Anonym (Advokat) skrev 2017-01-04 00:35:51 följande:
Hej!
Ja, nu har inte din son varit den skötsamma av sig tyvärr, och det är rätt att han ska straffas för det här så han inser det själv. Men du kan ta det någorlunda lugnt.
Jag jobbar som advokat sedan 5 år tillbaka och av sådana här fall så brukar straffet hamna på skadestånd i åsamka av inbrottet. Det som också blir är att han hamnar i polisregistret och att göra det som så ung är inget vidare. Ta det lugnt, det är inte så att han inte kommer bli en människa sedan. Men om han nu i sommar kanske vill söka sig ett sommarjobb så hamnar han längre ner på listan vilket innebär att han kanske inte får något jobb i sommar. Men mer än så är ytterst sällan att något mer händer. Så länge dem inte skadat skolan eller snott värdehandlingar som datorer, ipads, eller sekretessbelagda papper så är det relativt lugnt.
Jag har ytterst svårt att tro att du är advokat, faktum är att jag är säker på att det inte är sant. Det syns dels på språket, dels på att du inte skiljer inbrott från olaga intrång. Sedan undrar jag vem du tänkte skulle få skadeståndet och varför (det står inte ens att någon begärt det). För inte kan det vara så att advokaten inte kan skilja på böter och skadestånd?
Slutligen är det ingen fara med sommarjobb. Det är enbart säkerhetsklassade arbeten man behöver uppvisa utdrag från brottsregistret för och dessa är väldigt få. I dagsläget är han dessutom för ung för dem ändå.
Jag vill påminna dig om att advokat är en skyddad titel i Sverige och det är direkt olagligt att utge sig för att vara det om man inte är det. Det är uppenbart att du inte är det.