• Hundguld

Hur skär ni bröd?

Hur är det hemma hos er? Hos oss skär jag brödet hyfsat vinkelrätt i förhållande till skärbrädet. Min man däremot skär alltid snett inåt. Som ni förstår innebär det här stora slitningar i vår relation!

Nu har jag dessutom upptäckt att hans föräldrar skär brödet på samma sneda sätt. Upprörande! Vad är poängen med att skära snett? Det är ju mycket lättare att skära rakt ner.

• Svar på tråden Hur skär ni bröd?
  • Aniiee

Vinkelrätt. Men en jävligt vass, sågtandad kniv, lätt på hand. 

Jag kan skära på snedden också, men "utåt" istället för "inåt", men isf är det för att jag behöver bröd av det formatet.

Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion på g. Hittils 27. Bara 73 kvar.
  • Hundguld
    Aniiee skrev 2017-01-19 17:46:55 följande:

Vinkelrätt. Men en jävligt vass, sågtandad kniv, lätt på hand. 

Jag kan skära på snedden också, men "utåt" istället för "inåt", men isf är det för att jag behöver bröd av det formatet.

När behöver man brödskivor av snett format?
  • Aikido

Jag köper bara färdigskivat. En tumme fattigare och tre förkortade fingrar gör en visare.

• Hundguld
    Aikido skrev 2017-01-19 17:49:26 följande:

Jag köper bara färdigskivat. En tumme fattigare och tre förkortade fingrar gör en visare.

Och alla färdigskivade bröd är vinkelrätt skurna vilket pekar mot att det är jag som skär rätt! Eller hur?
  • Aniiee
    Hundguld skrev 2017-01-19 17:48:41 följande:
    När behöver man brödskivor av snett format?
    Alltså, jag förstår att din man får till sånna där skivor som folk får till som inte kan skiva bröd - smala upptill och skitbreda nedtill. Handlar helt om att man inte har teknik.

När jag skivar bröd snett är det för att jag behöver avlånga skivor. Som är jämnskurna. 
    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion på g. Hittils 27. Bara 73 kvar.
  • Hundguld
    Aniiee skrev 2017-01-19 17:57:58 följande:

Alltså, jag förstår att din man får till sånna där skivor som folk får till som inte kan skiva bröd - smala upptill och skitbreda nedtill. Handlar helt om att man inte har teknik.

När jag skivar bröd snett är det för att jag behöver avlånga skivor. Som är jämnskurna. 

Ah. Men han skivar inte snett på den ledden, inte så att de blir avlånga (som man också gör med gurka ibland). Om jag har skurit först och han efter mig blir hans skiva lagom smal upptill och bred nertill.

Vinkel i förhållande till brödets långsida brukar han lyckas hålla rät.
  • klyban

Jag tror detta är en naturlig sak som sker om man skär ett bröd, fråga mig inte varför.
    Då alla har tendens att skära så.

Hundguld skrev 2017-01-19 17:53:45 följande:
    Och alla färdigskivade bröd är vinkelrätt skurna vilket pekar mot att det är jag som skär rätt! Eller hur?

Nä, finns inget i den slutsatsen som säger att du måste ha rätt.
    Vi måste ju inse det är maskinskurna brödbitar, och mycket enklare bygga en maskin som skär rätt ned än på snedden.

Måste vara jobbigt att ha dessa tvångstankar, är det så svårt för han ändra sig och så enkelt för dig.
    Så är ju det bara att du börjar skära på snedden också.

Svar på tråden Hur skär ni bröd?