Mår bra men är sjukskriven
Jag sökte mig till psykiatrin för att jag behövde någonstans att bo och har nu fått diagnosen schizofreni.
Det var några år sen, hade bott hemma hos mina föräldrar, är i 20-årsåldern, vi kom inte överens (dvs jag och mina föräldrar), så jag lade in mig på avdelning för att komma bort. Sa att jag hörde röster och kände mig förföljd trots att det inte stämde(vet inte varför jag sa så, har en tendens att överdriva) och humöret var på topp. Har aldrig mått dåligt egentligen men har nog använt det som en ursäkt för att få bo kvar hemma. Har inte velat visa mig glad inför mina föräldrar för att jag tycker så illa om dem. Har fått diagnosen generaliserat ångestsyndrom tidigare och jag är ganska ängslig av mig så jag tror att det kan stämma, men så länge jag känner mig trygg så mår jag bra. Förutom att jag är ängslig. Nu bor jag på ett hem och har sjukersättning. Läkaren skrev i mitt sjukintyg att jag "flackade med blicken", men det beror på att jag har en utseendedefekt som får mig att känna mig väldigt osäker. Läkarna förstår inte att jag har en utseendedefekt utan verkar tro att det är en reflektion av mitt själsliga tillstånd. Förutom min utseendefekt, som stundtals gör mig väldigt orolig, och det faktum att jag tycker illa om min kropp plus att jag har en överdriven oro för att jag ska gå och dö plötsligt(det påverkar mig inte dagligen), så är humöret på topp och jag hör inga röster eller så. Har erkänt för läkarna att jag bara behövde någonstans att bo men de bryr sig inte.
Psykiatrin pratar regelbundet med mina föräldrar, trots att mina föräldrar och jag inte kommer överens och mina föräldrar inte förstår mig. När de ska beskriva hur jag är så är de till exempel helt ute och cyklar.
Borde jag vara glad att jag får ersättning? Och vad gör man om dagarna när man är sjukskriven på heltid? Hittills har det blivit att jag mest sitter vid datorn.
Ska man tas om hand av psykiatrin för att allt inte är perfekt i livet, för att man inte har ett jobb eller för att man inte kommer överens med sin släkt?
Suck...