• Lisaae

    Hur mycket gick ni upp i vikt??

    Jag har sån sjuk ångest över att gå upp mycket i vikt när/om jag blir gravid i framtiden.

    Många blir så överviktiga!!

    Kan en graviditet bara lägga på en människa 20kg fast man äter bra och rör sig eller måste det till att man gravid frossar och äter onyttigt orsaken till att så många blir så stora!

    Vad vägde du innan och vad gick du upp till under din graviditet???

  • Svar på tråden Hur mycket gick ni upp i vikt??
  • thweni

    Med första, inget under själva graviditeten pga hyperemesis gravidarum. Gick ner i början och sen upp igen så hamnade på +/-0 (vägdes när vi kom till förlossningen). Nån dag efter förlossningen vägde jag dock några kg under inskrivningsvikten, så man kanske kan räkna att jag gick totalt sett. Däremot gick jag upp några kg när jag började amma (yey..), för då kunde jag börja äta normalt igen. Efter några mån var jag nere några kg under inskrivningsvikt.

    Med andra gick jag jag ner i början igen (hyperemesis då med) men upp 5kg de sista veckorna. Var endast vätska. Sen gick jag upp ytterligare 12kg till efter förlossningen pga att jag tröståt (vi förlorade henne tyvärr).

    Nu är jag gravid igen och har hittills gått ner 5kg pga hyperemesis - igen. Får se vad jag hamnar på denna gång. Den är bara värre för varje gång, men är inte oroad för att gå upp i vikt, snarare ner..

  • thweni
    thweni skrev 2016-12-10 19:43:02 följande:

    Med första, inget under själva graviditeten pga hyperemesis gravidarum. Gick ner i början och sen upp igen så hamnade på +/-0 (vägdes när vi kom till förlossningen). Nån dag efter förlossningen vägde jag dock några kg under inskrivningsvikten, så man kanske kan räkna att jag gick totalt sett. Däremot gick jag upp några kg när jag började amma (yey..), för då kunde jag börja äta normalt igen. Efter några mån var jag nere några kg under inskrivningsvikt.

    Med andra gick jag jag ner i början igen (hyperemesis då med) men upp 5kg de sista veckorna. Var endast vätska. Sen gick jag upp ytterligare 12kg till efter förlossningen pga att jag tröståt (vi förlorade henne tyvärr).

    Nu är jag gravid igen och har hittills gått ner 5kg pga hyperemesis - igen. Får se vad jag hamnar på denna gång. Den är bara värre för varje gång, men är inte oroad för att gå upp i vikt, snarare ner..


    Är överviktig. 159cm och vägde första gången 73 vid inskrivningen, 69kg några dagar efter förlossningen.

    Med andra vägde jag 78 kg vid inskrivningen, 83kg när hon skulle födas. Det var då jag sen gick upp till 95kg efter förlossningen pga hennes död. Lyckades gå ner till 83kg innan jag blev gravid igen men har nu gått ner till 78kg.

    Så jag har ju att "ta av". Planen var egentligen att gå ner mer innan jag blev gravid nu medan vi försökte, men vi hade inte räknat med att det skulle ta sig direkt (har tagit minst 6 mån tidigare). Planerar att gå ner mer i vikt sen efter denna är född, men är än bara i v.10 så allt kan ju fortfarande hända (även fram till 2 dagar före bf kan allt hända, är jag fullt medveten om nu).

    Sen finns det ju många som inte har hyperemesis och knappt går upp ändå. Man vet egentligen inte förrän man själv blir gravid. Alla kroppar reagerar olika.
  • Physalis

    Vägde 57 innan. Gick upp nästan exakt 10. Bebisen vägde 3,5. Har inte vägt mig själv sen dess men tappade magen förutom ett litet lager fett efter en vecka. Såg ut som innan graviditeten efter 3 månader. Nu efter 10 månader har jag nog gått upp ett kilo, märker att magen är lite mjuk, gissningsvis eftersom jag mest är hemma, brukade röra mig mycket i jobbet innan. Är övertygad om att det försvinner när föräldraledigheten tar slut.

    De som går upp väldigt mycket har antagligen samlat på sig mycket vätska och inte fett.


    Korrekturläser som en kratta
  • Linutis
    Lisaae skrev 2016-12-09 17:54:45 följande:

    Jag har sån sjuk ångest över att gå upp mycket i vikt när/om jag blir gravid i framtiden.

    Många blir så överviktiga!!

    Kan en graviditet bara lägga på en människa 20kg fast man äter bra och rör sig eller måste det till att man gravid frossar och äter onyttigt orsaken till att så många blir så stora!

    Vad vägde du innan och vad gick du upp till under din graviditet???


    Innan 50 kg

    Gravid till slutet 73

    Sammanlagt 23 kg

    4 månader är min son nu och jag väger 53 sen 2 månader tillbaks.

    Är 23 år och 170 cm lång. ALL 23 kg satt på rumpan o låren hahah! Men tyvärr borta nu..jag gick ut och gick VARJE DAG innan frukost med barnvagnen. Tog med mig en flaska vatten bara. 1 månad kunde jag se skillnad! Jag rasade! Get ersättning så här ammas de inte.
  • ebe91

    Innan grav: 54 kg.
    Med sonen gick jag upp till 69,6kg (alltså nästan 16 kg, hade bestämt mig att jag inte skulle över 70-sträcket).
    När sonen var 7 månader plussade jag med lillasyster (ej planerat), vägde då 57kg. Med henne gick jag upp till 67kg (alltså 10kg). När hon var 4 månader vägde jag åter igen 54 kg (vilket jag aldrig hann ner till efter sonen trots att jag gick många mil barnvagnapromenad - vilket jag inte gjort nu efter andra barnet). Båda graviditeterna har jag gått över tiden, bf+9 och bf+5.

  • UmmSara

    Vägde 46 kg på inskrivningen, 66 kg dagen innan jag födde. Så 20 kg alltså.

    Vägde 56 kg veckan efter, ingen aning vad jag väger nu (5 mån efter förlossning) men runt 50-56 kg. Jag har inte försökt gå ner i vikt utan levt som vanligt.

  • Physalis
    Physalis skrev 2016-12-10 22:35:38 följande:

    Vägde 57 innan. Gick upp nästan exakt 10. Bebisen vägde 3,5. Har inte vägt mig själv sen dess men tappade magen förutom ett litet lager fett efter en vecka. Såg ut som innan graviditeten efter 3 månader. Nu efter 10 månader har jag nog gått upp ett kilo, märker att magen är lite mjuk, gissningsvis eftersom jag mest är hemma, brukade röra mig mycket i jobbet innan. Är övertygad om att det försvinner när föräldraledigheten tar slut.

    De som går upp väldigt mycket har antagligen samlat på sig mycket vätska och inte fett.


    OBS glömde berätta vad jag gjorde. Jag gick några promenader de första månaderna men jag tror det mesta har reglerat sig självt.
    Korrekturläser som en kratta
  • Plusitiv

    BMI på ca 36 vid inskrivning.

    Gick upp 2 kg under första halvan av graviditeten. Hade cravings på Hawaii-pizza. Inga kräkningar. Och åt typ som vanligt bortsett från fler pizzor då.

    Fick graviditetsdiabetes i vecka 25 och kunde då inte längre äta pizza som jag ju var så sjukt sugen på. Gick snabbt ner de 2 kg jag gått upp.

    När det var dags för förlossning vägde jag alltså samma som vid inskrivning i vecka 5.

    Dagen efter förlossningen hade jag tappat 7-8 kg. Bebis vägde ca 2,7 kg och förlöstes i vecka 38.

    Tror det bara är att acceptera att alla graviditeter är olika helt enkelt.

  • ninniboo

    Gick upp 10 kg första graviditeten och hade gått ner 9 kg en vecka efter. Andra graviditeten gick jag upp 11 kg och gick ner ungefär 7-8 kg ganska direkt.

    Ammar du och inte frossar i dig godis m.m går du ner igen inom ett par månader. Stressa inte :)

  • CarroAN

    Jag var lite för tjock när jag blev gravid och jag tycker inte om vågar men ca 2 veckor innan förlossningen hade jag gått upp 23 kg tror jag. Någon vecka efter förlossningen hade jag 5 kg kvar till startvikten och de 5 kilona kom från mina dåliga ätvanor, resten var bebis och framför allt vatten. Hade jag inte blivit deprimerad och tröstäter efter förlossningen hade jag nog gått ner väldigt mkt under amningen. Nu ligger jag istället på samma vikt jag började med.

  • FamÅsling

    Första och andra graviditeten gick jag upp 7 kg och dagen efter hade jag gått ner 8 och 10 kg.
    Nu tredje graviditen började jag på 90 kg, på förlossningen vägde jag 91 kg och 1 vecka efter vägde jag 80 kg. Är 164 cm lång

  • Ivana1988

    nu en månad innan BF ligger på +9kg, nästan allt bara mage/bröst, äter vanlig mat, rör på mig rätt mycket (byggde hus sen jag blev gravid), jobbar 100%, tränar inte. nu kommer jag säkert gå upp mer än 1kg/månad, lägger på mig lite vätska och svullnar upp..

    min syster gick upp 25kg men hon var hemma sista 4 månader och bara låg I soffan och åt tyvärr...

  • Wooden

    Det är VÄLDIGT individuellt hur mycket man går upp (eller ner) under graviditeten och för vissa har det kanske stor påverkan hur man rör sig och äter och för andra spelar det absolut ingen roll. Självklart förlorar man aldrig på att vara hälsosam, men man kan lika gärna gå upp mycket i vikt ändå pga andra orsaker. Precis som vissa både tjejer och killar kan trycka i sig vad som helst och hur mycket som helst i matväg och ändå vara smala som stickor. 

    Jag hade ca 10 kilos övervikt när jag blev gravid första gången. Gick upp 20 kilo, från 75 till 95 kilo. Någon vecka efter förlossningen var jag fortfarande oerhört svullen, men sen rann vikten av mig. Tror jag vägde under 80kg efter drygt en månad. Jag ammade, men hade väldigt svårt att vara ute och röra mig pga komplikationer efter förlossningen. Nådde min startvikt ytterligare ett par månader senare. 

    Under hösten har jag tagit hjälp av en dietist för att få ordning på vikten. Hann inte riktigt färdigt eftersom jag blev gravid på nytt. Men startar denna graviditet på 69 kilo, vilket känns bra!

  • Mooomin

    Jag gick upp 17kg. Barnet och allt som hör därtill plus en jävla massa vätska.

  • Anotherone

    Jag gick upp 14kg men då vägde bebisen drygt 5kg så det var inte så farligt tycker jag. Just nu är jag i vecka 21 och har hittills gått upp 4kg.

  • TAN

    Jag har tre barn och har gått upp ca 25 kg med alla. Efter ettan försvann de på 6 veckor. Efter tvåan försvann de efter 3. Månader och efter trean försvann de efter ca 4,5 månader! Startvikt på ca 55 kg.. massa vätska i mitt fall:)

  • Celinee

    Jag gick upp 26 kilo ;)

    Vägde dock bara 48 kg innan så det behövdes!

    Såg inte tjock ut alls trots den höga uppgången.

    Nu 11 veckor senare väger jag 51 kilo.

    Tappat i princip allt, min dotter har kolik så har stått upp och vaggat sen hon kom (troligen påskyndat vikttappet en del).

  • Lyckanspiller

    Jag gick upp ca 3 kg med flickorna. Min pojke gick jag upp ca 14 kg. Väger i vanliga fall ca 50 kg och är 160cm

    Åt mycket sött när jag väntade flickorna o mest surt när jag väntade pojken ^_^

  • Jasmin Karlsson

    Är normalviktig. Förra graviditeten gick jag upp 11 kg, denna graviditet hittills 4 kg upp i v 36 (går ner i vikt efter varje förlossning så nu väger jag mindre än vid motsvarande tid förra graviditeten). Detta är tredje graviditeten. Min snittvikt har ökat ca 6-8 kg sedan innan jag fick barn, så den är lite högre. Men jag skulle kunna gå ner dessa om jag började träna igen och var mer noga med kosten. Jag tror att det gäller att inte spåra ur med kosten medan man är gravid och inte "äta för två" samt att komma igång med träning och fortsätta med bra kost efter att man fått barn, vilket kan vara lite svårare men inte omöjligt.

Svar på tråden Hur mycket gick ni upp i vikt??