• Seven Costanza

Jobba deltid och skydda SGI, ta ut FP året runt?

Jag är lärare och önskar jobba 60% och skydda min heltids-SGI genom att ta ut två FP-dagar per vecka, måste jag då ta ut dessa två FP-dagar varje vecka _året runt_ även på alla lov och under min sommarsemester? I min kommun arbetar vi in så att vi är helt lediga alla lov utom några dagar i början och slutet av elevernas sommarlov.

Tycker inte att jag hittat något tydligt svar och vill gärna veta om jag ska räkna med att det alltså går åt i snitt 104 FP-dagar per år (2dagar x 52 veckor) eller om jag slipper ta ut FP de fem veckorna per år då jag bör ha semester (som ju ska vara SGI-skyddande om jag förstått rätt)? Det är ju tio dagar jag skulle spara per år i så fall om jag slapp ta ut två FP-dagar/v under fem semesterveckor.

• Svar på tråden Jobba deltid och skydda SGI, ta ut FP året runt?
  • Seven Costanza
    Ms H skrev 2016-10-02 10:30:41 följande:

Hmm, okej... osäker. Det skulle väl i praktiken kunna innebära att en deltidsarbetande person (ej ferieanställd lärare, eftersom at dessa inte kan välja själva när semesterdagarna förläggs) som jobbar 80% (fyra dagar i veckan), skulle kunna välja att ansöka om 4 semesterdagar per vecka och därmed få längre semester än 5 veckor. Mindre betalt per ledig vecka, men fler lediga dagar. Funkar det så?

Vet inte, tycker det är snårigt. Men i och med att jag inte kan välja när ledigheten förläggs så har ju allting bara gått automatiskt så länge jag jobbade heltid, därav att jag inte har koll på hur mitt eget avtal funkar heller.
  • Ms H

Ja, väldigt snårigt. Kanske vet facket, annars är det nog FKs kundtjänst som gäller.

• pigglet
    Ms H skrev 2016-10-02 10:30:41 följande:
    Hmm, okej... osäker. Det skulle väl i praktiken kunna innebära att en deltidsarbetande person (ej ferieanställd lärare, eftersom at dessa inte kan välja själva när semesterdagarna förläggs) som jobbar 80% (fyra dagar i veckan), skulle kunna välja att ansöka om 4 semesterdagar per vecka och därmed få längre semester än 5 veckor. Mindre betalt per ledig vecka, men fler lediga dagar. Funkar det så?
    Nej. Man får en semesterfaktor, som gör att för varje dag man tar ledigt dras det 1.25 av semesterdagarna. Så 25 dagar räcker 5 veckor, precis "som vanligt".
  • Seven Costanza
    pigglet skrev 2016-10-02 20:39:51 följande:

Nej. Man får en semesterfaktor, som gör att för varje dag man tar ledigt dras det 1.25 av semesterdagarna. Så 25 dagar räcker 5 veckor, precis "som vanligt".

Ok tack! Vet du även vad som gäller för frågan i TS? Vill kunna räkna på hur många dagar som går åt, för mitt andra alternativ för att spara dagar efter föräldraledigheten är annars att jobba ca 50-60% och plugga 50% i ett eller två läsår, för då behöver jag ju inte ta ut någon FP för att skydda SGI under den tiden, och har dagar kvar om jag vill fortsätta jobba deltid när jag är klar med studierna.
  • nnnnnnnn
    Seven Costanza skrev 2016-10-02 21:05:10 följande:
    Ok tack! Vet du även vad som gäller för frågan i TS? Vill kunna räkna på hur många dagar som går åt, för mitt andra alternativ för att spara dagar efter föräldraledigheten är annars att jobba ca 50-60% och plugga 50% i ett eller två läsår, för då behöver jag ju inte ta ut någon FP för att skydda SGI under den tiden, och har dagar kvar om jag vill fortsätta jobba deltid när jag är klar med studierna.
    Du måste ta ut FP på samma sätt oavsett om du jobbar eller har ferie.
    Det är bara under dina 5 veckors semester som du slipper ta ut FP.

• nnnnnnnn

Det är bara om du ska sluta ta FL efter ett lov, som du kan taktik-öka din tjänst 1-2 veckor före lovet och slippa ta ut FP under lovet, eftersom du då jobbat 100% före och efter lovet = har inte FL i samband med ett lov.

• Seven Costanza
    nnnnnnnn skrev 2016-10-02 21:32:20 följande:

Du måste ta ut FP på samma sätt oavsett om du jobbar eller har ferie.

Det är bara under dina 5 veckors semester som du slipper ta ut FP.

Tack för svar! Är du själv lärare eller är du ändå säker på att det med semestern gäller även lärare? Jag tror att min semester är utlagd fem veckor i rad på sommaren så då skulle jag alltså kunna spara tio dagar genom att slippa ta ut två dagar/v under fem veckor? Det vore jättebra isåfall.
  • nnnnnnnn
    Seven Costanza skrev 2016-10-02 22:22:50 följande:
    Tack för svar! Är du själv lärare eller är du ändå säker på att det med semestern gäller även lärare? Jag tror att min semester är utlagd fem veckor i rad på sommaren så då skulle jag alltså kunna spara tio dagar genom att slippa ta ut två dagar/v under fem veckor? Det vore jättebra isåfall.
    Är 100 % säker på detta.
    Givetvis är det bäst att ringa FK och berätta att du tar ut semester under dessa 5 veckor och därför inte tar ut FP, så att de bekräftar att de inte kommer att sänka SGI.
  • Seven Costanza
    nnnnnnnn skrev 2016-10-02 22:26:01 följande:

Är 100 % säker på detta.

Givetvis är det bäst att ringa FK och berätta att du tar ut semester under dessa 5 veckor och därför inte tar ut FP, så att de bekräftar att de inte kommer att sänka SGI.

Tack tack, kommer göra så när det blir aktuellt! Vill förstås ha bekräftat av dem så att det inte blir några missförstånd.
  • nnnnnnnn
    Seven Costanza skrev 2016-10-02 23:10:35 följande:
    Tack tack, kommer göra så när det blir aktuellt! Vill förstås ha bekräftat av dem så att det inte blir några missförstånd.
    Ringde FK en gång å en bekants vägnar, jag tyckte det var befängt att man var tvungen att ta ut FP om man fick upp i 100% arbete och AG tyckte det var OK, men inte hade några arbetsuppgifter till läraren så att läraren bara fick lönen för 100% arbete men inte utförde några arbetsuppgifter alls under jullovet.
    FK sa att det var inte deras problem, de såg det som att AG gav en generös julklapp eller som att läraren hittade en påse pengar på stan med skylten "Varsågod". De såg inte det som lön för arbete eftersom läraren inte var på arbetsplatsen. Och även om läraren var beredd att åka till arbetet så var denne tvungen att ta ut FP eftersom ingen var på plats och intygade att läraren verkligen var där och jobbade... SUck....

Men det löste sig året efter, för då var det nya regler från AG. Om man skulle få lov att arbeta 100% över lov, så var man tvungen att jobba 100 % minst 2 veckor före lovet = var på plats och utförde arbete på 100%. Läraren gjorde då detta och fick lön över jullovet.
  • Anotherone

Du tänker helt rätt gällande intjänandet.
    Om du arbetar sammanhängande hela läsåret så har du full ferie och full semester när sommaren kommer. Däremot kommer ju din ferie att "vara värd" 60% så att du får motsvarande samma lön som du haft resten av läsåret, dvs 60%.
    På samma vis som en heltidsarbetande lärare ska ha samma lön hela ferien.
    Värdet på semesterdagstillägget blir också baserat på vad du faktiskt har arbetat.

Gällande semester och ferie så säger de flesta kollektivavtal att semestern förläggs först. Så först har du semester (direkt efter skolavslutningen) och därefter kommer ferien.

Och det stämmer också att man gjorde en ny skrivning i lärarnas bilaga M för några år sedan för att man inte ska kunna bryta ledigheter och få lön för perioder där inget schemalagt arbete finns. Där är det angivet att för att du ska ha rätt till lön över tex. jullovet så ska du gå i tjänst (eller gå upp i tjänst) och arbeta ett visst antal kalenderdagar i direkt anslutning till lovet för att ha den rätten.

Svar på tråden Jobba deltid och skydda SGI, ta ut FP året runt?