• TankspriddPappa

Sist på dagis

Hej forumet!

Nu måste jag skriva av mig. Våra två barn går på en kommunal förskola med nästan hundra barn på sju avdelningar som är öppna kvart över sju till kvar över fyra. Övrig tid är alla barn på samma avdelning. Vi har begärt och fått tid till fem, men det blir lite extra stök för barnen att byta avdelning varje dag.

När jag hämtar kvart i fem så är det förutom mina barn bara ett eller två barn till kvar. Idag hämtade jag halv fem och när vi gick var en pedagog och ett enda barn kvar. Självklart släcker de ner hela förskolan utom rummet där de sitter, så att det blir övertydligt: Vi stänger nu!

Det är tokjobbigt att veta att jag måste rusa iväg mitt möten på jobbet, eller så sitter barnen kvar ensamma och undrar var pappa är. Jag har provat att jobba 75% men det hjälper inte eftersom resten av universum inte ändrar sitt schema efter mina arbetstider och att saxa tider fungerar inte, av olika orsaker.

Är det någon som känner igen sig i detta? Är alla förskolor såhär? Hur får folk livet att gå ihop?

• Svar på tråden Sist på dagis
  • Holma
    Drakgrodan skrev 2016-10-22 21:10:14 följande:

Det är lite konstigt det där, som personal på fsk får man inte tycka att det ska bli skönt att gå hem på kvällen när arbetsdagen är slut, på alla andra arbetsplatser är det tydligen ok:)
    Och nej, jag står inte med jackan på och stressar på föräldrarna men allt är städat och i ordning inför morgondagen så att vi kan gå 5-10 min efter att barnen gått hem. Våra arbetstider ligger efter barnens tider. Vi anser att det är bättre att vi lägger tid på att vara med barnen än att stanna kvar och städa efter sista barnet gått.
    Hos oss är vi fyra personal fram till 16:30 (vi går samman på en avdelning senast 16:00) och då är tre med barnen och en fixar städ osv.

Fast om ni lägger tid på barnen så är det väl dumt att städa när dom är kvar , bättre att göra det efter alla gått hem då ??
  • Magdalena03

Jag trodde det allmänna problemet var nu att de flesta barn går jättelånga dagar och grupperna är alldeles för stora men det låter ju inte så i den här tråden.

Det här "Förskoleupproret" , vad handlar det om egentligen?

• Drakgrodan

Nu är det ju så att städa kan man göra tillsammans med barnen också, det kan också vara en pedagogisk aktivitet (matematik, språk, mm).
    Som jag skrev är vi fyra personal, tre är med de 5-7 barn som är kvar efter 16:00 och en städar, tre personal på det antalet barn är fullt tillräcklig personaltäthet:)
    Vi anser att det är bättre att lägga vår arbetstid när det är full barngrupp så att vi är flest personal den tid det är flest barn.

• Fru Ve

Ja det är nog så att många föräldrar hämtar tidigt. Bor inte i en storstad kan jag tillägga. Är nog vanligare där att barnen har långa dagar. Jag jobbar deltid och barnens pappa pluggar på distans så vi hämtar mellan kl 15 och 16. När pappan börjar jobba blir det nog att vi båda har deltid och försöker saxa tiderna. Vi måste inte ha två heltidslöner för att gå runt.

• Alexi
    Magdalena03 skrev 2016-10-22 21:24:16 följande:
    Jag trodde det allmänna problemet var nu att de flesta barn går jättelånga dagar och grupperna är alldeles för stora men det låter ju inte så i den här tråden.
    Det är inte barnen till arbetande föräldrar som går länge, dessa föräldrar slår nämligen knut på sig för att dra ner vistelsetiden. De som lämnar barnen så mycket de kan är arbetslösa och föräldralediga, de tycker nu att det ska bli toppen att slippa sina barn 40 timmar i veckan i Stockholm...

• Det kommer bli bra
    Fru Ve skrev 2016-10-22 23:01:58 följande:

Ja det är nog så att många föräldrar hämtar tidigt. Bor inte i en storstad kan jag tillägga. Är nog vanligare där att barnen har långa dagar. Jag jobbar deltid och barnens pappa pluggar på distans så vi hämtar mellan kl 15 och 16. När pappan börjar jobba blir det nog att vi båda har deltid och försöker saxa tiderna. Vi måste inte ha två heltidslöner för att gå runt.

Jag bor i en storstad, Sthlm för att vara exakt, och ja - alla hämtas tidigt, innan 16. Vet av flera kompisar som har sina barn på liknande ställen att de flesta hämtas tidigt. Så jag tror inte det hänger samman med om man bor i storstad eller ej, utan ekonomiskt utrymme samt möjlighet att flexa/förkorta arbetstid.
  • elyse

Det är deltid eller flex (som fungerar) som gäller. Jag jobbar 90% och barnets farmor brukar hämta på fredagar.

• Saltig
    Magdalena03 skrev 2016-10-22 21:24:16 följande:

Problemet är att det är väldigt många barn per personal alltså väldigt stora grupper. Mellan klockan 8-16 är majoriteten av alla barn på plats som är uppemot 25 barn mellan 3-5 år på 3 personal och småbarn på 17 barn mellan 1-3 år på 3 personal som inte ens jobbar heltid och med endast en halvtimmes rast. Notera även det oftast finns barn som är behov av extra stöd som inte har rätt till resurs, vilket innebär att en personal måste vara extra med det barnet. Detta leder till att två st tar hand om resterande barnen. Vilken kvalitet blir det då på förskolan, för ditt barn?

Att kunna se och ge varje individ den tid den har rätt till, ha kvalitet och trygghet i verksamheten dvs att inte bara förvara barn i förskolan. Barnen har rätt till mer än att kastas in på förskolan och bara bli vaktade och matade. Matsituationen är inte heller det bästa för de minsta. Hur hinner man mata 6 st småbarn som inte kan äta själva eller behöver bli hjälpta lite? Och äta samtidigt själv? Vi har ingen lunchrast.

Problemet är oxå att det finns vissa förskolor där barn går fulla dgr tex från 7-17 varje dag.

Tänk er själva, skulle ni orka med buller, höga ljud, full aktivitet, massa barn runt omkring dig, bråk, gråt, vänta på sin tur från 7-17 varje dag utan ett avbrott? Hur tror ni att barn orkar sådant? Det är en full "arbetsdag" för dessa barn.

Hellre mindre grupper så att barnen orkar med detta som måste gå på förskolan så långa dagar. Mindre barngrupper skapar större möjlighet för barnen att få leka, lära, upptäcka i lugn och ro samt få mer inflytande och delaktighet i aktiviteterna.

Pedagogerna skulle få mer tid för varje barn. Ditt barn skulle få mer på alla plan om barngrupperna var mindre. Det borde finnas fler pedagoger om det är många barn. Lokalerna ska vara anpassade för stora barngrupper. Vilket det inte är. Därav förskoleupproret! För ditt barn skull och för pedagogerna skull så att de kan göra ett bra jobb så att ditt barn får det bästa möjliga den tiden du är på jobbet.
  • Saltig

Måste bara tillägga att jag älskar mitt jobb men helt ärligt är jag utmattad efter 8-9 timmars jobb och förstår om barnen är lika utmattade. Det är inte så man som pedagog vill ha mindre att göra utan det handlar om kvalitet för barnen och deras tid på förskolan. Jag vill kunna åka på utflykter, utforska tillsammans med barnen, göra mer saker som tex intressanta projekt, ge barnen möjlighet att få leka i lugn och ro utan några störande moment som inträffar i stora barngrupper, läsa böcker för dem utan avbrott gällande något annat.

• Spegelbilden

Jag var ofta kvar sist på dagis när jag var liten. Tyckte det var supermysigt. Man fick ha pedagogerna för sig själv och fick all uppmärksamhet. Man fick välja frukt att äta och man fick ofta göra roliga saker.

• palmskan
    Magdalena03 skrev 2016-10-21 22:51:21 följande:

Det finns inte så många industriarbetare kvar i Sverige.

Vi lever nu i det postindustriella samhället.

Industrin har flyttat till Kina, Estland och Polen...

Hahahhah vad i hela friden. Att vi har klivit in i ett nytt steg i den demografiska transitionen innebär inte att Sverige inte har många människor med barn som arbetet inom industri. Tror du behöver kolla upp lite siffror på vad folk jobbar med.
  • Magdalena03
    Spegelbilden skrev 2016-10-23 16:17:28 följande:

Jag var ofta kvar sist på dagis när jag var liten. Tyckte det var supermysigt. Man fick ha pedagogerna för sig själv och fick all uppmärksamhet. Man fick välja frukt att äta och man fick ofta göra roliga saker.

Är det inte ännu bättre att få uppmärksamhet från sina egna föräldrar och göra något roligt med dem?
  • Magdalena03
    palmskan skrev 2016-10-23 17:45:50 följande:

Hahahhah vad i hela friden. Att vi har klivit in i ett nytt steg i den demografiska transitionen innebär inte att Sverige inte har många människor med barn som arbetet inom industri. Tror du behöver kolla upp lite siffror på vad folk jobbar med.

Ja , det var lite överdrivet av mig.

Men vi har ändå fler och fler som jobbar på kontor och färre inom industrin.

I de fall industrijobben inte flyttas tilll Kina så är det många som istället automatiseras.
  • mammalovis
    Holma skrev 2016-10-22 21:17:25 följande:
    Fast om ni lägger tid på barnen så är det väl dumt att städa när dom är kvar , bättre att göra det efter alla gått hem då ??
    Hur tänkte du då? Om sista barnet går till 18.00 och personalens arbetstid egentligen är till 18.00, när ska det då städas? Ibland får man till och med jobba "över". Tid du måste hitta ett tillfälle du kan ta ut en annan dag. Övertid är inget ord som existerar inom pedagogiska yrken ...

Nu jobbar jag inte som förskollärare längre, men vet hur det är. Dessutom har man föräldrar som har så bråttom att lille Kalle kan självklart inte plocka undan pusslet eller dylikt efter sig för det kan ju personalen göra när de dessutom kommer efter stängningstid... Att det tillhör att plocka undan efter sig är det inte alla föräldrar som förstår.

Men jag antar att du gladeligen håller affären eller liknande öppen för att en kund vill hinna handla lite extra ... även om du har en hämtningstid att passa ...
  • Holma
    mammalovis skrev 2016-10-23 18:43:05 följande:
    Hur tänkte du då? Om sista barnet går till 18.00 och personalens arbetstid egentligen är till 18.00, när ska det då städas? Ibland får man till och med jobba "över". Tid du måste hitta ett tillfälle du kan ta ut en annan dag. Övertid är inget ord som existerar inom pedagogiska yrken ...

Nu jobbar jag inte som förskollärare längre, men vet hur det är. Dessutom har man föräldrar som har så bråttom att lille Kalle kan självklart inte plocka undan pusslet eller dylikt efter sig för det kan ju personalen göra när de dessutom kommer efter stängningstid... Att det tillhör att plocka undan efter sig är det inte alla föräldrar som förstår.

Men jag antar att du gladeligen håller affären eller liknande öppen för att en kund vill hinna handla lite extra ... även om du har en hämtningstid att passa ...
    Schemat läggs alltid länge än sista barnet är där . Jag kan inte släppa allt på mitt jobb o gå hem när mitt skift slutar , därför sätter jag alltid längre tid på fsk / fritids än jag behöver o hämtar så fort jag kan
  • Anna74a

Min grabb älskade de dagarna mest,pedagogerna hade all tid i världen att engagera sig i barnen som var kvar.

• Saltig
    Holma skrev 2016-10-23 18:45:43 följande:

Schemat läggs alltid länge än sista barnet är där . Jag kan inte släppa allt på mitt jobb o gå hem när mitt skift slutar , därför sätter jag alltid längre tid på fsk / fritids än jag behöver o hämtar så fort jag kan

Inte hos oss. Förskolan har öppet till 18 och sista barnet har tid till kl 18. Inga extra kvartar kan tas från schemat då en kvart är lång tid att ta från barngruppen eller hitta en lucka att ta den ifrån. Har man arbetat eller arbetar på förskolan så vet man hur mycket den kvarten är värd i barngruppen och att man ytterst sällan finner en möjlighet att ta ut den kvarten någonstans. Man samlar på sig tid och det blir svårare att få ut tiderna. Tyvärr har vi så att vi inte får ta ut det i pengar heller.
Svar på tråden Sist på dagis