• elinos01

kan dom sparka mig pga graviditet?

På måndag börjar jag på mitt nya jobb. Ett inom svenska staten. Imorse fick jag ett positivt graviditetstest. Detta var ju såklart inget jag visste när jag tackade ja till jobbet och sa upp mig från mitt gamla. Kan dom välja att inte ge mig en fast tjänst efter provanställningen gått ut pga att jag är gravid? Får man göra så? Det låter ju knäppt men blev lite orolig nu.

• Svar på tråden kan dom sparka mig pga graviditet?
  • driver28

Har nog aldrig blivit anställd utan provanställning vad jag kan minnas men har heller aldrig fått provanställningen avslutad. Nu som småföretagare skulle jag inte drömma om att riskera att anställa någon utan provanställning då det skulle innebära en allt för stor risk för mitt lilla företag. Jag undrar också vilka företag som anställer utan provanställning då jag aldrig stött på det i vitt skilda branscher.

• Hundraseraren

Provanställning får avslutas när som helst och inga skäl behöver anges, dvs alla skäl är godkända. Hinner du bli fast anställd kan de inte peta dig pga graviditet.

• nnnnnnnn
    snedtak skrev 2016-10-27 17:55:37 följande:
    Jag antar att det beror på vad man jobbar med och vad man byter till, men i min värld ber man i allmänhet inte om tjänstledighet när man byter jobb. Däremot skulle ingen heller acceptera att säga upp sig från sin fasta tjänst och sedan påbörja en med provanställning.
    Det är därför som man bör:
    1) Be om tjl. Kolla om det finna andra som fått ledigt = praxis finns.
    2) Om man ej får tjl. be om en fast tjänst på nya stället.

I min värld är det inte heller vanligt att man får tjl. men man bör ändå kolla upp möjligheten...
  • snedtak
    Ekonom10 skrev 2016-10-27 18:55:37 följande:
    Att nya anställningar innefattar en provanställning verkar mer regel än undantag nu för tiden. På mitt jobb (stort börsnoterat företag) tillämpas alltid provanställning, även fast intentionen är att fastanställa efter 6 månader. Vilket görs om inte personen inte passar alls. Även hyggligt kvalificerade tjänster inom staten använder provanställning, det är inget konstigt.

Att kräva att bli anställd utan provanställning som antyds här i tråden, vilka företag gör det och varför? Bara intresserad liksom :)
    driver28 skrev 2016-10-27 19:26:33 följande:
    Jag undrar också vilka företag som anställer utan provanställning då jag aldrig stött på det i vitt skilda branscher.
    Jag jobbar som teknikkonsult, främst el/data/embedded. Nyexade får provanställning, men knappast ingenjörer från andra konsultfirmor eller större företag (typ Ericsson/Volvo/SAAB/ABB/Scania). Hur skulle företag då kunna rekrytera nya anställda? Det är svårt nog som det är att hitta rätt kompetens och ingen som är fastanställd går med på att lämna det för en provanställning)

• Kjell2

Rekryterar kvalificerad och erfaren personal inom industrin. Erbjuder fast direkt. Annars byter inte folk. Nyexade vore en annan sak.

• Ekonom10
    snedtak skrev 2016-10-27 20:08:51 följande:

Jag jobbar som teknikkonsult, främst el/data/embedded. Nyexade får provanställning, men knappast ingenjörer från andra konsultfirmor eller större företag (typ Ericsson/Volvo/SAAB/ABB/Scania). Hur skulle företag då kunna rekrytera nya anställda? Det är svårt nog som det är att hitta rätt kompetens och ingen som är fastanställd går med på att lämna det för en provanställning)

Misstänkte det :) Anställda med starkt förhandlingsläge.
  • Trippelmamma76

Socionomer etc brukar inte heller behöva få provanställning. Det är brist på dem. Antar att detsamma gäller för läkare, barnmorskor, lärare...?

• Notetur Nomen

Man får inte säga upp någon pga graviditet, det är diskriminering. Provanställning eller ej. Däremot behöver man ju inte ange ett skäl för att avsluta en provanställning så det kan bli svårt att bevisa.

• Lillis A 79
    Steven01 skrev 2016-10-28 21:53:39 följande:

Kvinnor får provanställning, inte män.

Jaså? Min man har fått provanställning när han har bytt jobb men han kanske är unik?
Svar på tråden kan dom sparka mig pga graviditet?