• Anonym (Anna)

Hans tidigare barn kastar ut mig ur mitt hem!

Jag vet att det fanns en liknande tråd för längesedan. Men nu sitter jag här likväl i nästan samma situation.

Jag har barn med min man som också har två barn sedan tidigare. Nu är det så att vi förblivit sambos mest för att jag inte ville sambons tidigare barn skulle ärva. Jag trodde vi var eniga om att de endast skulle få laglotten och att våra gemensamma skulle få majoriteten.

Det var så att hans föräldrar dog för ett par år sedan (bosatta i USA) och de var mycket förmögna. Mycket besvikna fick vi veta i testamentet (fadern dog sist) att hela deras förmögenhet skulle tillfalla endast sambons tidigare barn och deras kusiner. Alltså inte ett öre till varken sambon och mig eller våra gemensamma som också är deras barnbarn! Nu gick även sambon bort i mars och det har varit en helvetestid därefter. Han har testamenterat allt till sina tidigare barn och bara lämnat kvar den lagliga laglotten till våra gemensamma, vilket blir 25% tillsammans för dem om jag inte har fel?! Jag är så arg på honom så jag vet varken ut eller in. Kan vi verkligen bli tvingade att säljs huset? Jag blir ju utkastad! Jag vet med all säkerhet att hans tidigare barn inte kommer vara schyssta mot mig utan längtar säkert att få köra över mig! Finns det något jag kan göra åt detta?

• Svar på tråden Hans tidigare barn kastar ut mig ur mitt hem!
  • sextiotalist
    Anonym (undrar) skrev 2016-11-29 16:46:55 följande:

Två extremt märkliga saker med detta fall.

1. Sambon testamenterade inte arvet lika mellan sina barn. Det kan ju ibland finnas en god anledning att gynna vissa barn före andra men det har inte framkommit någonting sådant i det här fallet. Alltså mycket märkligt.

2. Sambon lämnade ingenting till sin sambo. Det vanliga är ju annars att sambos skyddar varandra så att exempelvis den som blir kvar inte behöver lämna det gemensamma hemmet vid ett eventuellt dödsfall. Och att inte testamentera någonting alls till sin sambo ter sig extremt märkligt.

Det verkar som att det inte skrivits något nytt testamente.
  • Claribella

Jag tror personligen att det var din sambos idé att hans föräldrar inte heller skulle skänka era gemensamma (eller er) något, för att han visste att du missunnade hans tidigare barn deras arv. Han kanske inte vågade berätta något för dig, dock? Det skulle förklara att han gjorde exakt likadant själv som hans föräldrar gjorde.

• Bestemor
    Anonym (Que) skrev 2016-11-29 15:08:31 följande:

Well, läser man Ts så går det ju att tolka olika förstås...men jag tror hon är dålig på att uttrycka sig.

Hon ville att sambons barn sen innan skulle ärva sin lagliga rätt men resten skulle tillfalla deras gemensamma, troligtvis för att hon själv har varit en stor bidragande del i det dom hade tillsammans. Hans barn sen innan har ju en annan förälder som kompenserar där.

Ang pengarna från USA och hennes kommentar om att HON o sambon inte ärvde, så är det kanske som så att hon såg dom som livspartnerns, som ETT. Att hon menar att sambon skulle ärva såklart, men det hade ju blivit till deras gemensamma liv....

Jag väljer iaf tills jag vet motsatsen att inte skrika okvädningsord till en sörjande, utan se på det från den bästa sidan.

• Åsa
    Anonym (Iq) skrev 2016-11-29 13:10:15 följande:
    Varför skulle han ha kompenserat de yngre barnen för att de äldre hade fått ett arv som han inte kunde styra över? Livet är orättvist. Ts får väl se till att skaffa sig en förmögenhet så att deras barn får ärva stort när hon dör?
    Jag hade i motsats till dig kunnat se en logik i att positivt särbehandla de yngre barnen med tanke på att de vuxna barnen redan är ekonomiskt oberoende. Men här handlar det inte bara om att han inte kompenserat som du kallar det. Pappan har inte ens låtit de yngre (minderåriga?) barnen ärva enligt arvsreglerna. Han har  testamenterat bort allt utom deras arvslott (om han gjort det till de äldre barnen eller ett kattpensionat spelar ingen roll för följderna). Om pappan tänkt alls bör han ha insett att de yngre barnen därmed skulle behöva flytta. Detta ovanpå traumat att förlora sin pappa.

Präglad av orten jag själv bor tänker jag vidare att skulle de bo på en ort där det är ont om bostäder och mamman inte har femton år i bostadskö eller någon halvmiljon på banken (nu, inte om ett antal år när hon ev jobbat ihop den) kan de få stora svårigheter att få ett boende alls, inte bara att kunna bo kvar nära kompisar/skola.
  • Nymphaea

Men, tråden ligger i sandlådan? Startades den där eller har den flyttats dit?

• Bestemor
    Nymphaea skrev 2016-11-29 21:10:34 följande:

Men, tråden ligger i sandlådan? Startades den där eller har den flyttats dit?

Den har flyttats hit. Så antagligen en trolltråd.
  • Tom Araya
    Anonym Mamma1 skrev 2016-11-29 17:20:27 följande:

Skrämmande hur giriga människor det finns.. karma är väl förnamnet? Era gemensamma barn får ju ärva en del, var tacksam för det..släpp det nu och använd tiden till att sörja din sambo som gått bort. Försök vara en god förebild för alla(ALLA) barn och stötta dem i deras sorg, försök och samarbeta istället för att sitta och lipa i ett hörn om att du inte fått ärva nåt. Jösses....

Jag tycker inte alls att TS tankar pekar på någon girighet, bara sunt förnuft.
  • Bestemor
    Tom Araya skrev 2016-11-30 09:04:04 följande:

Jag tycker inte alls att TS tankar pekar på någon girighet, bara sunt förnuft.

Hennes avlidne sambo och hennes avlidna svärföräldrar var som tur var förnuftigare. De visste säkert hur ts är.
  • Tom Araya
    Bestemor skrev 2016-11-30 11:09:45 följande:
    Hennes avlidne sambo och hennes avlidna svärföräldrar var som tur var förnuftigare. De visste säkert hur ts är.
    ...och på vilket sätt är det rättvist att även deras gemensamma barn drabbas?
  • Tom Araya
    Bestemor skrev 2016-11-30 11:09:45 följande:
    Tom Araya skrev 2016-11-30 11:36:44 följande:

Hur är TS?
  • Bestemor
    Tom Araya skrev 2016-11-30 11:36:44 följande:

Därför att hon ville att särkullebarnen bara skulle få sin laglott.

Nu blev det hennes barn som bara fick laglotten.
  • EnAnonumius
    Bestemor skrev 2016-11-30 13:59:08 följande:
    Därför att hon ville att särkullebarnen bara skulle få sin laglott.
    Nu blev det hennes barn som bara fick laglotten.
  • Turandot

Följ dessa gamla, visa regler, så slipper ni garanterat sådant här:

Ta inte en partner som har barn sedan förr

Skaffa inte barn med fler än en

• Bestemor
    Turandot skrev 2016-11-30 17:58:23 följande:

Funkar också att behandla andra, som man själv vill bli behandlad
  • Åsa
    Turandot skrev 2016-11-30 17:58:23 följande:

Det är möjligt att det kan finnas någon visdom i "reglerna" i vissa fall men om de är gamla tycks folk inte ha följt dem förr. Tvärtom var det i bondesamhället minst lika vanligt som nu med dina, mina, våra barn bland dem som var gifta (vilket var färre än nu; många hade inte råd att bilda familj). Fruar och män dog och änkan/änklingen gifte ofta om sig efter något år; det funkade inte att klara en gård ensam. Sådant som att som hustru ha ansvar för egna barn från nuvarande och tidigare gifte, makens barn från förra äktenskapet och hans avlidna hustruns barn från första giftet är inte jätteovanligt i vår historia. Eftersom gifta kvinnor därtill fick barn tills de kom i klimakteriet i femtioårsåldern eller dog kunde det handla om ganska många barn. Iofs fanns inte dagens fokus vid att just föräldrarna skulle ta hand om småbarnen. Väl så ofta var det äldre syskon eller äldre släktingar som gjorde det.
Svar på tråden Hans tidigare barn kastar ut mig ur mitt hem!