• snuset

Hur vanligt är det att betala pengar hemma när man är 18?

Hej! Jag är 18 år och har precis börjat på ett deltidsjobb. Jag ska få min första lön den här månaden som beräknas till ung 9000-10.000 kr

Min farsa (som jag bor hos) vill att jag ska betala ungefär 3000 kronor/månad, vilket jag tycker är för mycket då han lägger mycket pengar på cigaretter, alkohol och godis.

Jag trivs inte alls där jag bor och skulle vilja flytta om jag ska betala 3000 för nåt ställe jag inte trivs på, men då hotar han mig med att säga upp all kontakt..

Jag är medveten om att en vanlig 18-20 åring kostar ca 4000 kr/månad enligt vissa beräkningar men om jag t.e.x skulle bo hos min mamma (som har minst lika dåligt med pengar) så hade hon inte tänkt på att jag skulle betala i första hand, utan tänkt på att jag ska spara till framtiden...

Förlåt om det blev långt, men men.. nu undrar jag:

Hur vanligt är det att man betalar till hemmet i 18-20 års åldern? Och hur mycket? Någon som har erfarenhet av detta? Dela gärna med er!

• Svar på tråden Hur vanligt är det att betala pengar hemma när man är 18?
  • Themis

Däremot är det vansinnigt omoget att hota med att säga upp kontakten på det sättet.

Jag har liknande erfarenhet och jag kan säga att det var väldigt skönt att bli självständig i eget boende, så behöver vi inte gå in mer på det. 

Silence is golden. Duct tape is silver. /unknown
  • nernu

Dina föräldrsr har försörjningsansvar tills du fyller 18 eller är klar med gymnasiet (som längst till 21). Går du i skolan?

• Voodoodoll

Jag betalade ca 2000:- för mat när jag bodde hemma och jobbade. Generöst tyckte jag, och generöst tyckte min mamma. Win-win. Såhär i efterhand har jag dåligt samvete över att jag inte bidrog mer.

• Jennie med ie

Det är ganska vanligt att hemmaboende myndiga barn med en såpass stor inkomst betalar en del hem ja. Att föräldrarna lägger pengar på alkohol, tobak o s v tycker jag inte spelar nån vidare roll i hurvida det är rätt eller fel av dem att begära det. Däremot är det ytterst anmärkningsvärt att hota med att bryta kontakten om barnet flyttar. Hur är er relation egentligen?

• EmberEyes

På 90-talet betalade jag hem 2500kr/mån, ca 1/3 av mina studiemedel från jag var 18 (jag pluggade, jobbade inte).

• stor grön drake

Jag betalade 3800 kr hemma när jag bodde hemma några månader innan jag fick egen lägenhet. Jag tyckte att det var extremt förmånligt då hyra+el+vatten oftast går på det dubbla även för små lägenheter här.

• Noname00

Prova att göra en deal med honom om du kan betala 1000kr mot att du sparar 2000kr till egen bostad.

På de viset borde du kunna spara minst 5k i månaden och bygger snabbt upp kapital.

• Det kommer bli bra

Jag tycker det låter allvarligt att din pappa utpressar dig till att bo kvar hemma genom att hota säga upp kontakten. Så kan du inte ha det! Trots hans hot, se till ditt eget mående. Inte ska du behöva bo kvar om du inte trivs och dessutom blir pyskiskt utpressad att bo kvar genom hot av detta slag.

Om jag var du: börja spara undan en summa och sök eget boende.

Däremot betalar nog många för sig hemma som inte går i skolan/studerar och har ett jobb - men så klart inte alla. 

• gbgumman

Har aldrig betalt hemma men så visste mina föräldrar hur ekonomiskt lagd jag är. Spar och lägger på hög. Handlar medvetet och har alltid en stor buffert. De visste att om jag inte betalde hemma hamnade dessa pengar på ett säkert sparande och kom till nytta senare när vi köpte vår första bostad. Som vi sedan sålde med 2,5 miljon i vinst. Tror de är rätt nöjda med att de inte tog betalt av mig.

• Anna37
    snuset skrev 2016-10-05 14:06:53 följande:

Hej! Jag är 18 år och har precis börjat på ett deltidsjobb. Jag ska få min första lön den här månaden som beräknas till ung 9000-10.000 kr

Min farsa (som jag bor hos) vill att jag ska betala ungefär 3000 kronor/månad, vilket jag tycker är för mycket då han lägger mycket pengar på cigaretter, alkohol och godis.

Jag trivs inte alls där jag bor och skulle vilja flytta om jag ska betala 3000 för nåt ställe jag inte trivs på, men då hotar han mig med att säga upp all kontakt..

Jag är medveten om att en vanlig 18-20 åring kostar ca 4000 kr/månad enligt vissa beräkningar men om jag t.e.x skulle bo hos min mamma (som har minst lika dåligt med pengar) så hade hon inte tänkt på att jag skulle betala i första hand, utan tänkt på att jag ska spara till framtiden...

Förlåt om det blev långt, men men.. nu undrar jag:

Hur vanligt är det att man betalar till hemmet i 18-20 års åldern? Och hur mycket? Någon som har erfarenhet av detta? Dela gärna med er!

Flytta då, så får du se om det blir billigare!
  • Bestemor

Klart du ska betala hemma eller så kan du ju komma överens med din pappa, att du betalar all din mat själv.

Det är han säkert nöjd med.

• Decx

Varför inte flytta? Eller hade du tänkt bo kvar där så länge fadern lever för att ha kvar kontakten?

Svar på tråden Hur vanligt är det att betala pengar hemma när man är 18?