• Arrrrrg mamma

Barnvakt glömde byta blöja

Är så upprörd och behöver bara höra er andra som är föräldrar, hur ni tycker. Min mans syster + sambo var barnvakt åt vår 2-åriga dotter. När jag kom och hämtade henne på sena e.m. hade hon glömt att byta blöja HELA dagen. Hon har alltså gått i dötung kissblöja utan att blivit bytt i 9 timmar. Till saken hör att de själva har en bebis, som jag antar att de byter på rätt regelbundet. Ändå glömde de. De var barnvakt 2 dagar, och det var andra dagen det här hände. Första dagen kom de alltså ihåg att byta (vilket jag gett instruktioner om.). Jag blir ju så klart skitarg och ifrågasätter HUR det kunde ske etc. Då får jag skäll tillbaka och hon tycker att jag betett mig fel som skällt ut henne, och inte har rätt att "låta min ilska gå ut över dem, för de är ju ansvarstagande empatiska människor, och vem som helst kan glömma etc". Och "är detta tacken vi får för att ha vart barnvakt i TVÅ dagar", och "verkar hon skadad eller traumatiserad på nått vis? Jag skulle inte tro det va?", för att citera. 

Exakt hur arga hade ni blivit, och hur hade ni reagerat? Är så arg att jag skakar! Har svårt att tro att det överhuvudtaget är möjligt att glömma bara det ena barnet.

• Svar på tråden Barnvakt glömde byta blöja
  • Bibbidi
    mibo4you skrev 2016-10-13 22:37:07 följande:

skulle blivit lite arg "för mig skälv" och höjt rösten. Hur gör de med sitt egna barn?

Fy om de gör lika dant men henne/honom. Om de gör så är det läge ann göra anmälan till sos myndigheterna. Mitt tips är att ringa dit anonymt och fråga hur de ser på saken. Skulle jag gjort.

Hoppas det är väldigt mycket ironi i det här... Soc har viktigare saker att göra...
    ♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Topcom

Men herregud, hur kan man bli så förbannad för en sådan sak?! Är du lite emotionellt instabil, ts?

Helt klart överreaktion att skälla ut personerna som har ställt upp. Klart som fan att de inte missade blöjbytet med flit. Med vänner som dig behöver man ju alla fall inga fiender..:|

• monkees

Får en hemsk Flashback från tidigt 90-tal då man hade PLASTSNIBB........alltså PLASTSNIBB att lägga blöjan i. Långt borta ifrån de fantastiska multiblöjor som finns idag. Hade man inte bytt på barnet regelbundet på den tiden så hängde en sur blöja i en "plastpåse" nere vid knäna.

• PurpleHeart

Tycker det var fantastiskt gjord av dem att vara barnvakt till en 2-åring i två hela dagar och en natt. Att det gick så bra måste tyda på att de har en fin, väldigt nära och kärleksfull relation med er dotter.

Med den utgångspunkten så tvivlar jag starkt på att det här var något de gjorde med flit. Det är sällan lätt att ta hand om någon annans 2-åring. Särkilt om man har en liten bebis samtidigt!

Er dotter mådde bra och de hade gjort sitt bästa, men missade en sak. Förtjänade de verkligen en utskällning för det? Som du ser här i tråden så verkar det dessutom inte vara ett helt ovanligt misstag. Med en liten bebis i hemmet så kanske sömnen inte är den bästa heller...

• straw2008

Frågan är väl varför en 2 åring har blöja? Är hon frisk för övrigt? 
    Var tacksam för barnvakten kan jag tycka. 

I kinamockaskogen.....
  • taquine
    straw2008 skrev 2016-10-14 07:26:37 följande:

Också min tanke, har för mig mina ungar slutat med blöja in den åldern.
    Och nej jag hade inte blivit arg,herregud det handlar om en blöja;) Barnet kunde nog skaka/plocka av den själv om den ville .
    Goodness me
  • Topcom
    straw2008 skrev 2016-10-14 07:26:37 följande:

I kinamockaskogen.....
    Självklart är det toppen om barn slutar med blöja i den åldern, men det är absolut inget konstigt om barn bär blöja längre än så.

Nu handlar ju inte tråden om detta, men jag vet om flera barn som har haft blöja till tre års ålder och är fullt friska idag :)
  • monkees
    taquine skrev 2016-10-14 08:09:10 följande:
    Också min tanke, har för mig mina ungar slutat med blöja in den åldern.
    Och nej jag hade inte blivit arg,herregud det handlar om en blöja;) Barnet kunde nog skaka/plocka av den själv om den ville .
    Minns inte heller riktigt hur det var men minns att mina ungar kunde PRATA när de var två och de skulle säkert kunnat säga i alla fall "byta böja nu". Mina flickor var sena motoriskt men tidiga i språket.
  • monkees
    monkees skrev 2016-10-14 08:15:59 följande:
    Minns inte heller riktigt hur det var men minns att mina ungar kunde PRATA när de var två och de skulle säkert kunnat säga i alla fall "byta böja nu". Mina flickor var sena motoriskt men tidiga i språket.
    *OM dom nu hade blöja när de var två år! Minns inte.
  • straw2008

Mina barn har alla kunnat prata flytande och slutat med blöja innan 2 års ålder, givetvis kan barn vara olika men barnet måste iaf ha kunnat ta av sig blöjan själv eller säga till. 

I kinamockaskogen.....
  • holidodi

Haha, de snackar bara skit, de glömde inte de sket i det. Tror inte du ska be dem passa ditt barn mer. Men de skulle ju vara så fel att verkligen erkänna att de sket i att byta ditt barns blöja. Istället så ljuger man.

• Flygfotogen

Det hela beror ju på NÄR hon kissat ur sig. En tvååring brukar kunna vara torr långa perioder på dagen och sedan kissa mycket på en gång. Vissa som är på gång att sluta med blöja behöver man inte byta på särskilt ofta. Hade hon varit på toaletten något?

• Gravitation

Eh, att en tvååring har blöja är inte direkt konstigt. Väldigt många jag känner som har tvååringar med blöja, så även vår, och på hennes förskola är det många med blöja där också i den åldern.

• Physalis

Jag hade pratat med dem, sett vad de hade att säga om saken.

Om det var ett ärligt misstag hade jag inte lagt någon större vikt vid det.

• Vestra
    Gravitation skrev 2016-10-14 11:53:08 följande:

Eh, att en tvååring har blöja är inte direkt konstigt. Väldigt många jag känner som har tvååringar med blöja, så även vår, och på hennes förskola är det många med blöja där också i den åldern.

Ja det är min erfarenhet också. Dom 2 åringar som slutat med blöja kissar ner sig hela tiden. Alltså de jag känner till. Så visst man kan ju säga att en 2 åring slutat med blöja, men kan en 2 åring sköta sina behov på toa? Inte jättemånga tror jag. Min snart 2 åring har blöja, visst han säger till när han kissar, och på morgonen tar han av den. Men han säger ju aldrig till innan han kissar, utan just när det kommer. Hade aldrig funkat att ta bort.

Men just med barnvakten ts,det låter såklart inte bra. Men hade blöjan läckt? Var ditt barn röd i rumpan? Ofta har ju barnen en blöja längre än så nattetid utan bekymmer. Är blöjan torr behöver den ju inte bytas bara för att, och det är ju inte ovanligt att barn kissar mycket på en gång, bebisar småkissar ju på ett annat sätt än större barn. 
    Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
Svar på tråden Barnvakt glömde byta blöja