• MoaElis

Är det jag som är färgblind?

Vilken färg tycker ni det är på skålen/burken till vänster? (Lägger in bilden längst ner i texten, hoppas den syns) Jag kan inte se något annat än att dem är vita?

Jag beställde nämligen två hundskålar med namn+ en burk för hundkex. Det tog 3 månader innan jag fick dem (eller en av två, den ena skålen gick sönder) vilket var helt okej, de är trots allt handgjorda, men eftersom att jag väntat så länge blev jag extra besviken när det inte var vad jag hade förväntat mig. Jag beställde det på bilden till vänster, vita hundskålar+burk. Hon skrev också när vi mejlade "Jag tror helt vita blir finast", utan kant. Alltså. Det är väl jättemärkligt att kalla en färg vit om den inte är vit? Eller är det jag som är knäpp?

Jag skrev att jag blev lite besviken över färgen då jag trodde de skulle vara vita, eftersom att jag beställde det (Obs. Jag skrev att de var väldigt fina i övrigt, så jag var inte otrevlig - tog emot att skriva det alls då jag inte gärna klagar på något nån gjort) Då svarade hon att jag skulle kolla på alla skålar på hemsidan, att ingen var helt vit. Samt att hon alltid glaserar med helt transparent glasyr, att hon aldrig någonsin haft eller använt vit glasyr.

Jaha..? Jag som lite naivt tänkte mig att hon skulle erbjuda sig att ta tillbaka grejorna för att färga dem då jag trodde hon glömt bort att jag beställt vita. Många skålar på hemsidan är helt vita, eller är det jag som är färgblind? Bedöm gärna. Till vänster är bilden på skålen/burken jag beställde och till vänster det jag fick.

• Svar på tråden Är det jag som är färgblind?
  • MoaElis
    viseversa skrev 2016-11-20 11:06:12 följande:
    Precis. Hon har inte skickat det du beställt så du ska ha pengarna tillbaka för allt. Även den som var sönder då det faktiskt är hennes ansvar att packa så den klarar frakten. Sen ska HON betala frakten tillbaka.
    Den ena skålen gick alltså sönder när hon gjorde den så den fick jag aldrig.
  • viseversa
    MoaElis skrev 2016-11-23 16:47:09 följande:

Hon betalade bara tillbaka för burken... Inte skålen. Grejen är ju att frakten blev dyrare när jag skickade med den också, kostade ungefär lika mycket som skålen (175 kr) så om jag hade fått tillbaka för den hade jag i alla fall fått tillbaka frakten. Nu förlorar jag ju verkligen på det här. Jag får väl skicka ett mejl och fråga hur hon tänker kring det, även om jag gärna ville undvika "bråk". Står ju min hunds namn på men samtidigt fick jag ju inte det jag beställde.

Tycker du ska säga att du ska ha pengar för skålen samt för frakten. Var hård.
  • MoaElis

"Nej, tyvärr, båda skålarna och burken gjorde jag speciellt till dig" ... är hennes svar, samt hur mycket pengar hon förlorar på detta. Ehm ja, men det har ju liksom jag också. Hon verkade ha missat poängen att det inte var vad jag beställde. Jaja, finns ju inte mycket att göra om hon vägrar betala tillbaka.

• viseversa
    MoaElis skrev 2016-11-23 20:41:55 följande:

"Nej, tyvärr, båda skålarna och burken gjorde jag speciellt till dig" ... är hennes svar, samt hur mycket pengar hon förlorar på detta. Ehm ja, men det har ju liksom jag också. Hon verkade ha missat poängen att det inte var vad jag beställde. Jaja, finns ju inte mycket att göra om hon vägrar betala tillbaka.

Jo du ger dig inte. Och du menar att hon hade sönder en skål du beställt men inte gjorde någon ny? Hon låter inte speciellt ärlig och trevlig. Du skriver såklart att du inte beställt dessa skålar och därför ska göra ett återköp med pengar tillbaka. Oavsett vad hon förlorar på det. Inte ditt problem.
  • MoaElis

Jo hon skulle göra en ny skål i mars någon gång. Det hade blivit över ett halvårs leveranstid om jag räknar från när jag först beställde. 

Men det är ju det jag skrivit, skrev det igen, att jag gör en retur eftersom att jag inte fick det jag beställde och skickade med jämförelsebilden samt att jag också förlorar på det här köpet. (Då svarade hon att jag får ta den kostnaden...) Nu svarar hon inte längre så lär inte få tillbaka pengarna för skålen. Det gör att jag endast fick tillbaka ca 135 kr av 585, på grund av frakten.

• viseversa
    MoaElis skrev 2016-11-24 09:01:17 följande:

Jo hon skulle göra en ny skål i mars någon gång. Det hade blivit över ett halvårs leveranstid om jag räknar från när jag först beställde. 

Men det är ju det jag skrivit, skrev det igen, att jag gör en retur eftersom att jag inte fick det jag beställde och skickade med jämförelsebilden samt att jag också förlorar på det här köpet. (Då svarade hon att jag får ta den kostnaden...) Nu svarar hon inte längre så lär inte få tillbaka pengarna för skålen. Det gör att jag endast fick tillbaka ca 135 kr av 585, på grund av frakten.

Som sagt skriv att du kommer gå vidare med detta. Skriv också att du kommer varna andra på tex fb och skriva att hennes företag är oseriöst och inte tar kunders vilja och missnöje på allvar. Tycker du ska göra en stor sak av detta. Det ÄR en stor sak. Du beställde vita du fick grå och det är inte du som gjort fel. Utan hon.
  • milli79
    MoaElis skrev 2016-11-23 20:41:55 följande:

Har du inte kvar mailet där hon skrev o rekommenderade vita skålar???? Låter helt sjukt att du ska stå för frakt när hon gjort fel....
  • BandAnna
    Vänster är vit och höger är grå/beige. Formen är annorlunda än på originalet och färgschemat likaså. Du har beställt en skål som på bilden och ska därför få detta. Att en vara är handgjord innebär att det kan vara små variationer i utförandet, men inte att det är en helt annan produkt. 
  • viseversa
    milli79 skrev 2016-11-24 11:26:49 följande:
    Har du inte kvar mailet där hon skrev o rekommenderade vita skålar???? Låter helt sjukt att du ska stå för frakt när hon gjort fel....
    Precis. Spara allt ts. Det hon gör är inte okej. Ge dig inte..
  • viseversa
    BandAnna skrev 2016-11-24 11:52:29 följande:

Vänster är vit och höger är grå/beige. Formen är annorlunda än på originalet och färgschemat likaså. Du har beställt en skål som på bilden och ska därför få detta. Att en vara är handgjord innebär att det kan vara små variationer i utförandet, men inte att det är en helt annan produkt. 

Exakt!!
  • MoaElis
    milli79 skrev 2016-11-24 11:26:49 följande:

Ja jag har mejlen kvar. Jag var själv tvungen att gå tillbaka och titta vad hon skrev när hon påstod att hon aldrig har gjort några vita skålar. Jag har påpekat två gånger att hon kallade färgen vit själv, det har jag inte fått något gensvar på. Det enda jag fått svar på gällande färgen var på mitt första mejl. Då svarade hon att hon bara använder transparent glasyr, att hon aldrig (under sina 25 år) använt vit glasyr.

Jag tycker också det är märkligt men hon vill ju inte kännas vid att hon gjort något fel. Argumentet hon har till att inte betala tillbaka för skålen är att hon inte har någon användning för den, att det är en speciell beställning till mig. Det har kostat henne att göra grejorna till mig - därför ska jag betala. Jag förklarade att jag gjorde en retur på grund av att jag faktiskt inte fått vad jag beställt, vilket hon inte svarar på. 

• Isabelle3

Jag skapar en del i keramik och kan göra en skål till dig gratis. Den blir kanske inte lika fin men som plåster på såret. Jag har också hund och har gjort hundskålar till min älskling.

Skicka adress p.m. till anv.namn Isabelle. Dvs bara Isabelle.

• viseversa
    MoaElis skrev 2016-11-25 15:30:33 följande:

Ja jag har mejlen kvar. Jag var själv tvungen att gå tillbaka och titta vad hon skrev när hon påstod att hon aldrig har gjort några vita skålar. Jag har påpekat två gånger att hon kallade färgen vit själv, det har jag inte fått något gensvar på. Det enda jag fått svar på gällande färgen var på mitt första mejl. Då svarade hon att hon bara använder transparent glasyr, att hon aldrig (under sina 25 år) använt vit glasyr.

Jag tycker också det är märkligt men hon vill ju inte kännas vid att hon gjort något fel. Argumentet hon har till att inte betala tillbaka för skålen är att hon inte har någon användning för den, att det är en speciell beställning till mig. Det har kostat henne att göra grejorna till mig - därför ska jag betala. Jag förklarade att jag gjorde en retur på grund av att jag faktiskt inte fått vad jag beställt, vilket hon inte svarar på. 

Vad svarar hon då när du frågar varför hon då har en bild på en VIT skål och burk på sin sida? Hon verkar ju vara en idiot. Skriv ett inlägg på fb och varna andra för henne.
  • myskmalva
    MoaElis skrev 2016-11-25 15:30:33 följande:
    Ja jag har mejlen kvar. Jag var själv tvungen att gå tillbaka och titta vad hon skrev när hon påstod att hon aldrig har gjort några vita skålar. Jag har påpekat två gånger att hon kallade färgen vit själv, det har jag inte fått något gensvar på. Det enda jag fått svar på gällande färgen var på mitt första mejl. Då svarade hon att hon bara använder transparent glasyr, att hon aldrig (under sina 25 år) använt vit glasyr. Jag tycker också det är märkligt men hon vill ju inte kännas vid att hon gjort något fel. Argumentet hon har till att inte betala tillbaka för skålen är att hon inte har någon användning för den, att det är en speciell beställning till mig. Det har kostat henne att göra grejorna till mig - därför ska jag betala. Jag förklarade att jag gjorde en retur på grund av att jag faktiskt inte fått vad jag beställt, vilket hon inte svarar på. 

Jag skulle tro att hon talar sanning när hon säger att hon aldrig använder vit glasyr. Det är bilden som är dålig. Jag såg nu att det finns en skål till som är fotad mot samma röda bakgrund och den ser också vit ut. Men oavsett så har du ju uttryckligen beställt en vit skål. Hon kan inte förutsätta att du ska ha koll på hennes glasyrvanor!
  • viseversa
    myskmalva skrev 2016-11-26 08:12:31 följande:

Jag skulle tro att hon talar sanning när hon säger att hon aldrig använder vit glasyr. Det är bilden som är dålig. Jag såg nu att det finns en skål till som är fotad mot samma röda bakgrund och den ser också vit ut. Men oavsett så har du ju uttryckligen beställt en vit skål. Hon kan inte förutsätta att du ska ha koll på hennes glasyrvanor!
    Oavsett vilket ljus man använder när man fotar kan man knappast få en grågul skål kritvit. Hon ljuger som satan och ts ska ha alla sina pengar tillbaka.
  • myskmalva
    viseversa skrev 2016-11-26 20:10:31 följande:
    Oavsett vilket ljus man använder när man fotar kan man knappast få en grågul skål kritvit. Hon ljuger som satan och ts ska ha alla sina pengar tillbaka.

Det är nog ingen idé att börja debattera bildkvalitet. :) Vi är överens om det som spelar roll i alla fall. Ts har inte fått det hon har beställt.
  • MoaElis
    Isabelle3 skrev 2016-11-25 22:25:20 följande:

Jag skapar en del i keramik och kan göra en skål till dig gratis. Den blir kanske inte lika fin men som plåster på såret. Jag har också hund och har gjort hundskålar till min älskling.

Skicka adress p.m. till anv.namn Isabelle. Dvs bara Isabelle.

Det var jättesnällt av dig men det känns inte riktigt rätt att du ska behöva göra det.
    Jag köper nog helt enkelt två helt vanliga (vita) hundskålar.

Ja visst kan det vara så att det är nåt knas med bilden, det är ju svårt att veta även om den ser väldigt vit ut. Jag tycker även skålen det står "Mat" och med tassen, också ser vit ut. Speciellt om jag jämför med dom jag fick.

Jag tror tyvärr inte att jag kommer få någon förklaring till varför hon kallade färgen vit eller har bilder på skålar, som iallafall ser vita ut.

Svar på tråden Är det jag som är färgblind?