Anonym (Administration) skrev 2016-09-27 22:59:50 följande:
Nej. Det är inte "same shit".
En klasslista är oftast en offentlig handling. Och det brukar finnas telefonnummer på en klasslista.
Men samtidigt är inte ett telefonnummer offentlig handling.
Du har ju begärt att få ha dolt nummer och någon har brustit i hanteringen. Det är fakta.
När det gäller offentliga handlingar gäller det bara kommunala skolor. Friskolor väljer själva vad de lämnar ut och inte.
Jag finner det helt osannolikt att den som får uppgiften att skriva ut klasslistorna ringer runt till samtliga vårdnadshavare och hör att det är ok. Säg att det finns 600 elever på skolan. Det är 1 200 vårdnadshavare om man ser att alla elever har två (minus syskon och ensamma vårdnadshavare). Många samtal skulle det bli....
Jag förväntar mig inte att de ska ringa runt och kolla. Men jag tänker att man t.ex får fylla i papper om man godkänner att vara med på bild på deras blogg, eller att namnet nämns där.
Det skulle ha varit så enkelt för dom att ha en extra ruta där dom frågar om det är ok att kontaktuppgifter finns med på klasslistan. Då hade det enkelt gått att sortera bort dom föräldrar som tackar nej till att vara med där av olika anledningar. I de fallen räcker det med barnets namn, ev adress. Så behöver man inte skriva ut mer än så. (även e-post fanns ju till dom som uppgett den till skolan).
Det måste ju vara betydligt mycket jobbigare för dom att sortera bort alla foton med enskilda barn som inte vill vara med på bloggens foton varje vecka än att ordna till klasslistan?
Blir bara så dumt. Jag har redan sagt upp mitt nr nu och skaffar annat. Tycker bara det är så oerhört onödigt att behöva gå igenom när jag markerat så tydligt att jag inte vill att info som inte är offentlig ska spridas.