. Till saken hör att jag själv arbetar på förskola och blir utsatt för smittor hela tiden. I fredags drog jag hem magsjuka efter att ha tagit hand om ett sjukt barn på jobbet. Vi var däckade hela familjen efter det och när min son äntligen hade blivit frisk från magsjukan så hann han med att få feber och bli dunderförkyld innan de 48 timmarna hade gått så att jag kunde lämna honom på förskolan. Förmodligen blir vi hemma resten av veckan.


    Ångesten är värst. Jag vet att arbetsbördan blir tuff för mina kolleger när jag är hemma så här mycket, men samtidigt kan jag inte göra något. Om jag mot förmodan skulle lämna mitt barn sjukt på sin förskola, så smittar han barn och personal där, och så går det bara runt. Han får bli hemma tills han är helt frisk. Själv blir jag också sjuk precis hela tiden, samtidigt som honom. Det är tröttsamt. Man får försöka tänka positivt: Jaha, nu ligger vi här snoriga och febriga i soffan igen, men nu kan vi ju i alla fall läsa en bok, eller rita något tillsammans, så får jag lite extra förlängning av "föräldraledigheten" (det känns knappt som att han har börjat på dagis än, eller att jag har börjat jobba) och jag får njuta av att vara hemma med mitt (visserligen sjuka) barn istället för att lämna bort honom långa dagar på förskolan.

  • Anonym (B.)

    min son har inte varit frisk i 2 veckor sträck sen han börja på dagis/förskola. Han har haft öroninflammation, förkylningar x 100, covid spred sig som en löpeld förut på förskolan men som tu var lyckades vi hålla oss borta ifrån det, magsjuka (under min pågående graviditet och allting är ok med bebis två) bihåleinflammation, och magsjuka flera gånger för lärarna har undvikit att berätta när andra lärare och barn haft det flera gånger så sagt ifrån flera gånger att informationen måste komma ut på direkten så vi som är föräldrar ha valet att ha våra barn hemma ett par dagar. listan är så lång, han är 2,5 år nu och fick vara på dagis i 2 dagar och legat hemma resten av veckan med bihåleinflammation som jag också fått tagit del av.

Svar på tråden Börjat förskolan -vi är sjuka hela tiden