Anonym (mum) skrev 2016-12-31 15:02:47 följande:
Precis, jag tror egentligen att du tycker ungefär som jag. Om jag får vara så fräck att anta så om dig, du får så klart rätta mig om du inte håller med. Jag menar att det enda intrinsikala värdet är glädje, och alla andra värden kan härledas till hur mycket eller lite glädje de medför. Därför är en människa med stor familj mer värdefull än en eremit, ty om eremiten dör medför det inte lika mycket totalt lidande som om en älskad person med stor familj och/eller många vänner dör.
Men då följer inte att ett djurs lycka (eller lidande) per automatik är mindre viktigt/värdefullt än en människas lycka eller lidande. Så om fyrverkerier orsakar ett enormt lidande för djuren, så skulle de samtidigt behöva orsaka en enorm glädje för människor, så att den totala lyckan blir större än det totala lidandet. Personligen tror jag inte att det är fallet, jag tror att de allra flesta av oss människor mår hyfsat bra även utan fyrverkerier på nyårsafton.
Snarlikt. Min poäng är att värdet av en människa
oftast är högre än värdet på ett djur, och därför bör djur anpassa sig till människan. Det var väl frågan högre upp.
Värdeteoretisk hedonism är ju intressant i sammanhanget, då många t ex kan njuta av en fin nyårsmiddag, där kött inte sällan är huvudrätten. Men hur livet för djuret som t ex oxfilén kommer ifrån har varit reflekterar inte så många över.
Angående fyrverkerier, om t ex mitt barn är förtjust i fyrverkerier så är det naturligtvis precis det jag bör prioritera, hur en för mig okänd hund reagerar påverkar inte mig speciellt mycket, eller rättare sagt, inte alls, 0 lidande i balansräkningen, för att gå plus behöver inte fyrverkerier vara årets höjdpunkt. Hur hunden, som jag inte ens är medveten om, eller exponerad mot, reagerar spelar ingen roll. Den är värd mindre än mitt barn, och får då anpassa sig.
Hade jag brytt mig om varenda djurs vara eller icke vara, så hade jag t ex inte ätit kött, jag hade inte heller kunnat ge våra katter den kattmat de får, då mycket djurfoder tillverkas av restprodukter från den industriella slakten.