• Anonym (ledsen)

Sprida information

För tre år sen var vi kallade till soc efter en anmälan angående vår dotter. Allt blev uppklarat utan vidare åtgärder. De som anmälde var en klasskompis föräldrar. Nu går den 16 åriga tjejen runt och pratar om det som min dotter blev anmäld för. Det skadar min dotter och oss psykiskt.

Är det okej att gå runt och pladdra om sånt här?

/ledsen mamma

• Svar på tråden Sprida information
  • nernu
    Anonym (??) skrev 2017-01-13 23:42:09 följande:

Heter du Katrin?

Nix. Har ett r i mitt namn men för övrigt var det helt fel.
  • nernu
    Anonym (111) skrev 2017-01-13 23:37:00 följande:

Fast stämma för förtal kan man ju göra. Bara hotet om stämning (inlämnad stämningsansökan) kan få dem att lugna ner sig och förstå vad de håller på med och det kan få stanna där.

(Sedan har vi inte jury i Sverige - du har sett för många amerikanska filmer. I flera olika domstolar finns det istället ett par nämndemän).

Hota med stämning? Det är nog du som har sett för många amerikanska filmer...
  • Anonym (111)
    nernu skrev 2017-01-14 00:24:05 följande:

Hota med stämning? Det är nog du som har sett för många amerikanska filmer...

Haha! Har vi inte tvistemål i Sverige? Sedan när då?

Du är okunnig om juridik när du uppenbarligen inte vet hur en domstol fungerar eller hur rättssystemet är uppbyggt. Varför sitter du och påstår dig kunna saker du inte har en aning om? Vad får du ut av det?
  • Anonym (En som vet)
    nernu skrev 2017-01-14 00:21:19 följande:

Fast stämma för förtal kan man ju göra. Bara hotet om stämning (inlämnad stämningsansökan) kan få dem att lugna ner sig och förstå vad de håller på med och det kan få stanna där.

(Sedan har vi inte jury i Sverige - du har sett för många amerikanska filmer. I flera olika domstolar finns det istället ett par nämndemän).

Nu blev det mest pinsamt för er själva här tyvärr. Tittar på amerikanska filmer. Vilket trams. Ni kan ju läsa tryckfrihetsförordningen och återkomma sedan. Orkar ni inte det så kan ni googla. Orkar ni inte det heller så kan jag berätta väldigt kortfattat som jag tidigare skrivit att förtal är svårt att fällas för på grund av att vi vill värna om yttrandefrihet. I tryckfrihetsförordningen (tror att det även står i yttrandefrihetsgrundlagen men mitt minne är lite suddigt så jag kan ha fel) står det att en rättegång i ett sådant mål avgör av en jury. Även detta för att värna om yttrandefriheten.
    Det är du som är pinsam. Det här handlar inte om sekretess, tryckfrihet eller yttrandefrihet. Det handlar om att det inte är tillåtet att sprida uppgifter för att "utsätta någon för andras missaktning". Det spelar ingen roll om uppgifterna är sanna eller falska, sekretessbelagda eller inte, eller om de skrivs i en tidning.

Endast om uppgifterna är sanna och det finne ett "allmänt intresse" av dem så är det tillåtet att sprida dem. En tidning kan skriva "statsminister XYZ greps för rattfylleri" eftersom det har ett allmänt intresse. De kan däremot inte skriva "Allan Allansson på Byfånevägen 3 rökte marijuana i lördags", även om det är sant.

Hur svårt det är att få någon fälld är en annan sak, men hur du kan blanda in tryckfrihetsförordningen i den här frågeställningen är helt obegripligt.
  • Dumbledore
    Anonym (En som vet) skrev 2017-01-14 00:44:26 följande:

Det är du som är pinsam. Det här handlar inte om sekretess, tryckfrihet eller yttrandefrihet. Det handlar om att det inte är tillåtet att sprida uppgifter för att "utsätta någon för andras missaktning". Det spelar ingen roll om uppgifterna är sanna eller falska, sekretessbelagda eller inte, eller om de skrivs i en tidning.

Endast om uppgifterna är sanna och det finne ett "allmänt intresse" av dem så är det tillåtet att sprida dem. En tidning kan skriva "statsminister XYZ greps för rattfylleri" eftersom det har ett allmänt intresse. De kan däremot inte skriva "Allan Allansson på Byfånevägen 3 rökte marijuana i lördags", även om det är sant.

Hur svårt det är att få någon fälld är en annan sak, men hur du kan blanda in tryckfrihetsförordningen i den här frågeställningen är helt obegripligt.

• Anonym (??)
    nernu skrev 2017-01-14 00:22:25 följande:

Nix. Har ett r i mitt namn men för övrigt var det helt fel.

Ok, hade en kompis en gång som hade smeknamn 'nernu'. Så bara undrade om det var du :)
  • Anonym (Läs)

Intersport = inte så enkelt

• nernu
    Anonym (En som vet) skrev 2017-01-14 00:44:26 följande:

Jag har försökt förklara tre gånger nu men jag provar en gång till så får det vara sen. Ja teoretiskt sett kan man absolut bli dömd för förtal men det leder väldigt sällan till fällande dom. Varför? Jo för att lagen är utformad så att man vill värna om yttrandefrihet. För att en åklagare ska väcka allmänt åtal krävs det att brottet är särskilt grovt, att det fått stor spridning eller att det har ett klart samhällsintresse. Därför väcks bara allmänt åtal i undantagsfall och detta faller inte under någon av de tre kategorierna. Det ts kan göra är att "stämma" 16-åringen, alltså driva processen själv för egna pengar vilket blir dyrt. Dessutom är krävs det uppsåt vilket blir svårt att bevisa. Läste ett exempel om att det inte räknas att sprida information om en lindrig trafikförseelse däremot om ett grovt brott. Vi kan ju ta instagrammålet som exempel. Två tjejer ägnade lade upp mycket kränkande bilder tillsammans med mycket kränkande texter på folk som syftade till att peka ut vilka som var horor. 16-åringen (åldern är såklart relevant) dömdes till 15 000 kr i skadestånd per målsägande. Den enorma skadan som på riktigt hade orsakats av henne med tydliga bevis ledde bara till 15 000 i skadestånd (totalt sett mer eftersom det var flera målsäganden). Så svårt är det att komma nånvart med förtal i en domstol. Ge inte ts en illusion om att är ett solklart fall av förtal när deg inte ser ut så i verkligheten.

När det gäller sekretessen så framkom det inte om ts tyckte 16-åringen inte borde få sprida uppgifterna eftersom det är sekretess från socialtjänstens sida och 16-åringen var inblandad i anmälan. Så du har helt rätt. Sekretess har ingenting med det här att göra. Vilket jag skrev från början....
  • Anonym (a)

I mina öron låter detta mest som vanligt skvaller, typiskt tonåringar att skitsnacka liksom, har rätt svårt att tro att detta verkligen skulle leda till ett åtal om förtal? 

• Eivie
    nernu skrev 2017-01-14 00:21:19 följande:

Nu blev det mest pinsamt för er själva här tyvärr. Tittar på amerikanska filmer. Vilket trams. Ni kan ju läsa tryckfrihetsförordningen och återkomma sedan. Orkar ni inte det så kan ni googla. Orkar ni inte det heller så kan jag berätta väldigt kortfattat som jag tidigare skrivit att förtal är svårt att fällas för på grund av att vi vill värna om yttrandefrihet. I tryckfrihetsförordningen (tror att det även står i yttrandefrihetsgrundlagen men mitt minne är lite suddigt så jag kan ha fel) står det att en rättegång i ett sådant mål avgör av en jury. Även detta för att värna om yttrandefriheten.
    Fast det du nämner är inte brottmål så att du citerar min kommentar här som påpekade avsaknad av jury i brottmål i Sverige gör snarare att du verkar okunnig, och en slarvig läsare.

För övrigt är hela diskussionen om uppsåt lite förhastad i denna tråd. Det är inte i detta läge eller med grund i den knappa information som finns möjligt att yttra sig om att uppsåt föreligger.

Att dra in tryckfrihetsförordningen är inte relevant för tråden.
Svar på tråden Sprida information