• Seven Costanza

Jobba deltid och skydda SGI, ta ut FP året runt?

Jag är lärare och önskar jobba 60% och skydda min heltids-SGI genom att ta ut två FP-dagar per vecka, måste jag då ta ut dessa två FP-dagar varje vecka _året runt_ även på alla lov och under min sommarsemester? I min kommun arbetar vi in så att vi är helt lediga alla lov utom några dagar i början och slutet av elevernas sommarlov.

Tycker inte att jag hittat något tydligt svar och vill gärna veta om jag ska räkna med att det alltså går åt i snitt 104 FP-dagar per år (2dagar x 52 veckor) eller om jag slipper ta ut FP de fem veckorna per år då jag bör ha semester (som ju ska vara SGI-skyddande om jag förstått rätt)? Det är ju tio dagar jag skulle spara per år i så fall om jag slapp ta ut två FP-dagar/v under fem semesterveckor.

• Svar på tråden Jobba deltid och skydda SGI, ta ut FP året runt?
  • Seven Costanza
    Ms H skrev 2016-10-02 10:30:41 följande:

Hmm, okej... osäker. Det skulle väl i praktiken kunna innebära att en deltidsarbetande person (ej ferieanställd lärare, eftersom at dessa inte kan välja själva när semesterdagarna förläggs) som jobbar 80% (fyra dagar i veckan), skulle kunna välja att ansöka om 4 semesterdagar per vecka och därmed få längre semester än 5 veckor. Mindre betalt per ledig vecka, men fler lediga dagar. Funkar det så?

Vet inte, tycker det är snårigt. Men i och med att jag inte kan välja när ledigheten förläggs så har ju allting bara gått automatiskt så länge jag jobbade heltid, därav att jag inte har koll på hur mitt eget avtal funkar heller.
  • Ms H

Ja, väldigt snårigt. Kanske vet facket, annars är det nog FKs kundtjänst som gäller.

• pigglet
    Ms H skrev 2016-10-02 10:30:41 följande: