Johan8212 skrev 2016-11-29 23:39:50 följande:
Men du säger han la in 800 000 mer än dig tidigare.
Så av 1,7 miljoner så borde man så iallafall säkra hans del först på 800 000 kr, 900 000kr kvar som delas 60-40 vilket blir 360 000kr el 450 000kr om ni delar 50/50. Så i mina ögon om du får 450 000 så är detta generöst och 360 000kr helt ok.
Så om ni diskuterar och ni möts på ca 360 000kr så är det trots allt helt ok, även om det kanske inte känns så för din del. Han gick som sagt in med en betydligt större summa från start.
På något sätt får man ju se det som att du åkt "snålskjuts" på hans kapital, eftersom utan hans grund insats hade du inte kunnat göra en sådan vinst. Men ni har väl delat på kostnader etc för hus så på detta sättet har du även hjälpt till, och om ni har barn så vill man även som pappa att sina barn ska bo bra även när de inte är hos pappan.
Men i mina ögon så om du går ifrån med 360 000kr så är detta helt ok. Att du skulle få 40% av 1,7 miljoner hade jag inte varit ok med eftersom då tar man inte hänsyns till hans insats i början och det blir väldig fördel för din del.
Jag vet inte exakt summa. Ca 500'000 måste kontantinsatsen varit som han la in i första huset, sen hade hade några 100-tusen som han la i aktier och som vi sedan även la på nytt kök/ badrum m.m i det första huset. Ca 300'000 pengar han egentligen inte kan räkna med nu egentligen?
Ja alltså tanken med 60-40 är ju för att kompensera för att han hade mer vilket då betyder att han inte borde få det han la in + att han dessutom ska få 60% av all vinst? Så tänkte iaf inte jag när vi pratade om 60-40.
Och ja det blir fördel för mig hur man än räknar. Ännu mer fördel skulle det bli om jag krävde 50-50 något jag aldrig skulle göra. Men jag anser inte riktigt att jag åkt snålskjuts heller, även om han har varit väldigt generös med "sina" pengar när vi träffades. Men mitt liv hade inte stått stilla om jag inte träffat honom för 12 år sedan. Han är dessutom 9 år äldre så jag hade inte hunnit göra några vinster själv eller ens ägt en egen bostad. När vi träffades stod jag just och skulle köpa min första egna bostad. En bostad som idag skulle vart värd minst 2 miljoner mer. Så jo jag hade kunnat tjäna pengar och mer om jag inte valt honom.
Jag vill som sagt att det ska bli så rättvist som möjligt, men helt rättvist kan det ju aldrig riktigt bli tyvärr och jag vill inte vara den som "straffas" heller för att vi spenderat så mycket pengar. Hade vi inte gjort det kunde man ju se det mer som att hans pengar fanns kvar. Jag tror tex han lagt 100'000 kr bara på tv apparater de här åren något jag inte velat köpa, så han har bränt en del pengar på egen hand.
Så jag kan inte riktigt se att han ska ha sin grundplåt han gick in med + mer vinst och sen ska jag vara tacksam om jag får något alls. Som att jag inte varit delaktig. Jag har dessutom lagt mer tid och energi på alla våra husprojekt, tomtdelningar, nya kök m.m, både fysiskt och psykiskt. Min pappa har bidragit mycket och dragit ner kostnaderna rejält på många projekt annars hade allt kostat oss många 100-tusen mer.