• Vaniljcola

Bolån med en inkomst

Vi har just sökt bolån och fått nej. Anledningen är att vi bara har en inkomst, min man jobbar och jag pluggar. Tycker det är lite konstigt att vi får nej eftersom min sambo har ca 45.000kr i månaden och vi kommer ha ca 600.000kr i egenkapital när vi ska köpa nytt hus.

Inga av oss har skulder.

Vi har alltså fått nej pga jag studerar nu. Kan man verkligen inte få ett lån på dessa förutsättningar? Mannen har ju väldigt bra lön och de 600000kr vi har i egenkapital är våra gemensamma.

Känns lite surt att lägga lika mycket pengar i månaden (om inte mer) på en hyresrätt som vi skulle lägga på ett eget hus.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-12-29 13:34
    Kan min man stå på lånet själv? Han säger att det är olagligt att göra så men är det det?

• Svar på tråden Bolån med en inkomst
  • Kjell2
    Vaniljcola skrev 2016-12-29 15:15:15 följande:
    Tack för att du tagit dig tid och svarat! Ska kolla upp detta :)
    Det är skillnad på olagligt och att banken inte accepterar ett visst upplägg. Samma slutresultat dock.

Återigen - besök banken tillsammans, inled en dialog. Var öppna med er situation och tydliga med vad ni vill. Försök hitta en lösning.

Blir det stopp testa med en annan bank.

• ITpappan

Mer intressant är ju värdet på huset ni tänker köpa, dvs den framtida belåningsgraden.

Kostar huset 900 000:- och ni har en insats på 600 000kr tycker jag att det är konstigt att ni inte får låna.

Kostar huset 1 300 000 och uppåt, säg 2-3 miljoner, är det ju inte så konstigt att ni inte får låna.

• riboflavin
    Kjell2 skrev 2016-12-29 14:00:06 följande:

Är de gifta eller sammanboende kommer huset ingå i bodelningen.

Inte om de reglerar det genom avtal, vilket banken i så fall skulle kräva.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Linnis92

Hos oss så står sambon på alla lån och som 100% ägare på huset. Jag fick inte vara med då jag bara var provanställd - är nu fl ledig så vi får ta tag i det efter ledigheten.

• Vaniljcola
    Linnis92 skrev 2016-12-29 16:46:20 följande:

Hos oss så står sambon på alla lån och som 100% ägare på huset. Jag fick inte vara med då jag bara var provanställd - är nu fl ledig så vi får ta tag i det efter ledigheten.

Tack för svar. Var det några problem att få igenom det på det sättet?
  • Linnis92
    Vaniljcola skrev 2016-12-29 17:16:54 följande:

Tack för svar. Var det några problem att få igenom det på det sättet?

Nej inte alls. Sen beror det såklart på hur stort lån ni vill ha, de kanske inte beviljar 7 miljoner på en inkomst. Vi har lån på 850.000 och det var inga problem för min sambo att få.
  • Anonym SE

Är det Swedbank du vänt dig till?

• Vaniljcola
    Anonym SE skrev 2016-12-29 17:37:33 följande:

Är det Swedbank du vänt dig till?

Nej, Länsförsäkringar. Borde jag prova med Swedbank?
  • Vaniljcola
    Linnis92 skrev 2016-12-29 17:25:38 följande:
    Nej inte alls. Sen beror det såklart på hur stort lån ni vill ha, de kanske inte beviljar 7 miljoner på en inkomst. Vi har lån på 850.000 och det var inga problem för min sambo att få.
    Får kolla upp det! :)
  • Anonym SE
    Vaniljcola skrev 2016-12-29 17:38:51 följande:
    Nej, Länsförsäkringar. Borde jag prova med Swedbank?
    Nej det tycker jag inte =)
    Flertalet i min omgivning har haft problem med Swedbank.
    Jag sökte bolån där och fick nej
    Gick till Länsförsäkringar och fick nej om sambon skulle vara med på lånet.

Den som hade hand om låneansökan sa att jag hade möjligheten att ta ett lite lägre lån själv. Jag gjorde det och köpte hus.

Det finns inget som säger att man måste ha sin sambo med på lånet. Jag äger ju själv huset och hans ekonomi kommer ju aldrig påverka det. Kan man med sin egen inkomst klara lånet själv är det inga problem.

I ditt fall kan man göra om lånet när du fått en fast inkomst så du kan stå med på huset.

Prata med Länsförsäkringar igen och säg att enbart din sambo ska stå på lånet
  • Vaniljcola

Nu har jag sagt detta till lin man. Vi har som sagt ett hus nu värderat till 3 miljoner o det kommer vi sälja. Så nu säger han att jag först måste ge bort (skriva över) min del av huset på honom innan vi kan söka nytt lån till nytt hus, eftersom han ska ha nytt lån själv o då kommer behöva pengarna.
    Förstår ni hur jag menar? Är detta en bra lösning?

• Kjell2
    Vaniljcola skrev 2016-12-30 10:53:31 följande:

Nu har jag sagt detta till lin man. Vi har som sagt ett hus nu värderat till 3 miljoner o det kommer vi sälja. Så nu säger han att jag först måste ge bort (skriva över) min del av huset på honom innan vi kan söka nytt lån till nytt hus, eftersom han ska ha nytt lån själv o då kommer behöva pengarna.

Gör inget innan ni pratat med banken. Gå dit båda.
  • Anonym SE

Nej det är ingen bra ide.
    Gå tillbaka till banken och få godkänt ett lån på bara honom först.

Däremot kan ni få nej av banken då ni redan har ett hus. Kravet de kan ställa är ju att ert hus måste säljas innan nytt lån beviljas,
  • Kjell2

Det kan finnas skattetekniska fördelar att skriva över nuvarande hus på din man om ni köper nytt. Men det hänger på mycket annat. Framförallt är det inte aktuellt förrän ni fått någon form av lånelöfte från banken.
  • sassa078

Banker brukar vilja att man har en plan för om man blir långtidssjuk eller något annat händer som gör att man får drastiskt minskade inkomster. Då ska man ju också klara amorteringar och driftkostnader av ett hus under såna perioder. Varför inte lugna ner er och vänta tills du pluggat klart om ni redan bor i hus?

• Vaniljcola
    sassa078 skrev 2017-01-02 19:48:18 följande:

Banker brukar vilja att man har en plan för om man blir långtidssjuk eller något annat händer som gör att man får drastiskt minskade inkomster. Då ska man ju också klara amorteringar och driftkostnader av ett hus under såna perioder. Varför inte lugna ner er och vänta tills du pluggat klart om ni redan bor i hus?

För jag pluggar på distans o vi ska flytta 48 mil härifrån. Då blir det ju svårt att bo kvar i huset vi har.
    Har inget emot hyreslägenhet men det är sån otrolig brist på sånt där vi ska bo.
  • Noname00

Swedbank är omöjliga ibland tycker jag , jag slutade kolla lånelöfte hos dem.
    När jag var den enda med inkomst så sökte jag lånelöfte själv utan att blanda in min sambo som skulle flytta in.
    Då är chansen större att få lån än att ange att man är 2 och den ene saknar inkomst.
    Det var inga problem för mig att få lånet med endast min lön.

Svar på tråden Bolån med en inkomst