• SweetJune

Vilken mjölk till 2-3 åring?

Vilken mjölk ska man ge till en 2,5 åring? Lätt, mellan eller fet/standard?

Tack

• Svar på tråden Vilken mjölk till 2-3 åring?
  • Myysan

Mellan mjölk finns mest B vitamin och kalcium i den. Den har jag fått rekommenderad då jag har benskörhet.

• crazy dad

Lätt med vitamin D berikning

• Rafael90
    sextiotalist skrev 2016-10-28 08:51:50 följande:
    Livsmedelsverket är livrädda för att som innehåller lite fett. Det var samma sak när sonen var liten, men vår BVC-sköterska sa vanlig standardmjölk. Vi hade dessutom extra smör i maten.

Här hemma har det alltid varit fullfeta produkter (ingen light och ingen lättprodukt) och ingen är överviktig
    Det är inte pga fetthalten de rekommenderar lätt- eller mellanmjölk. Det är pga att dessa är berikade med extra D-vitamin. De rekommenderar dessutom att man berikar maten upp till 2 år med rapsolja för att få i sig tillräckligt med fett. Arla har dock börjat berika standardmjölken också så nu kan man välja fritt.
  • Nyfikna72

Det är inget som säger att man måste ha extra dvitamin heller...........de flesta har nog en helt normal nivå ändå.

• Rafael90
    Nyfikna72 skrev 2016-10-29 12:55:48 följande:

Det är inget som säger att man måste ha extra dvitamin heller...........de flesta har nog en helt normal nivå ändå.

Barn under 2 år behöver extra (därför man ger D-droppar), vuxna människor kan behöva det om de inte äter mycket fisk.
    Carabellis kusp skrev 2016-10-28 18:46:59 följande:
    Ett fel till är ju att barn under 1 år inte ska dricka mjölk alls eftersom det är järnfattigt och konkurrerar ut annat...
    Det stämmer ju. Att t.ex. ge mjölk i flaska istället för välling som är berikad minskar ju chansen att barnet får i sig det han/hon behöver.
  • Nyfikna72

Ja men det är fortfarande inte så att samtliga barn lider brist på dvitamin för det. Att man ger det extra är ju mest för att förebygga. De två senaste av våra barn fick nog dropparna extremt sporadiskt, den sista troligen inte alls och inte har det märkts på nå speciellt sätt. I sverige har vi ju extremt mycket regler och förhållningssätt som inte är kopplade till verkligheten för fem öre. Det är mest en mentalitet där vi har staten som bestämmer hur vi ska göra och vad vi ska göra. Det sunda förnuftet saknas helt ibland.

• Ingrediensen
    Rafael90 skrev 2016-10-29 12:48:29 följande:
    Det är inte pga fetthalten de rekommenderar lätt- eller mellanmjölk. Det är pga att dessa är berikade med extra D-vitamin. De rekommenderar dessutom att man berikar maten upp till 2 år med rapsolja för att få i sig tillräckligt med fett. Arla har dock börjat berika standardmjölken också så nu kan man välja fritt.
    Det är viss pga fetthalten, det sa hon. I Skåne är alla mjölksorter berikade och mest är mellanmjölken. Dessutom får ju barn separata D-vitamin droppar.
  • Rafael90
    Ingrediensen skrev 2016-10-29 13:53:58 följande:
    Det är viss pga fetthalten, det sa hon. I Skåne är alla mjölksorter berikade och mest är mellanmjölken. Dessutom får ju barn separata D-vitamin droppar.
    Isåfall sa hon fel. Man rekommenderar ju att berika barnens mat med rapsolja just för att barn under 2 år behöver mer fett än vuxna, vore ju isåfall urdumt att välja bort fetare produkter för att de är feta. Antingen sa hon fel eller så hade hon inte koll själv.
    Nyfikna72 skrev 2016-10-29 13:04:49 följande:

Ja men det är fortfarande inte så att samtliga barn lider brist på dvitamin för det. Att man ger det extra är ju mest för att förebygga. De två senaste av våra barn fick nog dropparna extremt sporadiskt, den sista troligen inte alls och inte har det märkts på nå speciellt sätt. I sverige har vi ju extremt mycket regler och förhållningssätt som inte är kopplade till verkligheten för fem öre. Det är mest en mentalitet där vi har staten som bestämmer hur vi ska göra och vad vi ska göra. Det sunda förnuftet saknas helt ibland.

D-vitaminbrist är faktiskt relativt vanligt i Sverige just för att vi inte äter tillräckligt med fisk samt bara har tillräckligt med solljus under sommarhalvåret för att tillfredsställa behoven. Bär man dessutom heltäckande kläder eller har mörkare hud får man ännu mindre D-vitamin från solen. Ofta märker man dock inte av bristen och kollar då inte upp det, och det funkar fint ändå, men det är onödigt att riskera nåt när det finns så lätta sätt för barn att få i sig det.
  • Anonym (Hmm)
    Rafael90 skrev 2016-10-29 12:48:29 följande:

Fast standardmjölken innehåller ju redan tillräckligt med D-vitamin. De andra berikas ju för att d-vitaminet försvunnit när fettet tas bort.
  • Rafael90
    Anonym (Hmm) skrev 2016-10-29 14:04:09 följande:
    Fast standardmjölken innehåller ju redan tillräckligt med D-vitamin. De andra berikas ju för att d-vitaminet försvunnit när fettet tas bort.
    Jo, jag skrev det ovan. De berikas extra men nu har Arla börjat berika standardmjölken också så att den innehåller lika mycket som de andra. Alltså mer än vad som fanns i mjölken från början.
  • Rafael90
    Anonym (Hmm) skrev 2016-10-29 14:04:09 följande:
    Rafael90 skrev 2016-10-29 14:07:47 följande:
    Jo, jag skrev det ovan. De berikas extra men nu har Arla börjat berika standardmjölken också så att den innehåller lika mycket som de andra. Alltså mer än vad som fanns i mjölken från början.
    Fast tittar du på innehållsförteckningarna så står inte ens vitamin D med på standardmjölken (förutom arlas) eftersom det är en sån liten mängd. Arlas alla mjölkar innehåller nu precis lika mycket D-vitamin.

• Anonym (Hmm)
    Rafael90 skrev 2016-10-29 14:12:41 följande:

Fast tittar du på innehållsförteckningarna så står inte ens vitamin D med på standardmjölken (förutom arlas) eftersom det är en sån liten mängd. Arlas alla mjölkar innehåller nu precis lika mycket D-vitamin.

Jag har fått det förklarar för mig att det beror på att man inte kan sätta en siffra eftersom det kan variera i naturlig mjölk, men att det alltid är 'tillräckligt'.

Men att eftersom folk resonerar som du och BVC så har arla nu böjt sig för detta och berikar officiellt för att försöka tvätta bort stämpeln att den mest naturliga mjölken inte skulle vara tillräckligt bra för våra minsta.

Men jag har inga källor att backa upp mitt påstående, så du får ta det för vad det är :)
  • Rafael90
    Anonym (Hmm) skrev 2016-10-29 14:25:09 följande:
    Jag har fått det förklarar för mig att det beror på att man inte kan sätta en siffra eftersom det kan variera i naturlig mjölk, men att det alltid är 'tillräckligt'.

Men att eftersom folk resonerar som du och BVC så har arla nu böjt sig för detta och berikar officiellt för att försöka tvätta bort stämpeln att den mest naturliga mjölken inte skulle vara tillräckligt bra för våra minsta.

Men jag har inga källor att backa upp mitt påstående, så du får ta det för vad det är :)
    Det är nog snarare så att Arla fått kritik just för att man inte kan rekommendera fullfeta produkter pga det inte innehåller tillräckligt av nåt annat, och att det är därför de berikar. BVC med sin sjukvårdspersonal och jag som dietist vill ju såklart att folk ska vara friska. Då det ändå är vanligt med D-vitaminbrist är det ju bättre att produkterna innehåller så pass mycket att genomsnittsmänniskan får i sig allt. Vissa behöver mer, vissa mindre, men gränserna är satta så att även de som behöver mer ska få i sig tillräckligt. Därför behöver kanske inte alla barn tillskott, men det är ändå att rekommendera.
Svar på tråden Vilken mjölk till 2-3 åring?