• Snögubbe

Bjuda barnfamiljer på middag

Jag är själv barnlös men ska bjuda över tre vänner med familj på middag. Barnen är 4, 2, 1,5 år (plus två bebisar, men där får föräldrarna ordna mat).
    Det vore skönt att bara behöva laga en rätt men finns det nåt som alla äter? Alltså både barn och vuxna. Funkar taco i den åldern? Eller quesedilla? Eller en gryta? Kan självklart ha fiskpinnar i frysen om det skulle krisa men det vore som sagt skönt att bara laga en middag ????
    Tips?

• Svar på tråden Bjuda barnfamiljer på middag
  • LaFontaine
    Lia4 skrev 2016-10-21 10:02:49 följande:
    Stämmer säkert på en del men många ungar hade blivit grymt besvikna på att behöva äta det där. Mina hade blivit skitsura. "Vuxenmat" finns inte för dom.
    Gud, jag minns en middagsbjudning där de vuxna fick löjromstoast och vi barn rostad macka med smörgåsskinka. Jag var väl fyra-fem år och ÄLSKADE löjrom över allt annat. Jag var väluppfostrad och sa ingenting, men minns att tårarna steg när jag insåg att jag skulle få nåt helt annat. Min mamma och jag delade på hennes förrätt istället och jag behövde aldrig mer äta nån speciell barnmat.

Med den erfarenheten är jag väldigt försiktig med speciell barnmat och hittills har min mat alltid gått ner hos yngre gäster. Kanske inte såsen, salladen eller nåt annat tillbehör, men någonting har alltid ätits med god aptit. Utan att för den sakens skull vara köpeköttbullar.
  • Lia4
    LaFontaine skrev 2016-10-21 10:19:58 följande:

Gud, jag minns en middagsbjudning där de vuxna fick löjromstoast och vi barn rostad macka med smörgåsskinka. Jag var väl fyra-fem år och ÄLSKADE löjrom över allt annat. Jag var väluppfostrad och sa ingenting, men minns att tårarna steg när jag insåg att jag skulle få nåt helt annat. Min mamma och jag delade på hennes förrätt istället och jag behövde aldrig mer äta nån speciell barnmat.

Med den erfarenheten är jag väldigt försiktig med speciell barnmat och hittills har min mat alltid gått ner hos yngre gäster. Kanske inte såsen, salladen eller nåt annat tillbehör, men någonting har alltid ätits med god aptit. Utan att för den sakens skull vara köpeköttbullar.

Ja precis :) jag har också såna skräckminnen! Ofta utgår de vuxna ifrån att barn inte kan äta det de vuxna äter (av någon konstig anledning). Trist för barnen att de begränsas så. Sen finns det ju såklart otroligt kräsna barn också men det är en annan sak..
  • Lena
    Snögubbe skrev 2016-10-19 10:01:46 följande:
    Funkar det för alla åldrar? Tänker att det blir svårt för en 1,5 åring att äta tacos med chips och att det kommer bli väldigt kladdigt.
    Taco funkar bra men se till att ha tortillas och inte bara hårda skal och duka med bestick så kan barnen äta med bestick om det behövs.
  • Lena
    Lena skrev 2016-10-21 10:33:12 följande:
    Taco funkar bra men se till att ha tortillas och inte bara hårda skal och duka med bestick så kan barnen äta med bestick om det behövs.
    Enligt våra barn är creme fraiche, gurka och majs måsten på tacos. Resten kan vi skippa...
  • Alexi

Banan i bitar har vi alltid till tacos och det gillar ju barn ofta!

• Ascendere
    Lia4 skrev 2016-10-21 10:02:49 följande:
    Stämmer säkert på en del men många ungar hade blivit grymt besvikna på att behöva äta det där. Mina hade blivit skitsura. "Vuxenmat" finns inte för dom.
    Förlåt om jag var otydlig, jag menade naturligtvis inte dina världsvana medelklasshipsterbarn vars favoriträtter gissningsvis är ankbröst l'orange, pulled pork och chiapudding. 
  • Ascendere
    LaFontaine skrev 2016-10-21 10:19:58 följande:

Rostad macka med smörgåsskinka? 
    Vilken lyx!
    När våra föräldrar hade fest var vi var glada om vi barn fick dela på en skiva barkbröd med blöta sågspån på!
  • Snögubbe

Jag har följt alla inlägg med stort intresse och tackar för all input. Vi åt köttfärssås som stått och puttrat på spisen sina två timmar för att bli extra smakrik. Det gillades av både vuxna och barn.

• Purplecat12
    Srce skrev 2016-10-19 10:54:29 följande:

Ibland vill nog barnen äta samma som dom vuxna och inte bli särbehandlade. Min lilla kusin sa till mig en gång: "Kan du tänka dig att det finns så elaka vuxna som serverar barnen korv, när dom själva äter oxfile'." ????

Haha!

Jag håller med din lilla kusin. Jag tycker att det är snålt och ohyfsat om barnen inte kan få samma mat som de vuxna om de hellre vill ha den.

Det är skillnad om barnen inte får oxfile eller erbjöds korv om de inte gillar oxfile...

Oftast vet man vad barnen man känner föredrar , annars kan man fråga föräldrarna.
  • Lia4
    Ascendere skrev 2016-10-21 14:30:53 följande:

Förlåt om jag var otydlig, jag menade naturligtvis inte dina världsvana medelklasshipsterbarn vars favoriträtter gissningsvis är ankbröst l'orange, pulled pork och chiapudding. 

Vad är ditt problem? Tråkigt att du är så trångsynt att du tror att man måste vara världsvan och medelklasshipster för att erbjuda barnen annan mat än tråkiga fiskpinnar och mammascans köttbullar.

Om du visste hur vi och våra barn lever och har det hade du nog inte varit så otrevlig.
  • ica

Sen är det viktiga väl inte att alla barn äter sig proppmätta. Om nån unge inte äter så vad gör det. Det viktiga är väl att umgås.

Svar på tråden Bjuda barnfamiljer på middag