nernu skrev 2017-01-14 00:21:19 följande:
Anonym (111) skrev 2017-01-13 23:37:00 följande:
Fast stämma för förtal kan man ju göra. Bara hotet om stämning (inlämnad stämningsansökan) kan få dem att lugna ner sig och förstå vad de håller på med och det kan få stanna där.
(Sedan har vi inte jury i Sverige - du har sett för många amerikanska filmer. I flera olika domstolar finns det istället ett par nämndemän).
Nu blev det mest pinsamt för er själva här tyvärr. Tittar på amerikanska filmer. Vilket trams. Ni kan ju läsa tryckfrihetsförordningen och återkomma sedan. Orkar ni inte det så kan ni googla. Orkar ni inte det heller så kan jag berätta väldigt kortfattat som jag tidigare skrivit att förtal är svårt att fällas för på grund av att vi vill värna om yttrandefrihet. I tryckfrihetsförordningen (tror att det även står i yttrandefrihetsgrundlagen men mitt minne är lite suddigt så jag kan ha fel) står det att en rättegång i ett sådant mål avgör av en jury. Även detta för att värna om yttrandefriheten.
Det är du som är pinsam. Det här handlar inte om sekretess, tryckfrihet eller yttrandefrihet. Det handlar om att det inte är tillåtet att sprida uppgifter för att "utsätta någon för andras missaktning". Det spelar ingen roll om uppgifterna är sanna eller falska, sekretessbelagda eller inte, eller om de skrivs i en tidning.
Endast om uppgifterna är sanna och det finne ett "allmänt intresse" av dem så är det tillåtet att sprida dem. En tidning kan skriva "statsminister XYZ greps för rattfylleri" eftersom det har ett allmänt intresse. De kan däremot inte skriva "Allan Allansson på Byfånevägen 3 rökte marijuana i lördags", även om det är sant.
Hur svårt det är att få någon fälld är en annan sak, men hur du kan blanda in tryckfrihetsförordningen i den här frågeställningen är helt obegripligt.