• Anonym (Less)

Men neeej. Klasslista. :-(

Min son har precis börjat skolan. Vi har levt med skyddad id förut men gör inte det nu även om vi fortfarande har skyddade telefonnummer bland annat vilket jag förklarat för personalen på skolan. Idag låg på hyllan klasslistor där de skrivit ut både hemnummer och mobilnummer. Ingenting jag gett tillåtelse till och aldrig skulle göra! 52 elever har fått detta hem till sig. Känns inte ok alls. Får dom göra så? :(

• Svar på tråden Men neeej. Klasslista. :-(
  • Anonym (Less)
    Farfallos skrev 2016-09-28 09:18:59 följande:
    Men "fel" innebär ju att det också finns ett "rätt" sätt som det ska ske på. Som det verkar så har TS angett inom parentes att hon inte vill att numret ska lämnas ut, samt sagt det till lärare och rektor. Jag skulle vilja påstå att det är olyckligt eller klantigt, men jag tror inte att den formellt korrekta vägen för TS att gå med denna informationen är att göra vad TS har gjort. Om det hade varit viktigt för mig hade jag försäkrat mig om att det fanns rutiner för denna hantering och agerat i linje med den. Hade de inte haft rutiner eller hänvisat till att "det räcker att du säger det till mig" så hade jag inte lämnat något nummer alls. En människa glömmer så lätt, och jag kan dessutom inte bevisa att jag förmedleat detta. Skulle då ha skrivit det i mail i alla fall, så att jag har svart på vitt att jag förmedlat informationen. 

Det finns ingen annan väg att gå. Jag har ju inte skickat in mina uppgifter till kommunen som är den formella vägen att lämna sina uppgifter, just för att de inte skulle hamna i några papper.

Men såklart jag var ju tvungen att lämna en lapp till klassföreståndaren - Om det händer mitt barn någonting så ska den kunna nå mig. När både den och rektorn då säger att numret inte ska lämnas ut och jag även påminner om detta genom att skriva det på samma lapp.. så.. vad mer hade jag kunnat göra?

• Anonym (Gurkan)

Det är nog olika från skola till skola.
    I mina barns skola lämnas INGA klasslistor med telefonnummer eller e-postadresser ut, endast förnamn på de barn som går i klassen.
    Vad gäller fotografering får vi fylla i formulär i vilka sammanhang barnen får fotas och bilderna publiceras OM man godkänner fotografering. Fylls formuläret inte i räknas det som att man INTE samtycker.

Hade problem med att få kontakt med några av sonens kamraters telefonnummer och/eller adresser inför ett kalas, men fick rådet att invänta varje barns förälder vid fritids för att fråga.
    Nu hade jag ju kunnat söka på Eniro om det inte vore för att jag inte hade barnens efternamn, eller visste vad föräldrarna hette i alla lägen...

• Farfallos
    Anonym (Less) skrev 2016-09-28 09:24:49 följande:

Det finns ingen annan väg att gå. Jag har ju inte skickat in mina uppgifter till kommunen som är den formella vägen att lämna sina uppgifter, just för att de inte skulle hamna i några papper.

Men såklart jag var ju tvungen att lämna en lapp till klassföreståndaren - Om det händer mitt barn någonting så ska den kunna nå mig. När både den och rektorn då säger att numret inte ska lämnas ut och jag även påminner om detta genom att skriva det på samma lapp.. så.. vad mer hade jag kunnat göra?

Du kunde förvissat dig om vad skolan hade för rutiner. Bara det att lappen du fyllde i inte har en kryssruta för det du önskade antyder ju just att de inte har rutiner, eller att ditt ärende skulle hanteras på att annat sätt. Du borde anklaga skolan för att ha jävligt dåliga rutiner snarare än att anklaga dem för att ha gjort "fel". Du måste ju själv förstå att viktiga saker inte hanteras på det viset du har gjort (muntlig begäran och notering i kanten).

Så jag är tillbaka till att det var olyckligt eller klantigt, men om du inte har ett barns intellekt så borde du själv förstå att hanteringen inte var helt 100.
  • Anonym (Less)
    Farfallos skrev 2016-09-28 09:47:38 följande:
    Du kunde förvissat dig om vad skolan hade för rutiner. Bara det att lappen du fyllde i inte har en kryssruta för det du önskade antyder ju just att de inte har rutiner, eller att ditt ärende skulle hanteras på att annat sätt. Du borde anklaga skolan för att ha jävligt dåliga rutiner snarare än att anklaga dem för att ha gjort "fel". Du måste ju själv förstå att viktiga saker inte hanteras på det viset du har gjort (muntlig begäran och notering i kanten).

Så jag är tillbaka till att det var olyckligt eller klantigt, men om du inte har ett barns intellekt så borde du själv förstå att hanteringen inte var helt 100.

Fast helt ärligt. Jag förväntar mig nog att man frågar först innan man lämnar ut någons privata telefonnummer.

Om personen i fråga vill vara nåbar av vem som helst, då lägger den personen in sitt eget telefonnummer på ex eniro.

• Farfallos
    Anonym (Less) skrev 2016-09-28 09:54:35 följande:

Fast helt ärligt. Jag förväntar mig nog att man frågar först innan man lämnar ut någons privata telefonnummer.

Om personen i fråga vill vara nåbar av vem som helst, då lägger den personen in sitt eget telefonnummer på ex eniro.

Fast helt ärligt - förväntar du dig att skolan kollar upp om folk finns på eniro eller ej innan de publicerar de nummer de själva har i sina rullor? I min värld är det helt självklart grundläget att skolan publicerar de nummer de har. MEN de måste ju samtidigt ha ett system för att hantera nummer som innehavarna vill hålla hemliga. På den punkten verkar ju den aktuella skolan brista en aning.

...men det (att skolan brister på denna punkt) borde du ha förstått menar jag.
  • nevermind
    Anonym (Less) skrev 2016-09-27 17:50:56 följande:

Nej. Det var ingen av "hans" fröknar kvar nu när jag hämtade sent. Bara från andra klasser. Så jag tänkte ta upp det imorgon när det är någon där som jag träffat tidigare.

Anonym (Administration) skrev 2016-09-27 17:15:18 följande:

Nej. Det verkar inte ok.

Men det kan ju också vara så att skolan har fått besked om att sekretessen på er familj har släppt och att ni nu lever som ej hemliga. Även om du har pratat med någon på skolan så kanske den informationen inte har nått expeditionen.

När en elev är sekretesskyddad ska denna inte finnas någonstans att finna. Inte på några listor, foto eller med elevmapp på vanligt sätt.

Han började alltså förskoleklass förra månaden. Sekretessmarkeringen släppte för snart 1 år sedan så någon direkt ändring har inte skett som gör att dom skulle få nått meddelande.

Men när jag lämnade mina uppgifter till skolan strax innan start, i syfte att de ska kunna nå mig om det händer någonting, så skrev jag också inom parentes bakom numret att det är skyddat och får ej lämnas ut.

Jag har dessutom haft möte med både rektorn och alla hans personal på förskoleavdelningen i samma veva och varit väldigt tydlig med våra omständigheter.

Vilka idioter. Bli arg!
  • Anonym (Less)
    Farfallos skrev 2016-09-28 12:11:04 följande:
    Fast helt ärligt - förväntar du dig att skolan kollar upp om folk finns på eniro eller ej innan de publicerar de nummer de själva har i sina rullor? I min värld är det helt självklart grundläget att skolan publicerar de nummer de har. MEN de måste ju samtidigt ha ett system för att hantera nummer som innehavarna vill hålla hemliga. På den punkten verkar ju den aktuella skolan brista en aning.

...men det (att skolan brister på denna punkt) borde du ha förstått menar jag.

Eh, nej. Det sa jag inte.

Jag förväntar mig att de inte lämnar ut någon annans nummer överhuvudtaget. Det är inte deras uppgift att göra det.

• Tom Araya

Skolan borde ha som rutin att man fyller i en blankett med kontaktuppgifter och med kryssval om vilka uppgifter som får delas och hur/var.

• Aileen Allannah

Men när ts lämnade numret till skolan så klargjorde hon med all önskvärd tydlighet att numret inte får lämnas ut. Finns ingen anledning för skolan att kolla vilka nummer som finns på Eniro (varför skulle de?) om en förälder sagt ifrån att de inte får lämna ut hennes nummer, som hon lämnat till två personer, klassläraren och rektor. För att hitta ts nummer för att lägga till på klasslistan måste någon ha tittat på det papper där ts skrivit att numret är hemligt.

Skolan har lämnat ut en uppgift som inte ska lämnas ut, de har gjort fel, hur man än vänder och vrider på det och hänvisar till icke existerande riktlinjer.

• Farfallos
    Aileen Allannah skrev 2016-09-28 13:29:31 följande:
    Men när ts lämnade numret till skolan så klargjorde hon med all önskvärd tydlighet att numret inte får lämnas ut. Finns ingen anledning för skolan att kolla vilka nummer som finns på Eniro (varför skulle de?) om en förälder sagt ifrån att de inte får lämna ut hennes nummer, som hon lämnat till två personer, klassläraren och rektor. För att hitta ts nummer för att lägga till på klasslistan måste någon ha tittat på det papper där ts skrivit att numret är hemligt.

Skolan har lämnat ut en uppgift som inte ska lämnas ut, de har gjort fel, hur man än vänder och vrider på det och hänvisar till icke existerande riktlinjer.
    Men herreguuuud...

För det första så var det TS som i inlägg #34 började hänvisa till uppgifterna hos eniro. Ovidkommande och dumt, men jag skulle inte nämnt det om inte TS hade gjort det.  

För det andra så har jag svårt att fatta hur du kan ha missat att med "fel" menar jag ett formellt fel, dvs något som bryter mot lagar och regler. Jag har aldrig påstått att skolan (lärare och rektor) agerat "rätt" eller oklanderligt, utan kallat det "klantigt". MEN... TS borde insett att risken för knas här skulle vara stor då skolan uppenbart inte har rutiner. Det var sålunda naivt (beaktat frågans dignitet) av TS att öht lämna sitt nummer till skolan då det inte fanns något som tydde på att de hade rutiner för hemlighållande av hennes nummer. Det fattar väl både du och TS att skolan har någon slags datasystem, och har du någonsin varit med om att du kan göra en "notering inom parentes i kanten" i ett datasystem?  - Nej! ...och om blanketten som TS fyllde i saknade en ruta för att kryssa i "hemligt nummer" så kan man ju med en kritbit i röva räkna ut att den uppgiften inte kommer in i deras system på ett vettigt sätt. Punkt slut!
  • Anonym (Mamma)

På min dotters skola får vi inga klasslistor alls, utan i kapprummet finns det listor uppsatta där dom som vill får skriva upp namn förälder, vilket barn man är förälder till och telefonnummer om barnen vill leka på fritiden.

• Anonym (Skyddat telnr)

Uruselt gjort av skolan. Visst fungerar skyddat nummer precis som du skriver ts, har själv haft det.

Hur gick det idag när du sa ifrån?

• Vestra
    Elsis skrev 2016-09-27 21:43:24 följande:

På vår skola och förskola har det påpekats att telefonnummer inte får lämnas ut. När min dotter ville leka med en kompis som jag inte känner fick jag be hennes lärare ge barnets föräldrar mitt nummer och be dem kontakta mig. I samband med föräldramöte kom förslag på klasslista, som varje förälder frivilligt får skriva sig på, och därmed också ger tillstånd att kontaktuppgifter lämnas ut. Den som inte vill behöver inte vara med.

Samma här. 
    Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • Anonym (Diii)

Dagens skola är en katastrof! De har absolut ingen koll på vad den andre gör och information om eleverna glider mellan fingrarna.

De flesta överenskommelser med skolan rinner ut i sanden men VI FÖRÄLDRAR ska banne mig vara på hugget när det gäller sådant som vi ska bidra med.

Har haft min dotter på samma skola i 4 år. När hon började där var vi väldigt tydliga med att hon hade läs-och skrivsvårigheter. Specialläraren har träffat henne vid ett flertal tillfällen. Jag har påpekat detta vid varje utvecklingssamtal och tänker att detta är något de håller koll på. Nu i åttan begärde vi en utredning och då står alla som frågetecken. VA, det här har vi aldrig fått någon information om??? Det är hopplöst att ha barn i skolan!

Svar på tråden Men neeej. Klasslista. :-(