• Smultron65

Behöver råd

Måste få lite råd. Jag har fem barn. Dom två minsta bor hos sin pappa varannan vecka. Dom två största har flyttat hemifrån. Har en på 20 som bor kvar hemma. Jag har träffat en ny man som har haft alkoholproblem men nu inte druckit på 6 månader. Vi bor inte ihop än. Men nu till själva grejen. Min nya man kan inte acceptera mitt ex. Jag och mitt ex har alltid haft en bra relation. Han har en ny fru och ett barn med henne. Vi har alltid umgåtts men ganska sporadiskt. Nu vill min nya man inte se han hos oss längre. Han tycker att min 20 åring och mina andra två utflugna barn får åka hem till han när dom ska träffas. Min nya man säger att det får dom sköta själva trots att vi alltid har umgåtts. Vi umgås ganska sällan, max en gång i månaden så jag tycker inte det är så stort problem. Han tycker också att mina vuxna barn ska hålla sej härifrån så mycket som möjligt och tycker att min 20 åring ska flytta snarast. Han bryr sej inte om mina barn tycker om han eller inte för som han säger: jag ska ju inte leva med dom. Jag har kämpat med han alkoholmissbruk i två år. Haft ett helvete med han då han har varit fruktansvärt ful i munnen och gjort slut med mej hela tiden och det hotar han med och göra även nu om det inte blir som han vill. Ibland känns det som att jag kanske bryr mej för mycket om mina barn men även om några är vuxna så är dom ändå mina barn. Nu när han har slutat dricka så kommer han och ställer krav på mej och min familj. Är så rådvill.

• Svar på tråden Behöver råd
  • pyssel

Herregud vilken omogen kille.

Han förbereder sitt återfall, var så säker. Och han kommer som det drägg han är att ge dig skulden. Ta din chans att enkelt dra dig ur nu när han spelar på att det är du som ska bli rädd att vara ensam och han är så tuff och tydligen "inte behöver krypa för att bli omtyckt". Lämna den här "populära" idioten innan du är helt insnärjd i hans sjuka värld. Sin nykterhet behöver man vara rädd om och inte bete sig som ett as mot sin omgivning, då ramlar man dit igen. Och det vill du väl inte stå mitt i en gång till?

Alla hästar hemma
  • Smultron65

Nej vill absolut inte hamna där igen. Trodde inte detta var så allvarligt. Vad blind jag är!!!????

• äldreochklokare

men gud! Stäng ute honom totalt ur ditt liv! Det där kan aldrig bli bättre det förstår du väl? Han är väl troligen skadad av sina tidigare problem men det ska ju inte drabba dig och dina barn!

• äldreochklokare

karlen bor ju inte ens hos dig, ditt hem =dina regler. 

Men dumpa kräket, du kommer bara få fortsätta att kämpa så här hela tiden.

• äldreochklokare

tänker även så här: Tänk om ni fortsätter ihop, kanske väntar med att flytta ihop tills alla barn är utflugna. DÅ kan han bete sig precis hur som helst och ingen, ingen kommer se vilken tillvaro du hamnar i för det är bara ni två. Då kan han supa om han vill, förväntar sig säkerligen att du sköter allt hemma osv och han kommer fortsätta att behandla dig som en dörrmatta, vilket han redan gör, men det kommer bara eskalera. 

Jag vill inte vara negativ men det finns inget förmildrande i något du har skrivit i tråden TS. Kan inte för mitt liv tro att du vill leva så där 

• Smultron65

Är ju jäkligt orolig över vad som händer om vi flyttar ihop. Han kommer väl att ändra på allt här. Känner mej redan instängd då han hela tiden förstör dom kontakter utåt som jag har, eller hade. Tycker att det är så orättvist. Här har jag kämpat med hans missär med alkohol och fruktansvärt dåligt beteende. Tycker inte han har rätt att komma och ställa massa krav nu.

• pyssel

Du kan förlora dina hemmavarande barn om du tar in den där galningen.

Snälla du, jag vet ingen alkoholist eller nykter sådan som får en framgångssaga med sådant beteende, varken för egen del eller omgivningen. Han är inte frisk och jävligt elak och just nu har du lite motstånd. Använd det!

Kan han bli farlig för dig?

Alla hästar hemma
  • Smultron65

Känner att jag måste bli stark och klara av att lämna han. Inser nu hur dum jag varit. Vill ju inte att mina barn ska bli inblandade men min dotter har redan gå igenom det. När han var full så skrev han sms till henne och höll på. Vad skulle hända om han bodde här. Kan ju bli farligt!!

• äldreochklokare
    Smultron65 skrev 2016-10-29 18:45:58 följande:

Känner att jag måste bli stark och klara av att lämna han. Inser nu hur dum jag varit. Vill ju inte att mina barn ska bli inblandade men min dotter har redan gå igenom det. När han var full så skrev han sms till henne och höll på. Vad skulle hända om han bodde här. Kan ju bli farligt!!

Släpp inte in honom säger jag bara! Gör slut, bara säg åt honom det är slut, du vill aldrig ses igen (han har ju dessutom gett dig hjälp på traven i det han skrev till dig eftersom han skrev ni kanske inte passar ihop då)

Gör inte slut face to face utan ring. Eller se till att du inte är ensam om du ska göra det  IRL
  • Smultron65

Tror inte han kommer ta mej på allvar om jag gör slut. Jag har ju varit så dum och tagit tillbaka honom gång på gång.

• äldreochklokare
    Smultron65 skrev 2016-10-29 19:13:05 följande:

Tror inte han kommer ta mej på allvar om jag gör slut. Jag har ju varit så dum och tagit tillbaka honom gång på gång.

ja, och nu gör du inte det! Sluta vara velig,det är ju bara du och dina barn som drabbas 
  • pyssel
    Smultron65 skrev 2016-10-29 19:13:05 följande:

Har han dina nycklar? Vad ska till för att han ska ta dig på allvar? Att flytta ihop ska vara kul, fyllt med positiva förväntningar, det ska kännas som en vinst ju. Har du skickat ut honom ur ditt liv tidigare eller är det han som dragit och du har tagit tillbaka när det passat honom igen?
    Alla hästar hemma
  • Smultron65

Han tjatar även på mej att vi ska ta in fler killar i vårat sexliv. Vad är det undrar jag. Är väl inte så vanligt att en kille vill ha in en annan kille?

• Smultron65

Han har inte mina nycklar. Och det är han som hela tiden har gjort slut och jag har varit dum och tagit tillbaka honom.

• pyssel
    Smultron65 skrev 2016-10-29 19:19:41 följande:

Han tjatar även på mej att vi ska ta in fler killar i vårat sexliv. Vad är det undrar jag. Är väl inte så vanligt att en kille vill ha in en annan kille?

Han är väl van att spränga gränser. Egna och även andras, eftersom han tjatar. På vilket sätt behöver du honom? Han låter ju helt värdelös och är framförallt dålig för dina yngre barn som inte har något val.
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    Smultron65 skrev 2016-10-29 19:21:55 följande:

Han har inte mina nycklar. Och det är han som hela tiden har gjort slut och jag har varit dum och tagit tillbaka honom.

Så gör dig av med din familjs största bromskloss nu. Du har gjort så gott du kunnat tror jag, men nu är du vaken och kan agera för din och dinas skull :)
    Alla hästar hemma
  • Smultron65

Tack för att ni har svarat mej. Känner mej lite starkare nu när jag förstår att det inte är mej det är fel på. Inte roligt och bli så här nedtryckt i ett förhållande. Känns som två och ett halvt år är helt bortkastade!

• pyssel

När man har en förtryckande och manipulerande partner så ruckar man gradvis på sina tidigare uppfattningar om vad som är normalt, okej osv. Man blir beskylld och ifrågasatt så man börjar fundera över sina "fel" som inte är eller någonsin varit några fel. Håller på dig!

Alla hästar hemma
Svar på tråden Behöver råd