• Alexi

Hur har barnens firande utanför familjen utvecklats i skolåldern?

Ni med barn i skolåldern, hur har deras firande av födelsedagen utvecklats med åldern? När har ni slutat med "klassiska barnkalas" (större mängd barn, godispåsar, lekar osv) till något annat och vad har detta annat varit? Vad har förändringen berott på, barnets ändrade intressen eller er föräldrar?

Jag menar alltså barnets firande med andra än familjen.

• Svar på tråden Hur har barnens firande utanför familjen utvecklats i skolåldern?
  • sextiotalist
    Alexi skrev 2016-12-11 21:56:52 följande:

Ni med barn i skolåldern, hur har deras firande av födelsedagen utvecklats med åldern? När har ni slutat med "klassiska barnkalas" (större mängd barn, godispåsar, lekar osv) till något annat och vad har detta annat varit? Vad har förändringen berott på, barnets ändrade intressen eller er föräldrar?

Jag menar alltså barnets firande med andra än familjen.

Det sista "barnkalaset", dvs traditionellt, hade sonen när han fyllde fem. Sedan har det varit mer fest, bjudit hem kompisar i samband med födelsedagen, men då utan fiskdamm och annat som hör till.
    Under 0:an, 1:an och 2:an, så valde han att bjuda hem endast de han umgicks med (i klassen var det andra som valde andra former, disco hemma på kvällstid t.ex).
    I trean och fyran var det hela klassen, den var så liten och då var det en heldag vid vår sommarställe.
    Efter det har det inte varit några sådana tillställningar alls. Endast ett firande med familjen.

• Alexi
    sextiotalist skrev 2016-12-12 12:12:51 följande:
    Det sista "barnkalaset", dvs traditionellt, hade sonen när han fyllde fem. Sedan har det varit mer fest, bjudit hem kompisar i samband med födelsedagen, men då utan fiskdamm och annat som hör till.
    Under 0:an, 1:an och 2:an, så valde han att bjuda hem endast de han umgicks med (i klassen var det andra som valde andra former, disco hemma på kvällstid t.ex).
    I trean och fyran var det hela klassen, den var så liten och då var det en heldag vid vår sommarställe.
    Efter det har det inte varit några sådana tillställningar alls. Endast ett firande med familjen.

Vi har just haft kalas i tvåan och det är fortfarande rätt mycket kalas, fast nu var det middag och tårta istället för vanligt fika. Men skattjakt med godispåsar ingick fortfarande.

Jag känner mig rätt färdig med den här typen av kalas och längtar efter att kunna ta firandet till en annan (oklar vilken) nivå.
  • Anotherone

För oss bytte vi lite karaktär på firandet när sonen fyllde 9.
    Då ville han inte ha "hemmakalas" med fika och lekar mer utan då körde vi bowlingkalas det året. Och nu senast när han fyllde 10 ville han vara på lekland.
    Till nästa år har han redan planerat att antingen ha det på ett lekland igen eller grillar hemma och göra egna hamburgare

• Mrs Green

När dottern fyllde 9 hade hon pyjamasparty (övernattning) med bara de fyra närmaste kompisarna. När hon fyllde 10 och 11 tror jag det var sju gäster och de spelade minigolf, år middag hemma och satt sen och myste med film och godis (det var en lördag typ kl 16-21)

Svar på tråden Hur har barnens firande utanför familjen utvecklats i skolåldern?