• record collector

Kommer du att smälla av nyårsraketer/smällare i år?

Tre dygn till nyårsafton. Alla vet att våra husdjur lider av alla nyårsraketer och nyårssmällare. Så frågan är hur du tänker göra?

Tänker du lägga pengar på raketer och smällare som både är negativt för våra husdjur, vår miljö samt även din ekonomi?

Kolla in min skivsamlarsida: music-bootleg-review.eu5.org
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kommer du att smälla av nyårsraketer/smällare i år?
  • Anonym (mum)
    Anonym (Va) skrev 2016-12-31 14:26:36 följande:
    Att förklara varför människor är mer värda än djur känns inte direkt meningsfullt då jag anser att det säger sig självt.
    Så vad än människor vill göra ska djuren vara tvungna att anpassa sig? Och det tycker du säger sig självt? Det är nog en ganska ovanlig åsikt, åtminstone i den här delen av världen. Då är du emot djurskyddslagar av diverse slag också, får jag anta? 
  • Anonym (Va)
    Anonym (mum) skrev 2016-12-31 15:04:49 följande:

Så vad än människor vill göra ska djuren vara tvungna att anpassa sig? Och det tycker du säger sig självt? Det är nog en ganska ovanlig åsikt, åtminstone i den här delen av världen. Då är du emot djurskyddslagar av diverse slag också, får jag anta? 

Det har jag aldrig ens varit i närheten av att påstå. Att det finns lagar som skyddar djur är bra, men det betyder inte att djur är lika mycket värda som människor. Hur du kan dra den slutsatsen är för mig obegriplig.
  • MEE83
    Anonym (mum) skrev 2016-12-31 15:02:47 följande:
    Precis, jag tror egentligen att du tycker ungefär som jag. Om jag får vara så fräck att anta så om dig, du får så klart rätta mig om du inte håller med. Jag menar att det enda intrinsikala värdet är glädje, och alla andra värden kan härledas till hur mycket eller lite glädje de medför. Därför är en människa med stor familj mer värdefull än en eremit, ty om eremiten dör medför det inte lika mycket totalt lidande som om en älskad person med stor familj och/eller många vänner dör.

Men då följer inte att ett djurs lycka (eller lidande) per automatik är mindre viktigt/värdefullt än en människas lycka eller lidande. Så om fyrverkerier orsakar ett enormt lidande för djuren, så skulle de samtidigt behöva orsaka en enorm glädje för människor, så att den totala lyckan blir större än det totala lidandet. Personligen tror jag inte att det är fallet, jag tror att de allra flesta av oss människor mår hyfsat bra även utan fyrverkerier på nyårsafton. 
    Snarlikt. Min poäng är att värdet av en människa oftast är högre än värdet på ett djur, och därför bör djur anpassa sig till människan. Det var väl frågan högre upp.

Värdeteoretisk hedonism är ju intressant i sammanhanget, då många t ex kan njuta av en fin nyårsmiddag, där kött inte sällan är huvudrätten. Men hur livet för djuret som t ex oxfilén kommer ifrån har varit reflekterar inte så många över.

Angående fyrverkerier, om t ex mitt barn är förtjust i fyrverkerier så är det naturligtvis precis det jag bör prioritera, hur en för mig okänd hund reagerar påverkar inte mig speciellt mycket, eller rättare sagt, inte alls, 0 lidande i balansräkningen, för att gå plus behöver inte fyrverkerier vara årets höjdpunkt. Hur hunden, som jag inte ens är medveten om, eller exponerad mot, reagerar spelar ingen roll. Den är värd mindre än mitt barn, och får då anpassa sig.

Hade jag brytt mig om varenda djurs vara eller icke vara, så hade jag t ex inte ätit kött, jag hade inte heller kunnat ge våra katter den kattmat de får, då mycket djurfoder tillverkas av restprodukter från den industriella slakten.
  • Aikido

Kommer i år att satsa stenhårt på allt som låter mycket. Någon av grannarna låter sin hund skita på min tomt och då jag inte hittat den skyldige ännu kommer jag att tillämpa kollektiv bestraffning tills den skyldige träder fram (med svansen mellan benen hoppas jag).

• Anonym (Linda)

Kommer inte skjuta, har aldrig gjort. Däremot har jag noterat att min son har införskaffat ett gäng raketer men de får han ge sig iväg en bra bit härifrån och smälla när jag själv få "fira" nyårsafton med drogade hundar.

• Anonym (tycker)

Kunde inte svara då det saknas passande svarsalternativ.

• Anonym (mum)
    Anonym (Va) skrev 2016-12-31 15:40:31 följande:
    Det har jag aldrig ens varit i närheten av att påstå. Att det finns lagar som skyddar djur är bra, men det betyder inte att djur är lika mycket värda som människor. Hur du kan dra den slutsatsen är för mig obegriplig.
    Du skrev att djuren ska anpassa sig efter människorna. Eller du kanske egentligen menade att djuren ska anpassa sig efter just dig och dina behov, så att det är du som drar gränsen för när och hur det är okej att orsaka lidande för djur? 
  • Anonym (mum)
    MEE83 skrev 2016-12-31 15:57:58 följande:
    Snarlikt. Min poäng är att värdet av en människa oftast är högre än värdet på ett djur, och därför bör djur anpassa sig till människan. Det var väl frågan högre upp.

Värdeteoretisk hedonism är ju intressant i sammanhanget, då många t ex kan njuta av en fin nyårsmiddag, där kött inte sällan är huvudrätten. Men hur livet för djuret som t ex oxfilén kommer ifrån har varit reflekterar inte så många över.

Angående fyrverkerier, om t ex mitt barn är förtjust i fyrverkerier så är det naturligtvis precis det jag bör prioritera, hur en för mig okänd hund reagerar påverkar inte mig speciellt mycket, eller rättare sagt, inte alls, 0 lidande i balansräkningen, för att gå plus behöver inte fyrverkerier vara årets höjdpunkt. Hur hunden, som jag inte ens är medveten om, eller exponerad mot, reagerar spelar ingen roll. Den är värd mindre än mitt barn, och får då anpassa sig.

Hade jag brytt mig om varenda djurs vara eller icke vara, så hade jag t ex inte ätit kött, jag hade inte heller kunnat ge våra katter den kattmat de får, då mycket djurfoder tillverkas av restprodukter från den industriella slakten.
    Ok, då är ditt sätt att tänka inte alls så snarlikt mitt som jag först trodde. För mig låter det alldeles uppåt väggarna att enkom ta med sin egen njutning (och i förlängningen sin familjs och sina vänners njutning) i beräkningen och strunta i andra kännande individers upplevelser. Att du slänger in ett "naturligtvis" och tidigare nämnde att det skulle röra sig om fundamental värdeteori... det håller jag helt enkelt inte med om. 
  • Anonym (Va)
    Anonym (mum) skrev 2017-01-01 08:47:57 följande:

Du skrev att djuren ska anpassa sig efter människorna. Eller du kanske egentligen menade att djuren ska anpassa sig efter just dig och dina behov, så att det är du som drar gränsen för när och hur det är okej att orsaka lidande för djur? 

Sån hybris har jag inte så jag tror mig kunna bestämma över alla djur. Jag nöjer mig med att bestämma över mina egna.
  • Anonym (mum)
    Anonym (Va) skrev 2017-01-01 12:25:10 följande:
    Sån hybris har jag inte så jag tror mig kunna bestämma över alla djur. Jag nöjer mig med att bestämma över mina egna.
    Fast andra djur påverkas ju när du skjuter raketer. Inte bara dina egna.
  • Anonym (Va)
    Anonym (mum) skrev 2017-01-02 10:15:16 följande:

Fast andra djur påverkas ju när du skjuter raketer. Inte bara dina egna.

Ja, då är det upp till deras ägare att ta hand om dom. Och dom vilda djuren är som jag tidigare sagt utsatta för smällar under jaktsäsongen, nu slipper dom ju sätta livet till.
  • Anonym (mum)
    Anonym (Va) skrev 2017-01-02 10:45:57 följande:
    Ja, då är det upp till deras ägare att ta hand om dom. Och dom vilda djuren är som jag tidigare sagt utsatta för smällar under jaktsäsongen, nu slipper dom ju sätta livet till.
    Det smäller aldrig lika mycket under jaktsäsong som på nyårsafton. Smällandet under jaktsäsong leder åtminstone till mat och i viss mån är jakt detsamma som viltvård då en del arter inte har några naturliga fiender i de svenska skogarna och därför kommer att dö av sjukdomar eller svält istället för att skjutas. 

Fyrverkerier däremot är inte viltvård och en del djur dör antingen av stressen eller för att de springer ut på isen som inte alltid håller. Fyrverkerierna medför djurs lidande. Är det värt att göra något som bidrar till djurs lidande för att du tycker att raketerna har roliga färger och pangar på ett lite skojigt vis? 
  • EnGladPingvin

Som djurägare kan jag hantera fyrverkerierna, även om jag helst sett att de förbjöds i privat regi, på nyårsafton några timmar runt tolvslaget. När jag hade hund drogade jag henne. Hon var skottränad, men efter en incident där några ungdomar kastade smällare efter henne var hon vettskrämd så hon fick krampanfall. Tyvärr säljs smällare långt innan nyår och det smälls här i närheten där jag bor i ett par veckors tid. Mer kvällstid, men även dagtid när det är ljust. Det finns inga säkra tider. Kvällarna runt nyår är det rena krigszonen. Det går inte att droga djuren eller stänga in dem i ett rum i källaren i flera veckor.

Hade folk skött det snyggt och hållt sig till att smälla runt tolvslaget på nyår hade inte lika många reagerat, men nu har det gått överstyr. Det pågår i veckor, det kastas raketer på människor och djur, byggnader och bilar sätts i brand, etc. En man som protesterar får en raket skjuten i ögat! Det är dags att reglera smällandet. I den här kommunen är det förbjudet att smälla utan tillstånd, förutom med undantag på nyårsafton, men det skiter folk uppenbarligen i. Säkerhetsavstånd ska finnas till hus, men det skiter folk i. Likaså är det förbjudet för de under 18 år att köpa, inneha eller hantera fyrverkerier, men även det skiter folk i. Folk skiter i att städa upp efter sig utan låter skräpet ligga kvar. Då är det dags att förbjuda försäljning helt till privatpersoner. Ha fyrverkerier i kommunal regi på nyårsafton så slipper vi skiten.

Förutom allt ovan blir jag varje år lika förvånad att så många som källsorterar, kör miljöbil, påstår sig bry sig om miljön etc skiter i alla de miljöförstörande kemikalier som man skjuter ut varje nyår. För att inte tala om pengaslöseriet. Skulle aldrig lägga ett öre på skiten.

Svar på tråden Kommer du att smälla av nyårsraketer/smällare i år?