• Alexi

Hur gör ni som har barn som fyller år typ nov-jan?

Hur gör ni med barn som fyller år månaderna runt jul och som också har en hyfsad ekonomi för att det inte ska bli helt galet med paket så här års, så att barnen ska gilla det de får och det bara inte ska kännas helt galet alltihop?

Båda våra barn fyller år så här års (är i yngre skolåldern) och det blir så sanslöst med presenter. Kompiskalas med 10-15 barn, redan där är ju överflödet som en halv leksaksaffär. Sen har man ju kalas med lite släkt och det de får från oss och sen julklappar. Jag mår nästa dåligt av hur mycket paket det blir. (fyller man år andra årstider blir det ju inte alls samma krock med julklapparna och önskningarna hinner variera lite).

Men samtidigt så är födelsedagen så otroligt stort i den här åldern och de har väntat hela året så att sluta med paket är ju inte läge... (ens på skämt) Och sen är det bara leksaker och leksaker som står på önskelistorna men det vill vare sig vi eller släkten köpa massor av (framför allt inte då mycket av önskningarna är sånt de hittar i leksakskatalogerna och i affärerna och kostar typ 600 kr och man redan från början inser att just det där lär det inte lekas med eller så är det bara lego och lego och det skulle bli ett berg med kartonger om alla köper det) och då försöker man bredda det hela men då blir ju besvikelsen stor över det de får. Bortskämda, ja visst. Och i-landsproblem ja visst. Men man måste ju förhålla sig till detta på något sätt. Hur gör ni?

(Ni som tycker att detta är ett ilandsproblem och bortskämda barn behöver inte ens svara!)
  • Svar på tråden Hur gör ni som har barn som fyller år typ nov-jan?
  • Sophan

Problemet jag ser är att du nästan mår dåligt av alla presenter, men samtidigt kan ni inte tänka er att sluta med alla dessa presenter... Det blir lite av ett moment 22 där känner jag.

Ni kan ju kanske prata med barnen om överkonsumtion fram till deras nästa födelsedag så de är beredda och sen skriver ni "presenter undanbedes" på inbjudningarna till kalasen och så ger ni bara så många presenter ni själva tycker är rimligt för just era barn.

• Alexi

Fast "presenter undanbedes" på ett barnkalas. När de gett presenter till alla kompisar hela året. Det är ju fullständigt orimligt när man är 5-10 år gammal.

• Sophan
    Alexi skrev 2016-11-26 18:32:10 följande:

Fast "presenter undanbedes" på ett barnkalas. När de gett presenter till alla kompisar hela året. Det är ju fullständigt orimligt när man är 5-10 år gammal.

Fast är det så orimligt egentligen? Klart att det kanske inte är "rättvist" (men vad gör det?), men jag tänker att man kan prata mycket med sina barn om sånt där. Är det mängden som gör det verkligen, eller blir de glada av även ett fåtal presenter som de verkligen önskat sig?
  • hrewak

Vi köper hellre en ordentlig present alternativt några och sen sätter vi hellre in lite extra pengar på barnens sparkonton.

• Trippelmamma76

Kan de önska pengar eller upplevelser/årskort på något ställe av vissa släktingar? Om ni vill hålla nere på leksaker som bara tar plats? Annars så kanske det är lika bra att stå ut med att det blir överflöd vid en viss tid på året och kanske ta ett röj och skänka sådant de inte leker med till välgörenhet (eller yngre vänner), säg, en gång om året?

• LaFontaine

Hade det varit ett problem om barnet fyllt år i maj? I annat fall känns det lite som om barnet "straffas" för att det fötts i fel månad.

Jag fyller år på självaste julafton, men har aldrig haft någon restriktion gällande födelsedagspresenter och julklappar. Det var ju aldrig någon som resonerade så gällande min bror som föddes mitt i sommaren, så varför skulle jag förfördelas?

• Alexi
    Sophan skrev 2016-11-26 18:51:21 följande:
    Fast är det så orimligt egentligen? Klart att det kanske inte är "rättvist" (men vad gör det?), men jag tänker att man kan prata mycket med sina barn om sånt där. Är det mängden som gör det verkligen, eller blir de glada av även ett fåtal presenter som de verkligen önskat sig?
    Just nu upplever jag att mängden är väldigt viktig faktiskt. Tyvärr.

• JA77

När jag läste rubriken trodde jag att det handlade om huruvida man har kalas eller j i denna hektiska tid. Men så var det detta med presenter istället, och uppriktigt sagt så förstår jag verkligen inte problemet. Mig veterligen minskar inte presenthögen övrig tid på året. Det har liksom inte med varandra att göra. Varför ska man straffa ett barn för att den föddes sent? Om barnet har syskon som fyller i tex juni, begränsas inte presenthögen då?

• Alexi
    Trippelmamma76 skrev 2016-11-26 20:19:44 följande:
    Kan de önska pengar eller upplevelser/årskort på något ställe av vissa släktingar? Om ni vill hålla nere på leksaker som bara tar plats? Annars så kanske det är lika bra att stå ut med att det blir överflöd vid en viss tid på året och kanske ta ett röj och skänka sådant de inte leker med till välgörenhet (eller yngre vänner), säg, en gång om året?
    Jo vi försöker ge släktingarna tips på andra saker som kan vara kul och de får också teaterbiljetter av mormor och morfar i julklapp osv. Men problemet är att det känns lite tråkigt att barnen bara blir besvikna över sånt, eftersom det är leksaker som står på önskelistan.

Och det här vore ju inte ett problem om de fyllde år i maj, problemet uppstår av att det blir så oerhört mycket på så kort tid.
  • Alexi
    LaFontaine skrev 2016-11-26 20:30:04 följande:
    Hade det varit ett problem om barnet fyllt år i maj? I annat fall känns det lite som om barnet "straffas" för att det fötts i fel månad.

Jag fyller år på självaste julafton, men har aldrig haft någon restriktion gällande födelsedagspresenter och julklappar. Det var ju aldrig någon som resonerade så gällande min bror som föddes mitt i sommaren, så varför skulle jag förfördelas?
    Nej, det är precis så. Det här hade inte varit ett problem om de fyllt år i maj, utan det är mängden som blir på så kort tid som gör att det känns galet. Men jag känner också precis så att de inte ska få känna att de straffas och få mindre paket just för att de fyller år nu. Hur ska en sjuåring förstå något sådant, det känns orimligt att de inte ska få känna samma glädje över sin födelsedag som de som råkar fylla år i maj.
Svar på tråden Hur gör ni som har barn som fyller år typ nov-jan?