• Alexi

Hur gör ni som har barn som fyller år typ nov-jan?

Hur gör ni med barn som fyller år månaderna runt jul och som också har en hyfsad ekonomi för att det inte ska bli helt galet med paket så här års, så att barnen ska gilla det de får och det bara inte ska kännas helt galet alltihop?

Båda våra barn fyller år så här års (är i yngre skolåldern) och det blir så sanslöst med presenter. Kompiskalas med 10-15 barn, redan där är ju överflödet som en halv leksaksaffär. Sen har man ju kalas med lite släkt och det de får från oss och sen julklappar. Jag mår nästa dåligt av hur mycket paket det blir. (fyller man år andra årstider blir det ju inte alls samma krock med julklapparna och önskningarna hinner variera lite).

Men samtidigt så är födelsedagen så otroligt stort i den här åldern och de har väntat hela året så att sluta med paket är ju inte läge... (ens på skämt) Och sen är det bara leksaker och leksaker som står på önskelistorna men det vill vare sig vi eller släkten köpa massor av (framför allt inte då mycket av önskningarna är sånt de hittar i leksakskatalogerna och i affärerna och kostar typ 600 kr och man redan från början inser att just det där lär det inte lekas med eller så är det bara lego och lego och det skulle bli ett berg med kartonger om alla köper det) och då försöker man bredda det hela men då blir ju besvikelsen stor över det de får. Bortskämda, ja visst. Och i-landsproblem ja visst. Men man måste ju förhålla sig till detta på något sätt. Hur gör ni?

(Ni som tycker att detta är ett ilandsproblem och bortskämda barn behöver inte ens svara!)
  • Svar på tråden Hur gör ni som har barn som fyller år typ nov-jan?
  • UselFantasi

Vi är ett par i familjen som fyller år strax efter jul (jag själv på nyår). Dottern som fyller i början på januari får lite klappar på julen (precis som syskonen) och sedan andra presenter på sin födelsedag.

Att ena barnet fyller år nära jul påverkar inte vår generella inställning till presenter. INGET av barnen tillåts få ett överflöd av presenter oavsett när på året de fyller. Detta meddelar vi i god tid släkt och vänner, som numera hellre köper en större vettig grej gemensamt till barnen än flera små leksaker som försvinner i mängden. Bortsett från barnens farmor så håller sig alla släktingar till detta "önskemål" utan gnäll.

För att blidka vårt eget dåliga samvete över allt vi konsumerar så brukar vi låta barnen samla ihop avlagda kläder, leksaker och gosedjur i slutet på november som vi sedan slår in i fina paket och skänker till en flyktingmottagning eller till kvinnojouren i vår stad. Då gör vi plats för julklappar/presenter i rummen samtidigt som barnen får känna sig lite givmilda också kring jul. Så har vi löst det i alla fall senaste sju åren och numera är det vår 8-åring som påminner oss andra om att inte glömma "julrensningen".

• AnkiC
    UselFantasi skrev 2016-11-28 10:17:10 följande:

Vi är ett par i familjen som fyller år strax efter jul (jag själv på nyår). Dottern som fyller i början på januari får lite klappar på julen (precis som syskonen) och sedan andra presenter på sin födelsedag.

Att ena barnet fyller år nära jul påverkar inte vår generella inställning till presenter. INGET av barnen tillåts få ett överflöd av presenter oavsett när på året de fyller. Detta meddelar vi i god tid släkt och vänner, som numera hellre köper en större vettig grej gemensamt till barnen än flera små leksaker som försvinner i mängden. Bortsett från barnens farmor så håller sig alla släktingar till detta "önskemål" utan gnäll.

För att blidka vårt eget dåliga samvete över allt vi konsumerar så brukar vi låta barnen samla ihop avlagda kläder, leksaker och gosedjur i slutet på november som vi sedan slår in i fina paket och skänker till en flyktingmottagning eller till kvinnojouren i vår stad. Då gör vi plats för julklappar/presenter i rummen samtidigt som barnen får känna sig lite givmilda också kring jul. Så har vi löst det i alla fall senaste sju åren och numera är det vår 8-åring som påminner oss andra om att inte glömma "julrensningen".

Bra idé att samla ihop gamla grejer och skänka bort till behövande! Det tycker jag ni kan göra ts. Det neutraliserar det hela lite.
  • Det kommer bli bra

Vi begränsar mängden paket som kommer från oss föräldrar och från släkten. På kalas blir det som det blir, men vi ger bara ett eller två paket. Till jul samma, och sedan ett sällskapsspel till hela familjen. På detta sätt hålls paketmängden nere. Med släktingar så har vi också ett bytessystem så inte det blir översållat med paket på jul till barnen. Det är inte kul med berg med paket, varken för barnet eller en själv. När de får färre grejer så leker de mer med det de får. 

• atea
    Alexi skrev 2016-11-26 20:48:41 följande:
    Det handlar om att det i två månader i sträck handlar så oerhört mycket om presenter och prylar.

Så nej, vi vill inte straffa dem, det är ju just det som är grejen, det är ju därför det blir så mycket paket. Och det känns lite sjukt när man ser allt sammantaget. Fyllde de år i maj skulle de få vid sin födelsedag och sitt kompiskalas och sen var det ett halvår till nästa gång. Nu är det bara några veckor till jul och det gör att det blir sånt överflöd att man nästan skäms. Och de hinner ju inte uppskatta åtta legokartonger på en gång på samma sätt som fyra i maj och fyra i december.

Så jag vill bara höra hur andra upplever detta med födelsedag och jul tätt, inte hitta ett sätt att straffa mina barn...
    Min son är visserligen bara fyra år än så länge, så det är ju inte riktigt samma situation som för dig. Men jag tänker inte så mycket i termer av att det är galet att han får så mycket på en gång. Däremot tänker jag rent allmänt att jag inte vill överösa honom med presenter av andra skäl.

Jag är inte själv uppfostrad på det sättet, och ser mig heller inte som en särskilt materialistisk person. Jag försöker alltså hålla igen på present-  och julklappsmängden av miljömässiga och moraliska skäl. (Jag vill inte att han ska bli bortskämd och otacksam. Jag vill att han ska bli glad över det han får, inte besviken över det han INTE får.) 

Som exempel kan jag berätta om en äldre dam jag en gång träffade via mitt yrke. Hon berättade om sin barndoms underbara jular. Hon och hennes syskon fick EN julklapp var. En jul var det varsin bok, en annan jul fick de varsitt hemsytt nattlinne. Visst, det var en annan tid då, men det sätter ändå saker lite i perspektiv. De väntade sig inte mer än så, och blev överlyckliga över det de fick. 

Men som sagt. Han är bara fyra år än. Jag förstår mer än väl att det kan vara svårt att stå emot barnens tjat när de blir lite äldre.. och att det är svårt att säga nej till saker som "alla andra får." Jag är alltså medveten om att jag om några år kanske helt har fått överge min moralpolis-linje. Flört
  • MiniTrollet

En av mina barn har födelsedag precis vid stor högtid med presenter och i sanningens namn brukar vi glömma bort födelsedagen. Jag tror inte det är så farligt. 

• tulip79

Min dotter fyller 3 år 2 veckor efter julafton (jag fyller veckan efter henne). Hon och storebror (höstbarn) får 4-5 paket när de fyller år och samma mängd vid jul. När på året de fyller år spelar ingen roll.

• jaghetersophia

Jag säger till dagiskompisarna när de frågar att köpa förbrukningsvaror som pysselgrejer, nagellack mm. Då blir det inte för mycket paket. Vi brukar även rensa ut gamla leksaker innan jul. Förstår dilemmat det är ibte alls samma kaos med paket för barnet som fyller i augusti jämfört med januaribarnet

• 10oktober

En tanke: om det nu är mängden paket som är viktig så kanske ni kan köpa något dyrare men som ni kan dela upp i flera delar? T.ex. ett större legobygge som ni kan slå in i flera olika paket. Kanske göra en lek av det och gömma paketen i en ordning så att de bygger ihop legot en bit i taget med varje paket?

• Alexi
    jaghetersophia skrev 2016-12-01 18:27:28 följande:
    Jag säger till dagiskompisarna när de frågar att köpa förbrukningsvaror som pysselgrejer, nagellack mm. Då blir det inte för mycket paket. Vi brukar även rensa ut gamla leksaker innan jul. Förstår dilemmat det är ibte alls samma kaos med paket för barnet som fyller i augusti jämfört med januaribarnet
    Tack, det är så roligt att majoriteten av svaren här inte alls förstår problemet medan några stycken förstår det precis.
  • Duckan
    Tack, det är så roligt att majoriteten av svaren här inte alls förstår problemet medan några stycken förstår det precis.

Svaren du fick kommer ju av att vi andra inte ser det som ett problem.
    Jag är själv decemberbarn och hade kalas med paket och fick julklappar som alla andra. Jag ställer mig mer frågande till Varför inte?
  • Alexi

Jag har en bild av att paketmängderna ökat i förhållande till barn uppväxta på 80-talet? Majoriteten har bättre ekonomi än då. Så det kan bli skevt att jämföra med sin egen uppväxt. Jag har inga minnen av alla dessa många paket från barndomen...

• Duckan

Jag är uppväxt i en helt normal familj utan extra-vaganser sådär, men julafton var en orgie i paket. Lite samma vill jag och min mamma göra för min dotter. På födelsedag och jul ska man få paket. Spela roll om det är i december och sen i januari.

• CarroAN

Jag har tre kusiner som alla fyller år i december, 4:e, 21:a och 23:e. Så de hade i alla fall samma problem med alla barnen. Men vad jag kan minnas så fick de väldigt mycket saker, men de hade kanske fått ännu mer om de fyllt år på sommaren?

Kan även nämna att min pappa fyller år 18 november och mamma 11 december, min man 26 januari och nu också min son den 6 februari. Det är en intensiv period :)

Svar på tråden Hur gör ni som har barn som fyller år typ nov-jan?