• Anonym (Orolig mamma)

Vad blir straffet?

Min 15 åring har brutit sig in i en skola tillsammans med 2 kompisar.

Nu ska det bli rättegång och han har fått en försvarsadvokat.

Vad kan straffet bli för detta brott?

Han är ostraffad sen innan och väldigt skötsam pojke!

• Svar på tråden Vad blir straffet?
  • Anonym (nnn)
    Kjell2 skrev 2017-01-03 14:51:52 följande:
    Ungdomsvård, samhällstjänst, böter och skadestånd i någon kombination.
    Knappast! Tror du på allvar att man får ungdomsvård för ett olaga intrång? Och vem skulle ha yrkat på skadestånd?

Nej, nej. Det kommer att bli villkorligt och inget mer. Olaga intrång utan skadegörelse eller stöld är inte så allvarligt. Många ungdomar går någon gång in någonstans de inte får och man knäpper lite på näsan och sedan är det bra.

Självklart kan grabben vara skötsam i övrigt trots ett sådant litet "äventyr" med kompisarna. Ni som tror något annat - har ni aldrig någonsin till exempel kört för fort!?

Lugn TS. Det blir en liten läxa, men inget farligt.
  • Anonym (agetyaty)
    Anonym (nnn) skrev 2017-01-03 17:02:45 följande:
    Knappast! Tror du på allvar att man får ungdomsvård för ett olaga intrång? Och vem skulle ha yrkat på skadestånd?

Nej, nej. Det kommer att bli villkorligt och inget mer. Olaga intrång utan skadegörelse eller stöld är inte så allvarligt. Många ungdomar går någon gång in någonstans de inte får och man knäpper lite på näsan och sedan är det bra.

Självklart kan grabben vara skötsam i övrigt trots ett sådant litet "äventyr" med kompisarna. Ni som tror något annat - har ni aldrig någonsin till exempel kört för fort!?

Lugn TS. Det blir en liten läxa, men inget farligt.
    Har man brutit sig in någonstans är det ganska troligt att det har blivit skador på t.ex. en dörr. Detta kan naturligtvis fastighetsägaren begära ersättning för.
  • Anonym (X)
    Anonym (agetyaty) skrev 2017-01-03 21:40:43 följande:
    Har man brutit sig in någonstans är det ganska troligt att det har blivit skador på t.ex. en dörr. Detta kan naturligtvis fastighetsägaren begära ersättning för.
    Eller så satte man ett tuggummi i dörren så att den inte gick i lås!
  • Anonym (Orolig mamma)
    Nej en av killarna hade nycklar. Ingen skadegörelse!
  • Anonym (nnn)
    Faktiskt inte. Vid den typen av brott är det allra vanligaste att det är ett utslag av så kallad opportunism. En möjlighet att gå in uppenbarar sig och ungdomar faller för frestelsen och går in olovligt. Det är sällan de blir tungt kriminella efter det.
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (nnn) skrev 2017-01-03 22:31:41 följande:
    Faktiskt inte. Vid den typen av brott är det allra vanligaste att det är ett utslag av så kallad opportunism. En möjlighet att gå in uppenbarar sig och ungdomar faller för frestelsen och går in olovligt. Det är sällan de blir tungt kriminella efter det.
    Som sagt så gick de in med nycklar som en äldre kille hade. Inte kompis till min son som även brutit kontakten med den andra killen efter detta.

Min bror har gjort samma sak 2 gånger som ung. Inget jag ens kände till. Idag är han välutbildad och högavlönad fullt "normal" man. Han var aldrig "stökig" som barn, ungdom heller, aldrig haft några problem öht!
  • Anonym (nnn)
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2017-01-03 23:13:42 följande:
    Som sagt så gick de in med nycklar som en äldre kille hade. Inte kompis till min son som även brutit kontakten med den andra killen efter detta.

Min bror har gjort samma sak 2 gånger som ung. Inget jag ens kände till. Idag är han välutbildad och högavlönad fullt "normal" man. Han var aldrig "stökig" som barn, ungdom heller, aldrig haft några problem öht!
    Nej, lite bus är faktiskt helt normalt. En möjlighet öppnar sig, man får en (dålig!) idé. . . 

Allt prat om straff, att han inte kan vara skötsam i övrigt och ungdomshem kan du ta med en stor nypa salt! Du känner honom bäst och känner du ingen spontan oro för hans situation finns det ingen anledning att skrämma upp sig.

Mindre småbrott som snatteri eller just olaga intrång är vanligt. Det är lite spänning och leder sällan till något mer. Tingsrätten kommer att ta det meed ro, det är jag säker på!
  • Bf29okt

Men Gud vad dömande ni allihopa e! Skäms!

Han e kanske världens skötsammaste men gjorde ett misstag. Har ni aldrig gjort misstag i livet? Gjort något helt fel och som egentligen inte återspeglar er person?

Och håll er till fucking ämnet .. Ts frågade vad följderna kunde bli.

• Bf29okt

Skulle inte ha skrivit alla för läste bara vissa svar:)

Blir bara sjukt irriterad när folk dömer på det sätter ..

• Anonym (Advokat)

Hej!

Ja, nu har inte din son varit den skötsamma av sig tyvärr, och det är rätt att han ska straffas för det här så han inser det själv. Men du kan ta det någorlunda lugnt.

Jag jobbar som advokat sedan 5 år tillbaka och av sådana här fall så brukar straffet hamna på skadestånd i åsamka av inbrottet. Det som också blir är att han hamnar i polisregistret och att göra det som så ung är inget vidare. Ta det lugnt, det är inte så att han inte kommer bli en människa sedan. Men om han nu i sommar kanske vill söka sig ett sommarjobb så hamnar han längre ner på listan vilket innebär att han kanske inte får något jobb i sommar. Men mer än så är ytterst sällan att något mer händer. Så länge dem inte skadat skolan eller snott värdehandlingar som datorer, ipads, eller sekretessbelagda papper så är det relativt lugnt.

• Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (Advokat) skrev 2017-01-04 00:35:51 följande:

Hej!

Ja, nu har inte din son varit den skötsamma av sig tyvärr, och det är rätt att han ska straffas för det här så han inser det själv. Men du kan ta det någorlunda lugnt.

Jag jobbar som advokat sedan 5 år tillbaka och av sådana här fall så brukar straffet hamna på skadestånd i åsamka av inbrottet. Det som också blir är att han hamnar i polisregistret och att göra det som så ung är inget vidare. Ta det lugnt, det är inte så att han inte kommer bli en människa sedan. Men om han nu i sommar kanske vill söka sig ett sommarjobb så hamnar han längre ner på listan vilket innebär att han kanske inte får något jobb i sommar. Men mer än så är ytterst sällan att något mer händer. Så länge dem inte skadat skolan eller snott värdehandlingar som datorer, ipads, eller sekretessbelagda papper så är det relativt lugnt.

Inget är stulet och sommarjobb har han redan!
  • Anonym (nnn)
    Anonym (Advokat) skrev 2017-01-04 00:35:51 följande:

Hej!

Jag har ytterst svårt att tro att du är advokat, faktum är att jag är säker på att det inte är sant. Det syns dels på språket, dels på att du inte skiljer inbrott från olaga intrång. Sedan undrar jag vem du tänkte skulle få skadeståndet och varför (det står inte ens att någon begärt det). För inte kan det vara så att advokaten inte kan skilja på böter och skadestånd?

Slutligen är det ingen fara med sommarjobb. Det är enbart säkerhetsklassade arbeten man behöver uppvisa utdrag från brottsregistret för och dessa är väldigt få. I dagsläget är han dessutom för ung för dem ändå.

Jag vill påminna dig om att advokat är en skyddad titel i Sverige och det är direkt olagligt att utge sig för att vara det om man inte är det. Det är uppenbart att du inte är det.
  • Kjell2

Har de bara tagits sig in utan att förstöra något och  inte stulit något lär det inte bli mycket av detta. Eventuellt bara en rejäl utskällning.

Det jobbig med en eventull dom kan vara att det blir trassel med körkortet om några år.

• jjeessiicahh

Om han hade vart skötsam så hade han väl inte brutit sig in i en skola?

Straffet blir väl samhällstjänst. Om man går ostraffad som identifierad våldtäcksam i Sverige så behöver du inte oroa dig för ett inbrott.

• jjeessiicahh
    Anonym (nnn) skrev 2017-01-04 08:24:01 följande:
    Jag har ytterst svårt att tro att du är advokat, faktum är att jag är säker på att det inte är sant. Det syns dels på språket, dels på att du inte skiljer inbrott från olaga intrång. Sedan undrar jag vem du tänkte skulle få skadeståndet och varför (det står inte ens att någon begärt det). För inte kan det vara så att advokaten inte kan skilja på böter och skadestånd?

Slutligen är det ingen fara med sommarjobb. Det är enbart säkerhetsklassade arbeten man behöver uppvisa utdrag från brottsregistret för och dessa är väldigt få. I dagsläget är han dessutom för ung för dem ändå.

Jag vill påminna dig om att advokat är en skyddad titel i Sverige och det är direkt olagligt att utge sig för att vara det om man inte är det. Det är uppenbart att du inte är det.
    Jag har fått visa brottsregister till de flesta jobb jag börjat på så där har du fel.
  • Anonym (nnn)
    jjeessiicahh skrev 2017-01-05 12:36:25 följande:

Om han hade vart skötsam så hade han väl inte brutit sig in i en skola?

Straffet blir väl samhällstjänst. Om man går ostraffad som identifierad våldtäcksam i Sverige så behöver du inte oroa dig för ett inbrott.

Fast nu var det ju inte inbrott, utan olaga intrång. Det är stor skillnad i straffskala och det är direkt fel att blanda ihop.

Straffet blir inte samhällstjänst, det finns inget annat än böter på straffskalan överhuvudtaget. Troligtvis blir det inte ens det för ett par ungar som gått in på skolan efter stängning och sprungit i korridorerna utan att stjäla eller förstöra något. Bara gått runt.

Självklart kan grabben vara skötsam i övrigt även om man någon gång går in någonstans där man inte får vara. Jag förstår verkligen inte varför så många på FL har ett sådant behov av att snaska till allt, måla upp snaskigaste möjliga bild och sedan svara på det.
  • felix le chat
    Aileen Allannah skrev 2017-01-03 16:36:08 följande:

Skötsam? Ha!

När jag gick i högstadiet gjorde jag allt för att hålla mej borta från skolan

Att brysa sig IN på skolan var helt otänkbart.

Han och hans vänner är så studiemotiverade att dom tillochmed tar sig in
    under icke skoltid !

Svar på tråden Vad blir straffet?