• Anonym (Orolig)

Hjälp! Är misstänkt för bedrägeri?!

Jag var ihop med en psykopat. Vi fick ett barn tillsammans. Jag stack med barnet eftersom han misshandlade mig psykiskt & fysiskt. Det var tungt med jag gjorde det som behövdes även fast jag visste att jag inte kunde klara mig ekonomiskt utan honom.

Detta hände för 2 år sedan och jag var omyndig. Jag fick panik. Jag hade barn men inga pengar. Min pappa gick bort och det gjorde allt ännu värre eftersom jag hamnade i en depression.

Jag började lura folk. Jag gjorde falska konton på en dejtingsida och till slut var det en kille som hörde av sig och han var riktigt desperat.

Han började skicka pengar till mig så att jag kunde åka ner till honom för att träffas men vi möttes aldrig. Varje gång han skickade pengar så kom jag upp med en ursäkt. Han skickade totalt 15.000-20.000:-

För en gång skull blev jag lycklig. Jag var rik och kunde försörja mig och mitt barn.

Men för någon dag sedan kom ett papper från polisen där det står att jag är misstänkt för bedrägeri. Jag fick även en advokat står det på pappret.

Dom har tydligen sett att jag var ägaren till kontot som killen skickade pengarna till.

Tro mig. Jag känner mig jätte hemsk som gjorde detta. Men jag var ung och dum. Idag är jag 19 år och mår mycket bättre.

Men jag oroar mig för vad som ska hända. Kommer jag få fängelse för detta?

Jag tvingade aldrig killen att skicka pengar. Han gjorde det självmant. Men det är räknas ändå som bedrägeri va?

Tar dom hänsyn till att jag var omyndig när detta hände? Och att jag är ostraffad sen innan?

Jag är rädd att jag kommer betala stor summa skadestånd eller i värsta fall få fängelse

• Svar på tråden Hjälp! Är misstänkt för bedrägeri?!
  • Nyfikna72
    Anonym (..) skrev 2016-10-13 07:20:36 följande:
    Uttala dig inte om saker du inte vet något om. Vi kan alla gå in på polisens hemsida. Öppnar de en utredning så har dem såklart rätt att utreda. De behöver inte ens gräva i detta fallet, han har ju ts konto nr. Jag har fått ut info om kontoinnehavare när jag ringt swedbank när jag endast haft konto nr. Säkert fel, men de har nog inga snillen på kundtjänst. Kan ju vara så att han lyckades nysta i den biten själv och helt enkelt gav polis namn och konto nr i anmälan? I vilket fall som helst behöver polisen bara ringa ett samtal för att kontrollera vem som står på konto nr. Knappast att gräva

Vet nåt om? Det jag vet är iallafall att banksekretessen väger tungt såna här gånger och vem som har det och det kontot får man inte reda på av att ringa kundtjänst iallafall. Isåfall är det ett minst lika grovt brott som bedrägeriet. Att du sen möjligen lyckats engång betyder ju inte att det är så polisen arbetar eller att det är så lätt.
  • Anonym (B)

Jag har lurat män så många gånger att jag tappat räkningen. Inte nu längre dock. Fick hem en sån där lapp någon gång när en av nollorna ville ha pengar men det hände såklart inget med det. Oroa dig inte ts!

• Anonym (Orolig)
    Anonym (B) skrev 2016-10-14 15:20:10 följande:

Jag har lurat män så många gånger att jag tappat räkningen. Inte nu längre dock. Fick hem en sån där lapp någon gång när en av nollorna ville ha pengar men det hände såklart inget med det. Oroa dig inte ts!

Hur menar du? Hur gick det till? Hur slapp du undan?
  • bastardized

Det krävs ingen högre skola för att förstå att det du gjort är fel skamligt. Ta ditt straff och ta lärdom. 

• Anonym (S)
    Anonym (B) skrev 2016-10-14 15:20:10 följande:

Nollorna? Den enda nollan i det är ju du..
  • Tow2Mater
    bastardized skrev 2016-10-14 20:30:23 följande:

Det krävs ingen högre skola för att förstå att det du gjort är fel skamligt. Ta ditt straff och ta lärdom. 

Straff för vad?
  • Anne på Grönkulla 1
    Egon den stora skrev 2016-10-13 06:13:45 följande:
    Betala tillkalla omgående så borde det ses som förmildrande. Du har ju lurat honom på pengar.
    Hon lär ju inte ha några pengar kvar att betala tillbaks... Dumt råd!
  • Tow2Mater
    "FRÅGA
    Hej har en fråga min gamla tjej mjölkar pengar av mig är fortfarande kär i henne vilket hon utnyttjar säger att hon vill träffas och sedan frågar hon om jag kan hjälpa henne med tex räkningar eftersom hon lovar att träffas och dejta så får hon pengarna men när det är dax så ställer hon in detta måste väl vara någots slags bedrägeri? och sedan heter det försoningsgåva och allt möjligt kan man anmäla detta?
    SVAR

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Bedrägeri föreligger när någon medelst vilseledande förmår någon att göra någonting som innebär vinning för personen och skada för den som vilseleds, 9 kap. 1 § brottsbalken (här). Det här innebär i det här fallet att om din före detta ber dig betala hennes räkningar i utbyte mot att ni ses kan man möjligtvis påstå att hon vilseleder dig att ge henne pengar när hon sedan inte träffar dig, om det var hennes avsikt att ställa in. Om man skulle se det på det sättet har det ju lett till vinning för henne och skada för dig.

Huruvida det här är ett bedrägeri eller inte beror alltså på om din före detta har avsett att vilseleda dig genom att låtsats att ni ska träffas, så att du skulle betala hennes räkningar."

lawline.se/answers/bedrageri-att-be-om-pengar-mot-att-traffas-och-sedan-stalla-in-traffen
  • Anne på Grönkulla 1

I och med att du är så ung, och inte tidigare straffad (utgår jag ifrån), så lär du inte få fängelse nej. På sin höjd kan det bli samhällstjänst, och på det villkorligt (d.v.s. att det straff du skulle ha fått om du varit äldre plussas på, om du begår ett brott igen). Jag tror att du behöver komma in i systemet, få någon samhällsperson som bryr sig om dig och lär dig både om dina rättigheter och skyldigheter. Så detta kan till och med bli till något bra!

• bastardized
    Tow2Mater skrev 2016-10-14 21:09:48 följande:
    Straff för vad?
    Misstänker att det inte blir rättsligt men har en förhoppning om att det hela läcker ut till vänner och bekanta. 

Att handla på det sättet förtjänar skam enligt mitt sätt att se på saken. Tror dock att en människa som är så mentalt förstörd att man kan göra på det här viset inte har ett känsloförråd nog att inse att själva handlingen väcker äckel och avsky. 

Så 1-0 till TS. 

• Anonym (Eller?)
    Tow2Mater skrev 2016-10-14 21:37:29 följande:
    "FRÅGA
    Hej har en fråga min gamla tjej mjölkar pengar av mig är fortfarande kär i henne vilket hon utnyttjar säger att hon vill träffas och sedan frågar hon om jag kan hjälpa henne med tex räkningar eftersom hon lovar att träffas och dejta så får hon pengarna men när det är dax så ställer hon in detta måste väl vara någots slags bedrägeri? och sedan heter det försoningsgåva och allt möjligt kan man anmäla detta?
    SVAR

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Bedrägeri föreligger när någon medelst vilseledande förmår någon att göra någonting som innebär vinning för personen och skada för den som vilseleds, 9 kap. 1 § brottsbalken (här). Det här innebär i det här fallet att om din före detta ber dig betala hennes räkningar i utbyte mot att ni ses kan man möjligtvis påstå att hon vilseleder dig att ge henne pengar när hon sedan inte träffar dig, om det var hennes avsikt att ställa in. Om man skulle se det på det sättet har det ju lett till vinning för henne och skada för dig.

Huruvida det här är ett bedrägeri eller inte beror alltså på om din före detta har avsett att vilseleda dig genom att låtsats att ni ska träffas, så att du skulle betala hennes räkningar."

lawline.se/answers/bedrageri-att-be-om-pengar-mot-att-traffas-och-sedan-stalla-in-traffen
    Tror TS skickat in sin egen fråga till Lawline också;
    lawline.se/answers/ansvar-for-bedrageri 

"Om det är så att du fick personen att tro att du var någon annan eller att du skulle komma och hälsa på (och detta inte stämde) och personen på grund av detta skickat pengarna har du således gjort dig skyldig till bedrägeri. "

Tror ändå det blir svårt att bevisa, möjligen det där med en falsk identitet som kan röra till det. Men överlag skulle TS bara kunna hävda att hon tänkte åka och hälsa på honom varje gång, men fegade ur. Framförallt om killen var äldre (vilket han lär har vart då han skickade 15-20k) och hon endast 17 år. Om killen i fråga visste att hon var så pass ung tror jag det blir ännu svårare att få till något fakk av det.
  • Anonym (B)
    Anonym (Orolig) skrev 2016-10-14 20:19:53 följande:

Hur menar du? Hur gick det till? Hur slapp du undan?

Det fanns inget uppsåt.
  • Anonym (B)
    Anonym (S) skrev 2016-10-14 20:31:37 följande:

Nollorna? Den enda nollan i det är ju du..

Nej det har gått grymt bra för mig i livet :)
  • Anonym (Eller?)

Det som jag och Tow2Mater pratat om verkar möjligen tillhöra vad som tydligen kallas Pactum turpe - osedliga avtal. Så det beror rätt mycket på vad TS egentligen "lovade" för de där pengarna. Rent spontant känner jag att killen skickade 15-20k för transport måste han själv väl förstått inte var rimligt? Men om det däremot handlade om löfte om umgänge, relation osv. så borde det kanske kunna vara att s.k. osedligt avtal. Det är inte olagligt att göra ett sådant avtal, men det går inte riktigt heller att hålla upp som lagligt bindande.

• Anonym (T)

Jag var 22 år när jag blev straffad för bedrägeri. Fick då 1 års övervakning och 3 års villkorlig dom. Åklagare yrkade på 6 års fängelse men då jag hade psykisk ohälsa samt var ostraffad sedan tidigare blev det en mildare dom för mig. Jag erkände bedrägerier jag hade gjort i rättegång och jag tror att det gjorde att jag fick mildare straff. Ingen kan möjligen veta vad du kommer få för straff. Men du kan få fängelsestraff om du blir dömd för det. Det är en möjlighet du måste vara beredd på.

Jag hade 16 anmälningar på mig och det uppgick till 24000 kr totalt. Du kommer oavsett straff få betala tillbaka den summan du har fått in på ditt konto och kan du inte betala det kommer det hamna hos kronofogden. Vet dock inte om de tar hänsyn till åldern eller inte.

• Anonym (Jaha)

Undrar vad du vill ha för svar? Du har gjort bort dig, du har lurat en stackare på massa pengar o nu vill du ha tröst? Tror inte du kommer få nått sånt tyvärr.

• Egon den stora
    Anne på Grönkulla 1 skrev 2016-10-14 21:34:18 följande:

Hon lär ju inte ha några pengar kvar att betala tillbaks... Dumt råd!

Slipper man betala tillbaka en skuld basta för att man inte har pengar? Nu är det ju lätt att hitta extra knäck så du är väl bara att jobba in?
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Eller?) skrev 2016-10-14 22:34:41 följande:

Tror TS skickat in sin egen fråga till Lawline också;

lawline.se/answers/ansvar-for-bedrageri 

"Om det är så att du fick personen att tro att du var någon annan eller att du skulle komma och hälsa på (och detta inte stämde) och personen på grund av detta skickat pengarna har du således gjort dig skyldig till bedrägeri. "

Tror ändå det blir svårt att bevisa, möjligen det där med en falsk identitet som kan röra till det. Men överlag skulle TS bara kunna hävda att hon tänkte åka och hälsa på honom varje gång, men fegade ur. Framförallt om killen var äldre (vilket han lär har vart då han skickade 15-20k) och hon endast 17 år. Om killen i fråga visste att hon var så pass ung tror jag det blir ännu svårare att få till något fakk av det.

Jag vet inte vad dom har för bevis nu. Polisen kanske spårade min ip adress? Om jag erkänner allting slipper jag rättegång då?

Killen visste att jag var omyndig. Han var själv 30+ men han sa själv att han gillade ha sex med omyndiga. Och det är ju inget straff? Att ha sex med någon som är 17? För man blir väl byxmyndig när man är 15 va?
  • Maria 434

Den här trådstarten en misstänkt lik en jag läst tidigare. Så ts kan läsa svaren i den

Svar på tråden Hjälp! Är misstänkt för bedrägeri?!