• sjica

Ofrivilligt barnlös med 18 år äldre man

Korta versionen: Jag är 27 år och min man 45. Han har två barn sen tidigare, jag inga, och vi har nu haft oskyddat sex i 1½ år utan att bli med barn. Är hans ålder den mest troliga orsaken? Hur stor är chansen att det ens kommer gå? Hur vanligt? Är förtvivlad just nu.

Långa versionen för den som orkar läsa mer bakgrund: Har haft kopparspiral i många år och tog ur den i slutet på maj -15. Vi har sedan dess haft oskyddat sex, försökt ha lite avslappnad "det blir när det blir"-inställning framför allt för att jag vet att jag kommer stressa upp mig själv ännu mer och bygga upp ännu mer förhoppningar ju mer vi planerar eller lägger om vår livsstil. Inte kört några äl-tester eller gjort några andra särskilda åtgärder men har mycket sex över lag och haft vid och kring äl varje månad (alltid haft regelbunden mens och blivit gravid en gång som tonåring).

Vi har nu alltså väntat på att något ska hända i 1½ år. Jag känner en stor sorg varje gång mensen kommer. Har tidigare kunnat släppa stressen en stor del av tiden just för att vi lever som vanligt och inte tänker så mycket på det, men det har blivit svårare och just nu tänker jag på det dagligen. Min man tar det långt ifrån lika hårt som jag, han kan känna sig nöjd med de barn han har och hade väl från början inte tänkt sig fler, utan det är framför allt jag som vill och han "vill om det är så viktigt för mig", som han säger.

Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera detta, jag känner fruktansvärd sorg över tanken på att kanske inte kunna få barn. Att något är fel på mig. Jag förstår ju att min mans ålder kan vara en stor del i det hela, han har själv påpekat att det ju inte är säkert att han kan, men jag tycker det känns otroligt jobbigt att be honom om att gå igenom tester och grejer när han från början inte ens ville ha fler barn. (och nej, just nu känns det inte intressant eller aktuellt över huvud taget med donator, just nu känner jag bara att jag vill ha barn med just honom).

Jag vet inte vad jag ska göra. Kan saker som att vi dricker vin då och då vara avgörande? Eller är det mest troligt att det handlar om min mans ålder? Hur stor är ens chansen att vi kan bli med barn?

Snälla hjälp mig någon...har ingen att prata med detta om.

• Svar på tråden Ofrivilligt barnlös med 18 år äldre man
  • Kjell2
    sjica skrev 2016-10-07 13:42:08 följande:

Men vad jag kan utläsa från flera svar här är att 45 år för en man inte ska vara något större problem i sammanhanget? När vi började försöka hade jag inte övervägt hans ålder på den punkten, utan bara att han kanske känner sig för gammal för att bli förälder igen, och hur det skulle påverka barnet att ha en äldre förälder osv. När han sen påpekade att han kanske inte skulle kunna, pga hans ålder, så började jag leta lite info. Fick då bilden av att det skulle vara ganska svårt att bli pappa vid den åldern, att fertiliteten sjunker ganska snabbt efter 24 års ålder eller vad det var. Därför hade jag liksom hakat upp mig lite på det.

I övrigt ska jag såklart kolla mig själv men det känns jobbigt att be honom om detta, vet dock att det mest ligger hos mig att jag känner så.

Boka en tid hos ert landsting. Gå dit båda och låt sen proffsen styra utredningen. Detta är något man gör tillsammans.

• sjica
    Kjell2 skrev 2016-10-07 13:54:41 följande:
    Boka en tid hos ert landsting. Gå dit båda och låt sen proffsen styra utredningen. Detta är något man gör tillsammans.
    Ska ta upp det med mannen och se till att vi bokar en tid, stort tack för dina stöttande kommentarer.
  • Ivana1988
    sjica skrev 2016-10-07 13:42:08 följande:

Men vad jag kan utläsa från flera svar här är att 45 år för en man inte ska vara något större problem i sammanhanget? När vi började försöka hade jag inte övervägt hans ålder på den punkten, utan bara att han kanske känner sig för gammal för att bli förälder igen, och hur det skulle påverka barnet att ha en äldre förälder osv. När han sen påpekade att han kanske inte skulle kunna, pga hans ålder, så började jag leta lite info. Fick då bilden av att det skulle vara ganska svårt att bli pappa vid den åldern, att fertiliteten sjunker ganska snabbt efter 24 års ålder eller vad det var. Därför hade jag liksom hakat upp mig lite på det.

I övrigt ska jag såklart kolla mig själv men det känns jobbigt att be honom om detta, vet dock att det mest ligger hos mig att jag känner så.

nu vet jag inte hur man kan lita på detta men min man var så orolig att han var för gammal för att skaffa barn (hade Inga sedan tidigare) och provade fertilitetstest som man kunde då köpa på nätet... men som sagt vet inte om man kan lita på detta visade bara hur många spermier som är OK man har.. han är iaf 40,5 när vi får bebis och planerar andra barn när han är kanske  43-44.

• Anonym (stämmer inte)
    Anonym (hmm) skrev 2016-10-07 13:24:20 följande:

att han har barn sen tidigare innebär inte att "han" har barn sen tidigare :) 

vill minnas att jag lästa att man räknar med att ungefär 2 barn i varje klass 
    växer upp med en som dom tror är biologisk far som inte är far till dom biologiskt.

vill även minnas att man fick lägga ner dna test för eventuell framtida donatorer av samma skäl.

tänk så enkelt mycket skulle vara om ett dna test gjordes i samband med förlossningen.
    med tanke på vad jag skrev ovan så kanske man kan förstå att sådan inte görs
    och att många kvinnor hotar med att skiljas när det förs på tal.

hur som enklast är att ni får en test då vet ni om allt är ok sen är det ingen garanti att det funkar för det.

kan ge ett exp .min kusin och hennes kille försökte skaffa barn i 6 år men det blev inget. 
    båda var testade och allt fungerade  och det förstörde deras förhållande så dom gick isär.
    skaffade nya förhållande och i dom nya förhållandena fick dom båda barn.
    så ibland passar man inte för varandra.

Att två barn i varje klass inte skulle ha den pappa som är angiven, stämmer inte. Åtminstone inte om man tittar på hur det ser ut här i Sverige. (Siffran varierar stort i olika länder.)
    Här i Sverige har man i samband med organdonationer (där ett barn behöver organ och föräldrarna testas som tänkbara givare) sett att någonstans kring 1,3 eller 1,4 (minns inte vilken siffra av dessa det var) inte har den pappa som de själva och "pappan" tror. Det innebär någonstans kring ett barn på 60 eller 70.

Visserligen pratas det mycket om sämre kvalitet inom den svenska skolan, men så stora klasser tror jag väl ändå inte att vi har. Flört
  • Anonym (Tjej 20+)

Jag va 23 o mannen 35 när första

Sen nu sista jag 29 o han 42 utan problem

Mina barns kusiner där va han 50 o 55 o hon 46 o fick sista

• Anonym (P)
    Anonym (Plopp) skrev 2016-10-07 11:29:36 följande:
    Men man kan få barn senare. Min mormor fick första barnet när hon var 21 och det sista när hon var 49 (10 barn fick hon).
    Det är i min mening lika dumt att säga till en 27-åring att hon borde ha skaffat barn för sju (!) år sedan som att sprida föreställningar om att man kan vänta till efter 40. Att få barn efter 45 som kvinna är ytterst ovanligt och en sällsynt välsignelse. Att i dagens samhälle vara redo för barn vid 20 är också ytterst ovanligt eftersom många vill göra så mycket annat och eftersom vår generation KAN göra så mycket mer än tidigare generationer. Anledningen till att snittet för förstföderskor är 28 är sannolikt att det är medelpunkten mellan att få tid att leva ett eget rikt liv och att fortfarande vara förhållandevis fertil.
  • Ego Lovers
    Anonym (Plopp) skrev 2016-10-07 11:48:23 följande:
    Ja, det behöver väl inte ta längre tid bara för att mannen är äldre. det är väl mer risken för ADHD, autism och liknande som ökar.
    Nej det är inte större risk med stigande ålder utan npf är genetiskt oavsett ålder på föräldern
  • Anonym (Linn)
    Anonym (Plopp) skrev 2016-10-07 11:48:23 följande:
    Ja, det behöver väl inte ta längre tid bara för att mannen är äldre. det är väl mer risken för ADHD, autism och liknande som ökar.
    Nej, det finns inget samband mellan npf och föräldrarnas ålder.
  • Anonym (Ivf)

Hej, jag är själv ivf-are och mitt enda råd är att göra en utredning. Att få svar är det bästa, det finns då många anledningar till infertilitet och att spekulera själv är bara stressande. Skuldbelägg inte dig själv. Ett glas vin eller en cigg då och då gör en inte infertil, är det något fel finns massor av hjälp att få. Det är jättevanligt att det är fel på männens spermier vilket också är relativt lätt att åtgärda. Lycka till!

• Anonym (tant asta)

OT och jättedumt men:

Om jag idag skulle vilja ha barn (jag är 61 så det är hypotetiskt) så tänker jag att jag skulle inleda en fastekur. Inte så vanligt kanske att folk fastar idag men på 70-talet var det modernt och det är ju så att man kan leva väldigt länge utan föda om man ser till att få i sig tillräckligt med vätska. Jag skulle ta en fastekur på *typ* tre veckor och bara dricka supernyttiga smothies och juicer. Jag tänker att då får kroppen energi över till att pyssla med annat än matsmältning!

• Anonym (NNN)

TS, en enkel sak slog mig. Har du kollat ditt sköldkörtelvärde? Om tsh ligger för högt (men fortfarande inom referensvärde) så blir det mycket svårare att bli gravid. Googla lite och försök sen få ta ett prov på vårdcentralen eller företagshälsovården.

• Anonym (27)
    Anonym (Linn) skrev 2016-10-09 03:59:35 följande:
    Nej, det finns inget samband mellan npf och föräldrarnas ålder.
    Jo, när det gäller autism ska det finnas en lite överrepresentation bland dem med äldre fäder. Det finns även ett samband mellan schizofreni och högre ålder hos pappan. Det betyder ju inte att risken är hög, bara att den är något högre än hos barn med yngre fäder.
Svar på tråden Ofrivilligt barnlös med 18 år äldre man