• Deceree1

Vill ni lyssna på en kul grej?

När jag började lyssna lite mer på allvar på Sergej Rachmaninov så upptäckte jag till min stora förvåning att i ett stycke fanns det en slinga som jag kände igen nåt vansinnigt. Jag tyckte såklart att det var konstigt eftersom pianisten är död sen länge och för att det är klassisk musik. Efter ett tag kom jag på vad det va jag kände igen. Började såklart att googla :)

Låten jag bitvis hörde i stycket heter "All by my self" och är skriven av Erik Carmen. Men! Han har snott musik av Sergej Rachmaninov. Han trodde att upphovsrätten hade upphört då kompositören är död. Men så va inte fallet. Numera har han ett avtal med Rachmaninovs dödsbo för att få framföra och ge ut låten.

Det var iaf kul att hitta en populärmelodi i detta stycke :)

Lyssna om ni vill och se om ni hittar det. Förövrigt är Rachmaninov en underbar musiker och hans musik är totalt underbar oxå.

Stycket heter Pianoconsert nr 2.

Kul om nån mer vill lyssna efter "All by my self" :))))

• Svar på tråden Vill ni lyssna på en kul grej?
  • Anna37
    Deceree1 skrev 2016-11-14 14:55:15 följande:

Knuffar en gång till :))

Det var en tråkig tråd, kan jag vara tydligare?
  • Aniiee
    Dr Nail skrev 2016-11-14 11:55:03 följande:

Rachmaninoff dog ju 1943! Det har alltså gått över 70 år. Upphovsrätten gäller väl i 60 år efter personens död, i vanliga fall? Eller har de förlängd den igen? Sjukt och girigt. Musikbranschen är sämst.

Det beror ju på vilket land det handlar om. I Sverige gäller 70 år efter att artisten/författaren/whatever dött. I Ryssland gäller det samma. Kanada har +50. Dessa två är vanligast, men i USA till exempel är det inte så ekelt (massa specialregler) och en del länder har förstås ingen upphovsrätt alls.
    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Deceree1
    Aniiee skrev 2016-11-14 15:39:04 följande:

Det beror ju på vilket land det handlar om. I Sverige gäller 70 år efter att artisten/författaren/whatever dött. I Ryssland gäller det samma. Kanada har +50. Dessa två är vanligast, men i USA till exempel är det inte så ekelt (massa specialregler) och en del länder har förstås ingen upphovsrätt alls.

Hej. Jag väntade på dig. Tänkte att du skulle bli nyfiken på låten :) har du lyssnat? De andra va inte så viktigt utan låten. I låten.
  • Aniiee
    Deceree1 skrev 2016-11-14 15:45:15 följande:
    Hej. Jag väntade på dig. Tänkte att du skulle bli nyfiken på låten :) har du lyssnat? De andra va inte så viktigt utan låten. I låten.
    Alltså, nej, jag är inte det minsta nyfiken. Jag har redan koll. Det är så det funkar i musikbranchen och det är så det har funkat i hundratals år. Ingen överdrift. Det finns till och med ett gammalt uttryck för det: "Good composers borrow, great composers steal". Trio Sonata/Pulcinella overture är klassiska exempel i sammanhanget. 

I moderna (-ish) tider har bland andra S Club 7, Elvis Presley, Michael Jackson, Queen, Barry Manilow, Pet Shop Boys, Lady Gaga, Nas, Radiohead, Sting, The Beach Boys, Take that, med måååååååååånga fler gjort detsamma. 

That's how it works.
    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Deceree1
    Aniiee skrev 2016-11-14 15:56:09 följande:

Alltså, nej, jag är inte det minsta nyfiken. Jag har redan koll. Det är så det funkar i musikbranchen och det är så det har funkat i hundratals år. Ingen överdrift. Det finns till och med ett gammalt uttryck för det: "Good composers borrow, great composers steal". Trio Sonata/Pulcinella overture är klassiska exempel i sammanhanget. 

I moderna (-ish) tider har bland andra S Club 7, Elvis Presley, Michael Jackson, Queen, Barry Manilow, Pet Shop Boys, Lady Gaga, Nas, Radiohead, Sting, The Beach Boys, Take that, med måååååååååånga fler gjort detsamma. 

That's how it works.

Ok sorry...
  • Aniiee
    Deceree1 skrev 2016-11-14 16:00:56 följande:
    Ok sorry...
    Vad är du ledsen för?
  • Deceree1
    Aniiee skrev 2016-11-14 16:09:52 följande:

Vad är du ledsen för?

Nej de är jag inte. Trodde du skulle tycka det va kul bara. Sett att du svarat när jag skrivit om Chopin och så.

Jag tyckte bara att det här va en kul grej.
  • Dr Nail
    Aniiee skrev 2016-11-14 15:39:04 följande:

Ja. Kanske kommer en dag då upphovsrätten blir permanent/obegränsad. För annars kan man ju ganska snart börja norpa Beatles och Led Zeppelin. Jag misstänker att någon, någonstans kommer att ha invändningar.
  • PurpleHeart
    Anna37 skrev 2016-11-14 15:38:54 följande:

Det var en tråkig tråd, kan jag vara tydligare?

Men vad 17 gör du här då?! Går du in i alla trådar som du personligen finner tråkiga och skriver samma sak? Om det är något som är tråkigt här inne så är det din pissiga attityd.
  • PurpleHeart

Ts, jag ska lyssna sen när huset har vaknat till. Om inte annat så är det alltid trevligt med klassisk musik.

Tack för att du delade med dig!

• Deceree1
    PurpleHeart skrev 2016-11-15 04:58:30 följande:

Ts, jag ska lyssna sen när huset har vaknat till. Om inte annat så är det alltid trevligt med klassisk musik.

Tack för att du delade med dig!

:)
  • Anna37
    PurpleHeart skrev 2016-11-15 04:55:50 följande:
    Men vad 17 gör du här då?! Går du in i alla trådar som du personligen finner tråkiga och skriver samma sak? Om det är något som är tråkigt här inne så är det din pissiga attityd.
    Bittra människa!
  • Deceree1
    Anna37 skrev 2016-11-17 08:26:57 följande:

Bittra människa!

Men vad är det för fel på dig människa!?! Har du inget liv ?!?
  • PurpleHeart
    Anna37 skrev 2016-11-17 08:26:57 följande:

Bittra människa!

Tja, det är ju inte jag som går in i trådar och känner ett behov av att meddela att jag finner de tråkiga. Så är det någon som är bitter så lär det ju vara du.
  • Jellosun
    PurpleHeart skrev 2016-11-17 11:29:26 följande:
    Tja, det är ju inte jag som går in i trådar och känner ett behov av att meddela att jag finner de tråkiga. Så är det någon som är bitter så lär det ju vara du.
    Hon har tappat sin charm för läääänge länge sen.
  • PurpleHeart
    Jellosun skrev 2016-11-17 11:32:34 följande:

Hon har tappat sin charm för läääänge länge sen.

Ja något knas är det ju...
  • Deceree1

Vem e människan? Som bara klampar in och vill förstöra? Gör hon alltid så?

• Deceree1

Vad tråkigt det är när det blir såhär i en tråd.. alltså massa diskussioner om upphovsrätt och allt möjligt.

Jag skrev denna tråd för att jag tyckte att det va en kul grej att jag råkade hitta en populärlåt mitt i ett stycke av en rysk kompositör och konsertpianist. Och det ville jag dela med mig och se om nån annan ville lyssna och se om dom hittade den. Det var allt..

• Ewald01

Roligt är det här (om man gillar musiken)

Man måste gå fram till 0:55 ... det är en riktig rolig szen Skrattande

Svar på tråden Vill ni lyssna på en kul grej?