• varelse

    Förbereda hemmet inför EFTER förlossning

    Hej! Finns det någon som har tips och råd angående tiden efter förlossningen? Något som kan vara skönt att ha fixat innan, som det kanske inte finns riktigt tid till sen eller annat som kan vara bra att ha ordnat.

    Som t.ex matlådor. Jag har tänkt laga en hel del mat att frysa ner nu inför bebbe som kommer i mitten på mars. Det borde ju inte vara för tidigt att ordna nu? Vet inte hur jag känner mig om ett tag, har hälsporre och foglossning så känner mig ganska skröpplig.

    Något annat har jag inte riktigt kommit på. Man vet ju inte i vilket skick man är i efter förlossningen, så jag tror att matlådor kan vara guld värt.

  • Svar på tråden Förbereda hemmet inför EFTER förlossning
  • fernandasmamma
    varelse skrev 2017-01-03 14:38:06 följande:

    Hej! Finns det någon som har tips och råd angående tiden efter förlossningen? Något som kan vara skönt att ha fixat innan, som det kanske inte finns riktigt tid till sen eller annat som kan vara bra att ha ordnat.

    Som t.ex matlådor. Jag har tänkt laga en hel del mat att frysa ner nu inför bebbe som kommer i mitten på mars. Det borde ju inte vara för tidigt att ordna nu? Vet inte hur jag känner mig om ett tag, har hälsporre och foglossning så känner mig ganska skröpplig.

    Något annat har jag inte riktigt kommit på. Man vet ju inte i vilket skick man är i efter förlossningen, så jag tror att matlådor kan vara guld värt.


    Matlådor är jättebra, äta måste man ju göra men är nog inte första prioritet att ställa sig att laga mat när man precis kommit hem..
    Och se till att kylen är fylld med typ yoghurt, juice etc, sånt man behöver/vill ha hemma..
    Städat lägenheten/huset innan alltså dammat, dammsugit, plockat undan så det inte är rörigt när man kommer hem..

    Det är absolut inte för tidigt att fixa matlådor nu, dom håller sig ju rätt länge i frysen
    Lycka till med bebisen!

  • Anotherone

    Fräscha tillbringare eller flaskor med vatten tycker jag var bra. Man dricker ju som en häst när man ammar och jag såg till att alltid ha kallt vatten i kylen så att det bara var att ta. Alltså inte köpevatten utan flaskor som jag preppat med tex. citron, ingefära etc. så att man snabbt kunde få ett stort glas.

    Sen tvättade vi upp kräktrasor i massor minns jag. Så att det bara var att ta, för det gick åt under dagarna. Finns 10-p på IKEA!

    Förra gången kunde inte jag amma vilket gjorde att vi gick upp och värmde ersättning även på nätterna. Då bodde vi på ett plan. Nu bor vi i tvåplanshus där inte kök och sovrum är på samma våning så det är min utmaning att lösa för det vore skönt att slippa springa upp och ner nattetid om vi behöver flaskmata den här gången också.

    Matlådor och fikabröd är trevligt att fylla frysen med! Och sen skaffa konto på typ Mathem.se så att man kan handla på nätet och slipper springa i affärer med bebisen.

  • Mandelkanel

    Matlådor kan vara bra men vi köpte mycket färdigt, stressa inte med det men gör om du tycker det är kul att laga mat så gör storkok när du ändå lagar mat. Jag städade och tvättade fönstren, var skönt att inte behöva tänka på det på flera veckor. Sen är det ju allt för bebisen som är skönt att ha klart, skötbord, kläder, säng och ev bärsele och vagn, amnings-bh och amningsnattlinne. Köpte också en dvd- Box, blev mycket tid i soffan med amningsförsök osv. Men min sambo gjorde mycket ärenden i början, man är ju inte helt låst båda två hela tiden.

  • Fjäril kär

    Kom ihåg att det kan vara skönt att ha väldigt mycket markservice fixat.

    Att kylskåpet är fyllt, det är städat, rena lakan i sängen, tvättkorgen tömd, att det är handlat blöjor och alla små måsten och ärenden är fixat , osv.

    Första veckorna är oftast ganska omtumlande och det kan vara skönt att slippa vardagen så långt det går .

  • Fjäril kär

    Glöm heller inte bort att förbereda om inte amningen funkar. Köp hem ersättning och flaskor i förväg så du inte står där mitt i natten med en vrålande bebis som inte kan få mat.

  • ABC73

    Kan rekommendera att förberedas mat som kan ätas med en hand och inte är för kladdigt. Positivt om det går att äta medan man ammar eller håller en liten närhetstörstande person.

  • MissHelene

    Som du säger är färdiga matlådor guld värt! Be även dom som kommer o hälsar på er att hellre ta med mat än en bulle, jag uppskattade nylagad mat mer än en kaka när man fick besök av familj och släkt:) vår bäbis fick tillägsmatas med ersättning så det blev en o annan kräka och det gick åt massor av filtar då det inte hann tvättad varje dag, likaså kräklappar. Då jag snittades o inte kunde bära så mkt var Mathem en räddare i nöden, använder mig fortfarande av dom:) sen som dom andra skriver, fyll kylen med saker som ni tycker om och är lätta att äta med en hand, jag var enarmad flera månader då bäbis ville ha närhet 24/7^^

  • Fjäril kär

    Kan vara värt att tänka på sysselsättning också om du ammar bebis ofta/länge eller har en sömntuta. Tv och mobil/surf blir man fort trött på .

    Jag läste mycket böcker (ljudbok för långa amningsnätter) , la stora pussel och löste korsord. (allt går att göra med en arm)

    Och när folk undrade vad jag ville ha i gåva var det oftast något i pysselväg jag saknade.

  • bluebird6

    Precis som alla säger. Mat som kan ätas med en hand och även är ok halvkall. Vet inte hur många ggr sambon kom hem o så stod en halväten lunch kvar?

    Liten ville bäras dygnet runt så en sjal införskaffades på stört. Bebis naken, knuten mot bröstet o allt från att äta till toabesök gick så mkt smidigare.

    Lycka till.

  • Raggsockan
    Anotherone skrev 2017-01-03 15:46:10 följande:

    Fräscha tillbringare eller flaskor med vatten tycker jag var bra. Man dricker ju som en häst när man ammar och jag såg till att alltid ha kallt vatten i kylen så att det bara var att ta. Alltså inte köpevatten utan flaskor som jag preppat med tex. citron, ingefära etc. så att man snabbt kunde få ett stort glas.

    Sen tvättade vi upp kräktrasor i massor minns jag. Så att det bara var att ta, för det gick åt under dagarna. Finns 10-p på IKEA!

    Förra gången kunde inte jag amma vilket gjorde att vi gick upp och värmde ersättning även på nätterna. Då bodde vi på ett plan. Nu bor vi i tvåplanshus där inte kök och sovrum är på samma våning så det är min utmaning att lösa för det vore skönt att slippa springa upp och ner nattetid om vi behöver flaskmata den här gången också.

    Matlådor och fikabröd är trevligt att fylla frysen med! Och sen skaffa konto på typ Mathem.se så att man kan handla på nätet och slipper springa i affärer med bebisen.


    Termos och sån där burk som man kan dosera ersättningen i. Värm ordentligt varmt på kvällen o sen är de bara måtta upp (häll inte utanför i tröttheten). Gör de även fast vi bara har 4m till micron från sovrummet :)
  • Anotherone
    Raggsockan skrev 2017-01-03 18:49:21 följande:
    Termos och sån där burk som man kan dosera ersättningen i. Värm ordentligt varmt på kvällen o sen är de bara måtta upp (häll inte utanför i tröttheten). Gör de även fast vi bara har 4m till micron från sovrummet :)
    Tack för tips! Det är nog så det får bli.
    Den varianten körde vi ju med storebror när han var bebis och man skulle iväg. En termos med varmt vatten och en flaska kallt så att man kunde blanda ersättning till rätt temperatur.
  • Stårschan

    Om du har en mobil och någorlunda ansvarsfull partner och inte bor 10 mil från närmaste tätort så behöver du faktiskt inte förbereda särskilt mycket. Det mesta går att fixa trots att man har en nyfödd hemma. Det jag skulle satsa på är väl att fylla frysen med matlådor, för det är ju rätt lyxigt att ha färdigt.

  • Physalis

    Städa det ni vill ha städat innan.

    Fyll på med basvaror, trist om man efter två dagar måste handla för att schampoot är slut.

    Bygg spjälsäng, installera bilbarnstolen (öva på att sätta fast och ta ur en nalle eller liknande, lär er de funktioner som finns, så som att lossa på bältet) mm.

    Har ni ofärdiga projekt så gör klart dessa nu.

    Och vila ut! Det glömde jag göra, jag såg bara förlossningsdagen och att slippa vara gravid längre. Jag förträngde totalt att man inte får sova ut och vila upp sig efter förlossningen.


    Korrekturläser som en kratta
  • Fjäril kär

    Kolla i förväg att du klarar av att fälla ihop barnvagnen och få plats med den i bilen själv / fixa att få upp/ner den för trappuppgången .

    Skönt att veta att du på egen hand kan sätta bebis i bilen /ta dig till bussen och själv kunna åka iväg om du måste.

    Amningshjärnan kan ibland göra att man blir lite IQ fiskmås...

  • LizzzI
    Anotherone skrev 2017-01-03 15:46:10 följande:

    Fräscha tillbringare eller flaskor med vatten tycker jag var bra. Man dricker ju som en häst när man ammar och jag såg till att alltid ha kallt vatten i kylen så att det bara var att ta. Alltså inte köpevatten utan flaskor som jag preppat med tex. citron, ingefära etc. så att man snabbt kunde få ett stort glas.

    Sen tvättade vi upp kräktrasor i massor minns jag. Så att det bara var att ta, för det gick åt under dagarna. Finns 10-p på IKEA!

    Förra gången kunde inte jag amma vilket gjorde att vi gick upp och värmde ersättning även på nätterna. Då bodde vi på ett plan. Nu bor vi i tvåplanshus där inte kök och sovrum är på samma våning så det är min utmaning att lösa för det vore skönt att slippa springa upp och ner nattetid om vi behöver flaskmata den här gången också.

    Matlådor och fikabröd är trevligt att fylla frysen med! Och sen skaffa konto på typ Mathem.se så att man kan handla på nätet och slipper springa i affärer med bebisen.


    Ett tips till dig är att ha en termos med kokt vatten bredvid sängen, + en sån där burk med tre fack så man kan mäta upp ersättningen i förväg och några flaskor så är det bara o fixa ersättningen direkt vid sängen. Så gjorde iaf vi :)
  • Mallemamma

    En lite udda grej kanske men om man spricker lite/mycket så svider det vid toabesök, på bb hade de en liten handdusch bredvid toan som man kunde använda samtidigt som man kissade, tyckte att det underlättade oerhört mycket (sved massor trots jag bara sprack pyttelite) så sambon har installerat en sån hemma inför nästa förlossning. Inget komplicerat, sätts på kranen i handfatet med enkla medel, och tror inte den kostade så mycket heller.

    Jag blev rekommenderad att gå in i duschen/badkaret och kissa efter första fl men det kändes lite sådär hehe.

  • Emmabo

    Jag fyllde frysen med matlådor vilket var toppen när sambon gick tillbaka till jobbet och jag var själv på dagarna Första tre veckorna var han hemma så då kunde man ändå handla och laga mat hyfsat enkelt.
    Det som var viktigast för mig när jag kom hem var att det fanns tjocka bindor, bedövningskräm och allt sånt som man behövde för att gå på toaletten efteråt. :)

  • varelse

    Men toppen, tack för alla bra tips!

    Jag har nu gjort en hel del matlådor, men har mycket kvar att göra.

    De där tvättlapparna från Ikea har jag faktiskt inhandlat, blev 20 st som är nytvättade nu. Ska de användas som typ spy- och bajstrasor? De är väl för sträva för att användas vid att torka/tvätta rumpan vid blöjbyte? Har också köpt Imsevimse tvättlappar, de är mycket mjukare. Vad tycker ni att skall användas när?

    Vi ska flytta ungefär två månader efter bebis ankomst så det kommer bli en hel del att göra då. Så nu försöker jag göra lite flyttstädning. Håller på att frostar ur frysen bl.a. Det kan ju verkligen vara skönt att ha gjort :) Samt att jag gått igenom köksskåpen med saker vi inte kommer att använda på dessa månader, så att det är smidigare och mindre saker att plocka ihop sen när det är dags att flytta.

    Vet inte riktigt vad för annan flyttstädning man kan göra redan förutom att sortera saker i lådor färdigt.

Svar på tråden Förbereda hemmet inför EFTER förlossning