Har socialtjänsten rätt att tvinga oss bo på sjukhus tills utredningen är klar?
Min fru råkade ut för havandeskapsförgiftning i vecka 32 och fick föda med akut kejsarsnitt. Vi har signalerat till barnmorskan att vi eventuellt vill ha lite extra hjälp i början då min fru har asperger och känt sig osäker på moderskap. Det är vårt första barn och vi är båda 30+.
Vi har nu bott 4 veckor på neonatal trots att läkare och sköterskor sa redan för 2 veckor sedan att vår dotter är färdigbehandlad. Idag hade vi SIP-möte där personalen på neo bara berömde oss. Socialtjänsten däremot har bestämt sig för att vi inte ska få njuta av att ha blivit föräldrar. När de nu hört att vi sköter oss exemplariskt på neo säger de att de måste utreda hur vi kommer att hantera en oförberedd situation. De återkommer gång på gång till familjehem, något vi sätter oss starkt emot. Vi vill hem och vara föräldrar till vårt underverk.
Har de verkligen rätt att hålla oss instängda på neonatal? Inte ens permission vill de släppa iväg oss på med flickan med oss. Min svärmor är hemma hela dagarna och har erbjudit sig hjälp i stort sett dygnet runt, men ingenting duger för socialtjänsten och de kan inte ge någon tidsplan.
Ber om ursäkt för ett rörigt inlägg, men det är så mycket som rör sig i huvudet nu.