• alohar

Får man betald arbetsresor vid försörjningsstöd?

Hej. Stämmer det att man inte får betalt busskort om man har försörjningsstöd och har fått jobb som inte är på heltid? Min handläggare sa att man bara får busskort om man går på praktik eller arbetsträning. Hon tyckte att man skulle ha råd att betala sitt eget busskort när man jobbar(men får så lite i lön att man ändå behöver komplettera med försörjningsstöd så vi får inte en krona mer ändå). Är väldigt tacksam att försörjningsstödet finns men jag förstår jag inte varför det står i riktlinjerna för försörjningstöd att man får för arbetsresor om det egentligen bara är "praktikresor" man får för. Någon dom vet om det verkligen stämmer?

Håll god ton tack!

• Svar på tråden Får man betald arbetsresor vid försörjningsstöd?
  • Queennr1
    alohar skrev 2016-12-20 13:35:27 följande:

De på soc säger att i försörjningsstöden ingår redan pengar till färdsätt. Ni vet typ mat,fritidsaktiviteter, hygien mm..så i normen finns redan pengar till att åka buss. Så därför ska vi ta pengarna från vårat försörjningsstöd.

Arbetsresor ingår inte alls i riksnormen.
  • Kjell2
    alohar skrev 2016-12-20 13:35:27 följande:

De på soc säger att i försörjningsstöden ingår redan pengar till färdsätt. Ni vet typ mat,fritidsaktiviteter, hygien mm..så i normen finns redan pengar till att åka buss. Så därför ska vi ta pengarna från vårat försörjningsstöd.

Har ett svagt minne av, men är långt ifrån säker, att någon Stockholmskommun höjde riksnormen med ett SL-kort till alla. Just för att slippa en massa enskilda anökningar som ändå skulle beviljas. Är det så där du bor så ingår jobbresor med kollektivtrafik i det bidrag du fått.

• alohar
    Kjell2 skrev 2016-12-20 13:42:36 följande:

Har ett svagt minne av, men är långt ifrån säker, att någon Stockholmskommun höjde riksnormen med ett SL-kort till alla. Just för att slippa en massa enskilda anökningar som ändå skulle beviljas. Är det så där du bor så ingår jobbresor med kollektivtrafik i det bidrag du fått.

Okej bor inte i sthlm utan i ett litet sanhälle. Förstår inte varför de beviljar om han skulle praktisera eller atbetaträna dock.
  • Kjell2
    alohar skrev 2016-12-20 13:47:24 följande:
    Okej bor inte i sthlm utan i ett litet sanhälle. Förstår inte varför de beviljar om han skulle praktisera eller atbetaträna dock.
    Vad skulle busskostnaden för dig bli?
  • alohar
    Queennr1 skrev 2016-12-20 13:37:53 följande:

Ja, visserligen är de skyldiga att även behandla en muntlig ansökan, men då rättssäkerheten verkar vara sådär på det där stället så är det bäst att göra det skriftligt.

Queennr1 skrev 2016-12-20 13:35:43 följande:

Finns inga rättsliga grunder att neka dig ett AVSLAGSBESLUT, det är grundläggande rättssäkerhet att alltid kunna överklaga. Detta är så fel att jag blir chockerad om du verkligen uppfattat det rätt. Kontakta IVO som är tillsynsmyndighet över socialtjänsten. Detta är nåt jag kan på mina fem fingrar.

Jag skulle vilja prata med någon ansvarig på socialtjänsten, inte i kommunen utan över sverige typ. Som man kan rådfråga.Det verkar vara i hela kommunen de tycker att man ska betala arbetsresor ur egen ficka. Jag ska skicka in en ansökan där jag kryssar för "övrigt". Skriver månadskort 30 dagar och priset. För att ta sig till jobbet som vikarie. Så väntar jag på ett avslag och överklagar det? Men måste ju ändå tyvärr betala det ur egen ficka. Kostar kring 600kr
  • alohar
    Kjell2 skrev 2016-12-20 13:48:12 följande:

Vad skulle busskostnaden för dig bli?

Ca 600 kr för ett 30 dagars kort
  • Queennr1
    alohar skrev 2016-12-20 13:51:01 följande:

Jag skulle vilja prata med någon ansvarig på socialtjänsten, inte i kommunen utan över sverige typ. Som man kan rådfråga.Det verkar vara i hela kommunen de tycker att man ska betala arbetsresor ur egen ficka. Jag ska skicka in en ansökan där jag kryssar för "övrigt". Skriver månadskort 30 dagar och priset. För att ta sig till jobbet som vikarie. Så väntar jag på ett avslag och överklagar det? Men måste ju ändå tyvärr betala det ur egen ficka. Kostar kring 600kr

Det är IVO du ska vända dig till.

Om du betalar först kan du få avslag med motivrringenatt behovet redan är tillgodosett.
  • alohar

Har pratat med henne igen. Hon sa att eftersom det handlar om springvikare och vi inte vet hur mycket vi kommer jobba, OM vi kommer jobba, hur mycket vi får i län osv så kommer vi få nej på överklagan också. Hon tyckter vi ska köpa busskort, jobba en månad och sen lämna in en ansökan som vi får avslag på och sen kan överklaga.

• Kjell2
    alohar skrev 2016-12-20 13:51:01 följande:
    Queennr1 skrev 2016-12-20 13:35:43 följande:

Finns inga rättsliga grunder att neka dig ett AVSLAGSBESLUT, det är grundläggande rättssäkerhet att alltid kunna överklaga. Detta är så fel att jag blir chockerad om du verkligen uppfattat det rätt. Kontakta IVO som är tillsynsmyndighet över socialtjänsten. Detta är nåt jag kan på mina fem fingrar.

Ansvarig för socialtjänsten, efter statliga riktlinjer, är kommunen. Så socialnämnd och kommunstryrelse är de som bestämmer.

Riktlinjer, regler odyl är det socialstyrelsen som håller på med. Här hittar du om försörjningstöd

https://www.socialstyrelsen.se/hittarattmyndighet/ekonomisktbistand/forsorjningsstod
  • Kjell2
    alohar skrev 2016-12-20 14:01:02 följande:

Har pratat med henne igen. Hon sa att eftersom det handlar om springvikare och vi inte vet hur mycket vi kommer jobba, OM vi kommer jobba, hur mycket vi får i län osv så kommer vi få nej på överklagan också. Hon tyckter vi ska köpa busskort, jobba en månad och sen lämna in en ansökan som vi får avslag på och sen kan överklaga.

Sluta pratat, skriv, och få ett skriftligt avslag som du kan överklaga.
  • alohar
    Kjell2 skrev 2016-12-20 14:04:13 följande:

Ansvarig för socialtjänsten, efter statliga riktlinjer, är kommunen. Så socialnämnd och kommunstryrelse är de som bestämmer.

Riktlinjer, regler odyl är det socialstyrelsen som håller på med. Här hittar du om försörjningstöd

www.socialstyrelsen.se/hittarattmyndighet/ekonomisktbistand/forsorjningsstod

Fick precis veta att det politikerna i kommunen som beslutat att man inte beviljar arbetsresor för jobb. Så jag antar att överklagan blir nej eftersom det är reglerna vi har här i kommunen. Men ska lämna in en ansökan nu idag iaf så får vi se.
  • Queennr1
    alohar skrev 2016-12-20 14:01:02 följande:

Vidhåll att du ansöker och KRÄV ett skriftligt avslag. Du kan ansöka om en resa till månen ochÄNDÅ ha rätt till ett avslagsbeslut.
  • Kjell2
    alohar skrev 2016-12-20 14:19:14 följande:
    Fick precis veta att det politikerna i kommunen som beslutat att man inte beviljar arbetsresor för jobb. Så jag antar att överklagan blir nej eftersom det är reglerna vi har här i kommunen. Men ska lämna in en ansökan nu idag iaf så får vi se.
    Se till att du får ett skriftlig avslagsbeslut. Överklaga sen. Du kommer till sista landa i förvaltningrätten långt bort från dina kommunpolitker.,

Din sits är lite speciell om det rör sig om ett springvik. Du har ingen säkra fasta jobbresor i framtiden.

Vad skulle en enkelbiljett kosta? 
  • Queennr1
    alohar skrev 2016-12-20 14:19:14 följande:

Så funkar det inte. Politikerna gör inte lagen. I förvaltningsrätten kommer du att få rätt när du överklagar.
  • alohar
    Kjell2 skrev 2016-12-20 14:25:51 följande:

Se till att du får ett skriftlig avslagsbeslut. Överklaga sen. Du kommer till sista landa i förvaltningrätten långt bort från dina kommunpolitker.,

Din sits är lite speciell om det rör sig om ett springvik. Du har ingen säkra fasta jobbresor i framtiden.

Vad skulle en enkelbiljett kosta? 

Jag ska göra det!

Det blir 50kr tur o retur för en dag. De beviljar varken fast eller springvik. Men ja jag förstår att det blir svårare när vi inte vet hur mycket arbete det blir. Det börjar i januari.
  • Queennr1

Från Socialstyrelsen...

Försörjningsstödet består av dels riksnormen, dels skäliga kostnader utanför riksnormen. I riksnormen ligger kostnader som är någorlunda lika för alla. Till exempel ingår kostnader för mat, kläder och hygien.

Socialtjänsten kan beräkna beloppen i riksnormen till en högre eller lägre nivå om det finns särskilda skäl. Ett hushåll kan ha en högre kostnad än normalt för exempelvis mat, eller sakna en kostnad som ingår i riksnormen.

Kostnader för boende ligger utanför riksnormen

Kostnader för boende och en del andra behov där variationen kan vara stor, ligger utanför riksnormen. Eftersom dessa kan variera beroende till exempel på var och hur man bor kan vad som är skäligt inte bestämmas på nationell nivå.

Om en sökande har en kostnad för boendet som inte anses skälig, rekommenderar Socialstyrelsen att socialtjänsten ger den biståndssökande tid på sig för att sänka kostnaden. Denna tidsperiod bestäms från fall till fall.

Skäliga kostnader utanför riksnormen

Kostnader som kan bli aktuella är de för

boende
    hushållsel
    arbetsresor
    hemförsäkring
    medlemskap i fackförening och arbetslöshetskassa.

Nivån på kostnaderna ska vara skälig. Bedömningen ska utgå ifrån individens behov och situation men också ta hänsyn till vad en låginkomsttagare normalt kan kosta på sig.

Om kostnaderna är skäliga räknas de in i behovet av ekonomiskt bistånd.

• Kjell2
    alohar skrev 2016-12-20 14:31:27 följande:
    Jag ska göra det!

Det blir 50kr tur o retur för en dag. De beviljar varken fast eller springvik. Men ja jag förstår att det blir svårare när vi inte vet hur mycket arbete det blir. Det börjar i januari.
    De är två veckor dit. Dra ner lite på utgiftskontot nu så du i alla fall har lite pengar till bussbiljetter.

Paralellet drar du igång en skriftväxling och överklagar eventuella avslag.

• alohar
    Kjell2 skrev 2016-12-20 15:00:47 följande:

De är två veckor dit. Dra ner lite på utgiftskontot nu så du i alla fall har lite pengar till bussbiljetter.

Paralellet drar du igång en skriftväxling och överklagar eventuella avslag.

Har lämnat in ansökan nu så får vi överklaga den sen. Ja vi får lösa det på något sätt för månadskort måste vi ha till 1 jan. Men vi får vara tacksamma även utan kostnad för arbetsresor. Man får ju ändå pengar så man har mat och tak övee huvudet. Och det är huvudsaken
  • Kjell2
    alohar skrev 2016-12-20 15:09:53 följande:
    Har lämnat in ansökan nu så får vi överklaga den sen. Ja vi får lösa det på något sätt för månadskort måste vi ha till 1 jan. Men vi får vara tacksamma även utan kostnad för arbetsresor. Man får ju ändå pengar så man har mat och tak övee huvudet. Och det är huvudsaken
    Skippa månadskortet till en början med. Se först om det blir så många jobbpass att det lönar sig.

Svar på tråden Får man betald arbetsresor vid försörjningsstöd?