Aileen Allannah skrev 2016-09-28 09:09:37 följande:
Det är klart att skolan gjort fel om du tydligt sagt att ditt nummer inte ska lämnas ut! Det har inte med skyddade personuppgifter att göra, utan att du har hemligt nummer. Är numret skyddat finns det inte på Eniro (vad fan tror ni?) och skolan ska inte lämna ut det till andra föräldrar.
Bra att du beställt nytt nummer!
Men "fel" innebär ju att det också finns ett "rätt" sätt som det ska ske på. Som det verkar så har TS angett inom parentes att hon inte vill att numret ska lämnas ut, samt sagt det till lärare och rektor. Jag skulle vilja påstå att det är olyckligt eller klantigt, men jag tror inte att den formellt korrekta vägen för TS att gå med denna informationen är att göra vad TS har gjort. Om det hade varit viktigt för mig hade jag försäkrat mig om att det fanns rutiner för denna hantering och agerat i linje med den. Hade de inte haft rutiner eller hänvisat till att "
det räcker att du säger det till mig" så hade jag inte lämnat något nummer alls. En människa glömmer så lätt, och jag kan dessutom inte bevisa att jag förmedleat detta. Skulle då ha skrivit det i mail i alla fall, så att jag har svart på vitt att jag förmedlat informationen.