Anonym (Fd missbrukare) skrev 2017-01-22 08:42:00 följande:
Gå på NA möten och skaffa dig en sponsor där. Arbetar du om dagarna? Se till att vara sysselsatt hela tiden så att du inte tänker på droger. Motionera massor, simma, springa etc.
Arbetar inte men funderar på att ta upp skolan igen till hösten, trots att det gick åt helvete förra gången...Tills dess kanske jag kan hitta praktikplats. För ja sysselsättning är extremt viktigt för mig, blir tokig av att inte ha något att göra.
Queennr1 skrev 2017-01-22 16:44:18 följande:
Men snälla människa LÄS tråden. Detta skrev JAG, är du full eller? Förstår du verkligen vad moment 22 betyder? Det betyder ungefär "hur man än vänder sig så har man arslet bak" Något som kan undvikas i detta läge om han får vara kvar i behandlingen OCH få en utredning gjord under placeringstiden.
Jag tycker iof inte att det är konstigt att man behöver vara drogfri för att utreda eller sätta in behandling, problemet uppstår när man förväntar sig att nån ska uppnå drogfrihet på egen hand om mannisstänker att missbruket är diagnosrelaterat. Men som sagt i detta fall kan ett sådant moment 22 undvikas då TS ju faktiskt idag ÄR drogfri. Mina råd till TS handlar om de saker han behöver göra nu för att undvika moment 22, dvs ansöka om förlängning, ansöka om inköpt utredning, kräva ett skriftligt beslut vid ett avslag som han då överklagar med motiveringen att behov kvarstår. Jag get alltså TS väldigt konkreta råd utifrån situation som de facto är aktuell.
Ansöka om förlängning har jag gjort men det var tydligen inte aktuellt. Varför vet jag inte. Men jag ska ringa dem imorgon.
Är tjej förresten.