Hur kan migrationsverket veta....
Hej jag och min flickvän som är förlovade har ansökt om uppbehållstillstånd. Hon kommer från Colombia och ska bo med mig. Vi har nu haft inne ansökan i ungefär 6 månader. Igår hade hon sin intervju i hemlandet. Och enligt hemsidan så skulle det nu då saknas 8månader eller mera innan man får veta resultatet (14-17mån). Det skulle kännas fruktansvärt jobbigt att vara ifrån varandra så länge och jag har försökt få information ang. det faktum att den som ansöker måste befinna sig utanför Sverige när beslutet fattas. En dag när jag besökte migrationsverket så träffade jag en snäll kvinna som sa att det ju räcker om man är i grannlandet t.ex. när beslutet ska fattas. Så min fråga blir då... hur kan migrationsverket veta om den sökande befinner sig i Sverige om hon t.ex. reser med flyg till Norge och sedan kommer in i landet genom bil.... ?
Det kan dom väl inte och då kan dom inte heller ge avslag? Jag fick den känslan av den trevliga kvinnan på migrationsverket som jag talade med även om hon inte kunde uttrycka sig exakt så i ord. Snälla om du vet något om hur detta förhåller sig hjälp oss!