• Anonym (Mamman)

För stor åldersskillnad mellan min dotter och hennes kille?

Min dotter har träffat en kille som är 20 år medan hon själv är 17 år. Jag tycker att det är för stor åldersskillnad. Jag är väl medveten om att det oftast är mannen som är den äldre parten, men 3 års skillnad tycker jag är för mycket när man är ungdom. 1 års skillnad och möjligen 2 är acceptabelt, enligt mig.

Hon är ju inte ens myndig medan han, om ett par år, är vuxen.

Vad tycker ni? Är det jag som "överreagerar"?

• Svar på tråden För stor åldersskillnad mellan min dotter och hennes kille?
  • Anonym (Nejtillbarns*x)
    Anonym (slappna av) skrev 2017-01-16 09:42:44 följande:

När jag var 17 flyttade jag hemifrån. I mitt fall innebar det en flytt utomlands. Ditt barn är nästan vuxet, skärp dig. En relation med någon som är 3 år äldre är väl ingenting. När jag flyttat utomlands blev jag tillsammans med en 30-åring. Vi hade det jättebra, även om jag idag kan tycka att den åldersskillnaden var för stor. Fast det spelar egentligen ingen roll. Vi var tillsammans några år och gick sedan olika vägar i livet.

Varför tycker du man ska ha sex med barn? 

17 år är ungt, inte nästan vuxet. Inte ens myndig ju. 
    sextiotalist skrev 2017-01-16 12:50:23 följande:
    Att vara förälder innebär att man, även innan barnet är myndigt, låta personen ta eget ansvar. Att hålla stenhårda regler hjälper inte barnet att ta eget ansvar. Vi har inte tittat oss blind på ålder, utan mer på mognad.
    Mitt syfte som förälder var att sonen, när han fyllde 18 var tillräckligt redo för att hantera det som då kom.
    Så länge han bor hemma (nu är han skriven här, då han gör sin militärtjänstgöring) så finns det givetvis ett gemensamt förhållningssätt.
    Vi har inte behövt "hålla koll", han har hela tiden visat genom handling och ord, att han är en person som klarar sig.
    Visst finns det beslut som de inte är mogna för, men när man är 17 så bör man vara ungefär lika mogen som en 18-åring

Nej ts, jag tycker inte åldersskillnaden är speciellt stor. Flickor brukar för övrigt mogna något snabbare än killar.
    Med den logiken kan man säga att en 14 åring I praktiken är mogen som en 15 åring och därmed också byxmyndig. 

Nej, så funkar det inte.

Är man under 18 år är man ett barn. Punkt 
    Anonym (Lugnt) skrev 2017-01-16 10:33:48 följande:

Jag var 16 och han var 25 när vi träffades.

Nu är det snart elva år senare och vi är gifta och har tre barn.

Du blev groomad. Idag hade han kunnat bli dömd för barnvåldtäkt för det du utsattes för. 
    Anonym (Kille) skrev 2017-01-15 23:29:11 följande:

Hon är ju byxmyndig, så jag vet inte om du har så jättemycket att säga till om egentligen.

För övrigt var jag 17 när jag träffade min fru. Hon var 20. Nu har vi varit tillsammans i 16 år, och har barn hus o allt det där. Jag känner mig ju inte så traumatiserad av att vara tillsammans med henne och som du kanske förstår ser jag inget direkt problem med den åldersskillnaden.

Blir man vuxen vid 22? :D

Hon är ett barn under 18 år och föräldern har ansvar att skydda barnet från grooming även om hon är 17
  • Anonym (Slipper krog/nattklubb)

Från 20åringens perspektiv kan jag se en enorm fördel. Han har möjlighet att slippa gå på krogen och nattklubb ett tag. Det var det värsta i den åldern. Tjejer vill alltid ut på nattklubb, helst varenda jäkla vecka. Kommer ihåg att det var för jäkla jobbigt faktiskt. Det går inte att prata eller umgås på nattklubb och när nan kommer hem efter är tjejen full. Barer/pubar är ok, men nattklubb? 10 tummar nee.

Önskar att jag tänkt så smart när jag var 20. Försöka träffa någon som var 17, då hade man haft ett par månader innan man behövde dras med på det.

• klyban
    Anonym (Nejtillbarns*x) skrev 2026-02-04 01:24:33 följande:
    Hon är ett barn under 18 år och föräldern har ansvar att skydda barnet från grooming även om hon är 17

Undrar vad det är som får någon att gräva upp lastgamla trådar och sen inbilla sig att 17år är grooming och när de har makten över sitt eget kön och kan göra vad de vill med detta och med vem som helst.

Och grooming kan det först bli med icke byxmyndig och med en som är, så varför ljuga på detta viset också?
    Vad består agendan av och med dessa stora fel som alla vet om som har lite koll?

För finner det fascinerande att gräva upp en nästan 10år gammal tråd och sen komma med felaktigheter.

Anonym (Nejtillbarns*x) skrev 2026-02-04 01:22:52 följande:
    Du blev groomad. Idag hade han kunnat bli dömd för barnvåldtäkt för det du utsattes för. 

Nej och nej.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Kaj)

Jag är sju år äldre än min fru (som fyller 65 i år).

Är skillnaden för stor? Vi har inte lidit av detta de senaste 27 åren.

Min förra fru var två år yngre än jag. Det höll i 20 år och genererade två utmärkt fina barn.

• Anonym (Kaj)
    Anonym (Nejtillbarns*x) skrev 2026-02-04 01:24:33 följande:
    Ta det lugnt nu. Lagen säger att det är okej att ha sex med en 17-åring, så länge den andra parten är högst fem år äldre. 
  • Anonym (Hej)

Vadå två år? Han är ju redan vuxen. 

• Anonym (Hej)
    Anonym (Nejtillbarns*x) skrev 2026-02-04 01:22:52 följande:
    Det där är inte okej. Håller med. 
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Slipper krog/nattklubb) skrev 2026-02-04 03:35:26 följande:

Från 20åringens perspektiv kan jag se en enorm fördel. Han har möjlighet att slippa gå på krogen och nattklubb ett tag. Det var det värsta i den åldern. Tjejer vill alltid ut på nattklubb, helst varenda jäkla vecka. Kommer ihåg att det var för jäkla jobbigt faktiskt. Det går inte att prata eller umgås på nattklubb och när nan kommer hem efter är tjejen full. Barer/pubar är ok, men nattklubb? 10 tummar nee.

Önskar att jag tänkt så smart när jag var 20. Försöka träffa någon som var 17, då hade man haft ett par månader innan man behövde dras med på det.

Låter ju som social omognad om man behöver yngre sällskap pga det?
  • Tänk logiskt

Jag kan bara konstatera att om min morfar hade tillämpat samma regel år 1958, när min mamma, då 17, träffade min pappa, då 30, så hade jag inte funnits till. Iofs sprack deras äktenskap när jag var 14, men ändå ...

• klyban
    Anonym (Kaj) skrev 2026-02-04 11:37:24 följande:
    Ta det lugnt nu. Lagen säger att det är okej att ha sex med en 17-åring, så länge den andra parten är högst fem år äldre. 
    Jaså, vart hittar man denna lag?
    Undrar då jag inte hört om den innan och vill läsa om den.
    Anonym (Hej) skrev 2026-02-04 11:44:55 följande:
    Det där är inte okej. Håller med. 
    Dock var det aldrig grooming.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Slipper krog/nattklubb)
    Anonym (Hej) skrev 2026-02-04 11:46:51 följande:
    Låter ju som social omognad om man behöver yngre sällskap pga det?
    Kanske jag hade. Men avskydde verkligen det där nattklubbandet och att vara mogen. Jag ville gå i skogen se på film, spela brädspel och umgås. Pub var ok då kunde man ju ändå umgps men inte nattklubb med hög musik. Som alla tjejer när jag var ung ville till en eller ibland två gånger i veckan. Mellan 18 och 25 hade jag sju relationer och alla 7 var nattklubbsmänniskor.

Som 25åring hade jag inte kunnat ha en 17åring givetvis men när jag var 20 eller tom 21 hade jag nog kunnat ha det.
  • Anonym (N)
    Anonym (Kaj) skrev 2026-02-04 11:35:28 följande:

Jag är sju år äldre än min fru (som fyller 65 i år).

Är skillnaden för stor? Vi har inte lidit av detta de senaste 27 åren.

Min förra fru var två år yngre än jag. Det höll i 20 år och genererade två utmärkt fina barn.

Skillnaden är inte för stor, maken är 10 år äldre än mig och vi har varit tillsammans i 26 år.
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Kaj) skrev 2026-02-04 17:00:21 följande:
    www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/motion/femarsregel-som-komplement-till-den-sexuella_hc021089/

Så ser förslaget ut, som gick igenom i somras.

Läs igenom vad du själv länkar. Det var en enskild motion från en riksdagsledamot. Det framgår under ?yrkanden? att utskottet ansåg att förslaget skulle avslås vilket också skedde.

Så nej. Det finns ingen sådan bestämmelse i brottsbalkens sjätte kapitel där sexualbrott regleras. Om jag har fel, ange lagrum, Ingen motion. 

• Anonym (Karin)
    klyban skrev 2026-02-04 17:40:38 följande:
    Tack, dock lite svårt och se vart motionen är bifallen och beslutad av riksdagen.
    Den bifölls inte. Klickar man på "behandlas i betänkande och sen på länken, Betänkande 2024/25:JuU10, framgår att riksdagen sa nej till denna och flera andra motioner. 

www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/betankande/straffrattsliga-fragor_hc01juu10/

"Riksdagen sa nej till cirka 140 förslag i motioner om straffrättsliga frågor. Förslagen har lämnats in under den allmänna motionstiden 2024 och handlar bland annat om kontrollerande beteende, sexualbrott, förmögenhetsbrott och brott mot allmän ordning.

Riksdagen hänvisar främst till att arbete redan pågår inom de områden som förslagen tar upp.

Utskottets förslag till beslut: Avslag på samtliga motioner.Riksdagens beslut: Kammaren biföll utskottets förslag."

• klyban
    Anonym (Karin) skrev 2026-02-04 17:47:53 följande:
    Den bifölls inte. Klickar man på "behandlas i betänkande och sen på länken, Betänkande 2024/25:JuU10, framgår att riksdagen sa nej till denna och flera andra motioner. 

www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/betankande/straffrattsliga-fragor_hc01juu10/

"Riksdagen sa nej till cirka 140 förslag i motioner om straffrättsliga frågor. Förslagen har lämnats in under den allmänna motionstiden 2024 och handlar bland annat om kontrollerande beteende, sexualbrott, förmögenhetsbrott och brott mot allmän ordning.

Riksdagen hänvisar främst till att arbete redan pågår inom de områden som förslagen tar upp.

Utskottets förslag till beslut: Avslag på samtliga motioner.Riksdagens beslut: Kammaren biföll utskottets förslag."

Toppen då är det avgjort då.

En sak jag tänkte direkt och utan reflektera över om det var bifallet eller inte.
    Det var hur det blir mer avancerat med sex i liknande ålder och +5.
    Måste blivit en halv mardröm att efterleva en sådan lag.

Svar på tråden För stor åldersskillnad mellan min dotter och hennes kille?