• Äppelpaj80

bodelning med olika andelar %?

Min man och jag har det inte särskilt bra men har inte bestämt oss för skilsmässa.

Har två frågor.
    Vi skrev ett (enligt mig ganska otydligt äktenskapsförord) när vi gifte oss. Ett papper som vi aldrig registrerade hos skatteverket. Men som vi muntligt har sagt gäller. Har det någon som helst juridisk/laglig bindning om jag av någon anledning ändå skulle kräva 50-50 vid en eventuell skilsmässa?

Fråga två. Vi har också muntligt sagt att vi frångår äktenskapsförordet. Han hade ungefär 800'000 kr mer när vi träffades. Vi har då i stället skrivit i huspappren att han äger 60% och jag 40% av huset men vi står 50-50% på lånen.
    Vid en försäljning hur ska man räkna ut vad vi får? Vi tänker olika där vilket ger helt olika resultat såklart. Jag tänker att vi delar 60-40% på värdeökningen men det gör inte han.

Ex vi har 4 miljoner i huslån, huset köptes för 4.2 miljoner och huset säljs för 6 miljoner.

Han räknar min del på 40% såhär.
    6 miljoner x 0.40% - 2 miljoner lån =X
    X - (vinsskatt+ mäklare) = min del

Jag räknar 6 miljoner - totalt huslån på 4 miljoner = X
    X - (vinstskatt +mäklare) x0.40%= min del

Hur ska man räkna?

• Svar på tråden bodelning med olika andelar %?
  • Johan8212

Om han la in 800 000 kr mer i början så kan inte ha 2 miljoner i värdeökning? Rimligen bör hans 800 tusen och ev din insats ligga i övervärdet så detta är ingen vinst.

Frågan efter blir om detta var vinst från lgh som ej beskattats el som beskattats?

Så jag hade tagit 2 miljoner minus mäklararvode.

Räkna sedan ut vad ni hade fått i skattade pengar innan ni köpte huset, om din man hade 800 000 kr i lägenhetsvinst så har han 640 i skattade pengar Om han skjutit upp skatten, annars 800.

Så säg att ni har 2 miljoner som blir 1,5 efter skatter om inget var skattat innan inkl mäklararvode, sen ska han då få sina 800-640 tusen och ev du din insats sen delas lika alt 60-40.

Så om hans pengar var oskattade så delar ni lika på 960 000 kr alt 60-40 till hans fördel, och han får en del och sina 640 000 kr utöver.

60-40 delning på ett hus för 4 miljoner blir exakt 800 000 kr, om det nu ökat till 6 så blir differensen 1 miljon så ett rimligt antagande är att din man tänkte just så när ni skrev ert avtal för att säkra sina 800 000.

Om ni nu har det dåligt i förhållandet och du dragit din uträkning för mig så hade även jag blivit väldigt irriterad eftersom den blåser mig på hela min extra insats på 800 000 kr.

Detta tycker jag är det mest rättvisa sättet att se på saken, hur en domstol ser på ert äktenskapsförordet vet jag inte.

• Johan8212

Min fru och jag har upplägget att jag tar mina pengar som jag lagt in extra, sen delar vi lika på vinsten/förlusten vid en ev skilsmässa.

• Äppelpaj80
    Johan8212 skrev 2016-11-29 02:05:57 följande:

Om han la in 800 000 kr mer i början så kan inte ha 2 miljoner i värdeökning? Rimligen bör hans 800 tusen och ev din insats ligga i övervärdet så detta är ingen vinst.

Frågan efter blir om detta var vinst från lgh som ej beskattats el som beskattats?

Så jag hade tagit 2 miljoner minus mäklararvode.

Räkna sedan ut vad ni hade fått i skattade pengar innan ni köpte huset, om din man hade 800 000 kr i lägenhetsvinst så har han 640 i skattade pengar Om han skjutit upp skatten, annars 800.

Så säg att ni har 2 miljoner som blir 1,5 efter skatter om inget var skattat innan inkl mäklararvode, sen ska han då få sina 800-640 tusen och ev du din insats sen delas lika alt 60-40.

Så om hans pengar var oskattade så delar ni lika på 960 000 kr alt 60-40 till hans fördel, och han får en del och sina 640 000 kr utöver.

60-40 delning på ett hus för 4 miljoner blir exakt 800 000 kr, om det nu ökat till 6 så blir differensen 1 miljon så ett rimligt antagande är att din man tänkte just så när ni skrev ert avtal för att säkra sina 800 000.

Om ni nu har det dåligt i förhållandet och du dragit din uträkning för mig så hade även jag blivit väldigt irriterad eftersom den blåser mig på hela min extra insats på 800 000 kr.

Detta tycker jag är det mest rättvisa sättet att se på saken, hur en domstol ser på ert äktenskapsförordet vet jag inte.

Hänger inte riktigt med här på din uträkning. :)
    Vinstskatten från första lägenheten sköt vi upp då och vi har haft flera hus sen dess. Vi har betalat av all vinstskatt nu när vi köpte sista huset vi bor i.

Varken jag eller han minns exakt summan vi la in i första huset och hittar såklart inte den bopärmen. Men borde vart kring 500'000 kr. Sen hade han troligtvis ca 300'000 kr kontant som han la i aktier. De pengarna sa vi då var hans men sen är de ju "borta" då de gått till bilar, resor, nya kök/badrum och renoveringar i första huset. Vi la säkert 2-300 tusen på renoveringar in i huset sen sålde vi det huset med 1.2 miljoner i vinst. Aktiemarknaden gick dessutom upp och ner så de aktier han hade då är sen länge borta.

Jag förstår ju att han tycker det är jobbigt att han inte gjort lika stor vinst procentuellt som jag. Men tycker som sagt det är rimligt att han får ca 700'000 mer än mig. Inte 1.2 miljoner. Dels för att det blir svårt för mig att köpa något vettig bostad själv.

Vi har spenderat mycket av våra pengar, tillsammans under åren bl.a då vi studerade i flera år båda två. Så att vi inte har hans gamla startpengar + alla vinster kvar är ju bådas fel.
  • Johan8212

Men om ni köper ett hus för 4,2 miljoner och sen tar ett lån på 4 miljoner så finns det inga 700-800 tusen extra? Nåonstans har det försvunnit 600 000 kr plus du säger ni gick 1,2 miljoner i vinst på ett annat hus, då är det 1,8 miljoner som ni borde haft att lägga in på det nya, plus nu då igen 1,8 miljoner för detta.

Blir väldigt invecklat eftersom man inte vet var pengarna försvunnit, och till vem, ni har i princip spenderat 2 miljoner på bilar/resor om det du säger stämmer?

Renoveringar etc är avdragsgilla så det ni la på huset i renoveringar ska inte räknas som vinst, men du kanske bara ser vinst som så mycket mer ni sålde huset för.

Så allt beror på var pengarna gått till.

Men i grunden om du anser att ni spenderat ungefär lika av dessa 2 miljoner som försvunnit så skulle jag gjort som tidigare.

Hans lgh vinst - skatt: ca 640 000.

Er nuvarande vinst minus skatt och mäklararvode ex 1,4 miljoner.

1,4 miljoner minus 640 tusen : 760 000kr

Ni delar detta på två alt en 60:40 uppdelning.

Vilket blir 304 - 380 tusen till dig.

Han får då totalt 1 020 000 kr el 1096000kr.

Men som sagt, allt beror på hur ni spenderat de andra pengarna.

• Äppelpaj80
    Johan8212 skrev 2016-11-29 12:43:11 följande:

Men om ni köper ett hus för 4,2 miljoner och sen tar ett lån på 4 miljoner så finns det inga 700-800 tusen extra? Nåonstans har det försvunnit 600 000 kr plus du säger ni gick 1,2 miljoner i vinst på ett annat hus, då är det 1,8 miljoner som ni borde haft att lägga in på det nya, plus nu då igen 1,8 miljoner för detta.

Blir väldigt invecklat eftersom man inte vet var pengarna försvunnit, och till vem, ni har i princip spenderat 2 miljoner på bilar/resor om det du säger stämmer?

Renoveringar etc är avdragsgilla så det ni la på huset i renoveringar ska inte räknas som vinst, men du kanske bara ser vinst som så mycket mer ni sålde huset för.

Men i grunden om du anser att ni spenderat ungefär lika av dessa 2 miljoner som försvunnit så skulle jag gjort som tidigare.

Vi har ca 900'000 kr i fonder också. Där får vi alltså ca 450'000 kr vardera som vi är överens om. Vi har bott i 3 bostäder sen vi gifte oss, haft aktier till och från, så det är ganska rörigt ja Vi har spekulerar i tomt också och där vi delar på pengarna.

Vi har säkerligen spenderat 900'000 under de år vi studerade. Där inkluderat 2 bilar, några resor, altanbyggen m.m. På dåvarande huset.

Men oavsett vad vi spenderat är jag främst intresserad av vad som är rättvist? Vi kommer minst gå ifrån förhållandet med 2.6 miljoner kr då vi räknar lågt på vad huset går för. Efter skatter lån och annat är avdraget.

Enligt honom får jag då ca 700'000 kr och han ca 1.9 miljoner. Dvs 1.2 miljoner mer. Det utefter hur han räknar på att 40 vs 60 % ger oss vardera när huset säljs.
  • Äppelpaj80
    Johan8212 skrev 2016-11-29 12:43:11 följande:

Vi la in ca 800'000 kontant i hus nr 2 efter vi sålde det första med 1.2 miljoner +
    Men vid sista husköpet nu m, hus nr 3 betalade vi all uppskjuten vinstskatt + vinstskatt från hus nr 2 också. Drygt 500'000 kr tror jag försvann där. En hel del pengarna. :) Det kostar en del att flytta :)
    Vi har också i nuvarande hus lagt in ca 600'000 kr av våra pengar på stora renoveringar, något som ökat värdet rejält.
  • Kjell2
    Äppelpaj80 skrev 2016-11-29 13:15:21 följande:
    Vi har ca 900'000 kr i fonder också. Där får vi alltså ca 450'000 kr vardera som vi är överens om. Vi har bott i 3 bostäder sen vi gifte oss, haft aktier till och från, så det är ganska rörigt ja Vi har spekulerar i tomt också och där vi delar på pengarna.

Vi har säkerligen spenderat 900'000 under de år vi studerade. Där inkluderat 2 bilar, några resor, altanbyggen m.m. På dåvarande huset.

Men oavsett vad vi spenderat är jag främst intresserad av vad som är rättvist? Vi kommer minst gå ifrån förhållandet med 2.6 miljoner kr då vi räknar lågt på vad huset går för. Efter skatter lån och annat är avdraget.

Enligt honom får jag då ca 700'000 kr och han ca 1.9 miljoner. Dvs 1.2 miljoner mer. Det utefter hur han räknar på att 40 vs 60 % ger oss vardera när huset säljs.
    Rättvist är ett rätt diffust begrepp som det går att ha olika åsikter om. I just detta fall sitter du med lite trumf på hand. Utan registrerat äktenskapsord kan du alltid kräva 50/50. Så känner du för det så ge honom två alternativ 50/50 eller delning enligt ditt sätt att räkna
  • Äppelpaj80
    Kjell2 skrev 2016-11-29 14:11:14 följande:
    Rättvist är ett rätt diffust begrepp som det går att ha olika åsikter om. I just detta fall sitter du med lite trumf på hand. Utan registrerat äktenskapsord kan du alltid kräva 50/50. Så känner du för det så ge honom två alternativ 50/50 eller delning enligt ditt sätt att räkna
    Jo det är väl så va att äktenskapsförordet aldrig kan gälla när det inte är registrerat? Han påstår nämligen att det skulle kunna gälla ändå för att vi har vittnen på det?

Jag vill att vi ska vara så sams som möjligt. Tycker som sagt att det är rättvist att han får mer, men inte så mycket som han tänker sig så det lär väl få bli en förhandling från båda hålla. Hade inte bostad varit så dyrt så hade det spelat mindre roll, men nu vill jag bo i ett bra boende om vi skiljer oss. Förhoppningsvis får vi massa mer än vi planerar för huset när vi väl säljer, så att jag kan jämka mer åt hans håll utan att vi behöver bli osams.
  • Kjell2
    Äppelpaj80 skrev 2016-11-29 15:02:46 följande:
    Jo det är väl så va att äktenskapsförordet aldrig kan gälla när det inte är registrerat? Han påstår nämligen att det skulle kunna gälla ändå för att vi har vittnen på det?

Jag vill att vi ska vara så sams som möjligt. Tycker som sagt att det är rättvist att han får mer, men inte så mycket som han tänker sig så det lär väl få bli en förhandling från båda hålla. Hade inte bostad varit så dyrt så hade det spelat mindre roll, men nu vill jag bo i ett bra boende om vi skiljer oss. Förhoppningsvis får vi massa mer än vi planerar för huset när vi väl säljer, så att jag kan jämka mer åt hans håll utan att vi behöver bli osams.
    Han kanske tycker rättvist är något annat och är beredd att bli osams för att få mera pengar.

Du bör bestämma själv hur mycket konflikt du är beredd att ta för detta.

• Äppelpaj80
    Kjell2 skrev 2016-11-29 16:03:37 följande:
    Han kanske tycker rättvist är något annat och är beredd att bli osams för att få mera pengar.

Du bör bestämma själv hur mycket konflikt du är beredd att ta för detta.

Det hoppas jag inte. Han är en ganska resonabel och givmild person. Min förhoppning är att vi ska kunna förhandla oss fram till något som vi båda känner oss nöjda med. Återstår att se.

Det jag ville få svar på här är om äktenskapsförordet kunde gälla och om han trots allt räknar rätt? Så man har mer kött på benen när man tar diskussionen på riktigt
  • Kjell2
    Äppelpaj80 skrev 2016-11-29 17:41:16 följande:

Det hoppas jag inte. Han är en ganska resonabel och givmild person. Min förhoppning är att vi ska kunna förhandla oss fram till något som vi båda känner oss nöjda med. Återstår att se.

Det jag ville få svar på här är om äktenskapsförordet kunde gälla och om han trots allt räknar rätt? Så man har mer kött på benen när man tar diskussionen på riktigt

Äktenskapsförordet gäller om ni båda accepterar det. Men för att vara användbart vid en domstolstvist ska det vara registrerat.

Väldigt svårt att räkna rätt eller fel i detta. Det blir vad ni kommer överens om.
  • Johan8212

Om ni skriver så som ni gjort så kan jag se logiken i att han vill ha 60% av husets värdestegring.

Ungefär som att köpa aktier, köper han för 60 000 kr och du för 40 000 kr och aktierna går upp 100 % så får han ut 120 000 kr och du 80 000 kr.

Och om ni då var belånade för 40 000 kr var i början så sitter du kvar med 40 000 kr i vinst medan han har 80 000kr kvar.

• Äppelpaj80
    Johan8212 skrev 2016-11-29 19:16:41 följande:

Om ni skriver så som ni gjort så kan jag se logiken i att han vill ha 60% av husets värdestegring.

Ungefär som att köpa aktier, köper han för 60 000 kr och du för 40 000 kr och aktierna går upp 100 % så får han ut 120 000 kr och du 80 000 kr.

Och om ni då var belånade för 40 000 kr var i början så sitter du kvar med 40 000 kr i vinst medan han har 80 000kr kvar.

Jo jag kan förstå hur han tänker, samtidigt så känns det orimligt att räkna så? Då tar man ju bort all värdeökning som huset fått för min del? Med en sån uträkning skulle jag procentuellt få 16% av värdeökningen och han ca 84%. Rimligt?
    Ex Försäljning 6 miljoner. Mäklare 60'000 vinstskatt 220'000 kr. (Räknar med att dra av 750'000kr)
    Efter skatt och mäklare från försäljningen blir det då ca 1.7 miljoner kvar. Jag skulle få ca 280'000 kr och han ca 1.438.000?
  • Kjell2
    Äppelpaj80 skrev 2016-11-29 20:44:51 följande:
    Jo jag kan förstå hur han tänker, samtidigt så känns det orimligt att räkna så? Då tar man ju bort all värdeökning som huset fått för min del? Med en sån uträkning skulle jag procentuellt få 16% av värdeökningen och han ca 84%. Rimligt?
    Ex Försäljning 6 miljoner. Mäklare 60'000 vinstskatt 220'000 kr. (Räknar med att dra av 750'000kr)
    Efter skatt och mäklare från försäljningen blir det då ca 1.7 miljoner kvar. Jag skulle få ca 280'000 kr och han ca 1.438.000?
    Det går att räkna på båda sätt. Nu gäller det att ni kommer överens.
  • Äppelpaj80
    Kjell2 skrev 2016-11-29 20:52:59 följande:
    Det går att räkna på båda sätt. Nu gäller det att ni kommer överens.
    Jo det gör ju uppenbarligen det. :)
  • Johan8212

Men du säger han la in 800 000 mer än dig tidigare.

Så av 1,7 miljoner så borde man så iallafall säkra hans del först på 800 000 kr, 900 000kr kvar som delas 60-40 vilket blir 360 000kr el 450 000kr om ni delar 50/50. Så i mina ögon om du får 450 000 så är detta generöst och 360 000kr helt ok.

Så om ni diskuterar och ni möts på ca 360 000kr så är det trots allt helt ok, även om det kanske inte känns så för din del. Han gick som sagt in med en betydligt större summa från start.

På något sätt får man ju se det som att du åkt "snålskjuts" på hans kapital, eftersom utan hans grund insats hade du inte kunnat göra en sådan vinst. Men ni har väl delat på kostnader etc för hus så på detta sättet har du även hjälpt till, och om ni har barn så vill man även som pappa att sina barn ska bo bra även när de inte är hos pappan.

Men i mina ögon så om du går ifrån med 360 000kr så är detta helt ok. Att du skulle få 40% av 1,7 miljoner hade jag inte varit ok med eftersom då tar man inte hänsyns till hans insats i början och det blir väldig fördel för din del.

• Äppelpaj80
    Johan8212 skrev 2016-11-29 23:39:50 följande:

Men du säger han la in 800 000 mer än dig tidigare.

Så av 1,7 miljoner så borde man så iallafall säkra hans del först på 800 000 kr, 900 000kr kvar som delas 60-40 vilket blir 360 000kr el 450 000kr om ni delar 50/50. Så i mina ögon om du får 450 000 så är detta generöst och 360 000kr helt ok.

Så om ni diskuterar och ni möts på ca 360 000kr så är det trots allt helt ok, även om det kanske inte känns så för din del. Han gick som sagt in med en betydligt större summa från start.

På något sätt får man ju se det som att du åkt "snålskjuts" på hans kapital, eftersom utan hans grund insats hade du inte kunnat göra en sådan vinst. Men ni har väl delat på kostnader etc för hus så på detta sättet har du även hjälpt till, och om ni har barn så vill man även som pappa att sina barn ska bo bra även när de inte är hos pappan.

Men i mina ögon så om du går ifrån med 360 000kr så är detta helt ok. Att du skulle få 40% av 1,7 miljoner hade jag inte varit ok med eftersom då tar man inte hänsyns till hans insats i början och det blir väldig fördel för din del.

Jag vet inte exakt summa. Ca 500'000 måste kontantinsatsen varit som han la in i första huset, sen hade hade några 100-tusen som han la i aktier och som vi sedan även la på nytt kök/ badrum m.m i det första huset. Ca 300'000 pengar han egentligen inte kan räkna med nu egentligen?

Ja alltså tanken med 60-40 är ju för att kompensera för att han hade mer vilket då betyder att han inte borde få det han la in + att han dessutom ska få 60% av all vinst? Så tänkte iaf inte jag när vi pratade om 60-40.

Och ja det blir fördel för mig hur man än räknar. Ännu mer fördel skulle det bli om jag krävde 50-50 något jag aldrig skulle göra. Men jag anser inte riktigt att jag åkt snålskjuts heller, även om han har varit väldigt generös med "sina" pengar när vi träffades. Men mitt liv hade inte stått stilla om jag inte träffat honom för 12 år sedan. Han är dessutom 9 år äldre så jag hade inte hunnit göra några vinster själv eller ens ägt en egen bostad. När vi träffades stod jag just och skulle köpa min första egna bostad. En bostad som idag skulle vart värd minst 2 miljoner mer. Så jo jag hade kunnat tjäna pengar och mer om jag inte valt honom.
    Jag vill som sagt att det ska bli så rättvist som möjligt, men helt rättvist kan det ju aldrig riktigt bli tyvärr och jag vill inte vara den som "straffas" heller för att vi spenderat så mycket pengar. Hade vi inte gjort det kunde man ju se det mer som att hans pengar fanns kvar. Jag tror tex han lagt 100'000 kr bara på tv apparater de här åren något jag inte velat köpa, så han har bränt en del pengar på egen hand.
    Så jag kan inte riktigt se att han ska ha sin grundplåt han gick in med + mer vinst och sen ska jag vara tacksam om jag får något alls. Som att jag inte varit delaktig. Jag har dessutom lagt mer tid och energi på alla våra husprojekt, tomtdelningar, nya kök m.m, både fysiskt och psykiskt. Min pappa har bidragit mycket och dragit ner kostnaderna rejält på många projekt annars hade allt kostat oss många 100-tusen mer.
  • Johan8212

Han la in egna pengar på 500 k och sen 300 k till i renoveringar, så han har lagt in 800 mer än dig. Självklart tycker jag du ska räkna med de 300 eftersom även detta har lagt grunden till värdeuppgången på husen.

Att din pappa hjälpt till har trots allt hjälpt er båda och även ökat din vinst.

Så som sagt tycker jag 360 är ok och 450 generöst, plus er tomt vinst. Du verkar haka upp dig på att han får betydligt mer än dig men och verkar bortse från det faktum att han just har lagt in betydligt mer än dig och då kommer få ut betydligt mer.

Men ovan uträkning förutsätter att du inte la in kontantinsats alls? Om du la in ex 100 så ska givetvis även dessa räknas bort innan man 60-40 alt 50-50 delningen och räknas på ditt belopp. Men detta är mina åsikter men tycker detta blir mest rättvist.

Svar på tråden bodelning med olika andelar %?