Ofrivilligt barnlös med 18 år äldre man
Korta versionen: Jag är 27 år och min man 45. Han har två barn sen tidigare, jag inga, och vi har nu haft oskyddat sex i 1½ år utan att bli med barn. Är hans ålder den mest troliga orsaken? Hur stor är chansen att det ens kommer gå? Hur vanligt? Är förtvivlad just nu.
Långa versionen för den som orkar läsa mer bakgrund: Har haft kopparspiral i många år och tog ur den i slutet på maj -15. Vi har sedan dess haft oskyddat sex, försökt ha lite avslappnad "det blir när det blir"-inställning framför allt för att jag vet att jag kommer stressa upp mig själv ännu mer och bygga upp ännu mer förhoppningar ju mer vi planerar eller lägger om vår livsstil. Inte kört några äl-tester eller gjort några andra särskilda åtgärder men har mycket sex över lag och haft vid och kring äl varje månad (alltid haft regelbunden mens och blivit gravid en gång som tonåring).
Vi har nu alltså väntat på att något ska hända i 1½ år. Jag känner en stor sorg varje gång mensen kommer. Har tidigare kunnat släppa stressen en stor del av tiden just för att vi lever som vanligt och inte tänker så mycket på det, men det har blivit svårare och just nu tänker jag på det dagligen. Min man tar det långt ifrån lika hårt som jag, han kan känna sig nöjd med de barn han har och hade väl från början inte tänkt sig fler, utan det är framför allt jag som vill och han "vill om det är så viktigt för mig", som han säger.
Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera detta, jag känner fruktansvärd sorg över tanken på att kanske inte kunna få barn. Att något är fel på mig. Jag förstår ju att min mans ålder kan vara en stor del i det hela, han har själv påpekat att det ju inte är säkert att han kan, men jag tycker det känns otroligt jobbigt att be honom om att gå igenom tester och grejer när han från början inte ens ville ha fler barn. (och nej, just nu känns det inte intressant eller aktuellt över huvud taget med donator, just nu känner jag bara att jag vill ha barn med just honom).
Jag vet inte vad jag ska göra. Kan saker som att vi dricker vin då och då vara avgörande? Eller är det mest troligt att det handlar om min mans ålder? Hur stor är ens chansen att vi kan bli med barn?
Snälla hjälp mig någon...har ingen att prata med detta om.