• Anonym (Mamman)

För stor åldersskillnad mellan min dotter och hennes kille?

Min dotter har träffat en kille som är 20 år medan hon själv är 17 år. Jag tycker att det är för stor åldersskillnad. Jag är väl medveten om att det oftast är mannen som är den äldre parten, men 3 års skillnad tycker jag är för mycket när man är ungdom. 1 års skillnad och möjligen 2 är acceptabelt, enligt mig.

Hon är ju inte ens myndig medan han, om ett par år, är vuxen.

Vad tycker ni? Är det jag som "överreagerar"?

• Svar på tråden För stor åldersskillnad mellan min dotter och hennes kille?
  • Anonym (Nejtillbarns*x)
    klyban skrev 2026-02-05 16:52:26 följande:

Okey, vilken lag och vilken dom?
    Undrar för ovan fann vi att ålderskillnads-lagen aldrig fick bifall.

Googla bara
    Står överallt på nyheterna etc att lagen är ändrad och folk nu döms för våldtäkt mot barn även mot 15-17 åringar. 

När ska ni fatta att 15-17 åringar också är barn? 

Jag vet detta. 
  • Anonym (Nejtillbarns*x)
    Anonym (M.) skrev 2026-02-05 16:36:45 följande:
    Nej, detta handlar om fall där den unge på grund av pyskisk eller fysisk sjukdom eller mentalt handikapp (utvecklingsstörning) inte kunnat värna sin sexuella integritet. I "normalfallet" är det fortfarande tillåtet att förföra en 15-åring, bara han eller hon inte står i beroendeställning till en. 
    Men folk har väl moral oavsett? 

Kan folk inte förstå att det är fel att förgripa sig på barn oavsett vad lagen säger? 
  • Anonym (Orimligt)
    klyban skrev 2026-02-05 16:52:26 följande:

Undrar för ovan fann vi att ålderskillnads-lagen aldrig fick bifall.

Nej och väl är väl det. Jag tycker det skulle vara helt orimligt att om en 17-åring och en 23-åring är kära i varandra och har sex, så ska 23-åringen dömas för våldtäkt!
    Men som jag förstod det kan lagförslaget komma tillbaka när Brottsförebyggande rådet är klara med sin utredning. 
  • klyban
    Anonym (Nejtillbarns*x) skrev 2026-02-05 17:02:00 följande:
    Googla bara
    Står överallt på nyheterna etc att lagen är ändrad och folk nu döms för våldtäkt mot barn även mot 15-17 åringar. 

Jag vet detta. 

Vilken lag och vilken dom?
    Det var frågan, och om det var så enkelt, vad väntar du på?

När man är 15år så är kön sitt eget att göra vad man vill.(Och givetvis uppenbara saker som samtycke måste ju existera hos bägge parter, för vet en del inbillar sig en massa konstigt och när man säger "...göra vad man vill..)

Anonym (Orimligt) skrev 2026-02-05 17:03:29 följande:
    Nej och väl är väl det. Jag tycker det skulle vara helt orimligt att om en 17-åring och en 23-åring är kära i varandra och har sex, så ska 23-åringen dömas för våldtäkt!
    Men som jag förstod det kan lagförslaget komma tillbaka när Brottsförebyggande rådet är klara med sin utredning. 

5år kändes lite väl lite och pga det är många långa förhållanden som startar just så.(Om man nu var tvungen ha någon tidsbegränsande lag pga en 60åring.)

Dock det jag såg mest svårt och det är alla problem som uppstår, som de inte hade nog problem med dagens lag.

En sak jag måste tillägga, det är att en del verkar inte riktigt greppa att när ens hormoner och könsmognad startar, så är dom exakt samma som en vuxen människa och längtar efter sex och för ens biologiska funktion kräver detta.(Här får man väl igen säga det handlar inte om våldtäkter och sånt tramsande heller, för de flesta klarar av att inte våldta.)

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (M.)
    Anonym (Nejtillbarns*x) skrev 2026-02-05 17:02:50 följande:
    Men folk har väl moral oavsett? 

Kan folk inte förstå att det är fel att förgripa sig på barn oavsett vad lagen säger? 
    De BORDE ha det, men eftersom inte alla har det - vilket är helt uppenbart - så måste lagen ändras. Jag är så otroligt trött på de här gubbarna och tanterna som inte kan låta tonåringar vara. Idag stod det faktiskt i tidningarna om en 50-årig tant som hade legat med en kille på det LSS-boende där hon jobbade... det är så LÅGT.
  • Anonym (M.)
    klyban skrev 2026-02-05 18:22:07 följande:

En sak jag måste tillägga, det är att en del verkar inte riktigt greppa att när ens hormoner och könsmognad startar, så är dom exakt samma som en vuxen människa och längtar efter sex och för ens biologiska funktion kräver detta.(Här får man väl igen säga det handlar inte om våldtäkter och sånt tramsande heller, för de flesta klarar av att inte våldta.)

Fast ÄVEN om grannflickan uppträder förföriskt och det är naturligt att hon vill ha sex, så måste du som den vuxne i sammanhanget kunna hantera detta. Man kan inte ligga med unga barn och säga "det var naturligt, hennes kropp ville ha sex". 
  • Anonym (.)
    Anonym (M.) skrev 2026-02-05 20:17:01 följande:
    Fast ÄVEN om grannflickan uppträder förföriskt och det är naturligt att hon vill ha sex, så måste du som den vuxne i sammanhanget kunna hantera detta. Man kan inte ligga med unga barn och säga "det var naturligt, hennes kropp ville ha sex". 
    Tydligen så kan man faktiskt det, så länge de är lovliga. Ingenting du kan göra något åt.
  • Anonym (M.)
    Anonym (.) skrev 2026-02-05 20:20:40 följande:
    Tydligen så kan man faktiskt det, så länge de är lovliga. Ingenting du kan göra något åt.
    Det är därför lovlighetsgränsen måste höjas...
  • Anonym (.)
    Anonym (M.) skrev 2026-02-05 20:31:28 följande:
    Lycka till med det.
  • klyban
    Anonym (M.) skrev 2026-02-05 20:17:01 följande:

Nu är jag ingen förespråkare för stora ålders gap alls, då det blir lite skevt för ofta.

Men vad ska hanteras?
    Det är lagligt och i samtycke.
    Man kan hävda moral, men i samtycke mellan två människor.
    Så är inte vår moral något som trumfar faktumet att det inte finns hinder alls och helt okey enligt lagen.

Och sexuell åtrå är grundat i vår fundamentala biologiska funktion.
    Personligen om jag inte hade sambo och gillar detta, så hade jag inte haft sex eller ens närmat sig detta ändå.
    Och just för ser bara problem framför mig och drama, och jag hatar drama över allt annat.

Dock en sak jag aldrig kommer göra, det är att låta min moral diktera andras liv och när det inte finns annat än moral här.
    Och här måste jag göra ett tillägg, och för att en del kommer ta ut svängarna rejält och ge massa argument och annat varför det är fel, fast inget finns i lagen.
    Dock ett dåligt beteende, och det är manipulera och på andra sätt luras.
    Men även det så har jag gjort det lite och fått samma emot mig, men dock har vi i samtycket varit två kåta individer som gillade det som skedde.(Här finns dock de som ångrar sig efteråt, men ändå i stunden så var just sex vad bägge önskade.)

Men som sagt vad, jag är inget fan av ålders gap alls, och aldrig haft ett sådant heller.
    Lite svårt och förstå ilskan en del har med ålders gap ändå, för det är inte deras problem alls.
    DÅ var människa med äganderätt över sitt eget kön, de gör precis vad faan de vill(Och givetvis även här, samtycke och inget olagligt, och för folk har en jävla tendens att lägga upp scenarier som innefattar tvång och olagligheter och sen inbilla sig det är ett argument mot de som inte gör något fel enligt lag.)

Jag misstänker det mesta här grundar sig i någon form av avundsjuka, fast de försöker hävda annat.
    Samma som vi ser med alternative sexualiteter(Som tex homosexualitet och andra lagliga sexualiteter.) och där en del försöker exakt samma som här och vill äga andras kön och samtycke som något fel.

Mitt råd till alla är, sluta kontrollera andra människors kön, tycka är okey, döma inte lika okey.

Anonym (M.) skrev 2026-02-05 20:31:28 följande:

Jag tycker 15år är bra enligt lagen, dock funkar itne det med den biologiska funktionen och att folk vill ha sex med varandra redan när de blir könsmogna och deras biologiska funktion är det som gör att de har svårt att stoppa sig att ha sex.(Och givetvis även här är samtycke nyckeln, för vet en del försöker argument utanför detta och tror det är ett argument att de inte ska få ha sex fast samtycke finns och lagligt.)

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • EnMan38

Min fru var 17 och jag 20 när vi träffades. Har varit tillsammans sedan dess. Jag är 38 idag... så inget konstigt med det 

• Anonym (Han den där)
    Anonym (Nejtillbarns*x) skrev 2026-02-05 17:02:00 följande:
    Googla bara

Jag vet detta. 
    Du har fel, sluta sprida lögner, falsarier och fake news.
  • Anonym (.)
    Anonym (Kaj) skrev 2026-02-05 14:58:55 följande:
    OK, jag ger mig. Man ska bedöma om den utsatta haft möjlighet att värna sin intregritet. 

AI:
    Nej, det finns ingen lagstadgad femårsregel.

Ja, skyddet för 15?17?åringar har stärkts, men det handlar om situationer där barnet anses ha svårt att värna sin sexuella integritet ? inte en fast åldersskillnadsregel.
    Men gäller inte det alla? Om en vuxen inte kunde värna sin sexuella integritet och någon annan ändå hade sex med den personen, är inte det också ett sexbrott?

Och får en jämnårig eller en 20-22 årig person ha sex med en 15-17 åring som inte kunde värna sin sexuella integritet?
  • klyban
    Anonym (.) skrev 2026-02-06 15:24:11 följande:
    Men gäller inte det alla? Om en vuxen inte kunde värna sin sexuella integritet och någon annan ändå hade sex med den personen, är inte det också ett sexbrott?

Och får en jämnårig eller en 20-22 årig person ha sex med en 15-17 åring som inte kunde värna sin sexuella integritet?

Tyvärr när man kommer in på den moraliska delen, så finner sig en del sig ha ett högre kall och stå över allt annat i att kontrollera som de i samtycke ska följa deras moral.
    Och det är än tydligare i homosexualiteten och hur en del inbillar sig de äger och kan och ska kontrollera hur andra använder sitt eget kön.(Som de har inte ett jävla skit med att göra, dock är deras fixering väldigt intressant att iakttaga.)

• Anonym (Hej)
    Anonym (Slipper krog/nattklubb) skrev 2026-02-04 15:57:10 följande:
    Kanske jag hade. Men avskydde verkligen det där nattklubbandet och att vara mogen. Jag ville gå i skogen se på film, spela brädspel och umgås. Pub var ok då kunde man ju ändå umgps men inte nattklubb med hög musik. Som alla tjejer när jag var ung ville till en eller ibland två gånger i veckan. Mellan 18 och 25 hade jag sju relationer och alla 7 var nattklubbsmänniskor.

Som 25åring hade jag inte kunnat ha en 17åring givetvis men när jag var 20 eller tom 21 hade jag nog kunnat ha det.
    Hitta någon u samma ålder med samma intressen då. 
  • EpicF
    Kuddebarn skrev 2017-01-15 23:33:02 följande:
    Att hon är byxmyndig spelar inte så väldigt stor roll. Hon må få ha sex hur hon vill, men hon är fortfarande omyndig så vill föräldrarna stoppa förhållandet så går det.
    Lycka till för föräldrarna att stoppa förhållandet. Det brukar sällan gå så bra. 

3 år är ingen stor ålderskilnad i den ålder, utan normal.
  • EpicF
    EpicF skrev 2026-02-08 12:15:50 följande:
    Lycka till för föräldrarna att stoppa förhållandet. Det brukar sällan gå så bra. 

3 år är ingen stor ålderskilnad i den ålder, utan normal.
    Missade att tråden var 9 år gammal. Men oavsett så är det svårt för föräldrar att stoppa sina barns förhållanden, oavsett orsak. 
Svar på tråden För stor åldersskillnad mellan min dotter och hennes kille?