Bakelser i ett cafe
Hej!
Jag vill inom en snar framtid öppna ett eget cafe, så nu behöver jag hjälp med att bestämma vilka bakverk och kakor som ska säljas i cafet! Vad skulle ni vilja ha om ni kom hit?
Hej!
Jag vill inom en snar framtid öppna ett eget cafe, så nu behöver jag hjälp med att bestämma vilka bakverk och kakor som ska säljas i cafet! Vad skulle ni vilja ha om ni kom hit?
Jag hade önskat att det fanns läckra mjölkfria bakelser. Finns aldrig något jag kan äta :(
I min värld går det inte att göra det gott med sötningsmedel... Sötningsmedel smakar fruktansvärt.
Men såklart att man kan ha något som diabetiker kan äta. man kan även se till att ha annat för allergiker. Men viktigt att tänka på är att om det är ett litet kök och du har nötter i en sak så kan du inte kalla NÅGOT du säljer för nötfritt...Eftersom de är så starka allergener.
Men som sagt att försöka ha något för alla är väl smart... Däremot att göra allt med sötningsmedel är inte smart. I fallet med fiket igår så var verkligen allt med sötningsmedel och var därmed för oss oätligt vilket gör att jag och mina vänner aldrig mer kommer fika där... Kan även tillägga att de körde på vegan stuket i det mesta (de hade en(!!!) smörgås med salami och brie...) och det är faktiskt godare med smör än med margarin i bakverk...:-P Och sötningsmedels späckad kladdkaka med Sojaglass är inte en hit på något sätt....
Hej!
Skall du köra bakverk med sötningsmedel så se upp. Det finns en uppsök med sötningsmedel så jag skulle rekommendera att man köper in typ "ett prov" på de olika sorterna och prövar sig fram vilket som du tycker "blir bäst".
Dock så någon påtalade vill du baka själv och ha bakverk med nötter så bär du skriva att de nötfria bakverken kan inne hålla spår av nötter.
Skulle jag komma in på ett fik så skulle ju jag vilja se.
* Semlor (när det är säsong för dem)
* Kanelbullar
* Damsugare
* Chokladboll (Kokosboll)
* Paj med vaniljsås
* Cupcakes/Muffins
Sedan så klart olika sorters smörgåsar med. Där lämnar jag över till en Café ägarna/ägaren att överraska mig med med sortimentet. Men för all den del glöm inte bort att vi finns som uppskattar räkor på smörgås.
Lagom stora kakor.
Lite nyfiken. Ni som säger att ni vill ha Budapestbakelser, Napoleon, småkakor. Vilka sorts fik går ni på, konditorier bara eller? Aldrig sett röken av sådana bakverk på de caféer jag går på.
Vegansk fika och veganska mackor!
T.ex.
- Snickerskaka
- Chokladpudding med banan och växtgrädde (t.ex. kokosgrädde)
- Någon mjuk kaka + växtgrädde/glass.
- Blåbärspaj
- Macka med vegansk skagenröra (tofu, tångkaviar, dill, citron, havregrädde, veg. majonnäs) + lite grönsaker
- Macka med olika sorters hoummus + grönsaker + avokado + oumph
- Macka med nån egengjord röra på typ solroskärnor, soltorkad tomat, olja och kryddor + grönsaker och solrosskott/groddar
- Grönsaksstavar med guacemole + hummus + någon mer röra.
Helst att mackorna görs när man beställer dem också så de inte legat i kyldisken hela dagen och blivit blöta och äckliga.
- Olika tésorter (lös-té)
- Olika smoothies (med bara frukt och juice/kokosmjölk)
- Saft
- Kaffe + olika sorters växtmjölk (sojamjölk och havremjölk)
Och sälj inte till överpris! Macka - 50 kr, kaffe 25 kr, kaka 25 kr, saft 10 kr. Och gratis påfyllning på dricka.
Jag har smakat MÅNGA olika typer av sötningsmedel och klarar inte av NÅGOT. Tro mig jag har försökt!! Så jo för min del var det sötningsmedlet som var boven!
Det stod inte rakt ut att de använda sötningsmedel men vi var flera som kom fram till samma sak (och som dessutom känt av det tidigare och har väldigt lätt för att känna av just sötningsmedel) kakorna och bakelserna var först goda... men sedan så kom eftersmaken av sötningsmedel som gjorde det oätligt!
Bara för att du klarar av sötningsmedel så betyder det inte att alla göra det....
I detta fallet så visade det dock sig att det var Stevia. Som är ett av de värsta i mina ögon....
Jag har smakat MÅNGA olika typer av sötningsmedel och klarar inte av NÅGOT. Tro mig jag har försökt!! Så jo för min del var det sötningsmedlet som var boven!
Det stod inte rakt ut att de använda sötningsmedel men vi var flera som kom fram till samma sak (och som dessutom känt av det tidigare och har väldigt lätt för att känna av just sötningsmedel) kakorna och bakelserna var först goda... men sedan så kom eftersmaken av sötningsmedel som gjorde det oätligt!
Bara för att du klarar av sötningsmedel så betyder det inte att alla göra det....
I detta fallet så visade det dock sig att det var Stevia. Som är ett av de värsta i mina ögon....
Jag hade önskat att det fanns läckra mjölkfria bakelser. Finns aldrig något jag kan äta :(
Min syrra pluggar i Uppsala och när jag hälsat på henne har vi flera gånger fikat på ett trivsamt café som heter nåt med fåglar (?) och som har Napoleon bakelse och småkakor med. Väldigt populärt verkar stället va med massa studenter som sitter och grupp arbetar och så. :)
Hej
Ser ofta att folk skriver att diabetiker kan äta samma bakverk som friska det stämmer inte alls. Allt som bakas med socker,fett och vetemjöl innehåller för mycket kolhydrader,vetemjöl är värst . Jag bakar med hermesetas och dem som smakat mina diabetesbullar har inte ens märkt att socker saknas.
Jag hoppas att alla tar reda på fakta innan dem ger råd.
Vi har väldigt många diabetiker i släkten jag har haft sen -91 och får löpande utbildning om kost mm, så jag vet.