• Omigen

Utöka menyn

Ska bjuda på släktmiddag, och har en lammstek i frysen på 1,5 kg. Det blir lite snålt för 12 personer så jag undrar om nån har nåt smart tips på hur jag kan utöka menyn så alla blir mätta? Hade tänkt servera potatisgratäng till, kokta grönsaker och grönsallad. Förrätt innan och även efterrätt. Personerna som kommer är vuxna och det finns risk att nån oplanerad person slinker in.

Tack på förhand

• Svar på tråden Utöka menyn
  • lillan72

guuu så hungrig jag blir. Lammstek som är så gott, späckad med vitlök och rosmarin

• Påven Johanna II
    Omigen skrev 2016-11-23 10:31:05 följande:

Ja det är ju en väldigt trist oro att gå med. Funderar på att utöka menyn med kryddiga korvar helt enkelt. Det är inga gastronomer som kommer. Däremot är de matglada.

Men är det något ekonomiskt problem som gör att du istället för det självklara - köpa en stek till - går omkring med en oro som nu helt otippat har värkt fram ett korvkomplement?
  • Linnea1994

Köp en stor eller 2 mindre lammstekar till! Det är inte speciellt dyra, brukar ofta ligga 79-89kr/kg på Willys.
    Det finns inget värre än att gå på middag och det är för snålt av huvudråvaran.

• viseversa

Du köper såklart en lammstek till. Eller kanske två till. För oavsett hur mycket gratäng du gör så kommer inte den lilla steken räcka till alla.

• LillaJag06

Jag jade haft 3 lammstekar. För att vara på den säkra sidan, 4 stycken. Vi är inte stora i min familj men det hade inte räckt till 12 personer. Knappt att 1,5 kilo räcker till 4.

• Hi5

Mer kött, helt klart! 
    Särskilt som lamm är ganska speciellt och inte alla tycker om det. Fast då blir det såklart mer till de andra :)
    Jag hade säkrat med en lika stor bit karré i pulled-pork- stil (billigt och tillagar sig nästan själv, plus att i stort sett alla tycker om det), och haft till. Kanske lite extra tillbehör som harmoniserar med fläskköttet, som rödkål, brysselkål, äppelhalvor med sviskon, gelé. Enkla och ganska billiga medel. Potatisgratäng funkar ju till båda, men skippa getosten i :/

I don't stop when I'm tired, I stop when I'm done.
  • Aniiee
    LillaJag06 skrev 2016-11-25 08:12:15 följande:

Jag jade haft 3 lammstekar. För att vara på den säkra sidan, 4 stycken. Vi är inte stora i min familj men det hade inte räckt till 12 personer. Knappt att 1,5 kilo räcker till 4.

Geez.... 4 hg kött var på en måltid? Det är väldigt mycket....
    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • viseversa
    Aniiee skrev 2016-11-25 14:09:05 följande:
    Geez.... 4 hg kött var på en måltid? Det är väldigt mycket....
    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
    Ja men sen är det 12 pers också. Man kanske vill ha mer än en liten köttbit som gäst. Så då blir det inte såå mycket kött i slutändan ändå.
  • Aniiee
    viseversa skrev 2016-11-25 15:16:03 följande:
    Ja men sen är det 12 pers också. Man kanske vill ha mer än en liten köttbit som gäst. Så då blir det inte såå mycket kött i slutändan ändå.
    Sant. Jag är alltid den som ställer fram massor med mat. Men 4 hg per skalle är kanske att ta i. Jag hade nog nöjt mig med 3.
  • Aniiee
    Aniiee skrev 2016-11-25 15:33:51 följande:
    Sant. Jag är alltid den som ställer fram massor med mat. Men 4 hg per skalle är kanske att ta i. Jag hade nog nöjt mig med 3.
    Fast jag reagerade mest på den sista meningen. "Knappt att 1,5 kg räcker till 4."
  • LillaJag06
    Ja precis. Några kanske tar fler ggr.
  • LillaJag06
    LillaJag06 skrev 2016-11-25 16:44:34 följande:
    Ja precis. Några kanske tar fler ggr.
    Var lite för snabb.
    Hellre att jag lite mat över än att mina gäster går hem och tänker att hade velat ha lite mer.
    Men sån är jag. Andra kanske vill göra mat beräknat exakt hekto per person.
  • Fumlan

1.5 kg  råvikt kommer INTE att vara 1,5 kg som tillagad, tänk på att den minskar med åtminstone 25%! Om köttet ska serveras som en stek räcker det kanske till 6 personer om du inte istället gör en lammgryta med en massa andra ingredienser. 

Ska du ha den som stek så skulle jag helt klart köpa en stor stek till, minst.

Svar på tråden Utöka menyn