• Ankissen

Usla resultat på KUB

Hej 
    Var på KUB idag och fick för det första se en sprattlande urgullig bebis i v. 13+6. Tyvärr hade bebisen en bred nackspalt någonstans mellan 3 och 4 cm men den var aningen svårmätt eftersom bebis låg på ett sådant sätt. 

Min ålder drog också ner sannolikheten som till slut hamnade på 1/22. Hela min värld har rasat samman känner jag - så lycklig men så olycklig på samma gång. Hur har det gått för er andra med dessa usla siffror?

• Svar på tråden Usla resultat på KUB
  • Kab14

Jag förstår exakt hur du känner, vi gjorde KUB i torsdags och fick 1:32 på trisomi 13 och 18. Vi var på KS igår och träffade en läkaren, efter samtalet med läkaren bestämde vi oss för att göra MKP. Jag ville faktiskt göra NIPT istället för MKP men NIPT är bara 93% säker när det gäller trisomi 13 sa läkaren.

• Ankissen
    Kab14 skrev 2016-11-15 19:43:18 följande:

Jag förstår exakt hur du känner, vi gjorde KUB i torsdags och fick 1:32 på trisomi 13 och 18. Vi var på KS igår och träffade en läkaren, efter samtalet med läkaren bestämde vi oss för att göra MKP. Jag ville faktiskt göra NIPT istället för MKP men NIPT är bara 93% säker när det gäller trisomi 13 sa läkaren.

Usch stackars oss! Nu har vi några jobbiga veckor framför oss när vi nyss släppt värsta missfallsskräcken. :(
  • Ankissen

Gjorde mitt nipt förra måndagen och idag har det alltså gått 8 dagar. Fortfarande inget hört. Och nu börjar jag bli rejält nervös när jag vet att det närmar sig. :( Urk!

• Ankissen

Dag 15 idag och jag har ff inte hört något. Grymt frustrerande. Är i v. 17 från och med idag.

• Nr 2 på g

Hur har det gått för dig? Hört ngt nu? Håller tummarna så för att det går bra!!

• Ankissen

Fortfarande inte hört något. Ringde kvinnohälsan på mitt sjukhus idag, som remitterade mig, och de har heller inget hört. De tyckte inte jag behöver vara orolig förrän måndag. De ska ringa mig då och har jag inget hört då ska de ligga på KS om resultat. De menade på att vissa prover analyseras bara vissa dagar och har man otur kanske man just missat en sån dag och får vänta till nästa. 

Känner mig ångestfylld och deppig. Orkar knappt jobba. Vill vara hemma och gråta. 

• Nr 2 på g
    Ankissen skrev 2016-12-07 13:17:07 följande:

Fortfarande inte hört något. Ringde kvinnohälsan på mitt sjukhus idag, som remitterade mig, och de har heller inget hört. De tyckte inte jag behöver vara orolig förrän måndag. De ska ringa mig då och har jag inget hört då ska de ligga på KS om resultat. De menade på att vissa prover analyseras bara vissa dagar och har man otur kanske man just missat en sån dag och får vänta till nästa. 

Känner mig ångestfylld och deppig. Orkar knappt jobba. Vill vara hemma och gråta. 

Men det är ju helt galet lång tid. Vilket plågeri... kan man inte ringa ks och kolla? Ska göra kub om en vecka drygt men har inga höga förhoppningar med tanke på min ålder... fyller 40 i jan.. håller verkligen tummarna och tänker på dig. Hoppas du får besked nu känns som du väntat bra mycket längre än vad jag hört. 10 dagar här i Uppsala säger dom. Kram
  • Ankissen

täller in mig på att jag kommer få avbryta den här graviditeten. Fick tag på KS i eftermiddags för jag var orolig för om de fått mitt prov eller om det var bortslarvat. Labbtjejen jag pratade med kunde se att KS mottagit provet 22/11 och att det var färdigt 29/11. Hon satt även med mitt resultat framför med men fick inte lämna ut det. Hon kunde oxå se att det hade gått tillbaka till Linköping 30/11. Och där har det tydligen stannat, i åtta långa dagar. Västervik, som jag pratade med i morse, hade inget fått. Då sa jag till labbtjejen att jag då fick anta ett negativt resultat eftersom det inte kommit ut på patientportalen, men det fick hon inte svara på. Mellan dig och mig är det mycket illa skött sa hon innn vi lade på.

Jag ringde då Kvinnohälsan i Linköping. De kunde inte ta något samtal pga lång telefonkö och hänvisade till nästa vardag. Jag fick därför inget bekräftat. Kul natt det blir. I morgon vet jag, antar jag. Känner mig kränkt för jag inget fått veta medan magen växer. Fattar de inte vad man lever med för ångest när man väntar på resultatet?

• Carabellis kusp
    Ankissen skrev 2016-12-07 19:06:58 följande:

täller in mig på att jag kommer få avbryta den här graviditeten. Fick tag på KS i eftermiddags för jag var orolig för om de fått mitt prov eller om det var bortslarvat. Labbtjejen jag pratade med kunde se att KS mottagit provet 22/11 och att det var färdigt 29/11. Hon satt även med mitt resultat framför med men fick inte lämna ut det. Hon kunde oxå se att det hade gått tillbaka till Linköping 30/11. Och där har det tydligen stannat, i åtta långa dagar. Västervik, som jag pratade med i morse, hade inget fått. Då sa jag till labbtjejen att jag då fick anta ett negativt resultat eftersom det inte kommit ut på patientportalen, men det fick hon inte svara på. Mellan dig och mig är det mycket illa skött sa hon innn vi lade på.

Jag ringde då Kvinnohälsan i Linköping. De kunde inte ta något samtal pga lång telefonkö och hänvisade till nästa vardag. Jag fick därför inget bekräftat. Kul natt det blir. I morgon vet jag, antar jag. Känner mig kränkt för jag inget fått veta medan magen växer. Fattar de inte vad man lever med för ångest när man väntar på resultatet?

Åh, stackare. Så sjukt frustrerande och jobbigt för dig. Det låter otroligt oproffsigt, vad arg jag blir. I ärlighetens namn måste jag dock medge att jag också skulle ha tolkat situationen som du; att nåt var fel. Hoppas förstås att så inte är fallet!
  • Nr 2 på g
    Ankissen skrev 2016-12-07 19:06:58 följande:

Åhhh nej.... vad arg man blir det är ju helt sjukt!! Tänker på dig och förstår verkligen att du mår som du gör. Det är så tok dåligt skött så man blir galen. Lider med dig tjejen och försöker skicka styrka. Kram
  • Ankissen

Bebis är frisk! Normalt prov på alla tre trisomier! Datastrul hos KS som trodde att de lagt ut infon. Västervik trodde med att det låg ute eftersom de inte fick besked att det var negativt och inte ser min portal. Nu i eftermiddag blev det fart på både Lkpg, Vvik och KS och min syackars BM i Vimmerby som ringt om igen till varann innan läkaren äntligen ringde till mig. :D En liten kille är det!

• Madeloo
    Ankissen skrev 2016-12-08 16:24:49 följande:

Bebis är frisk! Normalt prov på alla tre trisomier! Datastrul hos KS som trodde att de lagt ut infon. Västervik trodde med att det låg ute eftersom de inte fick besked att det var negativt och inte ser min portal. Nu i eftermiddag blev det fart på både Lkpg, Vvik och KS och min syackars BM i Vimmerby som ringt om igen till varann innan läkaren äntligen ringde till mig. :D En liten kille är det!

Vilken lättnad! Grattis!!!!
  • Ankissen

Ja helt sjukt omtumlande! Nu får jag magkatarr förstås när värsta stressen lägger sig! ;)

• Nr 2 på g

Åh vad glad jag blir!!! Så roligt att höra!!! Men så sjukt att det kan bli så fel. Det är ju riktigt plågsamt. Försök att slappna av nu. Och grattis!!

• Carabellis kusp
    Ankissen skrev 2016-12-08 16:24:49 följande:

Åh, vad underbart! Så fantastiskt roligt att höra, vilken julklapp! Grattis till sonen!

Om du orkar, klaga lite till olika verksamhetschefer. Så här får det inte gå till!
  • Ankissen

Tänkte bara uppdatera lite. Idag har jag varit på ett läkarultraljud med särskild organscanning. Det ingår som standard i mitt landsting om ens bebis haft en bred nackspalt. Läkaren fokuserade mest på hjärtat då bred nackspalt kan indikera hjärtfel. Hon höll på länge och väl, jag var nog därinne övet en timme. Allt ser dock normalt ut med vår lille kille. Inga fel syns på UL heller alltså. Så underbart!

Svar på tråden Usla resultat på KUB