• enmamma

VAB en lördag

Tänkte ringa försäkringskassan men ni kanske kan hjälpa mig.

Om några veckor behöver både min man tillika barnens far och jag jobba helg.

När detta hänt tidigare har vi kallat in barnvakter eller tatt föräldraledigt.

Denna gången en dag utan barnvakt och barnen är för gamla för att kunna ta föräldraledigt.

Kan en av oss Vabba?

• Svar på tråden VAB en lördag
  • ikna

Nej ni kan inte vabba! Vabba gör man med sjukt barn, det ska inte utnyttjas för att man är schemalagd att jobba på en helg och inte kan hitta barnvakt!

• Meus Veritas

Nej som ovan säger så kan ni inte vabba, VAB = Vård Av sjukt Barn. Barnen är inte sjuka alltså ingen vab.

• enmamma

Tack för svar, vill ju inte göra bort mig hos försäkringskassan eller hos arbetsgivaren.

• cosinus

Som de andra skrivit så nej man kan inte vabba för friska barn för att man är schemalagd den dagen.

Däremot finns inget som hindrar att man vabbar i ett fall där ni hade haft en barnvakt och ett av barnen blivit sjukt och inte kunnat vara hos barnvakten eller att barnvakt var bokad men denne blir sjuk.

På samma sätt som man inte kan vabba för att dagis är stängt men man kan vabba trots att dagis är stängt i något av fallen jag beskrev ovan.

• enmamma

Svar till inlägg 4. orsaken till att vi inte har barnvakt är att en kommer vara nyopererad och nr 2  är infektionskänslig så de är inga säkra kort denna gången.

• Jennie med ie

Om den som skulle vårdat barnet är sjuk har ni möjlighet att ta VAB. Jag vet inte däremot hur det egentligen räknas med "skulle ha vårdat", hur pass man behöver styrka att just den personen skulle ha vårdat barnet om h*n inte varit sjuk.

Är personen en stadigvarande återkommande vårdare så att säga? Alltså är det med viss regelbundenhet som ni båda jobbar och denne då anges som ord. vårdare de tillfällena?

• sextiotalist

I det här fallet så tror jag att ni skulle kunna ta VAB, eftersom den som ni brukar anlita under helgen är nyopererad. Det är troligt att ni måste intyga på flera sätt. Men kontakta FK, de brukar vara tillmötesgående

• Fia 28
    sextiotalist skrev 2016-10-04 14:24:32 följande:

I det här fallet så tror jag att ni skulle kunna ta VAB, eftersom den som ni brukar anlita under helgen är nyopererad. Det är troligt att ni måste intyga på flera sätt. Men kontakta FK, de brukar vara tillmötesgående

Men det låter ju mer som om barnvakterna meddelat att de är otillgängliga innan det ens blivit bestämt att de ska passa barnet. Så då kan de ju inte godkännas någon vabb.
  • ikna

Alltså vab tar man ju ut om barnet är sjukt, inte barnvakten. Hade barnet vart nyopererat så hade vab funkat, men inte om barnvakten är nyopererad.

• sextiotalist
    ikna skrev 2016-10-04 15:08:03 följande:

Alltså vab tar man ju ut om barnet är sjukt, inte barnvakten. Hade barnet vart nyopererat så hade vab funkat, men inte om barnvakten är nyopererad.

Man får ta VAB om den ska vårda barnet är sjukt. Så har man barnet hos en dagmamma, en mor/farförälder när man arbetar och den personen blir sjuk, så får man ta VAB
  • Jennie med ie
    ikna skrev 2016-10-04 15:08:03 följande:

Man får utöver vid barnets sjukdom även ta VAB vid ordinarie vårdares sjukdom.
  • ikna
    sextiotalist skrev 2016-10-04 15:10:50 följande:
    Man får ta VAB om den ska vårda barnet är sjukt. Så har man barnet hos en dagmamma, en mor/farförälder när man arbetar och den personen blir sjuk, så får man ta VAB
    Fast det gäller väl bara sista minuten? Alltså inte flera dagar i förväg?
  • Jennie med ie
    ikna skrev 2016-10-04 15:22:55 följande:
    Nej det finns ingen specifikation i reglerna om att sjukdomen ska inträffa i sista minuten. Det är ifall personen/personerna verkligen är att anse som _ordinarie vårdare_ eller ej som är det tveksamma här, inte hurvida man vet redan i förväg att h*n inte kommer att kunna vårda barnet eller ej.
  • modsey
    enmamma skrev 2016-10-04 13:03:44 följande:

Svar till inlägg 4. orsaken till att vi inte har barnvakt är att en kommer vara nyopererad och nr 2  är infektionskänslig så de är inga säkra kort denna gången.

Jo då kan du vabba ! Om ordinarie barnomsorg eller vårdnadshavare är sjuk, akut eller i ert fall planerat har ni rätt att vabba.
  • Brumma
    ikna skrev 2016-10-04 15:22:55 följande:
    Vi hade inte sonen på förskola förrän han var tre. Innan dess var han hos sin farfar. Blev han magsjuk på fredagen visste vi ju flera dagar innan att han inte skulle kunna ha barnet på måndagen och då räknas det som VAB. Även om han skulle lagts in för en operation eller liknande.
    Jag var osäker nämligen på vad som skulle gälla och ringde försäkringskassan och frågade.

TS, om du tar VAB för att ordinarie vårdare är sjuk skall du uppge ordinarie vårdares kontaktuppgifter samt personnummer. Det KAN hända att de tar kontakt med den som skulle haft barnet enligt plan så det är bra att förbereda den personen på att de kan bli kontaktade av försäkringskassan.
Svar på tråden VAB en lördag