• ssssss

Regler kring vistelsetid på dagis?

Har en fundering ang vistelsetid för barn i Sthlm kommun. Om man arbetar 100% och betalar heltidstaxa har man ju "rätt" att ha sitt barn på dagis under arbetstid+restid. Men om man jobbar 75% (6h/dag) och är föräldrarledig 25% (2h/dag)hur länge har man då rätt att ha barnet på dagis? Får man ha barnet på dagis mer än "75%" dvs 30h/vecka om man betalar heltidstaxa? För deltidstaxan gäller ju bara för MAX 30h/vecka, och den ekvationen går ju inte ihop om man inte arbetar på dagiset i fråga (och därmed inte har någon pendlingstid) Någon som vet?

• Svar på tråden Regler kring vistelsetid på dagis?
  • Seven Costanza

Men frågade du om att betala för deltid eller heltid? För om du betalar för heltid borde det ju inte vara något snack utan att du självklart får ha barnet där så många timmar som behövs för 30h arbetstid, 5h lunch plus din restid. Personen kanske missförstod och trodde du menade att om du jobbade 30h skulle du bara behöva betala för 30h och så är det ju inte om du behöver ha barnet längre pga lunch och restid.

• Kerubmamman

Du får väl jobba deltid och betala heltidstaxa? Men för att betala deltidstaxa får barnet Max vara på förskolan 30 timmar.

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • ssssss
    Seven Costanza skrev 2016-12-09 22:08:18 följande:

Nu undrar jag om ni inte missförstod varandra på något sätt. Naturligtvis måste du får ha barnet på fsk under din arbetstid + lunch + restid de dagar du arbetar, så är det i alla kommuner oavsett om man är delvis föräldraledig eller inte. Jag hade ringt dem igen och bett att få tala med personens överordnade om du får samma svar igen, det låter inte rätt.

Ja, får prova igen på måndag. Verkar konstigt annars.
  • Seven Costanza
    Kerubmamman skrev 2016-12-09 22:12:44 följande:

Du får väl jobba deltid och betala heltidstaxa? Men för att betala deltidstaxa får barnet Max vara på förskolan 30 timmar.

Precis.
  • ssssss
    Kerubmamman skrev 2016-12-09 22:12:44 följande:

Han på Sthlm stad sa att jag inte hade rätt att ha barnet där heltid och därmed inte kan betala heltidstaxa, vilket ju betyder att man typ inte kan vara f-ledig-jobba om man inte jobbar halvtid och då hinner hämta. Jag frågade två gånger. Men tydligen gäller det när man är föräldrarledig, att man inte har rätt till heltid.
  • ssssss
    Seven Costanza skrev 2016-12-09 22:16:23 följande:

Precis.

Jag sa även att jag gärna betalar heltidstaxa, men det spelade ingen roll sa han. "Om du är f-ledig har du endast rätt till Max 30 h/vecka" Han kanske var ny på jobbet;)
  • Seven Costanza
    ssssss skrev 2016-12-09 22:17:24 följande:

Han på Sthlm stad sa att jag inte hade rätt att ha barnet där heltid och därmed inte kan betala heltidstaxa, vilket ju betyder att man typ inte kan vara f-ledig-jobba om man inte jobbar halvtid och då hinner hämta. Jag frågade två gånger. Men tydligen gäller det när man är föräldrarledig, att man inte har rätt till heltid.

Jamen han måste ju ha missförstått och trott att du var helt föräldraledig, inte att du jobbar deltid och är föräldraledig resterande tid. Menar du att du jobbar 75% och fyller upp med föräldrapenning på 25% för att skydda din SGI? Det bör ju som sagt vara så att du får ha barnet 6h per dag plus lunch plus restid (dvs OM du betalar för heltidsplats pga att barnets vistelsetid blir mer än 30h/v), eftersom om du arbetat heltid hade du ju som standard haft barnet där 8h plus lunch plus restid, så ditt barn går ju färre timmar än den som har åtta timmar på jobbet istället för sex.
  • ssssss
    Seven Costanza skrev 2016-12-09 22:25:00 följande:

Jamen han måste ju ha missförstått och trott att du var helt föräldraledig, inte att du jobbar deltid och är föräldraledig resterande tid. Menar du att du jobbar 75% och fyller upp med föräldrapenning på 25% för att skydda din SGI? Det bör ju som sagt vara så att du får ha barnet 6h per dag plus lunch plus restid (dvs OM du betalar för heltidsplats pga att barnets vistelsetid blir mer än 30h/v), eftersom om du arbetat heltid hade du ju som standard haft barnet där 8h plus lunch plus restid, så ditt barn går ju färre timmar än den som har åtta timmar på jobbet istället för sex.

Precis! Exakt så förklarade jag för honom. Men han sa bara att Sthlm har bestämt att föräldrarlediga bara har rätt till 30h, OAVSETT hur mycket eller lite man tar ut f-peng. 10% f-ledig= 30h/vecka, 50% f-ledig= 30h/vecka. Men det borde ju vara ett missförstånd, jag tycker att det låter helsnurrigt annars.
  • Seven Costanza
    ssssss skrev 2016-12-09 22:35:01 följande:

Precis! Exakt så förklarade jag för honom. Men han sa bara att Sthlm har bestämt att föräldrarlediga bara har rätt till 30h, OAVSETT hur mycket eller lite man tar ut f-peng. 10% f-ledig= 30h/vecka, 50% f-ledig= 30h/vecka. Men det borde ju vara ett missförstånd, jag tycker att det låter helsnurrigt annars.

Han måste ju ha trott att du var helt föräldraledig _med ett yngre syskon_ men bara tog ut 25% FP (eftersom man ju får ta ut hur lite FP man vill under första året och ändå har sin SGI skyddad) och att du undrade om reglerna för vistelsetid för ett äldre syskon när du är föräldraledig med annat barn. Han förstod nog inte att du arbetar deltid och är föräldraledig deltid just med det barn som frågan gällde.

.
  • Jemp
    Seven Costanza skrev 2016-12-09 22:47:51 följande:

Han måste ju ha trott att du var helt föräldraledig _med ett yngre syskon_ men bara tog ut 25% FP (eftersom man ju får ta ut hur lite FP man vill under första året och ändå har sin SGI skyddad) och att du undrade om reglerna för vistelsetid för ett äldre syskon när du är föräldraledig med annat barn. Han förstod nog inte att du arbetar deltid och är föräldraledig deltid just med det barn som frågan gällde.

.

Precis min tanke.

Du måste ju få ha barnet där under tiden du jobbar, oavsett vad du gör övrig tid.
  • Seven Costanza
    Jemp skrev 2016-12-10 00:18:18 följande:

Precis min tanke.

Du måste ju få ha barnet där under tiden du jobbar, oavsett vad du gör övrig tid.

Exakt, under tiden hon jobbar plus lunch plus restid oavsett om hon bara arbetar 30h/v. Att hon sedan måste betala för en heltidsplats är ju sedan en annan sak. Han måste ha missförstått.
  • Mrs Green
    ssssss skrev 2016-12-09 22:19:42 följande:
    Jag sa även att jag gärna betalar heltidstaxa, men det spelade ingen roll sa han. "Om du är f-ledig har du endast rätt till Max 30 h/vecka" Han kanske var ny på jobbet;)
    Ja, du behöver inte ens nämna att du fyller ut med föräldraledigt (de reglerna gäller ändå bara när man är föräldraledig för ett annat barn än det som är på förskolan). Eftersom du jobbar får du ha barnet på förskolan så mycket du anser behövs, och om det behövs mer än 30 tim/vecka betalar du heltidstaxa.
Svar på tråden Regler kring vistelsetid på dagis?