• Anonym (Är det fler som får samma.. "julfirande"?)

Snål arbetsgivare..? Julfirande?

Har jag en snål arbetsgivare??

Min arbetsgivare "bjöd" oss arbetstagare på julfirande i fredags.

Vi fick på vårt personalmöte: saftglögg, pepparkakor och en Alladinask (choklad), lite julgodis på 20 personer att dela på. "God Jul och tack för i år. Ni har gjort ett jättebra jobb".

Kunderna är jättenöjda med oss enligt undersökningar. Bättre än förra året.

Förra julen fick vi gå på julbord och fick en liten julklapp. I år skänks julklappen till välgörande ändamål (det säger jag inget om).

Chefsgruppen ska nästa vecka åka på konferens i tre dagar. Jag jobbar för en större koncern. Där hela landets chefer samlas och bor på hotell mm.

Men jag tycker det känns j'kligt snålt mot oss som står på golvet och sliter.
    Är jag gnällig?

Eller är det fler som har det så här? Belönar chefer och ger småsmulorna till de som gör grovgörat?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-12-11 19:37
    Snål arbetsgivare är kanske fel rubrik.

Det borde vara "Patronsamhället är tillbaka". Du som inte tillhör eliten ska vara tyst och hålla tyst och vara tacksam för de småsmulor du får!

• Svar på tråden Snål arbetsgivare..? Julfirande?
  • Anonym (Va)
    EnGladPingvin skrev 2016-12-12 21:34:58 följande:

Det låter snålt absolut, men jag tycker inte du ska jämföra det med chefernas konferens. Jag är chef och medveten om att vissa medarbetare tror att våra konferenser är rena lyxen, men helt ärligt är det få av oss som ser fram emot dem. Vi sitter i möte hela dagen och det är krävande. Sova borta på hotell när det är jobb blir snabbt rätt tråkigt och jag själv hade hellre spenderat fritiden med familjen än med jobbkollegorna. Vi får inget extra för att vara iväg. Konferens är inte en belöning, det är jobb. I alla fall på alla jobb jag har haft.

Egon den stora skrev 2016-12-13 06:12:50 följande:

Jag fattar inte heller hur folk tänker där. Jag hade gärna sluppit att åka vid 5 på morgonen och sedan sitta i möten till 19.30 utan att få något extra för det utom mat på kvällen. Har också hellre varit hemma i stället. Hur kul är det att sova själv på hotell egentligen?

Ni får inget extra skriver ni. Inte en högre lön än oss vanliga dödliga då?
  • Kjell2

Har varit med om allt från nästan ingenting, pepparkaka och lussebulle,  till överdådigt på finkrog med mycket bjudalkohol.

Kan tycka det är lite knasigt om man snålar på julfesten för vissa anställda medan andra får fullt ös. Men även det kan vara befogat. Har jobbat på ställen där varje avdelning har en festbudget per person. Vissa lägger på stor julfest, andra på sommarparty osv.

• Anonym (Tjo)
    Anonym (Är det fler som får samma.. "julfirande"?) skrev 2016-12-11 15:05:59 följande:

Har jag en snål arbetsgivare??

Min arbetsgivare "bjöd" oss arbetstagare på julfirande i fredags.

Vi fick på vårt personalmöte: saftglögg, pepparkakor och en Alladinask (choklad), lite julgodis på 20 personer att dela på. "God Jul och tack för i år. Ni har gjort ett jättebra jobb".

Kunderna är jättenöjda med oss enligt undersökningar. Bättre än förra året.

Förra julen fick vi gå på julbord och fick en liten julklapp. I år skänks julklappen till välgörande ändamål (det säger jag inget om).

Chefsgruppen ska nästa vecka åka på konferens i tre dagar. Jag jobbar för en större koncern. Där hela landets chefer samlas och bor på hotell mm.

Men jag tycker det känns j'kligt snålt mot oss som står på golvet och sliter.
    Är jag gnällig?

Eller är det fler som har det så här? Belönar chefer och ger småsmulorna till de som gör grovgörat?

Det borde vara "Patronsamhället är tillbaka". Du som inte tillhör eliten ska vara tyst och hålla tyst och vara tacksam för de småsmulor du får!

Det är så vi som jobbar i offentlig sektor har det. Den privata sektorns slöseri avspeglar sig i höjda priser för kunderna, så ett modest julfirande är lika nödvändigt där.
  • Egon den stora
    Anonym (Va) skrev 2016-12-14 07:57:30 följande:

Ni får inget extra skriver ni. Inte en högre lön än oss vanliga dödliga då?

Ingen övertid eller extra traktamenten när man är borta eller jobbar utanför arbetstid, nej. Lönen är givetvis lite högre, men ärligt talat inte så stor skillnad som många tror. Marginalskatten äter ju hårt på slutet.
  • Anonym (B)
    Anonym (Är det fler som får samma.. "julfirande"?) skrev 2016-12-11 15:05:59 följande:

Men så byt jobb då din förbannade gnällröv. Du är, precis som alla andra, ansvarig för ditt eget liv. Du skapar din egen lycka. Det går inte att sitta och gnälla för att man inte får allt serverat till sig. Du får en avtalsenlig ersättning för att utföra dina arbetsuppgifter, är det inte tillräckligt är det upp till dig att ingå nytt avtal med samma eller annan part.
    Anonym (B) skrev 2016-12-14 17:28:39 följande:
    Men så byt jobb då din förbannade gnällröv. Du är, precis som alla andra, ansvarig för ditt eget liv. Du skapar din egen lycka. Det går inte att sitta och gnälla för att man inte får allt serverat till sig. Du får en avtalsenlig ersättning för att utföra dina arbetsuppgifter, är det inte tillräckligt är det upp till dig att ingå nytt avtal med samma eller annan part.
    Jag trivs med mitt jobb i övrigt. Så jag tänker inte byta än i alla fall. Och jag tänker ta detta med ledningen och påtala hur deras agerande ses av oss anställda.

Om du ser dig omkring så är det här som förekommer på min arbetsplats inget isolerat fenomen. Jag hoppas att det är fler som upptäcker att det samhälle som håller på att växa fram är dolt ekonomiskt klass samhälle. Det ska sparas och hålls budget, men inte för alla.... (min arbetsplats är skattefinansierad).

Och på ett sätt märks det att fler och fler inte accepterar detta och hoppar av sitt yrke, poliser, sjuksköterskor, lärare.

Men det kanske är ok för dig att våra skattepengar går iväg till flotta fester, uppblåst kvalité, och personalflykt??
  • Teresiat

Men på vissa ställen är det ju inte bara cheferna som får lull-lull. I kommunen där jag bor fick en hel avdelning med 90 anställda ipads i julklapp förra året, kostade oss skattebetalare 768000 kr... känns ju sisådär...

Sök er till andra branscher eller företag där man har en modernare syn på personal och hur engagemang skapas. Det går ganska snabbt att lista ut företagets och ledningens syn vilken känsla som ska prägla organisationen om man tex. Kollar på företagets hemsida.. Är själv chef på företag med mer än 400 anställda. Visst jag åker på konferenser regelbundet med intensiva agendor, men även ALLA andra arbetsgrupper åker också på konferenser osv, oavsett om man jobbar i det operativa eller inte. Alla åker på utbildning på andra orter ett par dagar per år osv. Vi skänker 1% av vinsten till välgörenhet i Afrika och när man har arbetat 7 år på företaget bjuds man ner en vecka till Afrika för att besöka ett par av skolorna vi byggt under åren, numera fler än 50 st... Men nej vi har slutat med slit och släng julklappar som ändå dammar i folks hyllor. Det finns bra företag där ute..

• Anonym (Så har jag det)

Bra TS att du påtalar dina chefer om de brister som finns i ditt arbete och arbetsmiljö, men vill du komma någon vart med det tänk på hur du lägger upp det.

Sedan så har jag insett att det många gånger är så att hur än arbetsgivaren gör det så finns det gnällspikar som inte är nöjda. Julbordet är på fel dag/tid, julbordet var snålt tilltaget, det fanns inget för veganer, det var för mycket/för lite alkohol etc och för att inte tala om eventuella julklapparna... Under några år så jobbade jag nära dom som hade hand om julklappsinköpen. Ett år fick alla anställda en jättedyr och fin chokladask, den gnälldes det sedan om. "Man kan ju inte vara säker på att alla äter choklad!". "Den chokladen gillar inte jag!". "Varför lägger de ner så mycket pengar på choklad när man kan få lika många gram vanlig Marabous choklad för en bråkdel på Ica?" Osv osv. Ett annat år fick alla var sin kristallskål. Gnäll även då. Ett annat år fick alla ett presentkort på ett företag där man kunde välja på allt möjligt från mat till saker. Tror du inte det gnälldes då med?

Så allmänt gnälls det mycket. Vi är alltför otacksamma idag. Eller som en klok person sa det, vi har det så bra att vi själva inte fattar det. Och är det så att man inte tycker att saker och ting är bra på ens arbetsplats, tja, sök dig då något annat! Är det så att det är lönen du är missnöjd med och du vet att du inte kan få så mycket mer hos någon annan arbetsgivare, tja, se till att skaffa dig det som krävs för att bli behörig för att kunna söka de jobb där du får det du vill ha i lön

• Anonym (Tjo)
    Teresiat skrev 2016-12-14 20:34:55 följande:

Men på vissa ställen är det ju inte bara cheferna som får lull-lull. I kommunen där jag bor fick en hel avdelning med 90 anställda ipads i julklapp förra året, kostade oss skattebetalare 768000 kr... känns ju sisådär...

Sök er till andra branscher eller företag där man har en modernare syn på personal och hur engagemang skapas. Det går ganska snabbt att lista ut företagets och ledningens syn vilken känsla som ska prägla organisationen om man tex. Kollar på företagets hemsida.. Är själv chef på företag med mer än 400 anställda. Visst jag åker på konferenser regelbundet med intensiva agendor, men även ALLA andra arbetsgrupper åker också på konferenser osv, oavsett om man jobbar i det operativa eller inte. Alla åker på utbildning på andra orter ett par dagar per år osv. Vi skänker 1% av vinsten till välgörenhet i Afrika och när man har arbetat 7 år på företaget bjuds man ner en vecka till Afrika för att besöka ett par av skolorna vi byggt under åren, numera fler än 50 st... Men nej vi har slutat med slit och släng julklappar som ändå dammar i folks hyllor. Det finns bra företag där ute..

Deras iPads kanske ska användas främst i jobbet. Så är det hos oss.
    Anonym (Så har jag det) skrev 2016-12-15 07:45:23 följande:

Bra TS att du påtalar dina chefer om de brister som finns i ditt arbete och arbetsmiljö, men vill du komma någon vart med det tänk på hur du lägger upp det.

Sedan så har jag insett att det många gånger är så att hur än arbetsgivaren gör det så finns det gnällspikar som inte är nöjda. Julbordet är på fel dag/tid, julbordet var snålt tilltaget, det fanns inget för veganer, det var för mycket/för lite alkohol etc och för att inte tala om eventuella julklapparna... Under några år så jobbade jag nära dom som hade hand om julklappsinköpen. Ett år fick alla anställda en jättedyr och fin chokladask, den gnälldes det sedan om. "Man kan ju inte vara säker på att alla äter choklad!". "Den chokladen gillar inte jag!". "Varför lägger de ner så mycket pengar på choklad när man kan få lika många gram vanlig Marabous choklad för en bråkdel på Ica?" Osv osv. Ett annat år fick alla var sin kristallskål. Gnäll även då. Ett annat år fick alla ett presentkort på ett företag där man kunde välja på allt möjligt från mat till saker. Tror du inte det gnälldes då med?

Så allmänt gnälls det mycket. Vi är alltför otacksamma idag. Eller som en klok person sa det, vi har det så bra att vi själva inte fattar det. Och är det så att man inte tycker att saker och ting är bra på ens arbetsplats, tja, sök dig då något annat! Är det så att det är lönen du är missnöjd med och du vet att du inte kan få så mycket mer hos någon annan arbetsgivare, tja, se till att skaffa dig det som krävs för att bli behörig för att kunna söka de jobb där du får det du vill ha i lön

För mig spelar inte julklappen någon roll. De pengarna har skänkts till välgörande ändamål.

Det som verkligen stör mig är att vi har sparbeting, vi på golvet har slitit vid sjukdomar, får inte ta in vikarier etc. Men ändå höjt nöjdheten hos våra kunder! Enligt en extern mätning hos våra kunder. Vi arbetstagare upplever att våra chefer är väldigt frånvarande och långt borta ifrån verkligheten. De har fått sänkt betyg utav oss medarbetare i samma mätning. Vi sliter för att det är en yrkesstolthet och professionalitet.

Det är INTE chefsgruppens förtjänst, för de möter sällan våra kunder. På vår enhet ser vi nån chef kanske en gång i veckan som dyker upp och kollar läget. Informerar om nya direktiv mm.

Jag tycker att det råder en slags dold översittarmentalitet, snedvriden lojalitet, var-nöjd-med-din-lott, skillnad på folk och fä..

Det är en bedrövlig sk signalpolitik. Vi på golvet ska spara, men inte cheferna som missköter sig.  "Bra jobbat, här är en pepparkaka, God Jul".  
    Cheferna tar åt sin äran och belöningen för vårt jobb. Ja, vet att det bara är ett sketet julbord. Men agerande står för så mycket mer.

Hade det varit någon chef med kurage hade de avstått sitt julbord och denna tillställning dom är på nu. För att stötta oss, ska det hållas budget/sparas så ska  väl det gå hela vägen. Nedifrån och upp. Jag jobbar som sagt i ett företag som finansieras utav skattepengar!

Det mest tråkiga är att detta börjar bli så normaliserat att det är ingen som reagerar på det här. Mer än i det tysta.

Brist på sjuksköterskor, lärare, poliser.
  • Anonym (Så har jag det)
    Anonym (Är det fler som får samma.. "julfirande"?) skrev 2016-12-15 10:57:21 följande:
    För mig spelar inte julklappen någon roll. De pengarna har skänkts till välgörande ändamål.

Det som verkligen stör mig är att vi har sparbeting, vi på golvet har slitit vid sjukdomar, får inte ta in vikarier etc. Men ändå höjt nöjdheten hos våra kunder! Enligt en extern mätning hos våra kunder. Vi arbetstagare upplever att våra chefer är väldigt frånvarande och långt borta ifrån verkligheten. De har fått sänkt betyg utav oss medarbetare i samma mätning. Vi sliter för att det är en yrkesstolthet och professionalitet.

Det är INTE chefsgruppens förtjänst, för de möter sällan våra kunder. På vår enhet ser vi nån chef kanske en gång i veckan som dyker upp och kollar läget. Informerar om nya direktiv mm.

Jag tycker att det råder en slags dold översittarmentalitet, snedvriden lojalitet, var-nöjd-med-din-lott, skillnad på folk och fä..

Det är en bedrövlig sk signalpolitik. Vi på golvet ska spara, men inte cheferna som missköter sig.  "Bra jobbat, här är en pepparkaka, God Jul".  
    Cheferna tar åt sin äran och belöningen för vårt jobb. Ja, vet att det bara är ett sketet julbord. Men agerande står för så mycket mer.

Hade det varit någon chef med kurage hade de avstått sitt julbord och denna tillställning dom är på nu. För att stötta oss, ska det hållas budget/sparas så ska  väl det gå hela vägen. Nedifrån och upp. Jag jobbar som sagt i ett företag som finansieras utav skattepengar!

Det mest tråkiga är att detta börjar bli så normaliserat att det är ingen som reagerar på det här. Mer än i det tysta.

Brist på sjuksköterskor, lärare, poliser.
    Som sagt, varför byter du då inte till en arbetsgivare som ger dig det du söker efter? Är ni "på golvet" så missnöjda, ja, gör något och gnäll inte bara! Det ger ingen effekt på din arbetsplats att du sitter på Familjeliv och beklagar dig. Engagera dig fackligt, kolla vad du behöver göra för att bli en av de "priviligierade" som får åka på lyxresor med avslappning som kallas för konferenser, byt arbetsgivare, bli egenföretagare eller...

Och nej, jag ser inte att det är någon skillnad på folk och folk i allmänhet, men däremot så ser jag att det finns skillnad på människor emellan (bla de som gnäller för gnällandets skull men inte är beredda att göra något åt det, och så de som försöker göra något åt det). Jag ser också att det finns skillnader mellan arbetsgivare men även enskilda chefer (se bara till de svar du fått här).

Det jag tolkar i det du skriver ser är att du anser att det är skillnad på personalen hos en arbetsgivare. Att man antingen är en stackars förtryckt anställd på golvet som sliter sitt hår och ger allt men får inget och som det är synd om då denne inte kan göra något åt sin situation, eller så är man en glidare till chef som sitter på sitt kontor och rullar tummarna, förutom när de åker på konferens (där konferens=lyxig tillvaro på hotell och inget jobb utan bara relax och allmänt slappande). Jag ser inte att det är någon skillnad på en chef, en VD, en som jobbar på kontor eller någon på "golvet". Jag ser att alla behövs, att alla gör nytta. Om de på golvet är ryggraden i företaget/verksamheten så är högsta ledningen hjärnan som beslutar hur verksamheten ska styras och skickar ut signaler till chefer och kontorsanställda som är de muskler som bär upp skelettet. Utan hjärna, inga signaler till musklerna och inga signaler till musklerna, skelettet står still.

Gör du något åt din situation så kan till och med du få en lite högre lön, få åka på konferenser och tjänsteresor etc så får du se hur lyxigt det är.

Hälsningar från en som inte är, eller har varit chef (och har inga som helst önskningar om att bli det), men är däremot en tjänsteman som åker såväl på konferenser, utbildningar (håller dock mestadels själv sådana), kundbesök etc och har därmed ett antal hotellövernattningar varje månad. Däremot har jag varit en "vanlig fabriksarbetare", "en på golvet" och befunnit mig längst ner i organisationen, inte trivts med det och därför gjort något åt det. En vars motto är "Försöker du inte göra något åt din situation har du inte heller rätt att gnälla. Däremot, om du försöker, får du gnälla, men allting är relativt. Fundera noggrant över om det verkligen är något att gnälla över, innan du börjar gnälla"
  • Anonym (Malte)

Ja, det var snålt. Riktigt snålt.
    Hos oss ser julmånaden typiskt ut så här

- julfest med stort julbord, dessert, gratis öl, vin, snaps och drinkar i baren. Underhållning i form av två kända pop/rockartister + kändis DJ's. 1500 pers till årets fest :)
    - julklapp till cirka 800 kr - typiskt någon låda med 3-4 olika flaskor vin, finchoklad, godis, etc
    - avslutning med avdelningen med julkort till alla, glögg och fika

Ingen som klagar här inte, men vi har också förtjänat det :)

• Anonym (Stina)

Svårt att säga något om hur privata bolag väljer att göra.
    Dock tycker jag att det ska vara konsekvent genom hela verksamheten, i alla led. Att om cheferna får fin middag så ska inte "de på golvet" få en inplastad jultallrik. Typ.

Jag jobbar inom offentligt finansierad verksamhet och det är ju alltid lika känsligt med hur man hanterar skattepengar.
    Å ena sidan ska man hushålla. Jag själv ser hellre att mer pengar går till skola och omsorg än att vi ska äta dyr julmiddag och få julklappar.
    Å andra sidan är ju offentliga verksamheter (landsting, sjukhus) arbetsgivare som alla andra och måste väl få ha vissa kostnader för personal och personalvård. Annars har man nog svårt att locka kvalificerade medarbetare!

Det blev väldigt tydligt när Aftonbladet kom ut med sin granskning för någon vecka sedan tycker jag. Somliga skriker SKANDAL och förutsätter att det är höjdare som varit på mässor i Cannes och bränt pengar på representation. Medan sanningen förmodligen inkluderar sånt som att personalkontoret varit på utbildning, man har haft externa utbildare inom vissa vårdsektorer och möjligen har alla i verksamheterna blivit bjudna på sommarfest. Eller något i den stilen. Granskningen omfattade ju olika typer av kostnader, inte bara representation.
    Men även där... kommuner och landsting har också relationer med konsulter och andra som behöver främjas precis som inom privat näringsliv. Inte i överflöd. Och på våra fakturor/kvitton i vår verksamhet får inte förekomma en enda krona i alkohol, det får den som representerat helt och fullt stå för själv.
    Så jag är lite kluven.

I år fick kontorets/förvaltningens gemensamma julfest stryka på foten, och istället gavs enheterna inom kontoret en budget att själva göra något festligt inför jul. Maxtak 400kr inkl moms per medarbetare. Inga julklappar ges ut alls, inte på några nivåer.

• Kiyah

Var på julfest i lördags.
    Jobbar på ett litet företag med 2 andra företag i samma lokaler, totalt 7 pers, och även om vi är anställda i olika bolag jobbar alla åt alla bolag mer eller mindre, så naturligtvis blev det gemensamt julbord med show, 795:- per person plus gratis vad vi nu ville dricka. Cheferna och arbetarna vid samma bord och alla utom jag blev mer eller mindre påverkade (jag körde så jag drack bara dricka).
    Halvtråkig show, men vi hade kul :) Om vi får nån julklapp utöver vet jag inte, och det gör mig detsamma om vi får någon eller inte, fick 2 biosupébiljetter ifjol iaf.

• Anonym (njae)
    Anonym (B) skrev 2016-12-14 17:28:39 följande:
    tycker du gnäller rätt bra själv Drömmer
Svar på tråden Snål arbetsgivare..? Julfirande?