• Anonym (Omtänksamhet ?)

Vintern kommer!!!!!!!

Åter igen så kommer vintern utan att någon kan rå på det. Månader av kyla, snö mörkt och kallt.

Alla vi som har hem att komma till märker inget, men media tar direkt skriverier om hur "emigraterna" ska klara vintern (tiggarna) som sitter utanför affärerna!!!! Vi alla vet att dem har någonstans där det kan sova och hålla sig rena. Men och nu säger jag MEN med stora bokstäver hur många SVENSKA hemlösa, fattiga familjer har någonstans att ta vägen när iskylan kommer?

Hur många av Sveriges 9 miljoner människor bryr sig om våra hemlösa/fattigfamiljer.......?

Ja det finns platser där dem kan hämta en tjocktröja....ett par skor och kanske få ett mål mat.

MEN åter igen ett men får dem gå i förtur att få lediga lägenheter???? Byggs det nya lägenheter för att dessa hemlösa ska få en bostad?????

NEJ våra hemlösa ska frysa ihjäl dö för att inte vara till besvär......FÖR våra nyanlända är viktigare, dem ska gå först i bostadskön, i överlevnads frågan ja i ALLT

Vi svenskar anses som humant folk, men kan inte vara det på grund av politikerna eller den sittande regeringen. Bara det som håller med dagens regering känner sig nöjda över att rädda världen, MEN skiter i folket som finns i landet.

• Svar på tråden Vintern kommer!!!!!!!
    Anonym (Läs FAKTA inte propaganda) skrev 2016-11-06 09:22:34 följande:
    Har DU bott i ett invandrartätt område någon gång? Och umgåtts med grannarna?
    Jag är uppvuxen i Gottsunda i Uppsala. Visst finns det problem där, men de flesta skapas av alla svenska missbrukare och psykfall som bor där. Visst finns det integrationsproblem med, framförallt tonårskillar som är traumatiserade efter att ha vuxit upp i krigszoner, men det flesta av dem har familj som tar hand om dem och hjälper dem att växa upp till att bli bra medborgare. Det är jätteviktigt att ensamkommande flyktingbarn får hjälp och stöd, annars kan de absolut bli ett problem. Våra grannar, de flesta palestinier, var varma, trevliga, omsorgsfulla människor som ställde många frågor om det svenska samhället och hur de enklast skulle kunna passa in utan att tappa sin egen kultur.
    Inte fan levde de på socbidrag. De jobbade dygnet runt för att försörja sig!
    Ja jag har bott på ett invandrartätt område och det hemskaste var att det blev farligare och farligare för varje år så jag har flyttat långt ut på landet.

Felet med området var att människor kom från världens alla hörn. Det blev bråk med speciellt med två länder som krigat mot varann tidigare i deras hemländer. Och då menar jag olika länder med olika krig.

Men det fanns även några som var precis som vi svenskar och med dem gick det bra att umgås. Jag har vänner från olik länder.

Men nu handlar inte den här tråden om invandrare utan om EU-emigranter (tiggare) som får tak över huvudet under vintern.
    Tyrfing skrev 2016-11-06 12:46:07 följande:

Inte alla EU-migranter och inte överallt. Extra insatser vid kylan görs även för svenska hemlösa. Det är främst frivilligorganisationer och kyrkor bakom de insatserna, inte soc.
    Ja det finns frivillgorganisationer och kyrkan som hjälper, men det är många hemlösa som fryser ihjäl för att inte kunna komma in i värme. Många av det ställen har öppet under det ljusa timmarna och stänger till natten.
  • Tyrfing
    Anonym (Omtänksamhet ?) skrev 2016-11-06 20:04:00 följande:
    Ja det finns frivillgorganisationer och kyrkan som hjälper, men det är många hemlösa som fryser ihjäl för att inte kunna komma in i värme. Många av det ställen har öppet under det ljusa timmarna och stänger till natten.

Ja, och det gäller alla hemlösa oavsett nationalitet. EU-migranterna får ingen gräddfil. eller jo, eftersom många ställen har regler om drogfritt/nyktert så utesluter de svenska missbrukarna sig själva.
  • Anonym (hemlös)
    Anonym (D'archangel) skrev 2016-11-05 22:09:29 följande:
    Isf hade det ju varit enkelt för dig att ljuga och säga att du är missbrukare. Har väldigt svårt att tro på ditt svar.

Min kompis var hemlös och hon hade varken tid eller ork att skriva på FL. (antar att du kommer säga att du är på ett bibliotek eller ens kompis nätverk, så funkar det inte för hemlösa i verkligheten dock)
    Vad gullig du är som tror att det bara är att säga något så går de med på det utan krav på, exempelvis, bevis. Tänk vad vackert det skulle vara om man blev trodd vad man än sa. 

Din kompis kanske inte var hemlös i fem år, blev van att göra det bästa av det och lärde sig att hitta värme där det finns värme, mat där det finns mat, och internet där det finns internet. Varannat stockholmcafe har internet nuförtiden, och varannat eller varenda hostel också. Att jag tar 5 minuter en fredagkväll, eller söndagkväll för den delen, att skriva ett inlägg på FL gör vaken till eller ifrån, jag kanske somnar 5 minuter senare, det är allt.
  • Anonym (D'archangel)
    Anonym (hemlös) skrev 2016-11-06 20:14:16 följande:

Vad gullig du är som tror att det bara är att säga något så går de med på det utan krav på, exempelvis, bevis. Tänk vad vackert det skulle vara om man blev trodd vad man än sa. 

Din kompis kanske inte var hemlös i fem år, blev van att göra det bästa av det och lärde sig att hitta värme där det finns värme, mat där det finns mat, och internet där det finns internet. Varannat stockholmcafe har internet nuförtiden, och varannat eller varenda hostel också. Att jag tar 5 minuter en fredagkväll, eller söndagkväll för den delen, att skriva ett inlägg på FL gör vaken till eller ifrån, jag kanske somnar 5 minuter senare, det är allt.

Min kompis var hemlös i 10 år. Jag garanterar att varken hon eller någon annan hemlös hon kände satt på fl som du gör. Man har fullt upp att försöka överleva. Att du sitter och hittar på såhär för att vinna något på fl är bedrövligt.
  • Anonym (hemlös)
    Anonym (D'archangel) skrev 2016-11-06 20:53:17 följande:
    Min kompis var hemlös i 10 år. Jag garanterar att varken hon eller någon annan hemlös hon kände satt på fl som du gör. Man har fullt upp att försöka överleva. Att du sitter och hittar på såhär för att vinna något på fl är bedrövligt.
    Jag förstår inte vad du vill mig. Jag har varit hemlös i 5 år, och av de 5 åren har jag ägnat 30 minuter på att svara i en tråd på FL. Jag har också fullt upp med att överleva, men just nu, senaste 10 dagarna, har jag haft turen att ha råd att bo på ett hostel, med öppet wi-fi som jag bestämde mig för att använda lite. Är det verkligen ett brott när man är hemlös? Att använda ett gratis, öppet wi-fi? Sova i en säng, i ett varmt rum och till och med kunna duscha, i 10 dagar?

Jag kan mycket väl kunna tänka mig att din kompis hade ett svårare utgångsläge än jag. Missbrukare kanske? Helt arbetslös? Gjorde inte som soc ville? Jag är hemlös, inte utslagen, och jag har många hemlösa kompisar som inte heller är utslagna, utan just hemlösa.

Du behöve inte tro på mig om du inte vill, mer än så här tänker jag inte försvara mig inför dig.

För övrigt tycker jag att TS är dum i huvudet som försöker skylla allt på invandringen.
  • Anonym (D'archangel)
    Anonym (hemlös) skrev 2016-11-06 21:07:02 följande:

Jag förstår inte vad du vill mig. Jag har varit hemlös i 5 år, och av de 5 åren har jag ägnat 30 minuter på att svara i en tråd på FL. Jag har också fullt upp med att överleva, men just nu, senaste 10 dagarna, har jag haft turen att ha råd att bo på ett hostel, med öppet wi-fi som jag bestämde mig för att använda lite. Är det verkligen ett brott när man är hemlös? Att använda ett gratis, öppet wi-fi? Sova i en säng, i ett varmt rum och till och med kunna duscha, i 10 dagar?

Jag kan mycket väl kunna tänka mig att din kompis hade ett svårare utgångsläge än jag. Missbrukare kanske? Helt arbetslös? Gjorde inte som soc ville? Jag är hemlös, inte utslagen, och jag har många hemlösa kompisar som inte heller är utslagna, utan just hemlösa.

Du behöve inte tro på mig om du inte vill, mer än så här tänker jag inte försvara mig inför dig.

För övrigt tycker jag att TS är dum i huvudet som försöker skylla allt på invandringen.

Nej du behöver inte försvara dig. Både du och jag vet sanningen ändå.
  • city cat
    Anonym (Omtänksamhet ?) skrev 2016-11-06 20:01:38 följande:
    Men nu handlar inte den här tråden om invandrare utan om EU-emigranter (tiggare) som får tak över huvudet under vintern.

Om nu tråden handlar om EU-migranter, varför blandar du då in asylsökande och invandrare i en allsköns osmaklig röra? 

Jag håller med Dixie, dina fördomsfulla åsikter skiner tydligt igenom Kräks

Anonym (Omtänksamhet ?) skrev 2016-11-05 22:04:36 följande:
    Så du påstår att alla EU-Emigranter och asylsökande jobbar....Vill jobba!!!!!!? Och alla dem sköter sig exemplariskt
    och därför får bostad omgående.
    Anonym (Omtänksamhet ?) skrev 2016-11-05 00:30:07 följande:
    Du följer inte med nyheter och fakta program.......Du ser inte på Tunnelbanan......eller andra program om verkligheten.......Du kanske aldrig har gått under broar eller kanaler på natten där folk legat och sovit (eller försökt sova) ......

Börja för det första och läs fakta och se nyhetsinlägg och forska hur det ser ut.......Städerna i södra Sverige har hur många som helst hemlösa som alla skiter i för att dem säger.......Du har lagt dig i den situationen så får du stå det.

Sen tar Sverige in en massa folk som även dem har problem med bostäder och allt vad det innebär......Men då helt PLÖTSLIGT finns det både bostäder och pengar.

Varför hjälper vi inte först dem som ligger illa till i Sverige innan vi hjälper andra???????
    Anonym (Omtänksamhet ?) skrev 2016-11-04 23:52:32 följande:
    Ska en svensk behöva bli av med allt när invandrare får allt.?????
    Anonym (Omtänksamhet ?) skrev 2016-11-04 21:29:38 följande:
    Undrar hur gammal du är och hur länge du varit med i hur vårat land är och ser ut.

Jag är gammal och har levt en lång tid i fattigdom utan att ha fått hjälp av samhället. Som tur är att jag nu har ett bra jobb och klarar mig bra. Men jag vet att det finns såå många fattiga familjer och hemlösa som aldrig får chansen att komma upp igen.

Enligt dagens regering ska svenskarna klara allt själva, medans det finns gott om pengar till alla invandrare, gott om tomma bostäder (eller byggs nya) så att dem får ett hem. MEN det finns inget till fattiga svenskar och hemlösa.
    Anonym (Omtänksamhet ?) skrev 2016-11-04 21:02:48 följande:
    Ursäkta har du källa på att 99% är missbrukare?

Har du varit och frågat dem om dem vill bo i en varm lägenhet?

Har du förståelse för människor som hamnat utanför hur jobbigt det är att våga ta steget att fråga om hjälp?

En fråga till !!! Alla invandrare som kommer in får allt serverat eller hur.......Varför får inte Sveriges svag det?

S som i kanelbulle
    Anonym (hemlös) skrev 2016-11-06 21:07:02 följande:

Det var faktiskt andra i tråden som tog invandringen med här . Jag skrev att EU-emigranterna får tillfälliga boende under vintern och då förstår jag inte varför våra egna hemlösa inte får de samma.
    Min tanke är att värna Sveriges hemlösa inte tvärtom.
  • Mandel
    Dixie skrev 2016-11-05 08:53:10 följande:
    Ja, om du kommer med argument i en diskussion behöver du visa fakta för att du ska vara trovärdig! Du skriver att det finns många hemlösa svenska familjer - men eftersom du inte har något belägg för ditt påstående är jag ganska säker på att du baserar allt på "egen uppfattning" för att du ska kunna klaga lite extra på invandrare!
    Oavsett vad nu ämnet handlar om så försöker ju ts påvisa att det mörkas och då är det så klart svårt att hänvisa till trovärdiga källor, eller hur.

Blir lite svårt att föra en diskussion i ämnet "mörkläggningen av svenska bostadslösa" om man kräver faktalänkar. 
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Mandel
    Anonym (D'archangel) skrev 2016-11-06 20:53:17 följande:

Grejen är väl den att hemlös inte är det samma som missbrukare utan nu för tiden är det väldigt många unga som är bostadslösa. De syns inte i någon statistik för de kanske studerar eller arbetar, men inte har något eget boende. De försörjer sig själva och bor inneboende hos föräldrar, kompisar, släktingar, olika svartkontrakt osv. så länge folk är vänliga och lånar ut sin soffa.

Att man inte har en egen bostad behöver inte ha att göra med att man misskött sig och inte får några nya kontrakt utan att man helt enkelt saknar fast anställning och det faktum att de faktiskt är bostadsbrist i landet.
    Man kanske är timanställd och skulle klara ett eget boende vissa månader och andra inte, men man får inte ens chansen då bostadsbolagen inte vill chansa. Och eftersom man har egen inkomst vissa månader så får man ingen hjälp av socialen.

Man kan mycket väl vara hemlös/bostadslös och sitta på fl. 

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
    Mandel skrev 2016-11-07 14:53:10 följande:

Grejen är väl den att hemlös inte är det samma som missbrukare utan nu för tiden är det väldigt många unga som är bostadslösa. De syns inte i någon statistik för de kanske studerar eller arbetar, men inte har något eget boende. De försörjer sig själva och bor inneboende hos föräldrar, kompisar, släktingar, olika svartkontrakt osv. så länge folk är vänliga och lånar ut sin soffa.

Att man inte har en egen bostad behöver inte ha att göra med att man misskött sig och inte får några nya kontrakt utan att man helt enkelt saknar fast anställning och det faktum att de faktiskt är bostadsbrist i landet.
    Man kanske är timanställd och skulle klara ett eget boende vissa månader och andra inte, men man får inte ens chansen då bostadsbolagen inte vill chansa. Och eftersom man har egen inkomst vissa månader så får man ingen hjälp av socialen.

Man kan mycket väl vara hemlös/bostadslös och sitta på fl. 

Bra skrivet. Tack för att det finns folk som förstår hur det är.
  • Anonym (suck)
    Anonym (Omtänksamhet ?) skrev 2016-11-07 19:32:41 följande:
    Bra skrivet. Tack för att det finns folk som förstår hur det är.
    Äh, det beror ju hur man definierar hemlöshet.

I mina ögon, och många andras, så räknas man som hemlös när man inte har nånstans att ha sin dygnsvila. 

Alltså, man räknas inte som hemlös om man bor inneboende hos en kompis etc etc.
    Anonym (suck) skrev 2016-11-07 21:23:10 följande:
    Äh, det beror ju hur man definierar hemlöshet.

I mina ögon, och många andras, så räknas man som hemlös när man inte har nånstans att ha sin dygnsvila. 

Alltså, man räknas inte som hemlös om man bor inneboende hos en kompis etc etc.
    Hur länge kan du tänka dig själv att ha någon som inneboende som inte hör till familjen.

Även om man är inneboende så måste man ha inkomst för att betala hyra och mat och hygien.

En hemlös som är utan inkomst har oftast inga kompisar som låter dem bo hos sig i evigheter.
  • Anonym (suck)
    Anonym (Omtänksamhet ?) skrev 2016-11-07 22:06:26 följande:
    Hur länge kan du tänka dig själv att ha någon som inneboende som inte hör till familjen.

Även om man är inneboende så måste man ha inkomst för att betala hyra och mat och hygien.

En hemlös som är utan inkomst har oftast inga kompisar som låter dem bo hos sig i evigheter.
    Ja, och man kan söka socialbidrag så länge man följer deras krav. Då är inkomstproblemet löst.

Alla får inte socialbidrag även om det på många verkar finnas en tro att det bara är att traska in på soc så börjar pengarna rulla in på kontot. Jag har vänner som är i verklig kris när det inte finns ett jobb att hitta eller ens praktikplats och riskerar sina boenden då socialen inte hjälper.

• Anonym (suck)
    Anonym (Omtänksamhet ?) skrev 2016-11-07 23:23:35 följande:
    Alla får inte socialbidrag även om det på många verkar finnas en tro att det bara är att traska in på soc så börjar pengarna rulla in på kontot. Jag har vänner som är i verklig kris när det inte finns ett jobb att hitta eller ens praktikplats och riskerar sina boenden då socialen inte hjälper.
    Nä, då uppfyller dom inte kraven som soc har helt enkelt. Och kan man inte uppfylla dom så har man lite att ordna i sitt liv. Och fixar dom det så har dom rätt till socialbidrag.

Precis så enkelt är det!
Svar på tråden Vintern kommer!!!!!!!