• Omigen

Utöka menyn

Ska bjuda på släktmiddag, och har en lammstek i frysen på 1,5 kg. Det blir lite snålt för 12 personer så jag undrar om nån har nåt smart tips på hur jag kan utöka menyn så alla blir mätta? Hade tänkt servera potatisgratäng till, kokta grönsaker och grönsallad. Förrätt innan och även efterrätt. Personerna som kommer är vuxna och det finns risk att nån oplanerad person slinker in.

Tack på förhand

• Svar på tråden Utöka menyn
  • Carambolan

Köp en till lammstek eller bjud på något helt annat? Jag tycker att det låter som en rätt som är svår att "skarva" utan att det känns snålt. Alternativt att du inte har bordsservering utan dukar upp det som en mindre plockbuffé med lite lamm, nåt kallskuret, en bit lax, etc.

• Omigen

Tack för tipsen :) ska begrunda detta. Plockbuffé kanske är det vi ska ha ????

• Carambolan

Ja, alltså, jag tror verkligen att dina gäster kommer bli mätta utan problem med den meny du föreslog :) Men det är tråkigt att på en så stor bjudning känna att man måste ransonera ut köttet.

• Omigen

Ja det är ju en väldigt trist oro att gå med. Funderar på att utöka menyn med kryddiga korvar helt enkelt. Det är inga gastronomer som kommer. Däremot är de matglada.

• Kjell2
    Omigen skrev 2016-11-23 10:31:05 följande:

Ja det är ju en väldigt trist oro att gå med. Funderar på att utöka menyn med kryddiga korvar helt enkelt. Det är inga gastronomer som kommer. Däremot är de matglada.

Tolv matglada vuxna och 1,5 kg lammstek blir nog snålt. Köp en lammstekt till är nog enklast.

Alternativt en riktigt rejäl förrätt och sen en massa potatisgratäng, bröd ost, sallad till varmrätten.

.

• No Logo

Jag föreslår tallriksservering med en lammtrio bestående av lammstek, lammkorv och en bit lammytterfilé, till det potatisgratäng (prova att tillsätta chèvre, jättegott!), rödvinssky, haricots verts med vinegrätt på rödvinsvinäger, olivolja, finhackad schalottenlök och mandelflarn. Har du dessutom både förrätt och efterrätt blir nog alla mätta!

• Omigen

Tror tallriksservering bli lite överkurs för oss ????

Men det är planerat förrätt, efterrätt och grönsaker

• Nyfikna72

Jag brukar göra stek på 1, 5 kilo till oss på 8 pers, då är det två vuxna, en 16åring, tre något yngre barn och sen två ännu mindre. Brukar inte bli mycket över, en matlåda kanske. Så jag skulle nog ha minst två sådana stekar.

• No Logo
    Omigen skrev 2016-11-23 15:22:29 följande:

Tror tallriksservering bli lite överkurs för oss ????

Men det är planerat förrätt, efterrätt och grönsaker

Kan ju serveras på serveringsfat på bordet lika gärna : )
  • Aniiee

Jag hade nog slagit på "stort" och lagt till en kalvstek och en rostbiff eller fläskstek (gärna ett lite fetare kött till allt det magra... typ helstekt fläskkarré). Så får alla lite av varje.

Tre olika köttbitar i tre olika, men harmoniserade, smaker, potatisgratäng, sås, en grön sallad, förrätt, efterrätt.... Jupp. Sounds fine.

Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
Svar på tråden Utöka menyn