• Anonym (Less)

Men neeej. Klasslista. :-(

Min son har precis börjat skolan. Vi har levt med skyddad id förut men gör inte det nu även om vi fortfarande har skyddade telefonnummer bland annat vilket jag förklarat för personalen på skolan. Idag låg på hyllan klasslistor där de skrivit ut både hemnummer och mobilnummer. Ingenting jag gett tillåtelse till och aldrig skulle göra! 52 elever har fått detta hem till sig. Känns inte ok alls. Får dom göra så? :(

• Svar på tråden Men neeej. Klasslista. :-(
  • Anonym (Less)
    Farfallos skrev 2016-09-27 19:13:50 följande:

Hallå eller! Du har ju helt enkelt bara inte försäkrat dig om att den informationen (om att ni önskar sekretess) har kommit till skolan via rätt kanaler. Att skriva inom parentes någonstans kan man ju bara hoppas på att det ska fungera. Klantigt från alla håll känns det som. 

Så ett möte med rektor och klassföreståndare, där jag personligen lämnar mitt nummer för att dom ska kunna nå mig om nått händer, och förtydligar både i tal och skrift att det är ett skyddat nummer, är inte tillräckligt?
  • Elsis

På vår skola och förskola har det påpekats att telefonnummer inte får lämnas ut. När min dotter ville leka med en kompis som jag inte känner fick jag be hennes lärare ge barnets föräldrar mitt nummer och be dem kontakta mig. I samband med föräldramöte kom förslag på klasslista, som varje förälder frivilligt får skriva sig på, och därmed också ger tillstånd att kontaktuppgifter lämnas ut. Den som inte vill behöver inte vara med.

• Anonym (Administration)
    Anonym (Less) skrev 2016-09-27 21:07:17 följande:

Nej. Skolan har inte fått mitt telefonnummer på något annat sätt än igenom mig och det är enbart EN person som skulle ha tillgång till det. 

Telefonnummer är skyddat hos min operatör och jag måste ange ett lösenord när jag pratar med dom för att dom ska veta att jag är jag. Kommun har inte mitt nummer och de ska inte skoladministratören ha heller då jag inte har lämnat det till dem.

Rektorn var med på att numret inte skulle förekomma i någon dator överhuvudtaget utan enbart på min handskrivna lapp i hans pärm som bara hon och rektorn har tillgång till, och på det pappret framgår att det ej får lämnas ut. Men dom var tvungen att ha det om nått händer.

Det du beskriver är ju just sekretessen runt en elev. Och den är ju hävd sedan ett år. Alltså finns information åter angående eleven.

Du har ju dock begärt att ditt telefonnummer ska vara dolt och det är ju uppenbart att någon har brustit i sitt arbete.

(Att enbart en person har tillgång till något är ett väldigt sårbart system och man brukar därför ha en arbetsgrupp med rutinerade personer som alla vet vad som gäller.)
  • Anonym (Less)
    Anonym (Administration) skrev 2016-09-27 22:15:08 följande:
    Det du beskriver är ju just sekretessen runt en elev. Och den är ju hävd sedan ett år. Alltså finns information åter angående eleven.

Du har ju dock begärt att ditt telefonnummer ska vara dolt och det är ju uppenbart att någon har brustit i sitt arbete.

(Att enbart en person har tillgång till något är ett väldigt sårbart system och man brukar därför ha en arbetsgrupp med rutinerade personer som alla vet vad som gäller.)

Jag vet inte varför du väljer att missförstå. Skulle du tycka att det är lika ok om jag ringer försäkringskassan och ber om min handläggares hemnummer?

Same shit. Man lämnar inte ut andra personers privata nummer.

1, man kollar först om det är ok.

2. Finns det ett papper där det står klart o tydligt att det INTE är ok, då lämnar man inte ut.

Det handlar inte om den skyddade identiteten. Den är inte kvar o jag vet att det finns uppgifter såsom personnummer och vår adress. Det är offentliga uppgifter.

Mitt telefonnummer är ingen offentlig uppgift. Därför ska dom inte lämna ut det.

• Uttran
    Anonym (Less) skrev 2016-09-27 22:24:48 följande:

Jag vet inte varför du väljer att missförstå. Skulle du tycka att det är lika ok om jag ringer försäkringskassan och ber om min handläggares hemnummer?

2. Finns det ett papper där det står klart o tydligt att det INTE är ok, då lämnar man inte ut.

Det handlar inte om den skyddade identiteten. Den är inte kvar o jag vet att det finns uppgifter såsom personnummer och vår adress. Det är offentliga uppgifter.

Mitt telefonnummer är ingen offentlig uppgift. Därför ska dom inte lämna ut det.

En handläggare på försäkringskassan är där i sin yrkesroll, det här är barnens kompisar så det är en stor skillnad. Det är jättebra att föräldrarna har varandras nummer, dels om det skulle uppstå en situation tex att två barn bråkar eller om barnen vill leka med varandra. Det är inte rimligt att alla ska tillfrågas, telefonnummer och adresser är offentliga handlingar i Sverige och inget privat.

Det har blivit en olycklig situation nu, som jag ser det har både du och skolan gjort fel.
    Anonym (Less) skrev 2016-09-27 22:24:48 följande:

Nej. Det är inte "same shit".

En klasslista är oftast en offentlig handling. Och det brukar finnas telefonnummer på en klasslista.

Men samtidigt är inte ett telefonnummer offentlig handling.

Du har ju begärt att få ha dolt nummer och någon har brustit i hanteringen. Det är fakta.

När det gäller offentliga handlingar gäller det bara kommunala skolor. Friskolor väljer själva vad de lämnar ut och inte.

Jag finner det helt osannolikt att den som får uppgiften att skriva ut klasslistorna ringer runt till samtliga vårdnadshavare och hör att det är ok. Säg att det finns 600 elever på skolan. Det är 1 200 vårdnadshavare om man ser att alla elever har två (minus syskon och ensamma vårdnadshavare). Många samtal skulle det bli....
  • Anonym (Less)
    Anonym (Administration) skrev 2016-09-27 22:59:50 följande:
    Nej. Det är inte "same shit".

En klasslista är oftast en offentlig handling. Och det brukar finnas telefonnummer på en klasslista.

Men samtidigt är inte ett telefonnummer offentlig handling.

Du har ju begärt att få ha dolt nummer och någon har brustit i hanteringen. Det är fakta.

När det gäller offentliga handlingar gäller det bara kommunala skolor. Friskolor väljer själva vad de lämnar ut och inte.

Jag finner det helt osannolikt att den som får uppgiften att skriva ut klasslistorna ringer runt till samtliga vårdnadshavare och hör att det är ok. Säg att det finns 600 elever på skolan. Det är 1 200 vårdnadshavare om man ser att alla elever har två (minus syskon och ensamma vårdnadshavare). Många samtal skulle det bli....

Jag förväntar mig inte att de ska ringa runt och kolla. Men jag tänker att man t.ex får fylla i papper om man godkänner att vara med på bild på deras blogg, eller att namnet nämns där.

Det skulle ha varit så enkelt för dom att ha en extra ruta där dom frågar om det är ok att kontaktuppgifter finns med på klasslistan. Då hade det enkelt gått att sortera bort dom föräldrar som tackar nej till att vara med där av olika anledningar.  I de fallen räcker det med barnets namn, ev adress. Så behöver man inte skriva ut mer än så. (även e-post fanns ju till dom som uppgett den till skolan).

Det måste ju vara betydligt mycket jobbigare för dom att sortera bort alla foton med enskilda barn som inte vill vara med på bloggens foton varje vecka än att ordna till klasslistan?

Blir bara så dumt. Jag har redan sagt upp mitt nr nu och skaffar annat. Tycker bara det är så oerhört onödigt att behöva gå igenom när jag markerat så tydligt att jag inte vill att info som inte är offentlig ska spridas.

Anonym (Less) skrev 2016-09-27 23:11:43 följande:

Jag förväntar mig inte att de ska ringa runt och kolla. Men jag tänker att man t.ex får fylla i papper om man godkänner att vara med på bild på deras blogg, eller att namnet nämns där.

Det skulle ha varit så enkelt för dom att ha en extra ruta där dom frågar om det är ok att kontaktuppgifter finns med på klasslistan. Då hade det enkelt gått att sortera bort dom föräldrar som tackar nej till att vara med där av olika anledningar.  I de fallen räcker det med barnets namn, ev adress. Så behöver man inte skriva ut mer än så. (även e-post fanns ju till dom som uppgett den till skolan).

Det måste ju vara betydligt mycket jobbigare för dom att sortera bort alla foton med enskilda barn som inte vill vara med på bloggens foton varje vecka än att ordna till klasslistan?

Blir bara så dumt. Jag har redan sagt upp mitt nr nu och skaffar annat. Tycker bara det är så oerhört onödigt att behöva gå igenom när jag markerat så tydligt att jag inte vill att info som inte är offentlig ska spridas.

Jag kan förstå din frustration. Bra att du redan bytt nummer. Att hålla sig anonym när det finns så många kanaler som går att söka i är inte lätt.

Varje dag går folk till jobbet för att kämpa med att skydda elever i våra skolor och hålla sig inom lagar och ramar. Ingen får glömmas bort och de ska kunna njuta av sin barndom. Ändå ska de inte synas någonstans.

Imorgon går jag till jobbet för att kämpa just med sådant.

Godnatt och sov gott.
  • Anonym (Rutin)
    Anonym (Less) skrev 2016-09-27 17:50:56 följande:

Nej. Det var ingen av "hans" fröknar kvar nu när jag hämtade sent. Bara från andra klasser. Så jag tänkte ta upp det imorgon när det är någon där som jag träffat tidigare.

Han började alltså förskoleklass förra månaden. Sekretessmarkeringen släppte för snart 1 år sedan så någon direkt ändring har inte skett som gör att dom skulle få nått meddelande.

Men när jag lämnade mina uppgifter till skolan strax innan start, i syfte att de ska kunna nå mig om det händer någonting, så skrev jag också inom parentes bakom numret att det är skyddat och får ej lämnas ut.

Jag har dessutom haft möte med både rektorn och alla hans personal på förskoleavdelningen i samma veva och varit väldigt tydlig med våra omständigheter.

Naturligtvis lämnas alla barns nummer ut om man inte har skyddad if alt. har sagt till om att klasskamraterna inte får veta hur/var de ska kontakta klasskamraten. Ansvaret är ditt att meddela att det inte är okej att uppgifterna lämnas ut samt att barnet inte ska vara med på skolfoton (ens med namn) eller skolkataloger.
  • Anonym (Rutin)
    Anonym (Administration) skrev 2016-09-27 20:41:05 följande:

Givetvis är även rektorn involverad i allt som rör skolan då de är skolledare.

När sekretessen är släppt så ska båda vårdnadshavarna tillfrågas innan ev publicitering av uppgifter.
Svar på tråden Men neeej. Klasslista. :-(