• Anonym (Robert)

Har socialtjänsten rätt att tvinga oss bo på sjukhus tills utredningen är klar?

Min fru råkade ut för havandeskapsförgiftning i vecka 32 och fick föda med akut kejsarsnitt. Vi har signalerat till barnmorskan att vi eventuellt vill ha lite extra hjälp i början då min fru har asperger och känt sig osäker på moderskap. Det är vårt första barn och vi är båda 30+.

Vi har nu bott 4 veckor på neonatal trots att läkare och sköterskor sa redan för 2 veckor sedan att vår dotter är färdigbehandlad. Idag hade vi SIP-möte där personalen på neo bara berömde oss. Socialtjänsten däremot har bestämt sig för att vi inte ska få njuta av att ha blivit föräldrar. När de nu hört att vi sköter oss exemplariskt på neo säger de att de måste utreda hur vi kommer att hantera en oförberedd situation. De återkommer gång på gång till familjehem, något vi sätter oss starkt emot. Vi vill hem och vara föräldrar till vårt underverk.

Har de verkligen rätt att hålla oss instängda på neonatal? Inte ens permission vill de släppa iväg oss på med flickan med oss. Min svärmor är hemma hela dagarna och har erbjudit sig hjälp i stort sett dygnet runt, men ingenting duger för socialtjänsten och de kan inte ge någon tidsplan.

Ber om ursäkt för ett rörigt inlägg, men det är så mycket som rör sig i huvudet nu.

• Svar på tråden Har socialtjänsten rätt att tvinga oss bo på sjukhus tills utredningen är klar?
  • Anonym (berta)
    Anonym (Robert) skrev 2016-10-13 13:29:59 följande:

Oj vilken respons! Oerhört tacksam för alla svar även om det väckte många nya frågor och en massa oro att se alla olika åsikter.

Har varit på ett nytt möte med utredarna idag och bad dom att förklara vilka rättigheter vi har, och vad de har för möjligheter att hindra oss från att åka hem. När jag visade att jag läst på gjorde dom en kovändning! Det har aldrig varit tal om LVU berättade de. Vi fick för första gången läsa vad barnmorskan skrivit om vårat behov av hjälp. Skrämmande läsning!

Vi får åka hem så fort en läkare har tid att skriva ut oss, och socialtjänsten ger oss stöd i hemmet! Så ofattbart skönt och samtidigt skrämmande att man kan bli så överkörd om man inte sätter ner foten och kräver förklaringar.

Någon frågade om jag också har något funktionshinder. Jag har social fobi men den KBT jag tvingats gå igenom på sjukhuset har verkligen gjort underverk! I början var larmknappen ett nödvändigt ont. Nu spelar det ingen roll om det är personal jag aldrig träffat innan.

Vad har barnmorskat skrivit som är så skrämmande? Håller ni med om barnmorskans bedömning?
  • Anonym (Robert)
    Anonym (berta) skrev 2016-10-13 13:46:50 följande:

Det är ingen som tvingat dig gå i kbt-terapi.

Det har jag aldrig påstått. Jag är glad för det! Det har ju hjälpt mig!
  • Anonym (Robert)
    Anonym (berta) skrev 2016-10-13 13:48:31 följande:

Vad har barnmorskat skrivit som är så skrämmande? Håller ni med om barnmorskans bedömning?

Nej vi håller inte med. Behöver inte gå in på detaljer, men socialtjänsten har ju bedömt att det som står där inte är något hinder för att vi får ta hem flickan. Samtalsterapi är den hjälp vi kommer få, utöver det finns våra egna nätverk med grannar, släkt och vänner.
  • ARRJ

Va skönt att det verkar lösa sig för er, håller tummarna att allt går bra!

• Anonym (berta)
    ARRJ skrev 2016-10-13 14:46:58 följande:

Va skönt att det verkar lösa sig för er, håller tummarna att allt går bra!

Jag är lite nyfiken över barnmorskans bedömning. Varför är vårdpersonalen orolig?
  • Anonym (L)
    Anonym (berta) skrev 2016-10-13 13:46:50 följande:
    Det är ingen som tvingat dig gå i kbt-terapi.

Jag tror han menade att sjukhusvistelsen blev som ett slags kbt, med många nya människor som han var tvungen att förhålla sig till eftersom hans barn var beroende av deras hjälp. Ibland är verkligheten den bästa terapin! :)
  • Firlal

Mamma med Aspergers och pappa med social fobi. Lycka till med barnet.

• Anonym (Soc)
    Anonym (Robert) skrev 2016-10-13 13:29:59 följande:

Oj vilken respons! Oerhört tacksam för alla svar även om det väckte många nya frågor och en massa oro att se alla olika åsikter.

Har varit på ett nytt möte med utredarna idag och bad dom att förklara vilka rättigheter vi har, och vad de har för möjligheter att hindra oss från att åka hem. När jag visade att jag läst på gjorde dom en kovändning! Det har aldrig varit tal om LVU berättade de. Vi fick för första gången läsa vad barnmorskan skrivit om vårat behov av hjälp. Skrämmande läsning!

Vi får åka hem så fort en läkare har tid att skriva ut oss, och socialtjänsten ger oss stöd i hemmet! Så ofattbart skönt och samtidigt skrämmande att man kan bli så överkörd om man inte sätter ner foten och kräver förklaringar.

Någon frågade om jag också har något funktionshinder. Jag har social fobi men den KBT jag tvingats gå igenom på sjukhuset har verkligen gjort underverk! I början var larmknappen ett nödvändigt ont. Nu spelar det ingen roll om det är personal jag aldrig träffat innan.

Jag är ganska säker på att du har missuppfattat situationen. Vi ändrar inte vår bedömning för att någon "har läst på". De pratade kanske om på första mötet att de kan använda lvu bara som en information inte för att de tänkte göra det.
  • Anonym (Så här)
    Haskel skrev 2016-10-13 01:20:37 följande:

Soc kan inte tvinga någon att bo på sjukhus. Det är läkarna som avgör om någon behöver vård. Det kan inte soc avgöra.
    Om läkarna anser att barnet är färdigbehandlat, så kommer de neka vidare vård. Om soc anser att TS och mamman inkompetenta som föräldrar, så får de lösa det familjehem eller annat.

nevermind skrev 2016-10-13 10:28:46 följande:

Varför går läkarna med på att ni bor där, andra behöver ju platsen!

Ingen kan tvinga föräldrarna att vara kvar på sjukhuset men socialen kan uppmana sjukhuset att avvakta med att skriva ut barnet (som förldrarna i normalfallet då väljer att stanna hos). När soc får kännedom om att ett barn fötts och där någon (här föräldrarna själva) uttryckt oro för familjens möjligheter att tillgodose barnets behov så är de skyldiga att utreda och under den tiden kan inte sjukhuset skriva ut familjen utan att socialen har hunnit fastställa att det inte utgör någon fara för barnet. Så endera ger soc klartecken att utskrivning till hemmet är ok eller så skrivs barnet, ev med föräldrarna, ut till en annan placering i väntan på en mer permanent lösning. Denna plats kan vara ett utredningshem eller familjehem för barn och föräldrar eller nåt annat alternativ. Men läkare kan inte skriva ut barnet till hemmet om socialen inte ger tillstånd.

• Anonym (Wtf)
    Anonym (Soc) skrev 2016-10-14 07:54:21 följande:

Jag är ganska säker på att du har missuppfattat situationen. Vi ändrar inte vår bedömning för att någon "har läst på". De pratade kanske om på första mötet att de kan använda lvu bara som en information inte för att de tänkte göra det.

Det är inte ovanligt att de ändrar sig när de förstår att skrämseltaktiken inte längre fungerar. Okunskap är något man gärna rider på så länge man kan som handläggare.
  • Anonym (Soc)
    Anonym (Wtf) skrev 2016-10-14 13:49:52 följande:

Det är inte ovanligt att de ändrar sig när de förstår att skrämseltaktiken inte längre fungerar. Okunskap är något man gärna rider på så länge man kan som handläggare.

Vilket struntprat? Jag ägnar en timmes möte enbart åt att informera och prata om hur utredningsprocessen går till. Så gör alla på mitt kontor och så har det funkat på alla tre socialkontor som jag arbetat på.
  • Anonym (Wtf)
    Anonym (Soc) skrev 2016-10-14 23:32:10 följande:

Vilket struntprat? Jag ägnar en timmes möte enbart åt att informera och prata om hur utredningsprocessen går till. Så gör alla på mitt kontor och så har det funkat på alla tre socialkontor som jag arbetat på.

Charmigt att du tror att föräldrar i chock som har avsaknad av hur rättssystemet fungerar fixar att förstå allt på en timme!
  • Anonym (Soc)
    Anonym (Wtf) skrev 2016-10-15 00:31:04 följande:
    Charmigt att du tror att föräldrar i chock som har avsaknad av hur rättssystemet fungerar fixar att förstå allt på en timme!
    Hur mycket tid tycker du vore rimligt? Ska jag be dem söka till juristprogrammet innan jag börjar utreda? Vi har fyra månader på oss och massor av familjer samtidigt. Jag lägger en timme på att förklara utredningsprocessen och talar om för föräldrarna att de gärna får ringa mig när som helst och fråga om de undrar något. Jag kan inte göra mycket mer än så. De är vuxna människor och måste ta eget ansvar. Jag vänder mig emot påståendet att vi skulle utnyttja deras okunskap för att få som vi vill. Hade det varit så hade jag väl inte berättat någonting alls eller hur?
Svar på tråden Har socialtjänsten rätt att tvinga oss bo på sjukhus tills utredningen är klar?