• Vaniljcola

Bolån med en inkomst

Vi har just sökt bolån och fått nej. Anledningen är att vi bara har en inkomst, min man jobbar och jag pluggar. Tycker det är lite konstigt att vi får nej eftersom min sambo har ca 45.000kr i månaden och vi kommer ha ca 600.000kr i egenkapital när vi ska köpa nytt hus.

Inga av oss har skulder.

Vi har alltså fått nej pga jag studerar nu. Kan man verkligen inte få ett lån på dessa förutsättningar? Mannen har ju väldigt bra lön och de 600000kr vi har i egenkapital är våra gemensamma.

Känns lite surt att lägga lika mycket pengar i månaden (om inte mer) på en hyresrätt som vi skulle lägga på ett eget hus.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-12-29 13:34
    Kan min man stå på lånet själv? Han säger att det är olagligt att göra så men är det det?

• Svar på tråden Bolån med en inkomst
  • Kjell2
    Vaniljcola skrev 2016-12-29 15:15:15 följande:
    Tack för att du tagit dig tid och svarat! Ska kolla upp detta :)
    Det är skillnad på olagligt och att banken inte accepterar ett visst upplägg. Samma slutresultat dock.

Återigen - besök banken tillsammans, inled en dialog. Var öppna med er situation och tydliga med vad ni vill. Försök hitta en lösning.

Blir det stopp testa med en annan bank.

• ITpappan

Mer intressant är ju värdet på huset ni tänker köpa, dvs den framtida belåningsgraden.

Kostar huset 900 000:- och ni har en insats på 600 000kr tycker jag att det är konstigt att ni inte får låna.

Kostar huset 1 300 000 och uppåt, säg 2-3 miljoner, är det ju inte så konstigt att ni inte får låna.

• riboflavin
    Kjell2 skrev 2016-12-29 14:00:06 följande:

Är de gifta eller sammanboende kommer huset ingå i bodelningen.

Inte om de reglerar det genom avtal, vilket banken i så fall skulle kräva.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Linnis92

Hos oss så står sambon på alla lån och som 100% ägare på huset. Jag fick inte vara med då jag bara var provanställd - är nu fl ledig så vi får ta tag i det efter ledigheten.