Anonym (Är det fler som får samma.. "julfirande"?) skrev 2016-12-15 10:57:21 följande:
För mig spelar inte julklappen någon roll. De pengarna har skänkts till välgörande ändamål.
Det som verkligen stör mig är att vi har sparbeting, vi på golvet har slitit vid sjukdomar, får inte ta in vikarier etc. Men ändå höjt nöjdheten hos våra kunder! Enligt en extern mätning hos våra kunder. Vi arbetstagare upplever att våra chefer är väldigt frånvarande och långt borta ifrån verkligheten. De har fått sänkt betyg utav oss medarbetare i samma mätning. Vi sliter för att det är en yrkesstolthet och professionalitet.
Det är INTE chefsgruppens förtjänst, för de möter sällan våra kunder. På vår enhet ser vi nån chef kanske en gång i veckan som dyker upp och kollar läget. Informerar om nya direktiv mm.
Jag tycker att det råder en slags dold översittarmentalitet, snedvriden lojalitet, var-nöjd-med-din-lott, skillnad på folk och fä..
Det är en bedrövlig sk signalpolitik. Vi på golvet ska spara, men inte cheferna som missköter sig. "Bra jobbat, här är en pepparkaka, God Jul".
Cheferna tar åt sin äran och belöningen för vårt jobb. Ja, vet att det bara är ett sketet julbord. Men agerande står för så mycket mer.
Hade det varit någon chef med kurage hade de avstått sitt julbord och denna tillställning dom är på nu. För att stötta oss, ska det hållas budget/sparas så ska väl det gå hela vägen. Nedifrån och upp. Jag jobbar som sagt i ett företag som finansieras utav skattepengar!
Det mest tråkiga är att detta börjar bli så normaliserat att det är ingen som reagerar på det här. Mer än i det tysta.
Brist på sjuksköterskor, lärare, poliser.
Som sagt, varför byter du då inte till en arbetsgivare som ger dig det du söker efter? Är ni "på golvet" så missnöjda, ja, gör något och gnäll inte bara! Det ger ingen effekt på din arbetsplats att du sitter på Familjeliv och beklagar dig. Engagera dig fackligt, kolla vad du behöver göra för att bli en av de "priviligierade" som får åka på lyxresor med avslappning som kallas för konferenser, byt arbetsgivare, bli egenföretagare eller...
Och nej, jag ser inte att det är någon skillnad på folk och folk i allmänhet, men däremot så ser jag att det finns skillnad på människor emellan (bla de som gnäller för gnällandets skull men inte är beredda att göra något åt det, och så de som försöker göra något åt det). Jag ser också att det finns skillnader mellan arbetsgivare men även enskilda chefer (se bara till de svar du fått här).
Det jag tolkar i det du skriver ser är att du anser att det är skillnad på personalen hos en arbetsgivare. Att man antingen är en stackars förtryckt anställd på golvet som sliter sitt hår och ger allt men får inget och som det är synd om då denne inte kan göra något åt sin situation, eller så är man en glidare till chef som sitter på sitt kontor och rullar tummarna, förutom när de åker på konferens (där konferens=lyxig tillvaro på hotell och inget jobb utan bara relax och allmänt slappande). Jag ser inte att det är någon skillnad på en chef, en VD, en som jobbar på kontor eller någon på "golvet". Jag ser att alla behövs, att alla gör nytta. Om de på golvet är ryggraden i företaget/verksamheten så är högsta ledningen hjärnan som beslutar hur verksamheten ska styras och skickar ut signaler till chefer och kontorsanställda som är de muskler som bär upp skelettet. Utan hjärna, inga signaler till musklerna och inga signaler till musklerna, skelettet står still.
Gör du något åt din situation så kan till och med du få en lite högre lön, få åka på konferenser och tjänsteresor etc så får du se hur lyxigt det är.
Hälsningar från en som inte är, eller har varit chef (och har inga som helst önskningar om att bli det), men är däremot en tjänsteman som åker såväl på konferenser, utbildningar (håller dock mestadels själv sådana), kundbesök etc och har därmed ett antal hotellövernattningar varje månad. Däremot har jag varit en "vanlig fabriksarbetare", "en på golvet" och befunnit mig längst ner i organisationen, inte trivts med det och därför gjort något åt det. En vars motto är "Försöker du inte göra något åt din situation har du inte heller rätt att gnälla. Däremot, om du försöker, får du gnälla, men allting är relativt. Fundera noggrant över om det verkligen är något att gnälla över, innan du börjar gnälla"