• Fru Ve

Kan era barn ta sovmorgon på helgen?

Min 9-åriga son har alltid varit extremt morgonpigg. Hans normala tid att gå upp på morgonen är mellan kl 5 och 6. Och detta är oavsett vilken tid han lägger sig på kvällen. Vilket innebär att han alltid måste lägga sig senast kl 20 även på helger, annars är han ett monster dagen efter p.g.a. sömnbrist. Han kan absolut inte ta en sovmorgon för att "sova ikapp". Lite tråkigt är det för honom då han sällan klarar att vara uppe och se TV-program som "Idol" och annat som hans kompisar brukar se. Hur är era barn i samma ålder?

• Svar på tråden Kan era barn ta sovmorgon på helgen?
  • blomman 2

Så var min dotter fram till hon var 3-4 år...sedan vände det. Nu sover hon 10-10 1/2 timmer per natt oavsett när hon går och lägger sig. Så vi får sovmorgon.

• Alexi

Åttaåringen kan sova ikapp, sexåringen kan det inte. Så det begränsar oss fortfarande i hur sent vi är borta hos vänner osv men vi räknar med att det kommer bli bättre och bättre.

Sexåringen kan dock ställa om dygnet lite under lov och längre ledigheter, men däremot inte en vanlig lördag.

• modsey

Japp. Men vi har morgon lata barn. De är 8 år och går upp 07.30 på vardagarna. På helgerna kan de sova t 10 !

• Carambolan

Marginellt hos oss. De går upp vid 7 på vardagar. Ofta vaknar de däromkring på helgen också men har man tur sover de ända till 8.

• Rosa Fluff

Min fyraåring är precis så, sover han till 06 är det sovmorgon. Ofta vaknar han ännu tidigare om vi lägger honom senare. Så vi har strikta läggtider.

Vardag som helg, sommar som vinter.

Jag är väldigt road över att vi ändrar klockan snart..*ironi*

• Orkide

Mina barn är 5 och 3. De kan inte ta sovmorgon oavsett när de går och lägger sig. Så de ligger alltid isäng och sover mellan 19.30-20. Annars är hela nästa dag förstörd av gnäll.

• cosinus

2 sover ikapp, 2 gör det inte.

Äldsta har alltid varit morgonpigg och vaknar tidigt oavsett. Är kvällstrött och lägger sig gärna tidigt om hon känner att hon behöver. Vilket gör att tappar hon sömn en natt går hon frivilligt i säng tidigt på kvällen efter så det bara blir en trött dag.

Nummer 2 och 4 kan vara vakna hur sent som helst och kan sova igen på morgonen. De är 10 och 6 och kan sova till 10 om de får och är trötta.

Nummer 3, 8 år, är gärna vaken på kvällen men sover aldrig i kapp. Är alltid ett monster dag 3 på alla ledigheter för då är han helt slut. Sen kan han börja sova något lite längre men han blir eg aldrig till sig på riktigt förrän skolan börjar igen. Han behöver rutiner men kommer inte i säng så länge någon annan av syskonen är uppe (och tvingas han somnar han inte utan ligger bara och väntar) och jag känner att 3 syskon kan inte behöva försaka allt på kvällarna bara för att en inte fixar det.

• Stårschan

Mina barn var helt åt andra hållet. I den åldern var det aldrig någon idé att försöka få den yngre isäng före 20 en vardag, och den äldre innan 21. Å andra sidan sov de till minst 9 (den yngre) och lätt 10-11 (den äldre) på helgerna. Jag har snarast haft dåligt samvete för den äldre att hon i stort sett aldrig har fått sova ända tills hon vaknar av sig själv, utan till slut har vi tappat tålamodet och väckt henne.

Jätteskönt att få sova ut som förälder, men trist att man inte fått egen vuxentid på kvällarna i den utsträckning man kanske hade velat. Det var segt att läsa godnattsaga för ett tokpiggt barn när man själv höll på att somna efter två sidor. Och segt på helgmorgnar på somrarna när man yrvaken gick ut och hämtade in morgontidningen och såg att grannen redan hade klippt gräset, hängt tvätt och höll på att packa in sig i bilen för att åka till stranden. Allt har sina sidor...

• Duckan

Lätt! Dottern är 9 år och har alltid kunnat sova länge och sover oftast längre än vad vi gör.

• Annica71

Våra tjejer tar sov morgon. De är 9 och 11 år. på vardagarna lägger de sig 21.00 resp 21.30 och sover till 07.00.
    På helgerna lägger de sig mellan 22.00-23.00 och sover till 08.30-09.00

Båda började ta sovmorgon vid ca 8 år, innan dess sov de inte ikapp.

Annica med Tiffany 2005-07-10 och Melanie 2007-04-10
  • Gladskit

Min son var så när han var yngre. Men numera (han är 10 år nu) så funkar det faktiskt. Inte så att han sover halva förmiddagen men i alla fall till 07:30-08:00 och det är sovmorgon när det gäller honom!!
    Annars har han också alltid varit morgonpigg och gärna gått upp vid 06....

• pigglet

Endast ett av våra barn gör det, har just börjat nu när hon är 12,5 år.

De andra är 9 o 14. Vaknar ALLTID vid 6-7-tiden. Mycket svårt att ställa om, men under sommarlovet lyckas vi kanske ställa om till 7-8 i alla fall. Men då är de lediga 9 veckor...

9-åringen har dessutom stort sömnbehov, eller rättare sagt är han alltid trött och har för lite energi. Så han lägger sig 19. Vardag som helg. Mycket begränsande.

• sextiotalist

Nu är den tiden förbi, då hans tidiga mornar påverkade oss andra. Han vaknade tidigt i de flesta fall, oavsett vilken tid han somnade på kvällen. Men efter en natt med lite sömn så kunde han ta en middagslur (dvs ända tills han var 7-8 år) och det påverkade sällan den vanliga nattsömnen.
    Det är något han fortsatt med även in i tonåren (var även då morgonpigg, för att vara tonåring vill säga).
    Nej, han tog aldrig igen det genom att sova längre på helgerna, men kunde sova middag istället

• No Logo

Ja, båda barnen har sovit länge på morgonen om de lagt sig senare, sen de var spädbarn till tonåring!

Svar på tråden Kan era barn ta sovmorgon på helgen?