• nfjdk

Bakelser i ett cafe

Hej!

Jag vill inom en snar framtid öppna ett eget cafe, så nu behöver jag hjälp med att bestämma vilka bakverk och kakor som ska säljas i cafet! Vad skulle ni vilja ha om ni kom hit?

• Svar på tråden Bakelser i ett cafe
  • Pimpinellan
    nnnnnnnn skrev 2017-01-06 18:51:23 följande:
    Helt rätt vad gäller kaffekoppar/muggar.
    Och om man får önska fritt - inte ikeas vanliga billiga med ytte-pytte-litet öra som bara 1 finger får plats i... Jag vet att de bara kostar 6 kr och att alla andra kostar 15 kr/st, men de är så mycket, mycket bättre...

Mitt drömcafé är ett loppiscafé med fina gamla grejor och möjligheten att köpa med allt hem tex stolen, muggen, brickan osv. Men om man ska ha det så, så får man inte ha muggar/koppar med sprickor i eller flisor har gått i kanten.
    Där sa du nåt-loppiscafé! Erikshjälpen har ju på sätt och vis det- inget till salu, men allt porslin är gammalt och superläckert. Och finns det nåt värre än caféer i gammal miljö med gammeldags inredning och så kör de med typ IKEA-muggar?!
  • LillaJag06

Jag hade önskat att det fanns läckra mjölkfria bakelser. Finns aldrig något jag kan äta :(

• EnAnonumius
    Coccolina skrev 2017-01-05 11:23:54 följande:

I min värld går det inte att göra det gott med sötningsmedel... Sötningsmedel smakar fruktansvärt. 

Men såklart att man kan ha något som diabetiker kan äta. man kan även se till att ha annat för allergiker. Men viktigt att tänka på är att om det är ett litet kök och du har nötter i en sak så kan du inte kalla NÅGOT du säljer för nötfritt...Eftersom de är så starka allergener. 

Men som sagt att försöka ha något för alla är väl smart... Däremot att göra allt med sötningsmedel är inte smart. I fallet med fiket igår så var verkligen allt med sötningsmedel och var därmed för oss oätligt vilket gör att jag och mina vänner aldrig mer kommer fika där... Kan även tillägga att de körde på vegan stuket i det mesta (de hade en(!!!) smörgås med salami och brie...) och det är faktiskt godare med smör än med margarin i bakverk...:-P Och sötningsmedels späckad kladdkaka med Sojaglass är inte en hit på något sätt....

Bara för att det fiket, du besökte, inte kan hantera bakning på ett bra sätt så kan du ju knappast använda sötningsmedel som exklusivt enbart "boven i dramat" och döma ut baserat på ETT fik som du gör att alla fik blir dåliga om de kör bakverk med sötningsmedel.
    På Jerkstrands, där jag bor, så föredrar jag deras semlor för diabetiker (och jag är inte ens diabetiker) då de smakar faktiskt mycket godare än den "vanliga semlan":

Det finns olika former av sötningsmedel och vissa sötningsmedel är godare än "vanligt socker", medan det finns andra sötningsmedel som smakar Kräks.

Nu är min kompis död sedan länge, men hon hade ett sötningsmedel som underbar och gjorde kanelbullarna godare än man använt "vanligt socker". Synd att jag inte lade namnet på minnet vilket sötningsmedel det var och hennes son är också tyvärr död så jag kan inte fråga honom heller.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    nfjdk skrev 2017-01-05 10:25:01 följande:

Hej!

Jag vill inom en snar framtid öppna ett eget cafe, så nu behöver jag hjälp med att bestämma vilka bakverk och kakor som ska säljas i cafet! Vad skulle ni vilja ha om ni kom hit?

Skall du köra bakverk med sötningsmedel så se upp. Det finns en uppsök med sötningsmedel så jag skulle rekommendera att man köper in typ "ett prov" på de olika sorterna och prövar sig fram vilket som du tycker "blir bäst".

Dock så någon påtalade vill du baka själv och ha bakverk med nötter så bär du skriva att de nötfria bakverken kan inne hålla spår av nötter.

Skulle jag komma in på ett fik så skulle ju jag vilja se.

* Semlor (när det är säsong för dem)
    * Kanelbullar
    * Damsugare
    * Chokladboll (Kokosboll)
    * Paj med vaniljsås
    * Cupcakes/Muffins

Sedan så klart olika sorters smörgåsar med. Där lämnar jag över till en Café ägarna/ägaren att överraska mig med med sortimentet. Men för all den del glöm inte bort att vi finns som uppskattar räkor på smörgås.

• EnAnonumius
    nnnnnnnn skrev 2017-01-05 18:34:42 följande:

Lagom stora kakor.

Ursäkta mig men vad är "lagom stora kakor"?

Det är faktiskt väldigt diffust begrepp.
    För det som är "lagom" för dig kan vara "mycket" eller "litet för någon annan.

Så vilken storlek lägger du in i "lagom stora...."
  • EnAnonumius
    Pimpinellan skrev 2017-01-08 14:34:44 följande:
    Där sa du nåt-loppiscafé! Erikshjälpen har ju på sätt och vis det- inget till salu, men allt porslin är gammalt och superläckert. Och finns det nåt värre än caféer i gammal miljö med gammeldags inredning och så kör de med typ IKEA-muggar?!
    Håller med dig, har man retrostylat Café så bör även koppar bestick etc också vara i den stilen.
    Även baristamaskiner borde ha en retrolook.
    Nu finns det ju dessa s.k baristamaskiner som har utseendet som har en "retrolook".
    Fast det är sällan man ser dem på retrostylade caféer.

• flygrl
    iMitera skrev 2017-01-06 22:38:04 följande:

Lite nyfiken. Ni som säger att ni vill ha Budapestbakelser, Napoleon, småkakor. Vilka sorts fik går ni på, konditorier bara eller? Aldrig sett röken av sådana bakverk på de caféer jag går på.

Min syrra pluggar i Uppsala och när jag hälsat på henne har vi flera gånger fikat på ett trivsamt café som heter nåt med fåglar (?) och som har Napoleon bakelse och småkakor med. Väldigt populärt verkar stället va med massa studenter som sitter och grupp arbetar och så. :)
  • lalsldlflglhljlk

Vegansk fika och veganska mackor!

T.ex.

- Snickerskaka
    - Chokladpudding med banan och växtgrädde (t.ex. kokosgrädde)
    - Någon mjuk kaka + växtgrädde/glass.
    - Blåbärspaj

- Macka med vegansk skagenröra (tofu, tångkaviar, dill, citron, havregrädde, veg. majonnäs) + lite grönsaker
    - Macka med olika sorters hoummus + grönsaker + avokado + oumph
    - Macka med nån egengjord röra på typ solroskärnor, soltorkad tomat, olja och kryddor + grönsaker och solrosskott/groddar
    - Grönsaksstavar med guacemole + hummus + någon mer röra.

Helst att mackorna görs när man beställer dem också så de inte legat i kyldisken hela dagen och blivit blöta och äckliga.

- Olika tésorter (lös-té)
    - Olika smoothies (med bara frukt och juice/kokosmjölk)
    - Saft
    - Kaffe + olika sorters växtmjölk (sojamjölk och havremjölk)

Och sälj inte till överpris! Macka - 50 kr, kaffe 25 kr, kaka 25 kr, saft 10 kr. Och gratis påfyllning på dricka.

• lalsldlflglhljlk
    EnAnonumius skrev 2017-01-08 15:19:19 följande:
    Ursäkta mig men vad är "lagom stora kakor"?

Det är faktiskt väldigt diffust begrepp.
    För det som är "lagom" för dig kan vara "mycket" eller "litet för någon annan.

Så vilken storlek lägger du in i "lagom stora...."
    Om det är någon kaka som görs i en stor form som man skär upp efteråt kan man ju fråga hur stor bit personen vill ha. Eller så skär man upp den i tre olika storlekar. Där stor bit är i storleken av en cd-skiva, mittemellan är som ett rektangulärt knäckebröd och liten bit är hälften av det. Så kan det kosta typ 20-25-30 kr.
  • Coccolina
    EnAnonumius skrev 2017-01-08 15:00:53 följande:
    Bara för att det fiket, du besökte, inte kan hantera bakning på ett bra sätt så kan du ju knappast använda sötningsmedel som exklusivt enbart "boven i dramat" och döma ut baserat på ETT fik som du gör att alla fik blir dåliga om de kör bakverk med sötningsmedel.
    På Jerkstrands, där jag bor, så föredrar jag deras semlor för diabetiker (och jag är inte ens diabetiker) då de smakar faktiskt mycket godare än den "vanliga semlan":

Det finns olika former av sötningsmedel och vissa sötningsmedel är godare än "vanligt socker", medan det finns andra sötningsmedel som smakar Kräks.

Nu är min kompis död sedan länge, men hon hade ett sötningsmedel som underbar och gjorde kanelbullarna godare än man använt "vanligt socker". Synd att jag inte lade namnet på minnet vilket sötningsmedel det var och hennes son är också tyvärr död så jag kan inte fråga honom heller.

Jag har smakat MÅNGA olika typer av sötningsmedel och klarar inte av NÅGOT. Tro mig jag har försökt!! Så jo för min del var det sötningsmedlet som var boven!

Det stod inte rakt ut att de använda sötningsmedel men vi var flera som kom fram till samma sak (och som dessutom känt av det tidigare och har väldigt lätt för att känna av just sötningsmedel) kakorna och bakelserna var först goda... men sedan så kom eftersmaken av sötningsmedel som gjorde det oätligt! 

Bara för att du klarar av sötningsmedel så betyder det inte att alla göra det.... 

I detta fallet så visade det dock sig att det var Stevia. Som är ett av de värsta i mina ögon.... 

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Queennr1
    Coccolina skrev 2017-01-08 18:17:01 följande:

Jag har smakat MÅNGA olika typer av sötningsmedel och klarar inte av NÅGOT. Tro mig jag har försökt!! Så jo för min del var det sötningsmedlet som var boven!

Det stod inte rakt ut att de använda sötningsmedel men vi var flera som kom fram till samma sak (och som dessutom känt av det tidigare och har väldigt lätt för att känna av just sötningsmedel) kakorna och bakelserna var först goda... men sedan så kom eftersmaken av sötningsmedel som gjorde det oätligt! 

Bara för att du klarar av sötningsmedel så betyder det inte att alla göra det.... 

I detta fallet så visade det dock sig att det var Stevia. Som är ett av de värsta i mina ögon.... 

Hur kommer det sig egentligen att några av oskärpa så känsliga för sötningsmedel medans några (de flesta) inte verkar känna nån skillnad? Jag tycker också det ärfullständigt vedervärdigt.
  • EnAnonumius

Tja hur skall man tolka det när du bara berättade om ETT café och att de använde sötningsmedel och hade vedervärdiga kakor bara för att det körde med sötningsmedel? Sedan så sa du direkt i analogt med det att du ansåg att sötningsmedel var ingen höjdare utan man skall enbart använda vanligt socker.

Kort sagt jag svarade helt i analogt med infon du gav i dina inlägg.

Nu berättar du för mig om att du testa olika sötningsmedel och sedan så återgå du till "samma Café" igen som mall.

Citera denna mening separata..
    "Bara för att du klarar av sötningsmedel så betyder det inte att alla göra det.... "
    (slut citat)

Precis.
    Det är väl en jävla tur för mig då att jag aldrig har hävdat detta att "andra skulle klara det" , bara för att jag klarar VISSA sorters sötningsmedel. 
    Jag skrev enkelt att det finns olika sorters sötningsmedel. Inget om huruvida att andra måste klara det eller inte, utan det skadar ju inte att testa ut,.

• EnAnonumius
    Queennr1 skrev 2017-01-08 20:19:09 följande:
    Hur kommer det sig egentligen att några av oskärpa så känsliga för sötningsmedel medans några (de flesta) inte verkar känna nån skillnad? Jag tycker också det ärfullständigt vedervärdigt.
    Det beror på vilken sort sötningsmedel det är i mitt fall.
    Vissa sorter kan jag inte med alls. De smakar just vedervärdigt.

Sedan så finns de viss sötningsmedel som man skall vara extremt försiktiga med för överdoseras de så tar de överhanden och blir då vedervärdig i smaken.
    Många läser inte på "burken" eller tror att det är tryckfel när det står "1 tsk sötningsmedel motsvara 1dl socker".  Jag har sett folk som bakar som tar 1dl sötningsmedel för det står i receptet 1dl socker. Så läser man på burken 1tsk sötningsmedel motsvara 1dl socker. Jag har personligen inte ens smakat på det bakverken när man upptäcker hur det har bakats med.

Detta med vad man klara av ja man kan ju filosofera dom det länge. Man kan bara spekulera men det kommer nog alltid att handla om "man är olika" och det är väl det närmsta handfasta svaret man kan komma egentligen.

Lite som att de som klara av extrem stark mat och ändå känna olika smakerna i maten även d "svagare" smakerna i grytan, trots starka kryddor finns med, medan andra inte skull kunna känna de svagare smakerna i starkt kryddad gryta.

Vissa klara ju inte av varken sötningsmedel eller socker alls i bakverk då de tycker det är vedervärdigt. 

• Aniiee

Häller med du. Hellre naturligt sockerfritt än ersätta sockret med sötningsmedel.
    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • sommarbruden
    LillaJag06 skrev 2017-01-08 14:39:58 följande:

Jag hade önskat att det fanns läckra mjölkfria bakelser. Finns aldrig något jag kan äta :(

Jag förstår dig mycket väl, det är aldrig kul att inte kunna servera det som kunden önskar. Men som alltid handlar det om ekonomi, det är alldeles för liten efterfrågan på sådana produkter och att göra alla produkter mjölkfria blir även det alldeles för dyrt. Konditoribranchen är oerhört pressad och de flesta har svårt att få några större summor över. Nu har jag inte hört de senaste siffrorna, men tidigare år ligger medelvinsten i sverige på 0,8%. Den som inte är så insatt tänker nog inte på hur sortimenten har förändrats på de flesta ställena men det går mot bakverk som kräver mindre arbetstid, så som skurna tårtor, kakor o bakelser.
  • iMitera
    flygrl skrev 2017-01-08 15:33:33 följande:

Min syrra pluggar i Uppsala och när jag hälsat på henne har vi flera gånger fikat på ett trivsamt café som heter nåt med fåglar (?) och som har Napoleon bakelse och småkakor med. Väldigt populärt verkar stället va med massa studenter som sitter och grupp arbetar och så. :)

Ok:)
  • Pimpinellan
    EnAnonumius skrev 2017-01-08 15:24:10 följande:
    Håller med dig, har man retrostylat Café så bör även koppar bestick etc också vara i den stilen.
    Även baristamaskiner borde ha en retrolook.
    Nu finns det ju dessa s.k baristamaskiner som har utseendet som har en "retrolook".
    Fast det är sällan man ser dem på retrostylade caféer.

Vi har varit på 2 riktigt äkta gamla konditorier senaste åren. En i Kävlinge tror jag det var och en i Pålsboda. Allt 50-tal och bara så läckert! Glad 
  • seija

Hej

Ser ofta att folk skriver att diabetiker kan äta samma bakverk som friska det stämmer inte alls. Allt som bakas med socker,fett och vetemjöl innehåller för mycket kolhydrader,vetemjöl är värst . Jag bakar med hermesetas och dem som smakat mina diabetesbullar har inte ens märkt att socker saknas.

Jag hoppas att alla tar reda på fakta innan dem ger råd.
    Vi har väldigt många diabetiker i släkten jag har haft sen -91 och får löpande utbildning om kost mm, så jag vet.

• AstridA
    flygrl skrev 2017-01-08 15:33:33 följande:
    Du måste mena Fågelsången.
  • flygrl
    AstridA skrev 2017-03-15 12:26:40 följande:
    Du måste mena Fågelsången.
    Jag har vart i Uppsala igen och det stämmer som du skriver. Fågelsången heter det. Trevligt fik!
Svar på tråden Bakelser i ett cafe